Theodore Roosevelt Taylor

b. April 12th, 1915 in Natchez (Mississippi)

d. December 17th, 1975 in Chicago (Illinois)

THE COMPLETE EARLY SESSIONS

Blue Eye blog (mp3)

1960 - September 1967

Theodore Roosevelt Taylor, natif de Natchez dans le Mississippi, apprend la guitare vers ses 20 ans. Il fit quelques apparitions dans l'émission "King Biscuit Time" sur la radio KFFA aux côtés de "Sonny Boy" Williamson et Robert Nighthawk. Taylor arrive à Chicago en 1942 et travaille dans une acierie. Durant la vingtaine d'années qui suit, il fréquente les clubs du South Side et du West Side mais reste dans l'ombre. Il est aussi un animateur régulier du marché de Maxwell Street. A l'aube des années 60, il réussit à publier une poignée de simples par Bea & Baby, CJ et Checker. A l'époque, son style aisément identifiable est déjà en place : slide-guitare tranchante influencé par Elmore James, seconde guitare jouant le rôle de basse, batterie légère et dynamique. Ce disque assemblé par Gérard Herzhaft recueille les premières faces d'Hound Dog Taylor dans les années 60 : son premier simple chez Bea & Baby (avec l'excitant "Five take five") puis le second chez CJ en 1962 ("Christine", "Alley music") ainsi que l'excellente séance pour Chess (septembre 1967).

Theodore Roosevelt Taylor, a native of Natchez in Mississippi, learned guitar at 20 years old. He made a few appearances in the show "King Biscuit Time" on the KFFA radio alongside "Sonny Boy" Williamson and Robert Nighthawk. Taylor arrived in Chicago in 1942 and worked in a steel mill. During the following twenty years, he visited frequently South Side and West Side clubs but remained in the shadow. He was also a regular host of the Maxwell Street market. At the dawn of the 60's, he managed to publish a handful of singles for Bea & Baby, CJ and Checker. At the time, his easily identifiable style is already defined : sharp slide-guitar influenced by Elmore James, second guitar playing bass lines, dynamic drumming. This disc assembled by Gérard Herzhaft collects the first sides of Hound Dog Taylor in the 60's : the first single for Bea & Baby (with the exciting "Five take five") and the second at CJ in 1962 ("Christine", "Alley music") and the excellent session for Chess (september 1967).

SULTANS OF THE SLIDE GUITAR

Blues Ball

SLIDE GUITAR CLASSICS

Chicago Slide

BLUES RARITIES

Chess

KINGS OF THE SLIDE GUITAR

JSP

September 1967

Interessé par ce nouveau bluesman, Marshall Chess lui organise une séance en studio en septembre 1967. Il l'entoure d'un superbe groupe : "Big" Walter Horton (harmonica), Lafayette Leake (piano), Lee Jackson (basse) et Robert Whitehead (batterie). Il en résulte cinq morceaux remarquables où brillent sa slide-guitare furieuse et un orchestre mettant parfaitement en relief sa musique. La séance sera reprise dans plusieurs LPs consacrés à la slide-guitare.

Interested by this new bluesman, Marshall Chess organized him a studio session in september 1967. He surrounded him with a superb backing band : "Big" Walter Horton (harmonica), Lafayette Leake (piano), Lee Jackson (bass) and Robert Whitehead (drums). The result is five remarkable sides in which shine his furious slide-guitar and his band perfectly highlighting his music. The session will be compiled in several LPs devoted to the slide-guitar.

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '67

Fontana

L+R

THE AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962-1969 vol.3

Hip-O

October 1967

En 1967, il est recommandé par Willie Dixon aux organisateurs de l'American Folk Blues Festival (Horst Lippman et Fritz Rau). Les producteurs allemands l'engagent pour la tournée pendant laquelle il accompagne notamment Koko Taylor (aucun lien de parenté) et Little Walter. Malheureusement, Taylor s'adapte mal lors de cette importante manifestation durant laquelle il n'arrive pas à accompagner correctement ses leaders ni à s'entendre avec eux. Néanmoins, sa participation lui apportera une certaine notoriété.

