Clarence Joseph Garlow

b. February 27th, 1911 in Welsh (Louisiana)

d. July 24th, 1986 in Beaumont (Texas)

CLARENCE GARLOW 1951-1958

Flyright

CLARENCE GARLOW

La Cienega

ZYDECO LOUISIANA STOMP

JSP

LOUISIANA STOMP HITS

Master Classics

1949 - 1958

Clarence Joseph Garlow est initié à la musique par son père Compton qui joue du violon dans un string-band local. Il touche à plusieurs instruments (dont l'accordéon) mais ne persévère pas vraiment. C'est en 1949 qu'il entre la première fois dans un studio d'enregistrement. Pour cette séance à Houston, Clarence grave deux superbes morceaux pour le compte du label Macy's (un label crée par Macy Henry et Steve Panchio) : "She's so fine" et surtout le magnifique "Blues as you like it". A ce moment là, il est accompagné par Hilmer Shakesnider (saxophone), Shelby Lackey (saxophone), Mildred Smith (piano) et Johnny "Fastfoot" Marshall (batterie). Son deuxième simple est composé des remarquables "In a boogie mood" et le fameux "Bon ton roula" qui remporte un succès notable. Cette notoriété permet à Clarence et son groupe de tourner à travers le Texas et la Louisiane. Pour le label Feature de Jay Miller, il propose une poignée de titres dont "New bon ton roula", "If I keep on worrying" et le beau "Foggy blues" (accompagné de Katie Webster et Lazy Lester). A partir de 1952, Clarence administrera son propre restaurant, le Bon Ton Drive-In à Beaumont (Texas). L'année suivante, il déménage à Los Angeles espérant trouver plus d'opportunités. Pour le label Aladdin, Clarence propose, à nouveau, "New bon ton roula" puis "Dreaming", "I'm hurt" et "You got me crying". Passant ensuite chez Flair, il grave le puissant et entrainant "Crawfishin'" et "Route 90" accompagné de Maxwell Davis. Finalement, déçu par son séjour sur la côte ouest, il rentre chez lui au Texas et devient le guitariste de Clifton Chenier. En parrallèle de son activité de musicien (chez Folk-Star), il anime le "Bon Ton Show" sur la radio KJET de Beaumont. Cette émission, qui dure de 1955 à 1961, contribuera à populariser le zydeco. A Lake Charles, il travaille pour Goldband ou il est accompagné de Katie Webster. Au début des années 60, Clarence montera son propre label Bon-Ran. S'il continue à être actif à la radio, il met fin à sa carrière de musicien cessant d'enregistrer dès le début des années 60. Bon chanteur et guitariste au jeu véloce et saccadé influencé par T-Bone Walker, il demeure aujourd'hui relativement méconnu. Il faut attendre l'année 1983 pour qu'un microsillon complet lui soit consacré grâce à Bruce Bastin et son label Flyright. Centré essentiellement sur sa période Feature (qui, bien qu'honorable, n'est pas sa meilleure production), il donne un florilège assez intéressant de son style. Beaucoup plus tard, des éditions en CD bien plus complètes verront le jour grâce à La Cienega, JSP (un coffret avec 1 CD consacré à Clifton Chenier et 1 autre CD dédié à Clarence Garlow) et, enfin, Master Classics.

Joseph Clarence Garlow is introduced to music by his father Compton who plays violin in a local string band. He plays several instruments (including accordion) but does not show much perseverance. It was in 1949 that he enters in a recording studio for the first time. For this session in Houston, Clarence cut two beautiful tracks for the Macy's label (a label ran by Macy Henry and Steve Panchio) : "She's so fine" and especially the wonderful "Blues as you like it". At this time, he is accompanied by Hilmer Shakesnider (saxophone), Shelby Lackey (saxophone), Mildred Smith (piano) and Johnny "Fastfoot" Marshall (drums). His second single is compose by the remarkable "In a boogie mood" and the famous "Bon Ton roula" which won a notable success. This awareness allows Clarence and his band to tour throughout Texas and Louisiana. For Jay Miller's Feature label, he offers a handful of tracks including "New bon ton roula", "If I keep on worrying" and the beautiful "Foggy blues" (with Katie Webster and Lazy Lester). In 1952, Clarence manages its own restaurant, The Bon Ton Drive-In in Beaumont (Texas). The following year, he moved to Los Angeles hoping to find more opportunities. For the Aladdin label, Clarence proposes again, "New bon ton roula" and "Dreaming", "I'm hurt" and "You got me crying". Turning to Flair label, he cut the powerful and stirring "Crawfishin'" and "Route 90" accompanied by Maxwell Davis. Finally, disappointed by his stay on the west coast, he returned in his Texas home and becomes Clifton Chenier's guitarist. In the same time of his work as a musician (in Folk- Star), he leads the "Bon Ton Show" on the KJET radio in Beaumont. This program, which lasts from 1955 to 1961, will help popularize the zydeco. In Lake Charles, he worked for Goldband where he is accompanied by Katie Webster. In the early 60's, Clarence launched his own Bon-Ran label. If he continues to be active in radio, he ended his career as a musician ceasing to record after the early 60's. Good singer and great guitarist with a jerky syncopated style, influenced by T -Bone Walker, he remains today relatively unknown. We must wait the year 1983 to have a full LP dedicated exclusively to Clarence Garlow thanks to Bruce Bastin and his Flyright label. Mainly focused on the Feature period (which, though honorable, is not his best production), it gives a pretty interesting anthology of his style. Much later, more complete CD editions will emerge thanks to La Cienega, JSP (a box-set with one CD dedicated to Clifton Chenier and 1 other CD dedicated to Clarence Garlow) and finally Master Classics.