Albert Gene Drewery

b. October 1st, 1932 in Leona (Texas)

d. November 24th, 1993 in Las Vegas (Nevada)

THE COOL SOUND OF ALBERT COLLINS

TCF - Hall

TRUCKIN' WITH ALBERT COLLINS

Blue Thumb

MCA

FROSTY

Brylen

1962 - 1963

Spécialiste de la Fender Telecaster, il a commencé par une Epiphone puis une Fender Esquire. Son utilisation particulière de la Telecaster - notes incisives qui claquent, accords ouverts, utilisation systématique du capodastre - l'a fait surnommé The Master of the Telecaster. Né dans une famille texane, Albert déménage avec sa famille en 1939 dans le ghetto noir de Houston (Third Ward). Adolescent, il commence par apprendre le piano puis se tourne rapidement vers la guitare. Tout en travaillant comme charpentier puis camionneur, il se paie sa première guitare. C'est son cousin Willow Young qui lui apprend les rudiments de l'instrument. A cette époque, il admire particulièrement les texans Clarence "Gatemouth" Brown, Guitar Slim et T-Bone Walker qui passent souvent sur les scènes de Houston. Vers ses 17 ans, il devient l'attraction principale du Manhattan Club de Galveston pour deux années. Au début des années 50, Albert part en tournée avec Piney Brown dans les états du sud. A partir de 1958, il enregistre ses premiers morceaux instrumentaux pour Kangaroo, un label de Houston ("The freeze", "Collins' shuffle") puis Hall-Way, un label de Beaumont ("Albert's alley", "De-frost"). Bill Hall - propriétaire du label Hall-Way - deviendra d'ailleurs le producteur d'Albert Collins. A l'occasion de ces enregistrements, il publiera le premier microsillon d'Albert Collins : "The cool sound of Albert Collins". Par la suite, le label Blue Thumb de Bob Krasnow rééditera le matériel sous le titre "Truckin' with Albert Collins". Cette première production montre déjà un style bien en place : morceaux instrumentaux courts et accrocheurs, une guitare incisive et nerveuse, omniprésence de l'orgue et des cuivres. Parmi ces morceaux, plusieurs deviendront des standards fréquemment joués : "Frosty", "Don't lose your cool", ""Frostbite", "Thaw out", "Dyin' flu" (un des seuls titres de l'époque dans lequel Albert chante). Derrière Albert, on retrouve Frank Mitchell (trompette), Henry Hayes (saxophone), Cleotis Arch (saxophone), Walter Mac Neil (orgue), Bill Johnson (basse) et Herbert Henderson (batterie).

Specialist of the Fender Telecaster, he began with an Epiphone then a Fender Esquire. His particular use of the Telecaster - slamming incisive notes, open tuning, systematic use of capo - did nicknamed him The Master of the Telecaster. Born into a Texas family, Albert and his family moved in 1939 in the black ghetto of Houston (Third Ward). As a teenager, he starts learning piano and then quickly turns to the guitar. While working as a carpenter then truck driver, he pays his first guitar. It's his cousin Willow Young who taught him the rudiments of the instrument. At that time, he particularly admires the Texan Clarence "Gatemouth" Brown, Guitar Slim and T-Bone Walker who often perform on stage in Houston. At 17, he became the main attraction of the Manhattan Club in Galveston for two years. In the early 50's, Albert toured with Piney Brown in the southern states. In 1958, he recorded his first instrumental tracks for Kangaroo, a label of Houston ("The Freeze", "Collins' shuffle") then for Hall-Way, a Beaumont label ("Albert's alley", "De-frost"). Bill Hall - owner of Hall-Way label - will indeed become Albert Collins' producer. At the time of these recordings, he published the first Albert Collins LP : "The cool sound of Albert Collins". Thereafter, the Blue Thumb label, owned by Bob Krasnow, reissue the material under the title "Truckin' with Albert Collins". This first production is already showing his particular style : short and catchy instrumentals, incisive and nervous guitar, omnipresent organ and brass. Among these pieces, many of them will become frequently played standards : "Frosty", "Don't lose your cool", "Frostbite", "Thaw out", "Dyin' flu" (one of the only songs of the era in which Albert sings). Behind Albert, we find Frank Mitchell (trumpet), Henry Hayes (saxophone), Cleotis Arch (saxophone), Walter Mac Neil (organ), Bill Johnson (bass) and Herbert Henderson (drums).

