Albert Clifton Ammons

b. September 23rd, 1907 in Chicago (Illinois)

d. December 2nd, 1949 in Chicago (Illinois)

THE CHRONOLOGICAL ALBERT AMMONS

Classics

Volume 1 (February 1936 - April 1939)

Volume 2 (April 1939 - April 1946)

Volume 3 (November 1946 - 1948)

Né à Chicago, il commence le piano à l'âge de 10 ans. Influencé par Jimmy Yancey, Hersal Thomas, Clarence "Pinetop" Smith, il joue - dans le courant des années 20 - au sein des orchestres de François Moseley, William Barbee puis Louis Banks. Puis ayant gagné de l'expérience, Albert décide de créer son propre groupe et devient l'attraction régulière du Club de Lisa pendant deux ans tout en exerçant son métier de taxi (pour la Silver Taxicab Company). Avec ses Rhythm Kings (Guy Kelly, Dalbert Bright, Ike Perkins, Israel Crosby, Jimmy Hoskins), il grave ses deux premiers simples pour Decca en février 1936 ("Nagasaki", "Boogie woogie stomp", "Early mornin' blues"). Pour le label Vocalion, Albert enregistre le superbe "Shout for Joy". Grâce au producteur John H. Hammond, il participe avec Pete Johnson et son ami d'enfance Meade "Lux" Lewis à la célèbre revue "Spirituals to swing" donnée au Carnegie Hall de New York en décembre 1938. Peu après, en janvier 1939, la séance pour Blue Note produite par Alfred Lion en compagnie de Meade "Lux" Lewis restera un des grands moments de sa carrière. Sa nouvelle version "Boogie woogie stomp" est un chef d'oeuvre du Boogie Woogie mais on peut aussi mettre en avant "Boogie woogie blues" et "Backwater blues". Albert enregistre aussi pour le label Solo Art des pièces de bon niveau ("Bass gone crazy", "Boogie woogie") où il se retrouve seul au piano. Après quelques années d'absence dues à une blessure aux mains, il revient en 1944 chez Commodore avec le même talent ("The boogie rocks", "Blues on my mind"). Albert participe aussi à une séance avec les jazzmen Hot Lips Page, Vic Dickenson, Don Byas qui débouche sur des titres remarquables : "Blues in the groove", "The breaks". En septembre 1945, il entame une fructueuse collaboration avec Mercury : "Buzz me" avec Sippie Wallace et Lonnie Johnson, "Oh lady be good", "Suitcase blues", "Boogie woogie at the Civic Opera". Dans la dernière partie de sa carrière, Albert grave encore quelques superbes faces bien supporté par son groupe (où figurent notamment le guitariste Ike Perkins et son fils le saxophoniste Gene Ammons) : "Twelfth Street boogie", "Hiroshima", "Margie", "Bear den boogie" parmi d'autres. Cette collection de 3 CD Classics dresse un excellent panorama de l'oeuvre d'Albert Ammons (en solo et en tant que sideman) mais n'est pas une intégrale.

Born in Chicago, he began playing piano at the age of 10. Influenced by Jimmy Yancey, Hersal Thomas, Clarence "Pinetop" Smith, he played - in the course of the 1920's - in the orchestras of François Moseley, William Barbee and Louis Banks. Having gained experience, Albert decides to create his own band and becomes the regular attraction of Club de Lisa for two years while practicing his taxi day job (for the Silver Taxicab Company). With his Rhythm Kings (Guy Kelly, Dalbert Bright, Ike Perkins, Israel Crosby, Jimmy Hoskins), he cut his first two singles for Decca in february 1936 ("Nagasaki", "Boogie woogie stomp", "Early mornin' blues") . For the Vocalion label, Albert records the superb "Shout for Joy". With producer John H. Hammond, Albert, Pete Johnson and his childhood friend Meade "Lux" Lewis participate in the famous "Spirituals to swing" revue given at Carnegie Hall in New York in december 1938. Soon after, in january 1939 , the Blue Note session produced by Alfred Lion with Meade "Lux" Lewis will remain one of the highlights of his career. His new version of "Boogie woogie stomp" is a Boogie Woogie masterpiece but we can also point out "Boogie woogie blues" and "Backwater blues". Albert also records for the Solo Art label some good tracks ("Bass gone crazy", "Boogie woogie") where he finds himself alone on piano. After a few years of absence due to a hand injury, he returned in 1944 for Commodore with the same talent ("The boogie rocks", "Blues on my mind"). Albert is also taking part in a session with jazzmen Hot Lips Page, Vic Dickenson, Don Byas which leads to remarkable titles : "Blues in the groove", "The breaks". In september 1945, he began a fruitful collaboration with Mercury : "Buzz me" with Sippie Wallace and Lonnie Johnson, "Oh lady be good", "Suitcase blues", "Boogie woogie at the Civic Opera". In the last part of his career, Albert cuts again some great sides well supported by his band (including guitarist Ike Perkins and his son the saxophonist Gene Ammons) : "Twelfth Street boogie", "Hiroshima", "Margie", "Bear den boogie" among others. This collection of Classics 3 CD provides an excellent overview of Albert Ammons' work (as a soloist and as a sideman) but is not an integral.

