Johnnie Alexander Bassett

b. October 9th, 1935 in Marianna (Florida)

d. August 4th, 2012 in Detroit (Michigan)

[no image]

MEAN FEELIN'

Eastlawn

1992

LIVE AT THE MONTREUX - DETROIT JAZZ FESTIVAL

No Cover

September 1994

BLUES FROM THE HEART vol.1

WCSAC

December 1994

I GAVE MY LIFE TO THE BLUES

Black Magic

May 1996

D'abord tenté par le saxophone et la clarinette, Johnnie est autodidacte à la guitare. Influencé par T-Bone Walker, Kenny Burrell, "Tiny" Grimes, Charlie Christian, il fut un des meilleurs artistes de la scène de Detroit. Originaire de Floride, la famille Bassett déménage à Detroit en 1944. C'est à cette époque qu'il rencontre le chanteur Joe Weaver avec lequel il forme son premier groupe (The Blue Notes). Grâce au producteur local Joe Van Battle, le petit groupe est enregistré à son insu en septembre 1953 et la bande revendue au label Deluxe (filiale de King). A partir de 1955, le groupe devient l'orchestre-maison du label Fortune (dirigé par Devora Brown) et joue derrière Nolan Strong, Andre Williams. Un peu plus tard, les musiciens accompagneront les Miracles (le groupe de "Smokey" Robinson), Alberta Adams, Eddie Burns, John Lee Hooker, Washboard Willie, Little Willie John. Apparemment, Johnnie tentera sa chance chez Chess à Chicago mais sans succès. Entre 1958 et 1960, il fait son service militaire. A son retour, il s'installe à Seattle et intègre le groupe du pianiste Overton Berry. Il y fréquente également un jeune guitariste du nom de Jimi Hendrix. A la fin des années 60, Johnnie revient à Detroit mais son activité et ses engagements sont nettement en baisse. En 1991, il est redécouvert par R.J. Spangler qui devient son batteur, chef d'orchestre, manager et agent. Avec lui, il forme un nouveau groupe : les Blues Insurgents. Pour "I gave my life to the blues", Johnnie met au point un blues cuivré percutant et inspiré avec son groupe remarquablement attentif (Chris Codish, R.J. Spangler, Keith Kaminski, Scott Petersen, Dwight Adams). Absolument impérial à la guitare dans un style qui rappelle B.B. King, il donne un disque exceptionnel où la plupart des morceaux enchantent l'auditeur : "Mean feeling", "Blowing the horn", "Too hot to trot", "They call me lucky", "Mercedes woman" parmi beaucoup d'autres. Produit par Gerard Robs et Kees Van Wungaarden, cet album est enregistré aux Pays-Bas pour la firme hollandaise Black Magic. Une curiosité dans ce disque : il n'y a pas de bassiste (la ligne de basse est, en réalité, l'oeuvre de l'organiste).

First tempted by the saxophone and clarinet, Johnnie is self-taught on the guitar. Influenced by T-Bone Walker, Kenny Burrell, "Tiny" Grimes, Charlie Christian, he was one of the best performers in Detroit area. Originally from Florida, Bassett family moved to Detroit in 1944. It was during this time that he met singer Joe Weaver with whom he formed his first band (The Blue Notes). Thanks to the local producer Joe Van Battle, the small group is recorded without its knowledge in september 1953 and the tape is sold to the Deluxe label (a subsidiary of King). Since 1955, the group became the house-band of Fortune label (led by Devora Brown) and played behind Nolan Strong, Andre Williams. A bit more later, the musicians will accompany the Miracles ("Smokey" Robinson's band), Alberta Adams, Eddie Burns, John Lee Hooker, Washboard Willie, Little Willie John. Apparently, Johnnie try his luck in Chess in Chicago but without success. Between 1958 and 1960 he did his military service. Upon his return, he moved to Seattle and joined the group of pianist Overton Berry. He also frequents a young guitarist named Jimi Hendrix. In the late 60's, Johnnie returns to Detroit but his activity and engagements are significantly falling. In 1991, he was rediscovered by R.J. Spangler who becomes his drummer, bandleader, manager and agent. With him, it forms a new group : the Blues Insurgents. For this first studio album "I gave my life to the blues", Johnnie develops an inspired and powerful brassy blues with his remarkably attentive group (Chris Codish, R.J. Spangler, Keith Kaminski, Scott Petersen, Dwight Adams). Absolutely imperial on guitar in a B.B. King reminiscent style, he gives an exceptional disc where most tracks delight the listener : "Mean feeling", "Blowing the horn", "Too hot to trot", "They call me lucky", "Mercedes woman" among many others. Produced by Gerard Robs and Kees Van Wungaarden, this album is recorded the Netherlands for the dutch firm Black Magic. A curiosity : no bass player (the bass line is in fact the work of the organist).