LOVE CAN BE FOUND EVERYWHERE (EVEN IN A GUITAR)

Imperial

Liberty

THE COMPLETE IMPERIAL RECORDINGS

EMI

1968

Alors qu'Albert est l'attraction régulière du Ponderosa Club du Third Ward de Houston, il est repéré par Bob Hite et Henry Vestine (membres du groupe californien Canned Heat) en 1968. Hite le prend alors sous son aile et lui permet de relancer sa carrière. D'abord, il le convainc de déménager en Californie (Albert s'installe à Palo Alto). Puis, il lui ouvre les portes de nombreuses scènes californiennes (Ash Grove à Los Angeles, Matrix à San Francisco, Whisky a Go-Go à West Hollywood). Avec le concours d'Eli Bird, il signe chez Imperial. Pour son premier disque, il retrouve son producteur Bill Hall. Son style reste à peu près identique aux séances TCF-Hall (majorité d'instrumentaux, orgue/cuivres au premier plan, guitare cinglante). Certains morceaux sont excellents ("Collins mix") tandis que d'autres apparaissent moins construits ("Let's get it together"). L'ensemble manque, néanmoins, de ligne directrice et de cohérence. Les musiciens de ces séances sont restés inconnus (à part Bobby Alexis à l'orgue d'après la Blues Discography).

While Albert is the main attraction of the Ponderosa Club located in Houston's Third Ward, he was spotted by Bob Hite and Henry Vestine (members of californian group Canned Heat) in 1968. Hite then takes Albert under his wing and helps him to revive his career. First, he convinced him to move to California (Albert moved to Palo Alto). Then, he opens doors to many Californian scenes (Ash Grove in Los Angeles, Matrix in San Francisco, Whisky a Go-Go in West Hollywood). With the help of Eli Bird, he signed with Imperial. For his first album, he finds again his producer Bill Hall. His style is almost identical to the TCF-Hall sessions (majority of instrumentals, organ/brass on the foreground, stinging guitar). Some songs are excellent ("Collins mix") while others appear less constructed ("Let's get it together"). The whole lacks, however, of guideline and consistency. The musicians of the sessions remained unknown (except Bobby Alexis on the organ according to the Blues Discography).

TRASH TALKIN'

Imperial

Liberty

THE COMPLETE IMPERIAL RECORDINGS

EMI

July 1969

Gravé à Nashville avec des musiciens de Country, ce second disque pour Imperial possède donc un son un peu particulier (quelques influences R&B et Funky par moments). Mais, finalement, ce "Trash talkin'" semble légèrement plus cohérent et consistant que "Love can be found anywhere". Le superbe "Conversation with Collins" ainsi que "Jawing", "Trash talkin'" (crédité à sa femme Gwendolyn Collins) figurent parmi les meilleurs moments. Albert joue avec James Hooker Brown (orgue), Charles Freeman (guitare), Tommy Mac Clure (basse) et Robert "Trap" Tarrant (batterie).

Cut in Nashville with Country musicians, this second disc for Imperial therefore possesses a rather unusual sound (some R&B and Funky influences on some moments). But, ultimately, this "Trash talkin'" seems slightly more coherent and consistent than "Love can be found anywhere". The superb "Conversation with Collins" and also "Jawing", "Trash talkin'" (credited to his wife Gwendolyn Collins) are among the highlights. Albert plays with James Hooker Brown (organ), Charles Freeman (guitar), Tommy Mac Clure (bass) and Robert "Trap" Tarrant (drums).

ALIVE & COOL

Red Lightnin'

LIVE AT THE FILLMORE WEST

Catfish

DEEP FREEZE

Snapper

1969

Concert au Fillmore West où Albert apparait en première partie de l'Allman Brothers Band. La qualité sonore est mauvaise. Les détails concernant les dates et les musiciens sont malheureusement inconnus. Seuls les fans confirmés d'Albert Collins trouveront un interêt certain à ces bandes. Dommage car la musique semble puissante et inspirée par moments. Ce concert a été réédité sous quantité d'habillages divers.

Concert at the Fillmore West where Albert appears as the opening act of the Allman Brothers Band. The sound quality is poor. Details regarding dates and musicians are unfortunately unknown. Only confirmed fans of Albert Collins will find an interest in those tapes. Too bad because the music seems powerful and inspired by times. This concert was reissued under much different presentations.