THE BOOGIE WOOGIE BOYS

Document

1936 - 1941

Recueil de faces enregistrées pour la Bibliothèque du Congrès en 1938. Quelques beaux titres d'Albert seul au piano ("Blues") et plusieurs duos avec Pete Johnson ("Roll 'em" et l'extraordinaire "Boogie woogie dream").

Collection of sides recorded for the Library of Congress in 1938. Some fine titles of Albert alone on piano ("Blues") and several duets with Pete Johnson ("Roll 'em" and the extraordinary "Boogie woogie dream").

ALTERNATE TAKES, RADIO PERFORMANCES & UNISSUED HOME RECORDINGS

Document

1936 - 1946

Ce CD regroupe des prises alternatives, bandes radiophoniques ainsi que des enregistrements privés. Le programme se révèle tout à fait intéressant mais plaira davantage aux connaisseurs confirmés. On retiendra essentiellement les enregistrements privés gravés à son domicile malgré une qualité sonore un peu juste ("Dying mother blues"). A écouter aussi les prises alternatives de "Swanee river boogie" et "Rock of Gilbraltar blues" qui valent l'écoute.

This CD gathers alternative takes, radio tapes as well as private recordings. The program is quite interesting but will appeal more to confirmed connoisseurs. We mainly remember the private recordings engraved at his home despite a little fair sound quality ("Dying mother blues"). Also listen to the alternative takes of "Swanee river boogie" and "Rock of Gilbraltar blues" that are worth listening.

BOOGIE WOOGIE STOMP

Delmark

1938 - 1939

Ces enregistrements ont été captés aux Frank Lyons Studio en 1938 et en public à l'Hotel Sherman l'année suivante. La qualité sonore est très correcte. On retient un beau duo d'Albert avec son ami Meade "Lux" Lewis ("Saturday night") ainsi que plusieurs faces en solo (notamment "Monday struggle").

These recordings were captured at the Frank Lyons Studio in 1938 and in public at the Sherman Hotel the following year. The sound quality is very correct. We can point out a beautiful duet of Albert with his friend Meade "Lux" Lewis ("Saturday night") and several solo sides (including "Monday struggle").

SPIRITUALS TO SWING

Top Rank

Vanguard

Amiga

December 1938

Albert Ammons participe à la revue "From spirituals to swing" produite et organisée par John Hammond au Carnegie Hall de New York en décembre 1938. Dans ces recueils, on l'entend sur le superbe "Cavalcade of boogie" avec Pete Johnson et Meade "Lux" Lewis (ainsi que Walter Page et Jo Jones). Albert accompagne aussi "Big Bill" Broonzy lors de ces concerts.

Albert Ammons takes part in the "From spirituals to swing" revue produced and organized by John Hammond at the Carnegie Hall in New York in december 1938. In these collections, he is heard on the superb "Cavalcade of boogie" with Pete Johnson and Meade "Lux" Lewis (as well as Walter Page and Jo Jones). Albert also backs "Big Bill" Broonzy during these concerts.

THE FIRST DAY

Blue Note

January 1939

Cette remarquable séance organisée par Alfred Lion pour Blue Note se classe facilement dans ce qu'Albert a fait de mieux dans sa carrière. Elle est reprise dans les CD Classics à l'exception des deux excellents duos avec Meade "Lux" Lewis : "Twos and fews" et "Nagasaki".

This remarkable session organized by Alfred Lion for Blue Note easily ranks in what Albert did best in his career. It is included in the Classics CD except for the two excellent duets with Meade "Lux" Lewis : "Twos and fews" and "Nagasaki".

RARE LIVE CUTS

Document

January 1939 / October 1943

Obscures bandes live prises en 1939 et 1943 au Club Society de New York et à Milwaukee. On note quelques superbes duos entre Albert Ammons et Pete Johnson comme le trépidant "Fast blues".

Obscure live tapes taken in 1939 and 1943 at Club Society in New York and Milwaukee. There are some great duets between Albert Ammons and Pete Johnson as the fast-paced "Fast Blues".

RADIO BROADCASTS & FILM SOUNDTRACKS

Document

January - November 1943

Sur ce CD figurent d'autres intéressants duos d'Albert Ammons et Pete Johnson : "Movin' the boogie", "Sixth Avenue blues" et "Foot pedal boogie".

On this CD are other interesting duets of Albert Ammons and Pete Johnson : "Movin' the boogie", "Sixth Avenue blues" and "Foot pedal boogie".

BOOGIE WOOGIE BOYS

Storyville

BOOGIE WOOGIE TRIO vol.1 & 2

Storyville

November 1943 / May 1944

Ces sympathiques faces Storyville proviennent de différentes sources. Quelques titres inédits datent de novembre 1943 et mai 1944 et sont issus de retransmissions radiophoniques.

These nice Storyville sides come from different sources. Some unissued titles date from november 1943 and may 1944 and come from radio broadcasts.