BASSETT HOUND

Fedora

October 1996

Sous la houlette de son pianiste - producteur - compositeur Bill Heid (qui compose l'intégralité des titres présentés ici), Johnnie opte pour un son résolument jazzy. Parfaitement accompagné par un petit groupe soudé (Bill Heid, Dwayne Dolphin, R.J. Spangler), il semble toutefois un peu plus en retrait à la guitare par rapport à l'album précédent. On peut ressortir l'excellente prestation de Dwayne Dolphin très en vue à la basse et à la contrebasse.

Led by his pianist - producer - composer Bill Heid (who composed all tracks here), Johnnie opts for a resolutely jazzy sound. Perfectly accompanied by a small compact group (Bill Heid, Dwayne Dolphin, R.J. Spangler), but he seems a little further back on guitar compared to the previous album. We can point out the excellent performance of Dwayne Dolphin prominent on bass and upright bass.

BLUES ACROSS AMERICA : THE DETROIT SCENE

Cannonball

1996

Dans cette excellente anthologie, Johnnie Bassett apparait en leader sur 4 titres remarquables (en particulier "I love a good woman" et le slow blues "I'll get over you") et accompagne également la chanteuse Alberta Adams.

In this excellent anthology, Johnnie Bassett appears as a leader on 4 remarkable titles (in particular "I love a good woman" and the slow blues "I'll get over you") and also accompanies singer Alberta Adams.

UNCUT DETROIT : LIVE BLUES IN THE NIGHT

Venture

May 1997

Une remarquable version live de "If the shoe was on the other foot" gravée à Dearborn dans la banlieue de Detroit.

A remarkable live version of "If the shoe was on the other foot" cut in Dearborn in Detroit suburb.

CADILLAC BLUES

Cannonball

1997

On retrouve dans "Cadillac blues" le même son élégant que "I gave my life to the blues". Comme pour ce dernier album, il n'y a pas de bassiste : c'est Chris Codish qui assure les lignes de basse à l'orgue. Produit par Ron Levy pour Cannonball, enregistré à Memphis, Johnnie réunit ses Blues Insurgents (Chris Codish impeccable à l'orgue, Keith Kaminski, Dwight Adams, R.J. Spangler) et réussit quelques beaux morceaux : "I'm gonna do what I'm gonna do", "I can't get it together", "Get over here baby", "Raise the roof, raise the tent".

We find again in "Cadillac blues" the same elegant sound than in "I gave my life to the blues". As for this last album, there's no bass player : it's Chris Codish who ensures the bass lines on organ. Produced by Ron Levy for Cannonball, recorded in Memphis, Johnnie brought together his Blues Insurgents (Chris Codish is impeccable on organ, Keith Kaminski, Dwight Adams, R.J. Spangler) and achieved some beautiful titles : "I'm gonna do what I'm gonna do", "I can't get it together", "Get over here baby", "Raise the roof, raise the tent".