THE COMPLEAT

Imperial

THE COMPLETE IMPERIAL RECORDINGS

EMI

1970

Troisième et dernier album pour Imperial, il a été - comme "Trash talkin'" - gravé à Nashville. Incohérent et peu inspiré, il s'agit incontestablement du plus faible des albums Imperial empruntant tout à tour au Blues ("Do what you want to do"), Country ("Black bottom bayou" et "Swamp sauce" vraiment pas terribles), Funk ("Jam it up", "Bitsey").

Third and final album for Imperial, it was - as "Trash talkin'" - engraved in Nashville. Inconsistent and uninspired, it is undoubtedly the weakest of Imperial albums borrowing from Blues ("Do what you want to do"), Country ("Black bottom bayou" and "Swamp sauce" really awful), Funk ("Jam it up", "Bitsey").

THERE'S GOTTA BE A CHANGE

Tumbleweed

July - August 1971

Bill Szymczyk (producteur des Eagles et de B.B. King), fondateur du label Tumbleweed avec Larry Ray, lui fera enregistrer un album au milieu de l'année 1971. Gravé au Record Plant West de Los Angeles, il n'a jamais été repris en CD et est, par conséquent, souvent ignoré. Peu abouti, ce disque recèle tout de même quelques titres méritant l'écoute comme le long blues "In love wit'cha" ou l'atypique "Fade away". Durant ces séances, Albert est supporté par Richard Landis (piano), Jesse "Ed" Davis (guitare), Brian Garofalo (basse), Jim Keltner (batterie) avec l'ajout sur certaines pistes d'une section cuivres. Malheureusement, le label Tumbleweed fermera rapidement ses portes et laissera Albert sans contrat d'enregistrement. Il faut noter que, d'après la Blues Discography, Albert a gravé en septembre 1971 plusieurs morceaux pour la firme ABC. Mais, ceux-ci sont restés inédits jusqu'à présent.

Bill Szymczyk (producer of The Eagles and B.B. King), founder of Tumbleweed label with Larry Ray, will make him record an album in the middle of 1971. Recorded at the Record Plant West in Los Angeles, he was never reissued on CD and is therefore often ignored. Not really achieved, this disc contains some songs still deserving listening as the long blues "In love wit'cha" or the atypical "Fade away". During these sessions, Albert is supported by Richard Landis (piano), Jesse "Ed" Davis (guitar), Brian Garofalo (bass), Jim Keltner (drums) with the addition of some tracks of a horn section. Unfortunately, the Tumbleweed label will quickly close and leave Albert without recording contract. Note that, according to the Blues Discography, Albert recorded in september 1971 several tracks for ABC company. But, they remained unissued until now.

JOE'S PLACE

Echoes

FUNKY BLUES

Rockbeat

January 1973

Concert provenant d'une retransmission radiophonique avec un son parfois confus. Certains passages s'avèrent percutants et devraient plaire aux amateurs d'Albert Collins, d'autres semblent plus improvisés. Globalement, il s'agit d'une performance scénique digne d'interêt. Attention, "Joe's Place" et "Funky blues" reprennent le même concert mais dans un ordre différent et avec l'ajout ou le retrait de certains morceaux.

Concert from a radio broadcast with a sometimes confused sound. Some passages are impactful and should please Albert's fans but others seem more improvised. Overall, it is a stage performance worthy of interest. Be careful, "Joe's place" and "Funky blues" compile the same concert but in a different order and with the addition or the removal of certain tracks.

MOLTEN ICE : THE HOT COOL SOUND OF ALBERT COLLINS

Red Lightnin'

ICEMAN COMETH

Collectables

DEEP FREEZE

Snapper

November 1973

Encore une fois après "Alive & Cool", le label Red Lightnin' propose un album live avec une qualité sonore défaillante. Il s'agit d'une captation d'un concert de 1973 au El Mocambo Club de Toronto (Canada). L'immense talent d'Albert Collins n'est vraiment pas mis en valeur dans ce disque techniquement indigne.

Again after "Alive & Cool", the Red Lightnin' label provides a live album with a failing sound quality. This is a capture of a 1973 concert at the El Mocambo club in Toronto (Canada). The immense talent of Albert Collins is not really highlighted in this technically unworthy disc.

IN CONCERT

Indigo

1977

Concert canadien avec une qualité sonore moyenne qui regroupe Robert Cray et Albert Collins. En fait, il s'agit beaucoup plus d'un disque du premier : Albert n'étant présent que sur quatre morceaux. Un disque intéressant mais mineur.

