Jay Riggins Jr

b. February 8th, 1929 in Marshall (Texas)

d. July 26th, 2006 in Orange (California)

COW TOWN BLUES

Ace

December 1948 - February 1950

Pianiste autodidacte d'origine texane, il déménage à Los Angeles avec sa famille en 1942. Là-bas, il se lie d'amitié avec Charles Brown qui le prend sous son aile. Celui-ci deviendra rapidement une influence majeure pour le jeune pianiste. A partir de 1948, Floyd grave ses premiers morceaux pour de petits labels locaux comme Swing Time ou Supreme (un label dirigé par Al Patrick, un ancien dentiste). Mais, c'est chez Modern (le label des frères Bihari) qu'il trouve le succès avec la sortie de "Dallas blues" (enregistré à son insu, semble t-il). Jules Bihari, qui ne souhaite pas en faire un clone de Charles Brown, l'incite à s'inspirer d'Amos Milburn. Derrière Floyd, on trouve d'abord les Johnny Moore's Three Blazers puis son propre groupe qui verra passer d'excellents artistes comme Mitchell "Tiny" Webb, "Chuck" Norris, Al Wichard, Buddy Floyd, Maxwell Davis. A cette période, il enchaine les sommets entre rhythm & blues swinguant et blues suaves : "Mississippi blues", "Doin' the town", "Drafting blues", "Forever and ever", "Houston jump", "Shuffle boogie".

elf-taught pianist from Texas, he moved to Los Angeles with his family in 1942. There, he befriended Charles Brown who took him under his wing. Brown will quickly become a major influence on the young pianist. Beginning in 1948, Floyd cut his first records for small local labels like Swing Time or Supreme (a label run by Al Patrick, a former dentist). But, it is in Modern (Bihari brothers' label) that he finds success with the release of "Dallas blues" (he seems to have been recorded without his knowledge). Jules Bihari, who does not want to make him a clone of Charles Brown, encouraged Floyd to be inspired by Amos Milburn. Behind Floyd, we can find The Johnny Moore's Three Blazers then his own backing band with some great artists like Mitchell "Tiny" Webb, "Chuck" Norris, Al Wichard, Buddy Floyd, Maxwell Davis. At this time, he carries on successes between swinging rhythm & blues and smooth blues : "Mississippi blues", "Doin' the town", "Drafting blues", "Forever and ever", "Houston jump", "Shuffle boogie".

THE COMPLETE ALADDIN RECORDINGS

EMI - Capitol

1949 - July 1952

Après un désaccord avec Jules Bihari, Floyd signe pour la firme Peacock de Don Robey. Pour celle-ci, il grave quelques superbes morceaux comme "Sad journey", "She's understanding" (avec le saxophone de Bill Ellis), "I'm so worried". Peu après, il quitte Peacock et rejoint Aladdin (un label dirigé par Leo & Eddie Mesner). Accompagné par d'excellents musiciens comme Mitchell "Tiny" Webb, Johnny & Oscar Moore, Maxwell Davis, Floyd propose une oeuvre très consistante constellée de titres magnifiques : "Wino blues", "Walkin' and talkin' the blues", "Hard road blues". Sur certains morceaux, il est associé avec la jeune chanteuse Marie Jones (l'amie de Johnny Moore). Floyd obtiendra même quelques beaux succès publics avec "Call operator 210" par exemple.

After a disagreement with Jules Bihari, Floyd sign for Don Robey's Peacock firm. For this, he cuts some stunning tracks like "Sad journey", "She's understanding" (with Bill Ellis' saxophone), "I'm so worried". Soon after, he left Peacock and joined Aladdin (a label run by Leo & Eddie Mesner). Accompanied by excellent musicians like Mitchell "Tiny" Webb, Johnny & Oscar Moore, Maxwell Davis, Floyd delivers a very consistent work studded with magnificent titles : "Wino blues", "Walkin' and talkin' the blues", "Hard road blues". On some pieces, he is partnered with the young singer Marie Jones (Johnny Moore's girlfriend). Floyd even get some nice public success with "Call operator 210" for example.

