Lucius Brinson Johnson

b. August 30th, 1934 in Davidsboro (Georgia)

d. March 18th, 1976 in Boston (Massachusetts)

CHICAGO THE BLUES YESTERDAY vol.4

Blue Eye blog

February 1964

Surnommé successivement "Georgia Boy" et "Snake Boy", Lucius Brinson est le fils de William et Lillian Brinson. Il grandit dans une ferme de Georgie. Après son service militaire, il intègre les Milwaukee Supreme Angels, une formation de Gospel. Mais, ce guitariste (et bassiste) se tourne rapidement vers le blues en créant son propre trio. Au début des années 60, Luther débarque à Chicago ou il ne tarde pas à se faire connaitre. Dans cette sélection proposée sur le blog de Gérard Herzhaft, on retrouve son premier simple de février 1964. Il s'agit de deux morceaux très dansants - "Eenie Meenie Minie Moe" et "The twirl" - qui furent publiés par Checker (une marque de Chess).

Nicknamed successively "Georgia Boy" and "Snake Boy", Lucius Brinson is the son of William and Lillian Brinson. He grew up in a Georgia farm. After his military service, he joined the Milwaukee Supreme Angels, a gospel group. But this guitar and bass player quickly turns to the blues by creating his own trio. In the early 60's, Luther arrived in Chicago where he is soon to be know. In this selection proposed on Gérard Herzhaft's blog, we find his first single in february 1964. Two very danceable songs - "Eenie Meenie Minie Moe" and "The twirl" - which were published by Checker (Chess subsidiary).

THE BLUESMEN OF THE MUDDY WATERS CHICAGO BLUES BAND vol.1

Spivey

November 1966

Nouveau membre du groupe de Muddy Waters (ou il vient de débuter), il figure évidemment sur cette anthologie consacrée aux principaux musiciens du célèbre bluesman à cette époque. Luther prend deux excellents titres en leader : "Creepin' snake" et "Born in Georgia". Un microsillon non repris en CD.

New member of the Muddy Waters Band (where he has just started), he is obviously presented on this anthology devoted to the main musicians of the famous bluesman at that time. Luther takes two excellent titles as a leader : "Creepin' snake" and "Born in Georgia". This LP has never been issued on CD.

THE MUDDY WATERS BLUES BAND

Douglas

CHICKEN SHACK

Muse

Happy Bird

MUD IN YOUR EAR

Muse

Happy Bird

September 1967

Le producteur Alan Douglas voulait enregistrer Muddy Waters sur son label. Mais celui-ci était lié contractuellement à Chess, ce qui rendait la future collaboration impossible. Par contre, il put faire enregistrer ses musiciens (Luther Johnson et Mojo Buford essentiellement). Accompagné par ses collègues du Muddy Waters Blues Band (Sammy Lawhorn, Otis Spann, Mojo Buford, Francis Clay), Luther, encore jeune, s'affirme déjà comme un grand bluesman plein de maitrise : excellent chanteur au timbre voilé et guitariste agile. Curieux titre pour ce premier LP de Luther Johnson. Dommage que le nom de Luther Johnson ait disparu de certaines rééditions au profit de Muddy Waters qui, lui, intervient assez peu lors de ces séances. Des rééditions plus ou moins partielles en CD : la plus complète semble être celle éditée par Muse sous le titre "Mud in your ear". Quoiqu'il en soit, ce LP est réellement superbe : du pur Chicago blues interprété avec fougue et feeling. Luther est particulièrement brillant sur "Love n' trouble" et "Looking for my baby". A noter que quelques pistes sont chantées par l'harmoniciste Mojo Buford (dont les remarquables "I'm so glad" et "Watch dog"). A noter que le LP "Chicken shack" est une compilation composée à partir des deux disques Douglas.

