James Milton Campbell Jr

b. September 7th, 1934 in Inverness (Mississippi)

d. August 4th, 2005 in Memphis (Tennessee)

HITTIN' THE BOOGIE

Zu-Zazz

RUNNING WILD BLUES

Charly

THE SUN MASTERS

Rounder

July 1953 - March 1954

Fils de "Big" Milton Campbell Sr et de Pearl Tardin, James Milton Campbell grandit dans une plantation au milieu de nombreux frères et soeurs. Il chante le gospel à l'église et apprend la guitare dès ses douze ans. Enfant, il se passionne aussi pour l'émission radiophonique "Grand Ole Opry" qui diffuse de la country (dont il est un grand amateur). En 1949, il s'associe avec le bluesman Eddie Cusic (ou Kusick) avec qui il joue dans les environs de Leland. Cette même année, il entre en studio derrière Willie Love chez Trumpet. Au début des années 50, il fréquente diverses radios de la région (KWEM à West Memphis ou WGVM à Greenville) et semble former son propre groupe en 1951. Découvert par Ike Turner, découvreur de talents pour Sun à l'époque, Milton signe un contrat avec la célèbre firme de Memphis en juillet 1953. Comme il l'a admis plus tard, son style n'est pas encore au point empruntant çà et là à B.B. King et Guitar Slim parmi d'autres. Pour autant, ces enregistrements présentent l'interêt de mettre en évidence les talents du bluesman : excellent chanteur à la voix chaude et guitariste au jeu intense et élégant. Entre blues et ballades R&B, il propose chez Sun une intéressante première oeuvre. Accompagné notamment par Ike Turner au piano et par son propre saxophoniste C.W. Tate, il livre quelques belles réussites : "Somebody told me", "Lookin' for my baby", "If you love me", "Homesick for my baby".

Son of "Big" Milton Campbell Sr. and Pearl Tardin, James Milton Campbell grew up on a plantation with many brothers and sisters. He sang the gospel at church and learned guitar from his twelve years. As a child, he also had a passion for the radio program "Grand Ole Opry" which broadcasts country music (he is a big fan of this music). In 1949, he partnered with bluesman Eddie Cusic (or Kusick) with whom he played around Leland. That same year, he entered the studio behind Willie Love for Trumpet. In the early 50's, he attended various radio stations in the region (KWEM in West Memphis or WGVM in Greenville) and seems to form his own band in 1951. Discovered by Ike Turner, talent scout for Sun at the time, Milton signed a contract with the famous Memphis firm in july 1953. As he later admitted, his style was not yet finalized, influenced here and there by BB King and Guitar Slim among others. However, these records highlight the many talents of the bluesman : excellent singer with a warm voice and intense and elegant guitarist. Between blues and R&B ballads, he offers an interesting first work at Sun. Backed notably by Ike Turner on piano and C.W. Tate, his own saxophonist, he delivers some great tracks : "Somebody told me", "Lookin' for my baby", "If you love me", "Homesick for my baby".

THE COMPLETE METEOR RECORDINGS

Ace

October 1956

En compagnie de ses amis saxophonistes Oliver Sain et C.W. Tate, il produit chez Meteor (le label de Lester Bihari) deux simples tout à fait dignes d'interêt. Ceux-ci ont été gravés lors d'une séance qui semble avoir eu lieu en octobre 1956. On remarque, en particulier, "Love at first sight" ou sa guitare et son chant font merveille.

With his friends saxophonists Oliver Sain and C.W. Tate, he records in Meteor (a Lester Bihari label) two singles quite worthy of interest. These were burned in a session that seems to have occurred in october 1956. Note, in particular, "Love at first sight" where his guitar and singing are wonderful.

THE BOBBIN BLUES MASTERS vol.1 & 2

Collectables

December 1958 - 1960

Après être resté plus ou moins régulièrement dans sa région natale de Leland - Greenville, Milton s'installe à East Saint Louis en 1955 ou il s'adresse à Mercury qui refuse de publier sa musique. Il fonde, alors, le label Bobbin avec Bob Lyons, animateur radio sur KATZ. Pour celui-ci, il produit une douzaine de morceaux en l'espace d'un et demi dont de superbes blues comme "Dead love", "My mind is troubled" (ou il est magnifique à la guitare), "That will never do", "Hold me tight". Il obtiendra aussi son premier succès avec "I'm a lonely man" qui attire l'oeil de Leonard Chess (la firme Chess distribue les simples Bobbin) qui l'embauchera un peu plus tard. Lyons et Milton, ayant des vues divergentes sur le label, décident de fermer la boutique en 1962 non sans avoir enregistrés des bluesmen importants comme Albert King ou Clifford Gibson.

