b. December 7th, 1942 in Laurens (South Carolina)

BLUES FROM MARS

Polydor

JAZZ & BLUES vol.6

Apolo

May 1972

Né dans une famille rurale, il apprend l'harmonica dès ses 9 ans. A la mort de sa mère en 1958, la famille s'installe à New Paltz non loin de New York. Johnny intègre le groupe Burning Bush qui grave quelques titres pour Mercury (dont "Deep in the wilderness" écrit par Johnny Mars). En 1967, il s'installe en Californie et se lance dans une carrière en solo. Lors d'une tournée en Angleterre, il trouve l'opportunité de graver son premier opus à Londres sous la supervision de Jim Simpson. Cet album possède un son puissant et vigoureux. Chanteur moyen, harmoniciste en devenir, Johnny propose beaucoup de reprises tantôt sympathiques tantôt maladroites dans ce disque plutôt prometteur.

Born in a rural family, he learned harmonica from the age of nine. At the death of his mother in 1958, the family settled in New Paltz not far from New York. Johnny joined the band Burning Bush, which recorded a few tracks for Mercury (including "Deep in the wilderness" written by Johnny Mars). In 1967, he settled in California and embarked on a solo career. During a tour in England, he found the opportunity to engrave his first opus in London under the supervision of Jim Simpson. This album has a powerful and vigorous sound. Johnny is a medium-sized vocalist, an harmonicist in the making, and offers a lot of covers, sometimes nice sometimes awkward in this rather promising record.

JOHNNY MARS AND THE OAKLAND BOOGIE

Big Bear

1974

MIGHTY MARS

JSP

KING OF THE BLUES HARP

JSP

December 1980

Demeurant en Angleterre depuis 1978, il enregistre tout naturellement pour la firme JSP. L'inspiration lorgne clairement du côté du Rock (co-production de John Stedman, Colin Fletcher et Johnny Mars) : jeu d'harmonica systématiquement trop démonstratif, accompagnement qui manque de souplesse. Sans âme et globalement peu inspiré, les morceaux sont soit trop forts, soit trop rapides.

Living in England since 1978, he records naturally for the JSP label. The inspiration is clearly on Rock side (co-production of John Stedman, Colin Fletcher and Johnny Mars) : harmonica playing systematically too demonstrative, accompaniment that lacks smoothness. Without soul and overall little inspired, the tracks are either too strong or too fast.

LIFE ON MARS

Lamborghini

Sundance

Teldec

March 1981

BORN UNDER A BAD SIGN

Genie

Cloud

March 1981 / July 1985

Il s'agit de sa première association avec le guitariste-producteur anglais Ray Fenwick (à partir de cette date, les deux hommes s'associeront souvent sur scène et en studio). Comme précédemment, le son blues-rock est sans nuance. L'ensemble du programme s'avère plutôt ennuyeux. On peut éventuellement retenir "I can't take a jealous woman" et "Get on up".

This is his first association with English guitarist-producer Ray Fenwick (from that date, the two men will often associate on stage and in studio). As before, the blues-rock sound is without nuance. The whole program is rather annoying. We can possibly retain "I can't take a jealous woman" and "Get on up".

BORN UNDER A BAD SIGN (EP)

Ace

1981 / July 1985

FIRE IN THE CITY

President

1986

CAN YOU HEAR ME

Blues & Rock Connection

December 1992

Après une participation au San Francisco Blues Festival en 1992, Johnny revient sur le sol européen pour ce concert. Il s'agit d'une prestation scénique sur une scène italienne dans laquelle Johnny est accompagné de musiciens locaux. La qualité sonore est juste correcte. "Crosstown woman" ou "Driving sideways" confinent au n'importe quoi.

After appearing at the San Francisco Blues Festival in 1992, Johnny returns to the European soil for this concert. It is a public performance on an italian stage in which Johnny is accompanied by local musicians. The sound quality is just right. "Crosstown woman" or "Driving sideways" are really rubbish.

STATESIDE

MM&K

August 1993 - April 1994

Produit par Bill Martin et Dan Kennedy, enregistré en Californie, cet album souffre d'un contenu très quelconque, sans imagination. Globalement, ce "Stateside" parait bien ennuyeux. Derrière Johnny, il y a Dan Kennedy (guitare, basse), Bill Martin (claviers) et Dave Lauser (batterie).

Produced by Bill Martin and Dan Kennedy, recorded in California, this album suffers from very unimaginative material. Overall, this "Stateside" seems very annoying. Behind Johnny, there are Dan Kennedy (guitar, bass), Bill Martin (keyboards) and Dave Lauser (drums).

ON MY MIND

Springboard

2003