Producer Alan Douglas wanted to record Muddy Waters on his label. But he was contractually bound to Chess, which made future collaboration impossible. On the other side, he could record his musicians (Luther Johnson and Mojo Buford essentially). Accompanied by his colleagues of the Muddy Waters Blues Band (Sammy Lawhorn, Otis Spann, Mojo Buford, Francis Clay), Luther, still young, already established himself as a great bluesman : excellent singer with a veiled voice and skilful guitarist. Curious title for this first Luther Johnson's LP. Too bad that the name of Luther Johnson disappeared from some editions in favor of Muddy Waters who intervenes little during these sessions. CD reissues are more or less partial : the most complete seems to be the one published by Muse under the title "Mud in your ear". Anyway, it is really a superb LP : pure Chicago blues played with passion and feeling. Luther is particularly brilliant on "Love n' trouble" and "Looking for my baby". Note that some tracks are sung by harpist Mojo Buford (whose remarkable "I'm so glad" and "Watch dog"). Note that the "Chicken shack" LP is a compilation made from the two Douglas discs.

THE BLUESMEN OF THE MUDDY WATERS CHICAGO BLUES BAND vol.2

Spivey

1967

La date d'enregistrement de cette session est située quelque part en 1967, c'est à dire peu après le premier volume. Luther prend un seul titre en leader : le superbe "Been hurt". Un microsillon non repris en CD.

The session's date is located somewhere in 1967, i.e. shortly after the first volume. Luther takes only one title as a leader : the superb "Been hurt". This LP has never been issued on CD.

COME ON HOME

Douglas

CHICKEN SHACK

Muse

Happy Bird

MUD IN YOUR EAR

Muse

Happy Bird

1968

Le disque commence par le superbe instrumental "Coming home baby" ou Luther se montre particulièrement en verve à la guitare. Comme dans le précédent disque pour Douglas, l'excellence de l'accompagnement est constante. Les musiciens sont tous de premier ordre : Paul Oscher, Otis Spann, "Pee Wee" Madison, S.P. Leary, Sonny Wimberley. Encore une fois, il s'agit d'un Chicago blues débordant d'énergie et de puissance. Attention aux rééditions qui ne reprennent parfois qu'une partie de cet album. La plus complète semble être la réédition CD de Muse sous le titre "Mud in your ear". A noter que le LP "Chicken shack" est une compilation composée à partir des deux disques Douglas.

The album begins with the beautiful instrumental "Coming home baby" where Luther is particularly forceful on guitar. Such as the previous record for Douglas, accompaniment is constantly excellent. The musicians are all top notch : Paul Oscher, Otis Spann, "Pee Wee" Madison, S.P. Leary, Sonny Wimberley. Once again, this is a Chicago blues brimming over with energy and power. Beware of reissues which sometimes compile only a part of this album : the most complete seems to be the one published by Muse uner the title "Mud in your ear". Note that the "Chicken shack" LP is a compilation made from the two Douglas discs.

THE EVERLASTING BLUES VS OTIS SPANN

Spivey

April 1969

THEY CALL ME THE SNAKE

New Rose

1970 / November 1972

En 1970, Luther Johnson vient de quitter l'orchestre de Muddy Waters et s'installe à Boston (Massachusetts). Il y monte sa propre formation avec Tony Cagnita, Mark "Frisco" Evangelos, "Killer" Carter, "Tuffy" Kimble, Jamie Newell. Cet album se démarque des précédents par des arrangements lorgnant vers le soul et la funk, loin du Chicago blues traditionnel. Dans ce style, quelques morceaux sortent du lot comme "Woman don't lie", "Take it off him and put it on me" et "Ship it off your hips and move". On remarque aussi une belle reprise de "Somebody loan me a dime" (un morceau de Fenton Robinson).

In 1970, Luther Johnson has left the Muddy Waters Band and moved to Boston (Massachusetts). He set up his own backing band with Tony Cagnita, Mark "Frisco" Evangelos, "Killer" Carter, "Tuffy" Kimble, Jamie Newell. This album differs from its predecessors by arrangements eyeing to soul and funk, away from the traditional Chicago blues. In this style, a few tracks stand out as "Woman don't lie", "Take it off him and put it on me" and "Ship it off your hips and move". Note also a beautiful cover of "Somebody loan me a dime" (a Fenton Robinson's track).

BORN IN GEORGIA

Black & Blue

Barclay

November 1972

La notoriété de Luther lui permet d'être engagé pour la tournée européenne du Chicago Blues Festival de 1972. C'est aussi le résultat du travail de son agent, Harry G. Chickles. Enregistré sur le sol suisse, cette séance compte une excellente prestation de Sonny Thompson au piano. Luther y reprend quelques uns de ses morceaux habituels comme "Born in Georgia" ou "Woman don't lie" mais aussi le superbe blues lent "Am I wrong for loving you". On retient également une poignée de morceaux acoustiques avec Johnny Shines à la slide guitare (les superbes "Walkin' blues" et "My daddy told me").