After staying more or less regularly in his hometown of Leland - Greenville, Milton moved to East St. Louis in 1955 where he attempted to convince Mercury who refuses to publish his music. Then, he founded the Bobbin label with Bob Lyons, KATZ radio host. For Bobbin, he produced a dozen tracks in one year and a half including superb blues like "Dead love", "My mind is troubled" (where he is beautiful on guitar), "That will never do", "Hold me tight". He will also get his first hit with "I'm a lonely man" that attracts Leonard Chess' eye (Chess distributes Bobbin material) who hired him a little later. Lyons and Milton, with divergent views on the label, decided to close the store in 1962 having recorded significant bluesmen like Albert King and Clifford Gibson.

WELCOME TO THE CLUB

Chess - MCA

February 1961 - April 1970

Lors de ses débuts chez Checker (une marque de Chess) en 1961, Milton enregistre, d'abord, chez lui à Saint Louis (sa première session à Chicago n'aura lieu qu'en septembre 1963) avec son saxophoniste-arrangeur Oliver Sain. Mais, la firme met rapidement sa propre équipe en place avec notamment le producteur Roquel "Billy" Davis qui aura une influence décisive sur le son de Little Milton. Plusieurs autres producteurs et arrangeurs de talent viendront apporter leurs savoir-faire : Calvin Carter, Gene Barge, Robert "Sax" Crowder, Phil Wright, James Carter. Ce double-CD offre un excellent panorama de son oeuvre chez Chess-Checker proposant un grand nombre de morceaux inédits en album. On trouve, ainsi, de petites merveilles comme "Sneaking around", "Never too old", "So mean to me", "Moanin' for you girl" ainsi que deux chansons publicitaires pour Coca-Cola ("Things go better with Coke").

During his beginnings with Checker (a Chess subsidiary) in 1961, Milton records, first at his home in St. Louis (his first session in Chicago will take place only in september 1963) with saxophonist and arranger Oliver Sain. But the company quickly put his own team in place including the producer Roquel "Billy" Davis, who will have a decisive influence on Little Milton sound. Several other talented producers and arrangers will bring their expertise : Calvin Carter, Gene Barge, Robert "Sax" Crowder, Phil Wright, James Carter. This double-CD provides an excellent overview of his work at Chess-Checker, offering many unreleased songs. Thus, we find little gems like "Sneaking around", "Never too old", "So mean to me", "Moanin' for you girl" and two advertising songs for Coca-Cola ("Things go better with Coke").

WE'RE GONNA MAKE IT

Chess - MCA

September 1963 - February 1965

Chez Chess, le répertoire de Little Milton s'oriente nettement vers une soul cuivrée comme en témoigne ses premiers grands succès "Blind man", "We're gonna make it" ou "Welcome to the club". On peut regretter que sa guitare passe parfois au second plan mais sa voix chaude et puissante est sublime. La production et les arrangements de Billy Davis s'avèrent particulièrement soignés. Mais, il faut reconnaitre qu'il est ici peu question de blues.

At Chess, Little Milton's repertoire is definitely moving toward a brassy soul as evidenced by her first big hits "Blind man", "We're gonna make it" or "Welcome to the club". It is regrettable that his guitar is sometimes at the background but his warm and powerful voice is outstanding. The production and arrangements by Billy Davis are particularly well finished. But, we must recognize that there is not a lot of blues here.

SINGS BIG BLUES

Chess - MCA

June - July 1966

Dans sa production Chess, il s'agit véritablement de son album le plus blues. Ici, on ne trouve ni cuivres ni choristes. Par contre, on retrouve avec plaisir la guitare incisive et accrocheuse de Little Milton. L'album est composé presque uniquement de reprises mais interprétées avec fougue et feeling : "Feel so bad" (sublime reprise de Chuck Willis), "Reconsider baby", l'immense version de "Sweet sixteen". On note aussi une version inattendue et blues du "Please please please" de James Brown. Ses musiciens, lors de ces séances, sont Sonny Thompson (piano), Phil Upchurch (guitare), Roosevelt Williams (basse) et Maurice White (batterie). Probablement un des grands moments de sa décennie passée chez Chess.

In his Chess production, it is truly his most blues album. Here, there is neither horns section nor backing singers. But, we welcome back Little Milton's incisive and catchy guitar. The album is composed almost entirely of covers but always interpreted with passion and feeling : "Feel so bad" (remarkable cover of Chuck Willis), "Reconsider baby", the tremendous version of "Sweet sixteen". There is also an unexpected blues version of "Please please please" by James Brown. Musicians, at these sessions, are Sonny Thompson (piano), Phil Upchurch (guitar), Roosevelt Williams (bass) and Maurice White (drums). Probably one of the highlights of his decade at Chess.

