John Henry Davis

b. December 7th, 1913 in Hattiesburg (Mississippi)

d. October 12th, 1985 in Chicago (Illinois)

COMPLETE RECORDED WORKS

Document

1938 - 1952

Sous la houlette de Lester Melrose, Blind John Davis est un pianiste de séance très demandé dans les années 30 et 40. Il participe à de multiples sessions jouant derrière Jazz Gillum, Memphis Minnie, Lonnie Johnson, Big Bill Broonzy, John Lee "Sonny Boy" Williamson, Tampa Red, Merline Johnson. A ce titre, il doit être considéré comme un des développeurs du Bluebird Sound en vogue à l'époque. Sa grande expérience lui permet de savoir tout jouer : jazz, barrelhouse, boogie-woogie, airs traditionnels. Peu connu dans son propre pays, John eut l'occasion de graver quelques morceaux en leader ou il s'est révélé aussi un chanteur compétent à la voix modulable. Il bénéficie de l'apport décisif du jeune guitariste de jazz George Barnes sur de nombreux superbes morceaux : "Jersey cow blues", "Anna Lou breakdown", "Walkin' and talkin'", "Magic carpet". On note aussi quelques boogie-woogies relativement classiques ("Paris boogie", "Rockin' in boogie"). John fera sa première tournée en Europe en 1952 avec Big Bill Broonzy. Organisée par le belge Yannick Bruynoghe, elle lui permettra d'enregistrer un EP comprenant quatre titres pour Vogue qui sont repris ici.

Under the leadership of Lester Melrose, Blind John Davis is a demanded session pianist during the thirties and the forties. He has participated in multiple sessions playing behind Jazz Gillum, Memphis Minnie, Lonnie Johnson, Big Bill Broonzy, John Lee " Sonny Boy" Williamson, Tampa Red, Merline Johnson. Consequently, he must be considered as one of the developers of the Bluebird Sound of that time. His extensive experience allows him to play everything : jazz, barrelhouse, boogie -woogie, traditional tunes. Little known in his own country, John had the opportunity to burn a few pieces as a leader where he is a competent singer with a modular voice. We must notice the decisive contribution of the young jazz guitarist George Barnes on many great songs : "Jersey cow blues", "Anna Lou breakdown", "Walkin' and talkin'", "Magic Carpet". Few classic boogie-woogie were also noted ("Paris boogie", "Rockin' in boogie"). John will make his first European tour in 1952 with Big Bill Broonzy. Organised by the Belgian Yannick Bruynoghe, it will allow him to record an EP with four tracks for Vogue which are included here.

LIVE IN HAMBURG

Happy Bird

MY OWN BOOGIE

Past Perfect

April 1973

Captation d'une soirée à Hamburg avec Blind John Davis seul au piano. Une prestation assez plaisante entre blues et boogie-woogies et parsemée de nombreuses reprises relativement convenues ("Everyday I have the blues", "How long blues", "Pinetop's boogie-woogie"). Au final, un disque sympathique mais sans grande surprise. Historiquement, il symbolise le début de sa période européenne. Une période fructueuse qui durera une dizaine d'années et qui verra John tourner et enregistrer régulièrement sur le sol du vieux continent.

Capturing a night in Hamburg with Blind John Davis alone at the piano. A rather pleasant performance between blues and boogie-woogie scattered by many relatively conventional covers ("Everyday I have the blues", "How Long Blues", "Pinetop's boogie-woogie"). In the end, a nice record but without much surprise. Historically, it symbolizes the beginning of his European period. A fruitful period which will last ten years and see John touring and recording regularly on the floor of the old continent.