Canadian concert with an average sound quality that gathers together Robert Cray and Albert Collins. In fact, it is much more a record of the first : Albert being present on only four tracks. An interesting but minor disc.

ICE PICKIN'

Alligator

Sonet

May 1978

Albert n'avait pas enregistré d'album studio depuis 1971. Il avait même songé à arrêter la musique au milieu des années 70 si sa femme Gwendolyn ne l'avait persuadé de continuer. Grâce à Bruce Iglauer et Dick Shurman, Albert signe chez Alligator en 1978. Ce premier album pour le label chicagoan eut une grande influence sur sa carrière, le ramenant sur le devant de la scène après une longue traversée du désert. Enregistré à Chicago, co-produit par Bruce Iglauer, Richard Mac Leese et Albert lui-même, l'album présente le bluesman texan au zénith de ses possibilités. Derrière lui, des sidemen de choix assurent un accompagnement remarquable : Larry Burton (guitare), Allen Batts (claviers), Aron Burton (basse), Casey Jones (batterie), A.C. Reed (saxophone), Chuck Smith (saxophone). Dans ce disque exceptionnel, on écoutera d'abord les superbes "Honey hush", "Cold cold feeling", "Too tired", "Master charge" et l'ébouriffant "Avalanche" qui clôt l'album.

Albert had not recorded studio album since 1971. He had even considered stopping the music in the mid 70's when his wife Gwendolyn had persuaded him to continue. Thanks to Bruce Iglauer and Dick Shurman, Albert signed with Alligator in 1978. This first album for the chicagoan label had a great influence on his career, bringing him on the foreground after a long sleep. Recorded in Chicago, co-produced by Bruce Iglauer, Richard Mac Leese and Albert himself, the album features the texan bluesman at the zenith of his possibilities. Behind him, first-rate sidemen provide an outstanding support : Larry Burton (guitar), Allen Batts (keyboards), Aron Burton (bass), Casey Jones (drums), A.C. Reed (saxophone), Chuck Smith (saxophone). In this exceptional record, we first listen to the beautiful "Honey hush", "Cold cold feeling", "Too tired", "Master charge" and the frantic "Avalanche" which closes the album.

LIVE

Munich

Evidence

LIVE

Jayrem

December 1978

Grâce au succès de "Ice pickin'", Albert put entreprendre sa première tournée européenne. Lors de celle-ci, il participa à ce concert aux côtés du groupe hollandais, plutôt convaincant, Barrelhouse. Un concert de bonne facture qui mérite l'écoute même s'il n'est pas d'une grande originalité.

With the success of "Ice pickin'", Albert could begin his first european tour. During this tour, he took part in this concert alongside the dutch group, rather convincing, Barrelhouse. A good peformance together worth listening even if it is not really original.

JAMMING WITH ALBERT

Blues Tune

July 1979 / July 1983

Ce CD regroupe des bandes captées à Montreux en 1979 et à Nyon en 1983. Celles-ci réunissent Albert Collins, Casey Jones, Champion Jack Dupree et Rory Gallagher. Dans l'ensemble, les morceaux - souvent assez longs - ressemblent plutôt à des jams informelles qu'à des compositions construites. Malgré qu'il s'agisse probablement d'un enregistrement pirate, la qualité sonore est excellente en ce qui concerne la partie de 1979. En revanche, la partie de 1983 possède un son défaillant et se révèle plus ennuyeuse.

This CD brings together tapes captured in Montreux in 1979 and in Nyon in 1983. They gather Albert Collins, Casey Jones, Champion Jack Dupree and Rory Gallagher. In overall, the songs - often quite long - are more like informal jams than constructed compositions. Although it is probably a bootleg record, the sound quality is excellent as regards the 1979 part. However, the 1983 tapes have a failing sound and are more tedious.

FROSTBITE

Alligator

Sonet

January 1980

Deuxième opus chez Alligator : les musiciens sont les mêmes que sur "Ice pickin'" sauf Marvin Jackson qui remplace Larry Burton à la guitare et Johnny B. Gayden qui remplace Aron Burton à la basse. Une section cuivres complète est apparue avec dans ses rangs Paul Howard, Jerry Wilson, Bill Mac Farland, Henri Ford et, bien sûr, A.C. Reed. Les reprises sont inspirées ("If you love me like you say") et les compositions personnelles généralement remarquables ("I got a problem", "Brick", "Give me my blues").