GRITS AIN'T GROCERIES

Chess - MCA

December 1968 - February 1969

Produit par Calvin Carter et arrangé par Gene Barge, Little Milton livre ici une soul-blues vibrante et puissante : une voix extraordinaire soutenue par une guitare relativement discrète, une section rythmique dynamique (Phil Upchurch, Morris Jennings) et un ensemble de cuivres énergique. Encore une fois, les qualités techniques d'enregistrement sont parfaites. Milton reprend, tout d'abord, le "All around the world" de Little Willie John sous le titre de "Grits ain't groceries" qui deviendra un de ses morceaux de prédilection. Mais, on note également de superbes versions de "Just a little bit" (repris à Rosco Gordon), "Twenty three hours", "Did you ever love a woman" et surtout cette longue et magnifique reprise de "I can't quit you baby".

Produced by Calvin Carter and arranged by Gene Barge, Little Milton delivers here a vibrant and powerful soul-blues : an extraordinary voice backed by a relatively modest guitar, dynamic rhythm section (Phil Upchurch, Morris Jennings) and a set of energetic horns. Again, the recording technical qualities are perfect. Milton covers, first, the "All around the world" by Little Willie John under the title "Grits ain't groceries" which became one of his standards. But, there are also great versions of "Just a little bit" (taken to Rosco Gordon), "Twenty three hours", "Did you ever love a woman" and especially this long and beautiful cover of "I can't quit you baby".

IF WALLS COULD TALK

Chess - MCA

June - October 1969

On retrouve dans ce disque quasiment la même équipe (Calvin Carter et Gene Barge) que dans l'opus précédent. D'ailleurs, il en est le prolongement direct avec une section cuivres très présente, une voix chaude et puissante. On entend un peu la guitare de Milton sur "Things that I used to do". Mais, au gré de l'écoute, on remarque plusieurs autres excellents moments comme "If walls could talk", "Let's get together", "Poor man" et "I play dirty".

We find in this record almost the same team (Calvin Carter and Gene Barge) than in the previous album. Moreover, it is a direct extension of the previous one with a very present horn section, a warm and powerful voice. There is some guitar work by Milton on "Things that I used to do". But, during listening, we note several other great moments like "If walls could talk", "Let's get together", "Poor man" and "I play dirty".

CHESS BLUES MASTERS

Chess - MCA

November 1970

Dans cette compilation de faces Chess, la quatrième face est consacrée à un concert inédit capté au Burning Spear de Chicago en novembre 1970. On peut entendre de belles versions de "You're pouring water on a drowning man", "Somebody's changed my sweet baby's mind", "I don't know" et de "Sweet sixteen". Il semble que ces bandes ne furent jamais rééditées en CD.

In this compilation of Chess tracks, the fourth side is devoted to an unreleased concert captured at the Burning Spear in Chicago in november 1970. We can hear beautiful versions of "You're pouring water on a drowning man", "Somebody's changed my sweet baby's mind", "I don't know" and "Sweet sixteen". It seems that those tapes were never reissued on CD.

IN THE BEGINNING

Chess - MCA

1970

Dans ce disque de la chorale des Harold Smith Majestic Singers, Little Milton prend deux titres en leader : "Follow the lamb" et "A mother's love" d'inspiration gospel.

On this record of the Harold Smith Majestic Singers Choir, Little Milton takes two gospel-inspired titles as a leader : "Follow the lamb" and "A mother's love".

WAITING FOR LITTLE MILTON

Stax

1971 - 1973

Après une dizaine d'années passée chez Chess, il s'installe chez Stax ou il retrouve son ami Albert King. Pour la première fois, Little Milton est le seul maitre à bord, assumant les charges de producteur et arrangeur lors des séances. Accompagné par un orchestre de premier ordre, il joue dans une configuration plus blues que chez Chess même si des éléments soul sont, bien sûr, toujours présents. On ressort, par exemple, les excellents "Who can handle me is you", sa reprise de "The thrill is gone" (composé par Roy Hawkins) et "Little bluebird", peut-être le meilleur titre du disque. La célèbre pochette est une idée de Jim Stewart, patron de Stax.

After a decade spent at Chess, he settled at Stax where he finds again his friend Albert King. For the first time, Little Milton is the only master on board, assuming producer and arranger duties during the sessions. Accompanied by a first-rate orchestra, he plays in a bluesier configuration than at Chess even if soul elements are, of course, always present. We point out, for example, the excellent "Who can handle me is you", his cover of "The thrill is gone" (composed by Roy Hawkins) and "Little bluebird", perhaps the best title of the record. The famous picture on LP cover is an idea of Jim Stewart, owner of Stax.

GRITS AIN'T GROCERIES

Stax

1972

Il s'agit d'un concert capté pendant le Watts Summer Festival (le festival immortalisé par le documentaire "Wattstax" de Mel Stuart) de Los Angeles en 1972. Milton se produit, à cette occasion, sur la scène de Summit Club. Il n'y a absolument rien à jeter dans ce disque, superbe du début à la fin. Les versions qu'il donne de "Blind man", "I can't quit you baby", "Grits ain't groceries", "That's what love will make you do" sont pleines de fougue et de feeling. Il ressemble beaucoup (peut-être trop) à "What it is" qui reprend son passage à Montreux.

