b. October 30th, 1926 in Byhalia (Mississippi)

d. September 3rd, 2001 in Chicago (Illinois)

CHICAGO BEAT

Black & Blue

December 1970 / December 1973

Orchestre de référence du Chicago Blues, il est formé autour des frères Louis & Dave Myers (respectivement guitare et basse), Junior Wells (harmonica) et Fred Below (batterie). D'abord nommé The Four Aces, ils choisissent finalement le nom de The Aces. En 1952, Junior Wells les quitte rejoignant l'orchestre de Muddy Waters. Le trio (Louis & Dave Myers, Fred Below) devient bientôt l'orchestre attitré de Little Walter entre 1952 et 1954. Par la suite, Louis et Dave travailleront à leurs carrières respectives en solitaire et en tant que sidemen. Seul, Fred Below continue d'accompagner Little Walter. Mais les Aces se reformeront à l'occasion des participations aux tournées du Chicago Blues Festival (1970, 1973, 1975) en France. C'est lors des deux premières d'entre elles qu'ils gravent cet album. Le chant est le plus souvent assuré par Louis Myers même s'il laisse quelques morceaux aux autres membres du groupe. En outre, magnifique guitariste et harmoniciste, Louis est parfaitement supporté par la section rythmique composée de Dave Myers et de Fred Below. Ensemble, ils forment un groupe compact et dynamique. Ici ou là, les Aces sont discrètement accompagnés de Jimmy Rogers, Mickey Baker, Eddie Taylor et Willie Mabon. La set-list est composée, en grande partie, de reprises de standards du blues souvent excellemment joués. On remarque plus particulièrement "Whole lot of lovin'", "Blues for Marcelle" et l'instrumental jazz-blues "Ace's shuffle".

Chicago Blues reference orchestra, it is formed around the brothers Louis & Dave Myers (guitar and bass respectively), Junior Wells (harmonica) and Fred Below (drums). Originally named The Four Aces, they finally chose The Aces as their name. In 1952, Junior Wells leaves them joining the Muddy Waters band. The trio (Louis & Dave Myers, Fred Below) soon became Little Walter's backing band between 1952 and 1954. Later, Louis and Dave work on their respective careers as leaders and as sidemen. Only Fred Below continues to accompany Little Walter. But the Aces will reform to participate to Chicago Blues Festival tours (1970, 1973, 1975) in France. This is the first two tours of them that they record this album. Singing is most often the work of Louis Myers even if he leaves a few pieces to the other group members. In addition, magnificent guitarist and harmonica player, Louis is perfectly supported by the rhythm section constituted by Dave Myers and Fred Below. Together, they form a compact and dynamic group. Here and there, the Aces are discreetly accompanied by Jimmy Rogers, Mickey Baker, Eddie Taylor and Willie Mabon. The setlist consists largely in covers of blues standards often excellently played. Note particularly "Whole lot of lovin'", "Blues for Marcelle" and the jazz-blues instrumental "Ace's shuffle".

KING OF CHICAGO BLUES vol.1

Vogue

DUST MY BROOM

Vogue

January 1971

Le célèbre trio est accompagné, cette fois, des guitaristes Sammy Lawhorn et Eddie Taylor lors de cette séance chicagoane. Au sommet de leur savoir-faire, ils délivrent un set de Chicago Blues, parfaitement maitrisé et cohérent. Malheureusement, cet album - qui est probablement leur meilleur - n'a jamais été réédité en CD. On y retrouve une nouvelle version excitante de leur instrumental fétiche "Ace's shuffle", une reprise sublime de "That's all right", "You upset me baby".

The famous trio is accompanied this time by guitarists Sammy Lawhorn and Eddie Taylor during this chicagoan session. At the top of their art, they deliver a set of Chicago Blues, perfectly mastered and coherent. Unfortunately, this album - which is probably their best - has never been reissued on CD. It includes a new exciting instrumental version of their favorite "Ace's shuffle", a sublime cover of "That's all right", "You upset me baby."

BLUES / ROCK AVALANCHE

Chess

Bellaphon

June 1972

Les Aces participèrent au festival de Montreux en 1972 en tant qu'accompagnateurs et en tant que leaders. Cette anthologie reprend une partie de leur performance (une belle version de "Early in the morning") avec celles d'autres artistes Chess (Koko Taylor, Muddy Waters).

The Aces participated in the Montreux Festival in 1972 as sidemen and as leaders. This anthology includes a part of their performance (a beautiful version of "Early in the morning") with other Chess artists (Koko Taylor, Muddy Waters).