Second installment in Alligator : musicians are the same as on "Ice pickin'" except Marvin Jackson who replaces Larry Burton on guitar and Johnny B. Gayden replacing Aron Burton on bass. A full horn section has appeared with in its ranks Paul Howard, Jerry Wilson, Bill Mac Farland, Henry Ford and, of course, A.C. Reed. Covers are inspired ("If you love me like you say") and generally outstanding personal compositions ("I got a problem", "Brick", "Give me my blues").

LIVE AT ONKEL PO'S CARNEGIE HALL

Delta Music

April 1980

Ce concert à Hambourg (Allemagne) est intégralement retranscrit ici, ce qui entraine quelques longueurs ennuyeuses (les titres sont globalement très longs). Malgré cela, Albert est en forme et ses musiciens (A.C. Reed, Jackson Marvin, Johnny B. Gayden, Casey Jones) aussi parfaitement servis par une qualité sonore satisfaisante. Néanmoins, il vaut mieux conseiller cet album aux fans confirmés. Précisons enfin que ses musiciens prennent quelques titres en leader.

This concert in Hamburg (Germany) is completely retranscribed here, which causes some boring lengths (titles are generally very long). Despite this, Albert is in fine form and his musicians too (A.C. Reed, Jackson Marvin, Johnny B. Gayden, Casey Jones) also perfectly served by the sound quality. Nevertheless, it is better to advise this album to confirmed fans. Note that his musicians take a few titles as a leader.

LIVE AT ROCKPALAST

MIG

November 1980

Edité en 2016, ce concert allemand d'Albert Collins se présente sous la forme d'un double CD agrémenté d'un DVD. Mêmes musiciens que dans "Frostbite" sauf la section cuivres qui est absente. A.C. Reed ouvre le spectacle puis Albert entre en scène sur un instrumental frénétique ("Listen here"). La performance s'avère tout à fait plaisante même s'il subsiste quelques longueurs.

Issued in 2016, this german concert of Albert Collins comes in a double CD enhanced with a DVD. Same musicians than in "Frostbite" except the horn section which is absent. A.C. Reed opens the show then Albert arrives on stage on a frenzied instrumental ("Listen here"). The performance remains quite pleasant even if there are still a few lengths.

FROZEN ALIVE

Alligator

Sonet

March 1981

Enregistré lors de plusieurs soirées à l'Union Bar de Minneapolis, son troisième opus chez Alligator est un disque live. Albert y démontre, une fois encore, la fougue et la puissance de son Blues sur scène. Comme d'habitude, son groupe le soutient parfaitement.

Recorded during several evenings at the Union Bar in Minneapolis, his third production with Alligator is a live album. Albert there demonstrates once again the passion and the power of his Blues on stage. As usual, his backing band supports him perfectly.

THE ALLIGATOR RECORDS 30TH ANNIVERSARY COLLECTION

Alligator

March 1981

Un titre inédit - une longue et superbe version de "Dyin' flu" - provenant des concerts de Minneapolis captés pour "Frozen alive".

An unissued song - a long and beautiful version of "Dyin' flu" - taken from the Minneapolis concerts recorded for "Frozen alive".

DON'T LOSE YOUR COOL

Alligator

Sonet

October - November 1982

Dans cet album formidable, on trouve les magnifiques reprises de "Get to gettin'" (de Big Walter Price) qui ouvre le programme et de "Quicksand" (de Guitar Slim) qui le clôt. Il y a aussi les parfaites réussites que sont "Don't lose your cool", "When a guitar plays the blues", l'amusant "But I was cool" et le prodigieux instrumental "Melt down". Un des albums majeurs de sa riche discographie.

In this great album, we find the wonderful covers "Get to gettin'" (by Big Walter Price) which opens the program and "Quicksand" (by Guitar Slim) that closes it. There is also the perfect achievements that are "Don't lose your cool", "When a guitar plays the blues", the funny "But I was cool" and the prodigious instrumental "Melt down". A major album of his rich discography.

THE BLUES SHOW : FLASH FROZEN

Yupiteru

LIVE IN JAPAN

Alligator

Sonet

December 1982

Ce concert à Tokyo capté sur un microsillon japonais fort rare a été réédité par Alligator. D'un point de vue technique, la qualité sonore est particulièrement claire. Au programme, de superbes versions de "Tired man", "Skatin'" sans oublier "Listen here" l'introduction explosive de cette belle performance scénique. Probablement un de ses meilleurs témoignage en public.