This is a concert captured during the Watts Summer Festival (the festival was immortalized by the Mel Stuart's documentary "Wattstax") in Los Angeles in 1972. Milton appears, on this occasion, on the stage of Summit Club. There is absolutely nothing to throw in this disc, superb from start to finish. Versions of "Blind man", "I can't quit you baby", "Grits ain't groceries", "That's what love will make you do" are full of passion and feeling. It resembles a lot (maybe too much) to "What it is" which captures a Montreux appearance.

WALKIN' THE BACK STREETS

Stax

1972 - 1974

Ce disque, paru en 1981, rassemble, en fait, des morceaux (certains inédits) provenant de diverses séances prises entre 1972 et 1974. Milton y est brillant à la guitare et au chant comme sur les superbes "Walking the back streets and crying" et "Blue monday", les deux réussites majeures de ce recueil. Le reste des titres mérite cependant largement l'écoute. On note la présence de la version expurgée de "Before the honeymoon" sur ce disque : les paroles trop suggestives du refrain ont été coupées par rapport au 45T.

This album, released in 1981, brings together, in fact, tracks (some unissued) taken from various sessions between 1972 and 1974. Milton is brilliant on guitar and vocals as on the beautiful "Walking the back streets and crying" and "Blue monday", the two major achievements of this collection. However, the remaining songs are well worth listening. Note the presence of the expurgated version of "Before the honeymoon" on this album : too suggestive lyrics of the chorus were cut compared to single version.


MONTREUX FESTIVAL

Stax

WHAT IT IS : LIVE AT MONTREUX

Stax

July 1973

Le festival de Montreux en Suisse représente la première venue en Europe de Little Milton (il a confié avoir eu la possibilité de faire des tournées européennes plusieurs fois à partir des années 60 mais ne pas en avoir saisi l'interêt à l'époque, ce qu'il a considéré retrospectivement être une erreur). Sa prestation donne un bon aperçu de son énergie scénique. "Blind man" et "That's what love will make you do" pleins de ferveur et de passion sont tout simplement remarquables. Ceci dit, ce disque possède de nombreux points communs avec "Grits ain't groceries", ce dernier reprenant un concert de l'année précédente. Il existe une édition collective du concert à Montreux ou figurent aussi Albert King et le jazzman Chico Hamilton. Sur celui-ci, on ne trouve que deux morceaux de Milton ("Let me down easy" et "We're gonna make it").

The Montreux Festival in Switzerland represents the first travel to Europe for Little Milton (he admitted to having had an opportunity to make European tours several times from the 60's but not having taken the interest at the time, what he considered to be a mistake in retrospect). His performance gives a good preview of his energy on stage. "Blind man" and "That's what love will make you do" full of fervour and passion are simply outstanding. That said, this album has much in common with "Grits ain't groceries", the latter capturing a concert of the previous year. There is also a collective edition of the Montreux concert featuring Albert King and jazzman Chico Hamilton. On this edition, there are only two tracks of Milton ("Let me down easy" and "We're gonna make it").

BLUES 'N SOUL

Stax

1973

Avec ses musiciens habituels (Bobby Manuel, Willie Murphy, Willie Hall, Lester Snell, The Memphis Horns), Little Milton livre une nouvelle fois une superbe disque de soul-blues. On y retrouve les hits que sont "Behind closed doors" et "Sweet woman of mine" ainsi que quelques blues un peu moins connus mais dignes d'interêt comme "Worried dreamer", "How could you do it to me" et le funky "Hard luck blues". Production et arrangements excellents (les arrangements de cordes sont signés James Mitchell).

With his usual musicians (Bobby Manuel, Willie Murphy, Willie Hall, Lester Snell, The Memphis Horns), Little Milton delivers again a superb soul-blues album. We find hits such as "Behind closed doors" and "Sweet woman of mine" and some blues lesser known but worthy of interest like "Worried dreamer", "How could you do it to me" and the funky "Hard luck blues". Excellent production and arrangements (the string arrangements are signed James Mitchell).

FRIEND OF MINE

Glades

Collectables

THE TK SESSIONS

Sequel

1976

Quand Stax fait faillite en 1975, Little Milton se retrouve sans label et sans direction. Recommandé par Ralph Bass (un producteur de chez Chess), Milton rencontre Henry Stone, le patron de TK Records en Floride, qui lui propose un contrat. Milton propose, donc, ce nouvel album édité par la marque Glades (appartenant à TK). C'est un album empesé, baigné d'arrangements lourds (choeurs, cuivres, cordes) qui peine à convaincre. Sa voix et sa guitare ont un peu de mal à émerger. On notera, quand même, les morceaux "You're gonna make me cry" et "Mis-using my love" qui sortent du lot. Un disque qu'on conseillera surtout aux fans confirmés du bluesman.