In 1967, he is recommended by Willie Dixon to the American Folk Blues Festival promoters (Horst Lippmann and Fritz Rau). The german producers hired him for the 1967 tour the tour during which he accompanies Koko Taylor (no relation) and Little Walter. Unfortunately, Taylor fits poorly at this important event during which he can not properly support his leaders nor to get along with them. However, his participation will bring him some notoriety.

LIVE AT FLORENCE'S

JSP

1968, 1969 or 1971 ?

Taylor fut un artiste régulier au Florence's Lounge pendant plusieurs années entre la fin des années 60 et le début des années 70. Ce microsillon capture quelques unes de ses performances sur cette scène avec une qualité sonore passable parfois pauvre. La Blues Discography émet l'hypothèse que ces pistes pourraient avoir été captées sur la scène de Joe's Place (un autre club animé régulièrement par Hound Dog Taylor). La date d'enregistrement n'est pas non plus certaine : était-ce en 1968, 1969 ou 1971 ? Quoiqu'il en soit, le microsillon ne devrait intéresser que les fans confirmés de ce bluesman.

Taylor was a regular performer at Florence's Lounge for several years between the late 60's and early 70's. This LP capture some of his performances on that stage with a passable (sometimes poor) sound quality. The Blues Discography hypothesizes that these tracks may have been captured at Joe's Place (another club regularly hosted by Hound Dog Taylor). The recording date is not certain : was that in 1968, 1969 or 1971 ? Nevertheless, the LP should interest only confirmed fans of this bluesman.

HOUSE ROCKIN' BOOGIE

JSP

1968, 1969 or 1971 ?

Bien que ce ne soit pas marqué sur la pochette du disque, il y a quatre morceaux de Lefty Dizz en leader. Les quatre pistes restantes étant effectivement Hound Dog Taylor. Celles-ci sont vraisemblablement captées lors des mêmes performances que le LP "Live at Florence's" avec les mêmes incertitudes concernant le lieu et la date de l'enregistrement.

Although it is not marked on the disc sleeve, there are four pieces of Lefty Dizz as a leader. The four remaining tracks actually being Hound Dog Taylor. These are probably captured during the same performance as "Live at Florence's" LP with the same uncertainties concerning recording date and location.

HOUND DOG TAYLOR & THE HOUSEROCKERS

Alligator

May - June 1971

Bruce Iglauer, qui a découvert Hound Dog Taylor dans un club de Chicago, propose à Robert Koester de l'enregistrer sur son label Delmark. Mais celui-ci déclina l'offre. Iglauer, sûr du talent du bluesman, fonda son propre label Alligator en 1971 investissant ses propres économies. Le premier LP qu'il édita fut ce "Hound Dog Taylor & The Houserockers". On cite souvent cet album, à juste titre, comme un des meilleurs albums de slide-guitare blues. Parfaitement épaulé par ses Houserockers (Brewer Phillips et Ted Harvey), Taylor propose un disque puissant et sauvage, excitant du début à la fin. Co-produit par Taylor, Bruce Iglauer et Wesley Race, il récèle ses meilleurs titres : "Walking the ceiling", "Held my baby last night", "Taylor's rock", "Give me back my wig", "55th Street boogie". Ce premier disque remporta un véritable succès et eut une influence non négligeable sur de nombreux bluesmen.

Bruce Iglauer, who discovered Hound Dog Taylor in a club in Chicago, offers to Robert Koester to record him on his Delmark label. But he declined. Iglauer, sure of Taylor's talent, founded his own label Alligator in 1971 investing his own savings. The first LP he edited was this "Hound Dog Taylor & The Houserockers". This album is often cited, rightly, as one of the best albums of slide guitar blues. Perfectly supported by his Houserockers (Brewer Phillips and Ted Harvey) Taylor offers a wild and powerful disc, exciting from beginning to end. Co-produced by Taylor, Bruce Iglauer and Wesley Race, it contains his best tracks : "Walking the ceiling", "Held my baby last night", "Taylor's rock", "Give me back my wig", "55th Street boogie". This first disc won a great success and had a significant influence on many bluesmen.