This concert in Tokyo captured on a rare japanese LP was reissued by Alligator. From a technical standpoint, the sound quality is particularly clear. On the program, there are superb versions of "Tired man", "Skatin'" without forgetting "Listen here" the explosive introduction of this beautiful stage performance. Probably one of his best public recordings.

ANTONE'S 10TH ANNIVERSARY ANTHOLOGY vol.1

Antone's

July 1985

Une belle version de "Cold cold feeling" chez Antone's avec derrière lui Jimmie Vaughan, Mark "Kaz" Kazanoff, Mel Brown.

A beautiful version of "Cold cold feeling" at Antone's with behind him Jimmie Vaughan, Mark "Kaz" Kazanoff, Mel Brown.

SHOWDOWN

Alligator

Sonet

August - September 1985

Alors qu'il vient de participer au fameux Live Aid aux côtés de George Thorogood en juillet 1985, Albert Collins entame une nouvelle aventure discographique qui va marquer sa carrière. Enregistrée aux Streeterville Studios de Chicago, cette mythique réunion de trois grands guitaristes - Albert Collins, Robert Cray et Johnny Copeland - a laissé une empreinte indélébile dans le Blues des années 80. Les producteurs Bruce Iglauer et Dick Shurman ont parfaitement équilibré les interventions des trois musiciens. Accompagnés par des sidemen de premier choix (Allen Batts, Johnny B. Gayden, Casey Jones), ils se complètent merveilleusement. Albert brille particulièrement sur une version extraordinaire du classique de T-Bone Walker "T-Bone shuffle", "The moon is full", "Black cat bone" ou "Albert's alley". A noter qu'il joue de l'harmonica sur "Bring your fine self home".

While he has just participated at the famous Live Aid with George Thorogood in july 1985, Albert Collins begins a new recording adventure that will mark his career. Recorded in Streeterville Studios in Chicago, this mythical meeting of three great guitarists - Albert Collins, Robert Cray and Johnny Copeland - left an indelible mark in the Blues of the 80's. Producers Bruce Iglauer and Dick Shurman perfectly balanced the interventions of the three musicians. Accompanied by first rate sidemen (Allen Batts, Johnny B. Gayden, Casey Jones), they complement each other wonderfully. Albert shines particularly on an extraordinary version of the T-Bone Walker's classic "T-Bone shuffle", "The moon is full", "Black cat bone" or "Albert's alley". Note that he plays harmonica on "Bring your fine self home".

SUDDEN FROST

Trade Service

April 1986

Concert capté à Berne (Suisse) en avril 1986, il s'agit probablement d'un enregistrement pirate avec un son très acceptable. Une performance scénique plutôt plaisante avec une apparition de Koko Taylor sur "Woke up this morning". Mais l'ensemble, malgré de bons moments, reste toutefois bien inférieur à "Frozen alive" ou "Live in Japan".

Concert captured in Bern (Switzerland) in april 1986, it is probably a bootleg record with a very acceptable sound. A rather pleasant scenic performance with an appearance of Koko Taylor on "Woke up this morning". But overall, despite good times, it remains well below "Frozen alive" or "Live in Japan".

COLD SNAP

Alligator

Sonet

October 1986

Pour ce dernier album chez Alligator, Albert a invité l'organiste de jazz Jimmy Mac Griff qu'il admire depuis longtemps. En plus de son orchestre régulier, on compte la présence des Uptown Horns. Dans "Cold snap", son blues est plus cuivré et un peu moins électrique qu'auparavant : "A good fool is hard to find", "I ain't drunk", "Hooked on you", "Too many dirty dishes". A la suite d'un désaccord avec Bruce Iglauer, il quitte le label Alligator juste après ce disque.

For this last album with Alligator, Albert invited the jazz organist Jimmy Mac Griff he has long admired. In addition to his regular band, there is the presence of The Uptown Horns. In "Cold snap", his blues is more brassy and a little less electrical than before : "A good fool is hard to find", "I ain't drunk", "Hooked on you", "Too many dirty dishes". Following a disagreement with Bruce Iglauer, he left the Alligator label just after this record.

JUMP THE BLUES AWAY

Verve

December 1986 or 1988 ?