When Stax went bankrupt in 1975, Little Milton finds himself without label and without direction. Recommended by Ralph Bass (a producer at Chess), Milton meets Henry Stone, owner of TK Records in Florida, who offered him a contract. Thus, Milton proposes this new album published by the Glades imprint (owned by TK). It's a clumsy album, bathed in heavy arrangements (choirs, horns, strings) that fails to convince. His voice and his guitar have difficult to emerge. Though, note the songs "You're gonna make me cry" and "Mis-using my love" that stand out. A record we advise especially for experienced Little Milton fans.

ME FOR YOU, YOU FOR ME

Glades

Collectables

THE TK SESSIONS

Sequel

1977

Ce disque assez rare est le deuxième et dernier pour la firme Glades (appartenant à TK). Réalisé sur le même modèle que "Friend of mine" avec des arrangements envahissants, il peine à convaincre l'auditeur. On ressortira, tout de même, les blues "Angel of mercy", "Somebody done changed" et "4.59 am" plutôt bien menés tandis que le reste des titres entre soul et funk n'est pas toujours très séduisant.

This rare album is the second and last for Glades imprint (owned by TK). Performed on the same model as "Friend of mine" with invasive arrangements, it struggles to convince the listener. We can point out, however, the blues "Angel of mercy", "Somebody done changed" and "4.59 am" done pretty well while the remaining titles between soul and funk are not always very attractive.

I NEED YOUR LOVE SO BAD

Golden Ear

1980

IN PERSPECTIVE

Golden Ear

1981

Disque partagé avec la chanteuse de Soul, Jackie Ross. Jackie et Milton chantent parfaitement sur "Street girl", "I'm in love with you" et "I'm back / and this time to stay". Les arrangements sont parfois un peu envahissants dans ce disque Soul-Blues. Curieusement, ce disque reprend aussi des faces Checker - Chess des années 60 de Little Milton. Moitié matériel original, moitié compilation donc.

Album shared with Soul singer Jackie Ross. Jackie and Milton sing perfectly on "Street girl", "I'm in love with you" and "I'm back / and this time to stay". Arrangements are sometimes a bit invasive in this Soul-Blues record. Curiously, this record also compiles 60's Checker - Chess sides of Little Milton. So, half original material, half compilation.

THE BLUES IS ALRIGHT

Isabel

Evidence

December 1982

Première visite en France lors du festival Nancy Jazz Pulsations, grâce à Sebastian Danchin, en octobre 1982 puis avec la tournée Chicago Blues Legends. Dans de ce disque très blues gravé à cette occasion en France, Milton est accompagné par les Teardrops (le groupe de Magic Slim) et le jeune Lucky Peterson. Dans l'ensemble, le disque manque un peu d'originalité et de flamme. On a l'impression que la rythmique un peu hiératique des Teardrops s'est mal accordée avec la guitare tout en souplesse de Milton. En revanche, Lucky Peterson aux claviers semble parfaitement à l'aise. Finalement, nous avons ici un disque sympathique bien qu'il soit loin du niveau des faces Chess ou Stax. Le label américain Evidence a réédité le LP français en CD.

First visit to France at the Nancy Jazz Pulsations festival, thanks to Sebastian Danchin, in october 1982 and then with the Chicago Blues Legends tour. In this pure blues record, cut on this occasion in France, Milton is accompanied by the Teardrops (Magic Slim's band) and the young Lucky Peterson. Overall, the album lacking in originality and flame. We feel that the Teardrops hieratic rhythm did not fit with Milton's soft and elegant guitar. However, Lucky Peterson on keyboards seems perfectly at ease. Finally, here we have a nice album although it is far from the level of Chess or Stax sides. The american label Evidence has reissued the french LP on CD.

LIVE AT WESTVILLE PRISON

Delmark

January 1983

Edité tardivement en 1995 par Delmark, il s'agit de la combinaison de deux shows donnés le même jour dans une prison de l'Indiana. Avec un groupe resserré comptant dans ses rangs Lucky Peterson (particulièrement brillant tout au long du disque), Milton livre une prestation intéressante. L'enregistrement présente quelques longueurs (le medley de 16 minutes est un peu trop étendu et soporifique) mais s'écoute avec plaisir, quand même. On ressort deux belles versions de "Friend of mine" et "Eight men four women".

Published lately in 1995 by Delmark, it is the combination of two shows given the same day in an Indiana prison. With a tight group with Lucky Peterson (particularly brilliant throughout those performances), Milton gives an interesting performance. The record has a few lengths (a 16 minutes medley a bit too extended and boring) but remains enjoyable anyway. We can point out two beautiful versions of "Friend of mine" and "Eight men four women".