Luther's fame allows him to be hired for the european tour of the Chicago Blues Festival in 1972. It is also the result the work of his agent, Harry G. Chickles. Recorded on swiss ground, we note an excellent contribution of Sonny Thompson on piano. Luther plays some of his usual songs like "Born in Georgia" or "Woman don't lie", but also the beautiful slow blues "Am I wrong for loving you". We also retain a handful of acoustic songs with Johnny Shines on slide guitar (the superb "Walkin' blues" and "My daddy told me").

ON THE ROAD AGAIN

Black & Blue

November - December 1972

Gravé peu après le précédent disque, il s'agit, cette fois, d'un album ou Luther est tout seul à la guitare. Il livre un blues sincère et dépouillé influencé par son mentor Muddy Waters (écoutez "Hoochie coochie man", "She moves me") et le Delta blues traditionnel ("Catfish blues"). On note aussi la curiosité "Impressions from France" ou il reprend le slogan "Pompidou des sous !" en vogue à l'époque. Un ensemble sympathique manquant parfois un peu d'originalité mais bien réalisé.

Cut soon after the previous record, this is, this time, an album where Luther is alone on guitar. He delivered a stripped and heartfelt blues influenced by his mentor Muddy Waters (listen "Hoochie coochie man", "She moves me") and traditional Delta blues ("Catfish blues"). We note also the odd song "Impressions from France" in which he repeats the slogan "Pompidou des sous !" in vogue at the time. A nice and well-done record sometimes lacking a little originality.

GET DOWN TO THE NITTY GRITTY

New Rose

Early 70's

Dans la lignée de "They call me the snake", Luther est, ici, accompagné par son groupe régulier (son harmoniciste Tony Cagnita est brillant tout au long de la séance). L'enregistrement public a été diffusé par la radio WCMC de Rochester en 1976 mais date surement du début des années 70. Les longs blues lents sont les morceaux les plus réussis du disque : "Lonesome in my bedroom", "Long distance call". Luther y est particulièrement inspiré. Mais "Get down to the nitty gritty" et "Take it off him and put it on me" valent également une écoute attentive.

In line with "They call me the snake", Luther is here accompanied by his regular group (his harpist Tony Cagnita is brilliant throughout the session). This live record was broadcast by Rochester WCMC radio in 1976, but probably dates from the early 70's. The long slow blues are the most interesting tracks of the disc : "Lonesome in my bedroom", "Long distance call". Luther is particularly inspired. But "Get down to the nitty gritty" and "Take it off him and put it on me" are also worth listening.

LONESOME IN MY BEDROOM

Black & Blue

Atlas

Evidence

THEY CALL ME THE POPCORN MAN

Black & Blue

December 1975

Lors de la tournée du Chicago Blues Festival de 1975, il grave cet album, son dernier avant sa mort prématurée quelques mois plus tard d'un cancer. Accompagné par un groupe discret et expérimenté (Willie Mabon, Little Mack Simmons, Lonnie Brooks, Dave Myers, Fred Below), il propose de superbes versions de ses titres fétiches ("Lonesome in my bedroom", "Long distance call") mais aussi quelques nouvelles réussites comme "They call me the popcorn man", "Rock me slow and easy", "She's my baby", "Jammin' with Willie". On remarque aussi l'impromptu "Please don't take my baby nowhere" ou Luther est seul à la guitare électrique. Ce dernier disque est assurément un de ses meilleurs albums.

During the Chicago Blues Festival tour in 1975, he cut this album, his last before his untimely death a few months later as a result of a cancer. Accompanied by a discreet and experienced backing band (Willie Mabon, Little Mack Simmons, Lonnie Brooks, Dave Myers, Fred Below), he offers great versions of his favorite songs ("Lonesome in my bedroom", "Long distance call"), but also some new nice performances like "They call me the popcorn man", "Rock me slow and easy", "She's my baby", "Jammin' with Willie". We also note the unpremeditated "Please don't take my baby nowhere" where Luther is alone on electric guitar. This latest album is certainly one of his best albums.