GENUINE HOUSEROCKING MUSIC

Alligator

May 1971 ? - October 1973

Ce disque, édité en 1982, regroupe des morceaux épars gravés entre 1971 et 1973. On remarque "Gonna send you back to Georgia", sorte de démarquage de "Give me back my wig". Plutôt sympathique mais on est loin de la flamboyance de son premier LP pour Alligator. Il y a, néanmoins, quelques bons moments qui valent l'écoute : "The sun is shining", "Phillips goes bananas" et les reprises de "What'd I say" et de "Crossroads".

This album, published in 1982, brings together scattered tracks cut between 1971 and 1973. Note "Gonna send you back to Georgia", simple transposition of "Give me back my wig". Pretty nice but it is far from the flamboyance of his first Alligator LP. There are, however, some good moments that are worth listening : "The sun is shining", "Phillips goes bananas" and covers of "What'd I say" and "Crossroads".

RELEASE THE HOUND

Alligator

May 1971 ? - March 1975

Recueil de bandes en public prises entre 1971 et 1975 à divers endroits, toutes plus brutes les unes que les autres. "She's gone", "It hurts me too", "One more time", une longue version de "Sadie" et "Walking the ceiling" avec un solo de batterie de Ted Harvey figurent parmi les moments les plus excitants du disque. Ce CD permet de se rendre compte de la puissance et de la fougue d'Hound Dog Taylor sur scène. Il s'agit probablement de son meilleur témoignage scénique avec "Beware of the dog".

Collection of live tapes taken between 1971 and 1975 in various locations, all over raw ones than the others. "She's gone", "It hurts me too", "One more time", a long version of "Sadie" and "Walking the ceiling" with Ted Harvey drum solo are among the most exciting moments of the disc. This CD allows you to realize the power and passion of Hound Dog Taylor on stage. This is probably his best scenic testimony with "Beware of the dog".

ANN ARBOR BLUES & JAZZ FESTIVAL '72

Atlantic

September 1972

On trouve un morceau d'Hound Dog Taylor ("Kitchen sink boogie") dans cette anthologie consacrée au prestigieux festival d'Ann Arbor.

There is a track of Hound Dog Taylor ("Kitchen sink boogie") in this anthology devoted to the prestigious Ann Arbor festival.

HAVE SOME FUN

Wolf

LIVE IN BOSTON

Charly

1972

Le disque est assemblé à partir de plusieurs performances au club Joe's Place de Cambridge (Massachussets). Un contenu fort inégal : son strident parfois chaotique, musique approximative parfois ennuyeuse. Un enregistrement globalement faible qui n'intéressera que les fans confirmés d'Hound Dog Taylor. A noter que "Have some fun" est partiellement repris dans le CD "Live in Boston" (Charly).

The disc is assembled from several performances at the Joe's Place club in Cambridge (Massachusetts). A very uneven content : chaotic and strident sound, approximate and sometimes boring music. An overall low record that will interest confirmed fans of Hound Dog Taylor. Note that "Have some fun" is partly taken in the CD "Live in Boston" (Charly).

LIVE AT JOE'S PLACE

Fan Club

Last Call

LIVE IN BOSTON

Charly

1972

C'est la suite des performances au club Joe's Place captées en 1972. Comme pour "Have some fun", on déplore une musique approximative où les musiciens semblent désaccordés par moments. Il existe de meilleures captations scéniques de ce bluesman par ailleurs. A noter que "Live at Joe's Place" est partiellement repris dans le CD "Live in Boston" (Charly).