AGE AIN'T NOTHIN' BUT A NUMBER

MCA

1976 - February 1983

Ce disque est composé principalement de sessions datant de 1983 additionnées à quelques morceaux provenant de séances éparses (dont certaines de l'époque Glades en 1976-77). L'utilisation de synthétiseurs, boites à rythmes, choeurs féminins et masculins rend la musique de Little Milton lourde et sans souplesse. On est plus proche d'une soul-funk sans saveur que du blues. Un disque peu intéressant.

This disc consists mainly of sessions from 1983 added a few sides from scattered sessions (some from Glades times in 1976-1977). The use of synthesizers, drum machines, male and female vocals makes the music of Little Milton heavy and inflexible. It is closer to a tasteless soul-funk than blues. An uninteresting album.

PLAYING FOR KEEPS

Malaco

1984

Premier d'une longue liste de disques pour Malaco, une firme basée à Jackson (Mississippi), "Playing for keeps" pose les bases de cette nouvelle collaboration : un son soigné et bien produit entre blues, soul sudiste et, occasionnellement, un soupçon de funk. Une synthèse franchement convaincante ou on retrouve les principales caractéristiques de son style musical : voix passionnée magnifique et guitare élégante. Quelques grands moments : "Nobody's sleeping in my bed", "I'll catch on your way down", "The only thing that saved me" et une nouvelle version de "The blues is alright" (bien meilleure que la première).

First of a long list of records for Malaco, a firm based in Jackson (Mississippi), "Playing for keeps" lays the foundation for this new collaboration : a neat and well produced sound between blues, southern soul and occasionally a hint of funk. A convincing synthesis where we find again the main characteristics of his musical style : elegant beautiful passionate voice and guitar. Some highlights : "Nobody's sleeping in my bed", "I'll catch on your way down", "The only thing that saved me "and a new version of "The blues is alright" (much better than the first).

I WILL SURVIVE

Malaco

1985


ANNIE MAE'S CAFE

Malaco

1986

Fidèle à son style, Little Milton propose ici un album partagé équitablement entre blues et soul. Parmi les meilleurs moments de celui-ci, on peut noter "Too hurt to cry", "You're my strongest weakness" et "Annie Mae's Cafe" (avec une participation discrète de Greg "Fingers" Taylor à l'harmonica). La production et les arrangements demeurant encore très soignés.

Devoted to his style, Little Milton offers here an album equally split between blues and soul. Among the highlights, we can note "Too hurt to cry", "You're my strongest weakness" and "Annie Mae's Cafe" (with a discreet participation of Greg "Fingers" Taylor on harmonica). The production and arrangements still remain very neat.

MOVIN' TO THE COUNTRY

Malaco

1987

Toujours chez Malaco avec quasiment la même équipe de musiciens et de producteurs, Milton livre un nouvel opus de soul-blues. Cette fois-ci, le disque est plus versé dans le blues qu'auparavant. D'ailleurs, les sommets ou on entend le son velouté de sa guitare abondent : "Movin' to the country", "You're so cold", "A possum in my tree", "Have you ever loved a woman", "You just can't take my blues". Un de ses meilleurs disques de sa production chez Malaco.

Always at Malaco with virtually the same team of musicians and producers, Milton delivers a new album of soul-blues. This time, it is more blues-oriented than before. Moreover, the peaks where you hear the sound of his velvety guitar abound : "Movin' to the country", "You're so cold", "A possum in my tree", "Have you ever loved a woman", "You just can't take my blues". One of the best records of his Malaco production.

BACK TO BACK

Malaco

1988

Plus soul et moins accrocheur, "Back to back" est un album mineur comparé à "Playing for keeps" et "Movin' to the country" même si Little Milton y est toujours remarquable au chant. Peu de morceaux sortent du lot à part, peut-être, les bluesy "Penitentiary blues" et "It's hard to explain".

More soul and less catchy, "Back to back" album is a minor one compared to "Playing for keeps" and "Movin' to the country" even if there is still Little Milton remarkable vocals. Few tracks stand out except, perhaps, the bluesy "Penitentiary blues" and "It's hard to explain".

TOO MUCH PAIN

Malaco

1990

Un disque de soul-blues dynamique, plaisant et sans grande surprise. Mais, le chant vibrant de Milton et des accompagnateurs et une production à la hauteur permettent de faire de cet album une réussite intéressante. Mention à sa reprise de "Your wife is cheating on us" adaptée de Denise LaSalle et au superbe blues lent "Too much pain".

An album of dynamic soul-blues, pleasant and unsuprisingly. But, Milton vibrant singing and first-rate production and accompanists allow to make this album an interesting achievement. Mention to his cover of "Your wife is cheating on us" adapted from Denise LaSalle and the superb slow blues "Too much bread".