MARSHALL TEXAS IS MY HOME

Specialty

Early 1953 - May 1957

En 1953, Floyd participe à deux séances d'enregistrement (en juin et octobre) pour Specialty (un label dirigé par Art Rupe) qui aboutissent à l'édition de 3 simples. En réalité, de nombreux morceaux sont restés inédits jusqu'à l'édition de ce CD. Toujours en pleine possession de ses moyens, il livre un chapelet de belles réussites comme "Please don't go", "Hole in the wall", "Ooh-eee ooh-eee", "Chicken crowing" (et la magnifique guitare de Charles Eldridge "Chuck" Norris) ainsi que le trépidant instrumental "Carlos" (et le saxophone de Carlos Bermudez). Outre ces excellents morceaux pour Specialty, le disque regroupe également le chaloupé "Hey bartender" gravé pour Cat (une filiale d'Atlantic) qui sera repris plus tard par les Blues Brothers. Les titres publiés chez Cash me paraissent plus mineurs. Par contre, "What is life without a home" et "Oh little girl" (chanté à la manière de Little Richard), issus du label Ebb, méritent une écoute attentive.

In 1953, Floyd participated in two recording sessions (june and october) for Specialty (a label run by Art Rupe) that lead to the publication of 3 singles. In fact, many tracks have remained unissued until this CD edition. Still in full possession of his skills, he delivers a string of successes like "Please don't go", "Hole in the wall", "Ooh-eee ooh-eee", "Chicken crowing" (with beautiful guitar of Charles Eldridge "Chuck" Norris) and the fast paced instrumental "Carlos" (with Carlos Bermudez saxophone). In addition to these excellent tracks for Specialty, the album also includes the swaying "Hey bartender" recorded for Cat (a subsidiary of Atlantic), which will be covered later by the Blues Brothers. Titles published for Cash label seem to me more minors. On the contrary, "What is life without a home" and "Oh little girl" (sung in the manner of Little Richard) from the Ebb label, deserve careful listening.

OPPORTUNITY BLUES

Route 66

HOUSTON JUMP

Route 66

EMPTY STOCKING BLUES

Route 66

Pendant les années 70, Floyd Dixon est clairement au creux de la vague et il végète dans la région de Los Angeles sans reconnaissance aucune. Il est assez difficile de se procurer ses morceaux car les disques cités ci-dessus n'ont pas encore été édité. Grâce au suédois Jonas Bernholm et son label Route 66, l'oeuvre de Floyd Dixon va être portée au premier plan avec l'édition, dès 1976, de trois microsillons offrant un panorama très complet de l'artiste : ceux-ci reprennent une bonne quarantaine de titres dispersés entre 1947 et 1961 (c'est à dire couvrant les périodes Modern, Aladdin, Specialty et autres labels occasionnels).

During the 70's, Floyd Dixon is clearly bottomed and floundering in the Los Angeles area without any recognition. It is hard enough to get his singles because the albums mentioned above have not yet been edited. Thanks to swedish Jonas Bernholm and his label Route 66, the work of Floyd Dixon will be brought to the forefront with the publication, since 1976, of three LPs offering a comprehensive overview of the artist : they gather around forty tracks scattered between 1947 and 1961 (i.e. covering Modern, Aladdin, Specialty and other casual labels).

SING MY BLUES TONIGHT

Ace

July 1959

ROCKIN' THIS JOINT TONITE

JSP

1962

LIVE IN SWEDEN

Great Dame

El Camino

September 1975

L.A. BLUES ALL NIGHT LONG

P-Vine

July 1978

Ces morceaux gravés en compagnie du Robert Cray Band (Robert Cray, Curtis Salgado, Richard Cousins, Tom Murphy) devaient initialement être publiés par Joliet mais restèrent inédits. Heureusement, les japonais de P-Vine ont eu l'excellente idée de rassembler les morceaux de ces superbes séances sur ce microsillon. L'association de Floyd Dixon et du groupe de Robert Cray est parfaitement efficace et les quatre morceaux qu'ils gravent ensemble sont remarquables.

These tracks recorded with The Robert Cray Band (Robert Cray, Curtis Salgado, Richard Cousins, Tom Murphy) should initially be published by Joliet but remained unissued. Fortunately, the japanese P-Vine had the excellent idea of collecting tracks generated by those beautiful sessions on this LP. The combination of Floyd Dixon and Robert Cray Band is fully effective and the four tracks cut together are all remarkable.