THE ACES AND THEIR GUESTS

MCM

Storyville

October 1975

Cet album fut capté par Marcelle Morgantini sur la scène du club Ma Bea's, situé sur West Madison Street à Chicago. Les Aces accueillent, pour l'occasion, quelques amis bluesmen sur scène : Joe Carter (bon guitariste mais piètre chanteur), Bobby King (particulièrement en vue sur l'instrumental "Honky tonk") et Johnny Drummer. L'ensemble est un peu décousu et inégal, souvent plaisant, parfois anecdotique. Une qualité sonore passable qui semble parfois un peu étouffée et lointaine.

The album was captured by Marcelle Morgantini on Ma Bea's stage, located on West Madison Street in Chicago. The Aces welcome for the occasion, some friends bluesmen on stage : Joe Carter (good guitarist but poor singer), Bobby King (particularly in view on the instrumental "Honky tonk") and Johnny Drummer. The whole record is a little incoherent and uneven, often enjoyable, sometimes anecdotal. A passable sound quality that sometimes seems a bit muffled and distant.

THE DEVIL'S MUSIC

Red Lightnin'

Catfish

January 1976

Il s'agit en fait de la bande-son d'un documentaire sur le blues réalisé pour la BBC. Ces bandes sont globalement d'une grande qualité et les deux morceaux interprétés par les Aces ne dérogent pas à la règle : "Take a little walk with me" et "Blue shadows".

This is actually the soundtrack of a documentary on the blues made for the BBC. These tapes are generally remarkable and both songs performed by Aces are no exception to the rule : "Take a little walk with me" and "Blue shadows".

LIVE IN MONTREUX

Black & Blue

Evidence

EVERYTHING GONNA BE ALRIGHT

Black & Blue

July 1978

Lors du festival de Montreux 1978, Dave Myers fait partie de l'orchestre qui accompagne Buddy Guy & Junior Wells. Sous le nom de Chicago Blues All-Stars, les différents sidemen prennent tous un titre en leader. Dave interprète "Blue shadow is falling" soutenu par les guitaristes Eddy Clearwater, Jimmy Johnson et le batteur Odie Payne.

At the 1978 Montreux festival, Dave Myers is part of the backing band that accompanies Buddy Guy & Junior Wells. Under the name of Chicago Blues All-Stars, the various sidemen all take a title as leader. Dave performs "Blue shadow is falling" supported by guitarists Eddy Clearwater, Jimmy Johnson and drummer Odie Payne.

CHICAGO BLUES LEGENDS

Wolf

June 1993

Quatre bons morceaux pour Wolf (dont "You can't love me that way") avec d'excellents musiciens : Johnny B. Moore, Willie Kent, Ken Barker, Cleo Williams.

Four good tracks for Wolf (including "You can't love me that way") with excellent musicians : Johnny B. Moore, Willie Kent, Ken Barker and Cleo Williams.

YOU CAN'T DO THAT

Black Top

November 1996

Fils d'Amos et Mary Myers, il arrive à Chicago en 1941. Dave fut un des premiers bluesmen a adopté la basse électrique (souvent une Fender Precision). A l'instar de son frère Louis, il sera un sideman très employé à Chicago des années 50 aux années 70, un bassiste discret et solide, toujours très apprécié. A San Francisco avec des musiciens West Coast, Dave peut enfin enregistrer son premier album complet. Derrière lui, on trouve Kim Wilson, Rusty Zinn, Steve Lucky, Ronnie James, Richard Innes, John Firmin, Everett Fuvey. La production est assurée par Hammond Scott. On apprécie particulièrement dans cet excellent album une très belle reprise de "Elevate me mama", "Ting a ling", "You can't love me that way", "Stone cold fox" et l'instrumental "Legs up". En mars 2000, il est amputé d'une jambe à cause de son diabète et se retire progressivement du métier. Il décède en septembre 2001 à l'âge de 74 ans.

Son of Amos and Mary Myers, he arrived in Chicago in 1941. Dave was one of the first bluesmen to adopt electric bass (often a Fender Precision). Like his brother Louis, he will be a widely used sideman in Chicago from the 50's to the 70's, a discreet and solid bassist, always very appreciated. In San Francisco with West Coast musicians, Dave can finally record his first full album. Behind him, we find Kim Wilson, Rusty Zinn, Steve Lucky, Ronnie James, Richard Innes, John Firmin and Everett Fuvey. Production is entrusted to Hammond Scott. In this excellent album, a very nice cover of "Elevate me mama", "Ting a ling", "You can't love me that way", "Stone cold fox" and the instrumental "Legs up". In march 2000, he lost his leg due to his diabetes and gradually retired from the profession. He died in september 2001 at the age of 74.