REALITY

Malaco

1991

Le disque démarre par le remarquable "A right to sing the blues", un blues lent et cuivré. Au milieu de plusieurs morceaux assez impersonnels, on trouve un bon titre de soul avec "I want my baby back" avant de revenir à un schéma plus blues avec "I'm jealous of her husband" ou "Angel". Un album, au final, assez passable qui applique la recette habituelle, déjà largement éprouvée dans les opus précédents.

The disc begins with the remarkable "A right to sing the blues", a slow and brassy blues. Amid several fairly impersonal tracks, there is a good soul title with "I want my baby back" before returning to a more blues pattern with "I'm jealous of her husband" or "Angel". A quite fair album that applies the usual recipe already well-proven in previous records.

STRUGGLIN' LADY

Malaco

1992

Cette nouvelle livraison Malaco propose le cocktail habituel de Little Milton. Mais, inspiré et varié, il compte de nombreux morceaux qui retiennent vraiment l'attention de l'auditeur comme "My dog and me", "If this ain't the blues", "A nickel and a nail", "She never gets the blues", "Bending the rules". Ce "Strugglin' lady" s'impose comme un de ses bons albums pour la firme sudiste.

This new Malaco delivery offers the usual cocktail of Little Milton. But, inspired and varied, it has many songs that really hold the listener attention like "My dog and me", "If this ain't the blues", "A nickel and a nail", "She never gets the blues", "Bending the rules". This "Strugglin' lady" is certainly one of his great albums for the southern label.


I'M A GAMBLER

Malaco

1993 - 1994

Ses disques pour Malaco ont parfois été répétitifs mais, incontestablement, "I'm a gambler" figure parmi les meilleurs de la série au même titre que "Playing for keeps" ou "Movin' to the country". Milton y est particulièrement en verve : son chant tour à tour passionné, émouvant ou amusé est magnifique. Son jeu de guitare élégant et économe est parfaitement en place. La grande majorité des morceaux est de très haut niveau et figure aisément parmi ses meilleures réussites : "Casino blues", "Poke salad Annie", "Baby please", "I've got the blues".

His recordings for Malaco were sometimes repetitive but, undeniably, "I'm a gambler" is among the best in the series as well as "Playing for keeps" or "Movin' to the country". Milton is particularly forceful here : his singing alternately passionate, emotional or amused is beautiful. His smart and economical guitar playing is perfectly in place. The vast majority of the tracks is first-rate and is easily among his best achievements : "Casino blues", "Poke salad Annie", "Baby please", "I've got the blues".

Z.ZELEBRATION

Malaco

1994

CHEATIN' HABIT

Malaco

1996

Un album pas très neuf par rapport aux précédents. On est toujours dans la même veine soul-blues bien produite et bien jouée. L'originalité n'est, certes, pas au rendez-vous mais quelques titres méritent, cependant, l'écoute comme "I wouldn't take nothing for your love" ou "It's time for the blues". A noter aussi une reprise de "Shake rattle and roll".

A not very new album compared to the previous. We're still in the same soul-blues vein well produced and well played. The originality is certainly not here but, however, some tracks deserve listening like "I wouldn't take nothing for your love" or "It's time for the blues". Note also a cover of "Shake rattle and roll".

THE MISSISSIPPI RIVER OF SONG

Smithsonian - Folkways

October 1997

Une excellente version en public d'un de ses grands titres "Grits ain't groceries" est proposée dans ce recueil édité par Folkways.

An excellent public version of one of his standards "Grits ain't groceries" is offered in this Folkways collection.

FOR REAL

Malaco

1997

Parmi des reprises plutôt convaincantes ("Rainy night in Georgia", "Hurts me too", "I'd rather go blind"), Little Milton a intercalé deux beaux blues atmosphériques de sa composition qui sont aisément les meilleurs morceaux du CD ("Blues for Mr C" et surtout "If that's you wanna do"). Un disque assez plaisant mais mineur.

Among rather convincing covers ("Rainy night in Georgia", "Hurts me too", "I'd rather go blind"), Little Milton interposed two beautiful atmospheric blues of his composition which are easily the best songs on the CD ("Blues for Mr C" and especially "If that's you wanna do"). A pleasant but minor album.

WELCOME TO LITTLE MILTON

Malaco

1999

Dès les premières notes, on comprend que ce disque n'est pas comme les précédents. En effet, on a entouré Milton d'artistes célèbres invités issus de différents horizons musicaux pour une sorte d'album-hommage. On apprécie particulièrement la superbe version de "Mother Earth" avec Susan Tedeschi avec l'introduction du poète John Sinclair. D'autres réussites sont à mettre au crédit de cet album : "Never trust a woman" avec Dave Alvin, "Gimme my broom" avec Keb' Mo et "Lump on your stump" ou Milton se retrouve seul avec ses musiciens. Mais, le reste s'avère beaucoup moins inspiré. Au final, un album très inégal (mais comment ne pas l'être avec ce genre de réalisation ?) avec bonne ambiance mais inspiration souvent en berne.