This is the continuation of the performances at Joe's Place club captured in 1972. As for "Have some fun", we deplore a rough music where musicians seem detuned sometimes. There are better scenic recordings of this bluesman elsewhere. Note that "Live at Joe's Place" is partly taken in the CD "Live in Boston" (Charly).

FREDDIE'S BLUES

Wolf

LIVE IN BOSTON

Charly

November 1972

Encore un recueil des concerts du Joe's Place. La prise de son est légèrement meilleure que dans "Have some fun" et "Live at Joe's Place" atteignant finalement un niveau relativement correct. Comme pour les albums précédemment cités, la qualité musicale laisse à désirer. A noter que "Freddie's blues" est partiellement repris dans le CD "Live in Boston" (Charly).

Another collection of Joe's Place concerts. The sound is slightly better than in "Have some fun" and "Live at Joe's Place" finally reaching a decent level. As for the aforementioned albums, the music quality is poor. Note that "Freddie's blues" is partly taken in the CD "Live in Boston" (Charly).

ANN ARBOR BLUES & JAZZ FESTIVAL '73

P-Vine

September 1973

De sa prestation au festival d'Ann Arbor en 1973, il n'y a que le titre "Wild about you baby" de disponible dans ce recueil japonais.

There is only one title - "Wild about you baby" - available in this japanese collection of his performance at the Ann Arbor Festival in 1973.

NATURAL BOOGIE

Alligator

September or October 1973

Second album en studio pour Alligator gravé dans la foulée de sa participation au festival d'Ann Arbor à l'automne 1973. Hound Dog Taylor, Brewer Phillips et Ted Harvey forment un groupe dynamique, très homogène et semblent s'entendre parfaitement. Encore une fois, une poignée de compositions abouties comme "Take five", "See me in the evening", "Roll your moneymaker", "Sadie" (peut-être son meilleur titre). On trouve aussi deux reprises d'Elmore James dont l'excellent "Hawaiian boogie". Un disque dense, puissant et efficace.

Second studio album for Alligator recorded in the wake of his participation in Ann Arbor Festival during autumn 1973. Hound Dog Taylor, Brewer Phillips and Ted Harvey form a very homogeneous and dynamic band and seem to get along perfectly. Again, a handful of accomplished compositions like "Take five", "See me in the evening", "Roll your moneymaker", "Sadie" (perhaps his best title). There are also two Elmore James covers including the excellent "Hawaiian boogie". A dense, powerful and effective record.

GENUINE HOUSEROCKIN' MUSIC

Alligator

September or October 1973

BEWARE OF THE DOG

Alligator

January - November 1974

Ce devait être son premier album live mais Hound Dog Taylor décèda d'un cancer en décembre 1975 et ne vit pas la sortie de celui-ci. Il est constitué de deux concerts (Evanston et Cleveland) de janvier et novembre 1974 devant être retransmis par des radios locales. Parmi les meilleurs moments : une furieuse version de "Kitchen sink boogie", une sympathique lecture du traditionnel "Comin' around the mountain", l'instrumental chaotique "Let's get funky". Un bon exemple de la vitalité scénique d'Hound Dog Taylor.

This was to be his first live album but Hound Dog Taylor died of cancer in december 1975 and did not see its release. It consists of two concerts (Evanston and Cleveland) in january and november 1974 to be broadcast by local radio stations. Among the highlights : a furious version of "Kitchen sink boogie", a nice reading of the traditional "Comin' around the mountain", the chaotic instrumental "Let's get funky". A good example of the scenic vitality of Hound Dog Taylor.

DELUXE EDITION

Alligator

January - November 1974

Cette compilation éditée par Alligator ajoute à une sélection de ses meilleurs titres, trois pistes inédites (dont une cachée) dignes d'interêt dont notamment "Phillips' theme" un long monologue à la guitare de Brewer Phillips.

This compilation issued by Alligator adds to a selection of his greatest hits, three new tracks (including a hidden one) worthy of interest including "Phillips' theme" a long guitar monologue of Brewer Phillips.