ICEMAN

Pointblank

May 1990

Après la superbe aventure Alligator, Albert s'engage chez Point Blank (un label appartenant à Virgin) en 1991. Techniquement, la production de Jim Gaines est très travaillée enlevant peut être un peu de flamme et de spontanéité à l'ensemble. Le son est puissant et les bons moments sont nombreux. A noter la présence au sein des Icebreakers de Debbie Davies.

After the stunning Alligator adventure, Albert signed up with Point Blank (a label owned by Virgin) in 1991. Technically, Jim Gaines production is very elaborate maybe removing a little flame and spontaneity to the whole set. The sound is powerful and good times abound. Note the presence of Debbie Davies with The Icebreakers.

ANTONE'S ANNIVERSARY ANTHOLOGY vol.2

Antone's

Summer 1991

Pour cette seconde participation à une anthologie Antone's, Albert joue une version un peu faiblarde de "Black cat bone".

For this second participation to an Antone's anthology, Albert plays a somewhat feeble version of "Black cat bone".

LIVE FROM AUSTIN

New West

October 1991

Edité en 2012, accompagné d'un DVD, il retrace une performance d'Albert à Austin pour l'émission "Austin City Limits" diffusée par PBS. De bons moments ("Iceman", "Head rag") mais aussi quelques longueurs. Un disque plutôt sympathique néanmoins.

Issued in 2012, accompanied by a DVD, it compiles a performance of Albert in Austin for "Austin City Limits" broadcast by PBS. Good times ("Iceman", "Head rag") but also a few lengths. Nevertheless, a rather nice record.

LIVE

Charly

Early 1990's

Concert provenant certainement d'une source radiophonique, on déplore une qualité sonore moyenne voire pauvre. Par conséquent, cet album live n'a qu'une importance mineure dans la discographie d'Albert.

Concert coming certainly from a radio source, we deplore an average or even poor sound quality. Consequently, this live album has only a minor importance in Albert's discography.

LIVE AT MONTREUX

Eagle

July 1992

Sa performance au célèbre festival de Montreux est resté dans les mémoires. Ce superbe recueil montre la fougue et la puissance d'Albert sur scène, son jeu de guitare cinglant, ici parfaitement accompagné et produit. Un de ses meilleurs témoignages scéniques sur disque avec quelques sommets comme "Honey hush", "If you love me like you say", "Put the shoe on the other foot" sans oublier l'explosif final "Frosty".

His performance at the famous Montreux festival stayed in memories. This superb collection shows Albert's ardor and power on stage, his sharp guitar playing, here perfectly accompanied and produced. One of his best scenic captures on record with some highlights like "Honey hush", "If you love me like you say", "Put the shoe on the other foot" without forgetting the explosive final "Frosty".

LIVE 92/93

Pointblank

July 1992 / September 1993

Recueil de plusieurs performances données dans divers festivals (Peoria, Rockford et surtout Montreux) captées à la fin de sa vie. Ce "Live 92/93" - parution posthume - s'avère un disque convaincant ("Put the shoe on the other foot") qui mérite l'écoute.

Collection of some performances given during several festivals (Peoria, Rockford and especially Montreux) captured at the end of his life. This "Live 92/93" - issued posthumously - is a convincing disc ("Put the shoe on the other foot") worth listening.

THE ICEMAN AT MOUNT FUJI

Fuel

August 1992

COLLINS MIX

Pointblank

1993

Sur une idée de John Wooler (un des dirigeants de Virgin), Albert re-enregistre ici ses meilleurs morceaux ou reprises célèbres : "Honey hush", "Don't lose your cool", "The moon is full", "Master charge", "Same old thing". L'album possède de nombreuses qualités et sera un gros succès public : production travaillée de Jim Gaines, rendu sonore parfait, nombreux invités (B.B. King, Memphis Horns, Gary Moore, Coco Montoya, Kim Wilson). Malheureusement, Albert ne profitera pas longtemps du succès de l'album puisqu'il décède d'un cancer en novembre 1993.

Based on an idea of John Wooler (one of Virgin executives), Albert re-recorded here his best tracks or famous covers : "Honey hush", "Don't lose your cool", "The moon is full", "Master charge", "Same old thing". The album has many qualities and will be a big public success : neat production of Jim Gaines, perfect sound quality, many guests (B.B. King, Memphis Horns, Gary Moore, Coco Montoya, Kim Wilson). Unfortunately, Albert will not benefit the success of the album a long time since he died of a cancer in november 1993.