PARTY MY BLUES AWAY

Cannonball

November 1998

Dans la continuité de l'excellent "Cadillac blues", il y a ici le même producteur et les mêmes musiciens (avec l'ajout, cependant, du bassiste Jim Simonson et le retour du pianiste Bill Heid). Il faut encore mettre en avant le beau travail de Chris Codish à l'orgue. "Big boss woman", "Party my blues away", "Call your mama's name", "Kissin' me goodbye" méritent l'écoute. Peu après la sortie de cet album, le label Cannonball ferme ses portes.

In continuation of the excellent "Cadillac blues", there is here the same producer and the same musicians (with the addition, however, of bassist Jim Simonson and the return of pianist Bill Heid). We should also highlight the beautiful work of Chris Codish on organ. "Big boss woman", "Party my blues away", "Call your mama's name", "Kissin' me goodbye" deserve listening. Shortly after the release of this album, the label Cannonball closes.

DET LIVE vol.1

WDET-FM

1999

THE HEID-BASSETT BLUES INSURGENTS

Eastlawn

2003

Il est curieux de retrouver les Blues Insurgents avec le double nom de Bill Heid et de Johnnie Bassett. D'ailleurs, il s'agit beaucoup plus d'un disque du premier même si Johnnie est assez présent à la guitare. Malgré quelques longueurs, l'ensemble est plutôt intéressant : "Milling", "Blowin' the horn", "Hentai Ni", "Pick up the pieces".

It is curious to find the Blues Insurgents with the double name of Bill Heid and Johnnie Bassett. Besides, it is much more a disc of the first even if Johnnie is quite present on guitar. Despite a few tedious passages, the set is rather interesting : "Milling", "Blowin' the horn", "Hentai Ni", "Pick up the pieces".

THE GENTLEMAN IS BACK

Sly Dog - Mack Avenue

2009

Après de nombreuses années d'absence discographique, cet album symbolise le retour en force de Johnnie Bassett sur un label de Detroit (Sly Dog étant une marque de Mack Avenue). Son jeu de guitare fluide et délié et sa voix paisible restent à leurs meilleurs niveaux. Les musiciens, eux aussi, méritent d'être cités : le fidèle Chris Codish aux claviers, une section cuivres remarquable (Keith Kaminski, John Rutherford, Mark Byerly, Bob Jensen). Un disque qui fait date aussi par la qualité de ses compositions (Bob Codish, le père de Chris en signe plusieurs) et de ses arrangements : "A woman's got ways", "Keep your hands off my baby", "Feeling lucky", "I'm lost".

After many years of discographical absence, this album represents Johnnie Bassett comeback on a Detroit label (Sly Dog is a subsidiary of Mack Avenue). His fine and fluid guitar playing and his quiet voice remain at their best levels. The musicians, too, deserve to be mentioned : the faithful Chris Codish on keyboards, a remarkable horn section (Keith Kaminski, John Rutherford, Mark Byerly, Bob Jensen). A disc that landmark also by the quality of his compositions (Bob Codish, Chris's father signs many of them) and his arrangements : "A woman's got ways", "Keep your hands off my baby", "Feeling lucky", "I'm lost".

I CAN MAKE THAT HAPPEN

Sly Dog - Mack Avenue

2012

La même équipe que précédemment est reconduite pour ce nouvel album chez Mack Avenue. Johnnie, toujours en forme au chant et à la guitare, semble tout de même un peu plus discret que sur "The gentleman is back". On note un duo sympathique avec Thornetta Davis ("Teach me to love") et aussi "Proud to be from Detroit", "I can make that happen", "Cha' moon", "Let's get hammered" et l'instrumental "Dawging around".

The same team than previously was renewed for the new album for Mack Avenue label. Johnnie, always in fine form on vocals and guitar, still seems a little more discreet than on "The gentleman is back". There is a nice duet with Thornetta Davis ("Teach me to love") and also "Proud to be from Detroit", "I can make that happen", "Cha' moon", "Let's get hammered" and the instrumental "Dawging around".