From the first notes, it is clear that this album is not like the previous ones. Indeed, Milton is surrounded by some famous guests artists from different musical backgrounds for a kind of tribute album. We particularly appreciate the superb version of "Mother Earth" with Susan Tedeschi with the introduction of the poet John Sinclair. Other interesting achievements are : "Never trust a woman" with Dave Alvin, "Gimme my broom" with Keb' Mo and "Lump on your stump" where Milton is alone with his musicians. But the remaining is much less inspired. On the whole, a very uneven album (but how not to be with this kind of accomplishment ?) with good atmosphere but few inspiration.

FEEL IT

Malaco

2000

La production de Little Milton chez Malaco est d'une grande régularité, livrant un album tous les ans. Cette activité soutenue lui a permis de conserver intacte sa renommée dans les états du sud. Dans "Feel it", il n'y a pas grand chose de neuf et d'original. On retient le titre d'ouverture "A juke joint in my house" mais aussi "Shot in the saddle" et l'énergique "She know how to wear a hat" (superbe section cuivres arrangée par Charles Rose). Le reste des titres apparait relativement ordinaire.

The production of Little Milton at Malaco is of great regularity, delivering an album every year. This sustained activity allowed him to keep intact his fame in the southern states. In "Feel it", there is not much new and original. We can point out the opening track "A juke joint in my house" but also "Shot in the saddle" and the energetic "She know how to wear a hat" (superb horns section arranged by Charles Rose). The remaining of the songs appear relatively ordinary.

GUITAR MAN

Malaco

2002

Dernier disque pour la firme Malaco (qu'il avait rejoint en 1984), "Guitar man" clôt cette collaboration avec grandeur. En effet, il est, d'abord, parfaitement arrangé et produit (Milton est co-producteur avec Wolf Stephenson et Tommy Couch). D'autre part, la majorité des morceaux présentés possède un haut niveau de qualité, toujours fidèle à son style entre blues et soul sudiste. On peut notamment citer "Guitar man", "Still some meat left on this bone", "Blues tune up" ou "Mr and Mrs Untrue" (en duo avec Karen Brown) parmi les meilleurs moments du CD.

Last record for Malaco (which he joined in 1984), "Guitar man" closed this collaboration with greatness. Indeed, it is, first, perfectly arranged and produced (Milton is co-producer with Wolf Stephenson and Tommy Couch). On the other hand, most of the tracks presented possess a high level of quality, always faithful to his style between blues and southern soul. These include "Guitar man", "Still some meat left on this bone", "Blues tune up" or "Mr and Mrs Untrue" (a duet with Karen Brown) among the highlights of the CD.

BLUES IS ALRIGHT : LIVE AT KALAMAZOO

Varese - Sarabande

July 2003

Il s'agit d'un double CD en public : un disque consacré à Little Milton et l'autre partagé entre "Mighty" Sam Mac Clain et le Reverend Raven. Belle ambiance chaude et stimulante sur "I wouldn't take nothing for your love", "I don't believe in ghosts" et "The blues is alright" en forme d'apothéose finale. Une prestation convaincante et enthousiasmante.

This is a double live CD : one disk dedicated to Little Milton and the other shared by "Mighty" Sam Mac Clain and Reverend Raven. Beautiful warm and stimulating ambience on "I wouldn't take nothing for your love", "I don't believe in ghosts" and "The blues is alright" for final apotheosis. A compelling and exciting performance.

THINK OF ME

Telarc

2005

A 70 ans passés, Little Milton change de label et s'installe chez Telarc travaillant avec les producteurs Jon Tiven et Randy Labbe. Gravé à Nashville, sans section cuivres (c'est une nouveauté d'importance), mais avec un groupe homogène composé notamment de Jon Tiven (guitare, harmonica), Bruce Katz (orgue), Sally Tiven (basse) et Chuckie Burke (batterie), le disque montre un artiste toujours aussi précis au chant et à la guitare. Dans l'ensemble, un disque très abouti, varié, qui ouvrait certainement une nouvelle voie à Little Milton. Malheureusement, cette nouvelle collaboration ne durera pas puisque le bluesman décède en aout 2005.

At 70 years old, Little Milton changes label and moves to Telarc working with producers Jon Tiven and Randy Labbe. Cut in Nashville, without horn section (this is an important new matter), but with a homogeneous backing band that includes Jon Tiven (guitar, harmonica), Bruce Katz (organ), Sally Tiven (bass) and Chuckie Burke (drums), the album still shows an artist always precise on vocals and guitar. Overall, a very accomplished record, varied, which certainly opened a new way to Little Milton. Unfortunately, this new partnership will not last as the bluesman died in august 2005.