ALIVE LIVE AND WELL

Ornament

MOANIN' THE BLUES

Chrisly

STOMPIN' ON A SATURDAY NIGHT

Alligator

November 1973

Très similaire au disque précédent, nous sommes ici en présence d'un nouveau concert sur le sol allemand. Cette fois, il est situé à Bonn quelques mois après le premier. Toujours seul au piano, John aligne ses nombreuses reprises habituelles (dont "Cow Cow boogie" et "St James infirmary"). Comme pour le précédent, l'ensemble se révèle plutôt sympathique à l'écoute même si un fort sentiment de routine se fait sentir. A noter que l'édition originale allemande comprend 19 morceaux. Les américains d'Alligator feront paraitre une version tronquée de 14 titres sous le titre de "Stompin' on a saturday night". Pour le concert complet, il faut donc chercher le CD "Moanin' the blues" édité par Chrisly.

Very similar to the previous disc, this is another concert on German ground. This time, it is located in Bonn a few months after the first one. Always alone at the piano, John aligns numerous usual covers (including "Cow Cow boogie" and "St. James infirmary"). Like previous record, the whole disc has been rather nice to listen even if a strong routine flavor arises. Note that the original German edition includes 19 tracks. American Alligator will reissue a truncated version of 14 tracks under the title of "Stompin' on a saturday night". For the full concert, you must seek "Moanin' the blues" CD, issued by Chrisly.

THE INCOMPARABLE BLIND JOHN DAVIS

Oldie Blues

June 1974

Martin Van Olderen, qui a fondé le label Oldie Blues, est allé chercher Blind John Davis à Chicago. Il lui organise une tournée de plusieurs dates en Europe du nord ainsi qu'une séance d'enregistrement en juin 1974. Pour l'occasion, John est accompagné d'une discrète mais efficace section rythmique composée de Rob Langereis (contrebasse) et Louis Debij (batterie). Celle-ci donnant relief et dynamisme à un répertoire parfois convenu. Mais, sobre et appliqué, John livre ici un de ses meilleurs disques. On note particulièrement "Blues for Jimmy", "Jim Town blues", "Boogie woogie on Saint Louis blues", "Cow cow blues".

Martin Van Olderen, who founded the Oldie Blues label, fetched Blind John Davis in Chicago. He organizes him several tour dates in northern Europe and a recording session in June 1974. For this occasion, John was accompanied by a discreet but effective rhythm section consisting of Rob Langereis (bass) and Louis Debij (drums). This rhythm section gives a dynamic pulse to this sometimes conventional artist. John, a painstaking pianist, gives here one of his best records. We note especially "Blues for Jimmy," "Jim Town blues", "Boogie woogie blues on Saint Louis", "Cow Cow blues".

HEAVY TIMBRE

Sirens

June 1976

Cette sympathique sélection regroupe quelques pianistes importants du Chicago blues lors d'une séance commune en juin 1976. Parmi eux, il y a Blind John Davis qui livre une prestation contrastée, un peu ennuyeuse par moments. Son "Davis boogie" et sa reprise de "Kansas City" (seulement sur la version CD) sont réussis mais ses titres plus lents sont désespérement plats.

This nice selection gathers some important pianists of Chicago blues at a joint session in june 1976. Among them, there is Blind John Davis, who delivers a contrasted performance, sometimes boring. His "Davis boogie" and his cover of "Kansas City" (only on CD version) are mostly good but the slower tracks are desperately flat.

BLIND JOHN DAVIS

L+R

Evidence

April 1983

Enregistré à Chicago, produit par l'allemand Horst Lippmann, il s'agit de son premier LP enregistré sur le sol américain (mais pour un label allemand). Pour une fois, le disque est rempli de compositions originales. Cela change de ses sempiternelles reprises.Seul au piano, il semble parfaitement à l'aise tout au long du disque (il a 69 ans au moment de l'enregistrement). Sur "Penny pitchin' blues", John est même rejoint par la chanteuse Jeanne Carroll.

Recorded in Chicago, produced by german Horst Lippmann, this is his first recorded in an American studio (but for a german label). For once, the disc is filled with original compositions. Alone at the piano, he seems perfectly at ease throughout the records (he is 69 years old at the time of these sessions). On "Penny pitchin' blues", John is even joined by singer Jeanne Carroll.

YOU BETTER CUT THAT OUT

Red Beans

April 1985