BERNIE HAMILTON PRESENTS FLOYD DIXON

Inculcation

May 1980

AFTER BLUES

Inculcation

1984

HITSVILLE LOOK OUT

Cottontail Music West

1985

Ce microsillon n'a jamais été réédité en CD. Même si la qualité sonore est loin d'être optimale, on peut retenir quelques morceaux valant l'écoute comme "Fine fine thing", "Mr Magnificent", "Miser blues". Cependant, le reste du programme demeure beaucoup moins intéressant.

This record has never been reissued on CD. Even if the sound quality is far from optimal, we can retain some worth listening tracks like "Fine fine thing", "Mr Magnificent", "Miser blues". However, the rest of the program remains much less interesting.

LIVE AT MONTEREY

Right Time (only on cassette)

September 1991

MISTER MAGNIFICENT HITS AGAIN

Cottontail Music West

1992

WAKE UP AND LIVE

Alligator

1996

Même si Floyd a pu graver quelques disques épars dans les années 80, c'est avec celui-ci, publié par Alligator, qu'il effectue réellement son come-back. Il n'a rien perdu de sa verve vocale et de son jeu de piano précis et jazzy et semble parfaitement à l'aise au milieu d'excellents musiciens comme Port Barlow (guitare) et Eddie Synigal (saxophone). On appréciera particulièrement les morceaux lents comme "Mean and jealous man", "Don't send me no flowers in the graveyard", "Livin' a lie". Mais son hit "Hey bartender" vaut également l'écoute.

Even if Floyd could record a few discs scattered in the 80's, it is with Alligator that he actually makes his comeback. He has not lost his voice and his jazzy and accurate piano playing seem perfectly in condition in the midst of great musicians such as Port Barlow (guitar) and Eddie Synigal (saxophone). Slow tracks are particularly appreciated as "Mean and jealous man", "Don't send me no flowers in the graveyard", "Livin' a lie". But his hit "Hey bartender" is also worth listening.

FINE FINE THING

High John

2005

Après dix nouvelles années d'absence discographique, Floyd revient avec un album au son plus contemporain qu'à l'accoutumée, produit par lui-même et Joe Campbell. Sa voix s'est sérieusement affaiblie et son piano discret reste parfois en retrait. Il bénéficie d'accompagnateurs compétents notamment le guitariste Tony Mathews et les cuivres des Ebony Horns (Joe Campbell, Carle Vickers, Bernard Baisden). On note aussi l'apparition de la chanteuse Candye Kane sur deux morceaux. Au final, un disque intéressant mais bien loin du niveau des grandes réussites de Floyd Dixon.

After another ten years of discographical absence, Floyd comes back with an album with a more contemporary sound than usual, produced by himself and Joe Campbell. His voice is seriously weakened and discreet piano sometimes remains in the background. Some good musicians are present including guitarist Tony Mathews and The Ebony Horns (Joe Campbell, Carle Vickers, Bernard Baisden). We also note the appearance of the singer Candye Kane on two tracks. Finally, an interesting record, but far away from his great achievements.

TIME BRINGS ABOUT A CHANGE

High John

June 2006

Album-hommage, album-célébration posthume (il a été enregistré un mois avant la mort de Floyd), il s'agit d'un concert avec beaucoup d'invités notables (Kim Wilson, Pinetop Perkins, Henry Gray, Kid Ramos) réunis dans une chaude ambiance d'émulation. Comme sur l'opus précédent, la voix de Floyd reste affaiblie mais se maintient à un niveau acceptable. Un bon disque, chargé d'émotion, avec des hauts et des bas qui s'écoute avec plaisir.

Posthumous tribute album (it was recorded a month before Floyd's death), it is a concert with many notable guests (Kim Wilson, Pinetop Perkins, Henry Gray, Kid Ramos) all together in a friendly atmosphere. As in the previous album, Floyd's voice remains weakened but acceptable. A good record, emotionally charged, with ups and downs that can be listened with pleasure.

HOUSE ROCKIN' AND BLUES SHOUTIN'

Blue Witch

June 2006

Un titre supplémentaire issu du même concert que l'album précédent ("Time brings about a change") que Bob Corritore a exhumé sur cette anthologie.

An additional title from the same concert as the previous album ("Time brings about a change") that Bob Corritore exhumed on this anthology.