Bowdie Glen Lipscomb

b. April 9th, 1895 in Navasota (Texas)

d. January 30th, 1976 in Navasota (Texas)

A TREASURY OF FIELD RECORDINGS vol.2

77 Records

TEXAS BLUES - THE 50'S

Blues Classics

June 1960

TEXAS SHARECROPPER AND SONGSTER

Arhoolie

TEXAS SONGSTER

Arhoolie

June - August 1960

Mance est le fils de Charles, un violoniste de l'Alabama qui avait connu l'esclavage, et de Jane, sa mère d'origine Choctaw. Il participe dès 11 ans aux travaux des champs et des plantations avec sa famille dans les environs de Navasota, une activité qu'il pratiquera presque toute sa vie. Découvert par une petite confrérie de chercheurs pendant l'été 1960 - Robert "Mack" Mac Cormick, Chris Strachwitz et Paul Oliver - Mance impressionne avec son jeu de guitare élaboré en fingerpicking et son répertoire extrêmement vaste. Effectivement, il s'inscrit dans la grande tradition des songsters, ces musiciens capables de jouer différents styles musicaux avec beaucoup d'aisance : blues, ragtimes, folk-songs, airs traditionnels, spirituals, valses, jigs. Quand il commence à enregistrer grâce à ces chercheurs, Mance a déjà 65 ans mais sa musique est remarquable : chant posé et mélodique, jeu de guitare sophistiqué, inspiration constante. Il apparait sur diverses scènes où ses performances remportent un vrai succès : Texas Heritage Festival (1960 et 1961) et Berkeley Blues Festival (un festival organisé par Barry Olivier à l'Université de Californie dans lequel Mance participera en 1961, 1962 et 1963).

Mance is the son of Charles, a violinist from Alabama who had known slavery, and Jane, his Choctaw mother. He participated from 11 years old to farm and plantation works with his family around Navasota, an activity he practiced most of his life. Discovered by a small brotherhood of searchers during summer 1960 - Robert "Mack" Mac Cormick, Chris Strachwitz and Paul Oliver - Mance impresses with his developed fingerpicking guitar playing and extremely wide repertoire. Indeed, he is part of the great tradition of songsters, those musicians able to play different styles of music with much ease : blues, ragtime, folk-songs, traditional tunes, spirituals, waltzes, jigs. When he starts to record with these searchers, Mance is already 65 years old but his music is remarkable : placed and melodic vocals, sophisticated guitar playing, constant inspiration. He appears on various scenes where his performances won a real success : Texas Heritage Festival (1960 and 1961) and Berkeley Blues Festival (a festival organized by Barry Olivier at the University of California in which Mance participate in 1961, 1962 and 1963).

CONVERSATION WITH THE BLUES

Decca

BLUES 'N TROUBLE

Arhoolie

August 1960

TROUBLE IN MIND

Reprise

Rhino

July 1961

Cet album relate une séance de juillet 1961 à Los Angeles produite par Robert "Mack" Mac Cormick. Le LP d'origine est publié par le label Reprise (fondé par Frank Sinatra) et est aujourd'hui une pièce de collection. La réédition en CD proposée par Rhino apporte de nombreux inédits. Comme pour les séances Arhoolie, Mance Lipscomb montre toute l'étendue de son répertoire : du blues aux folk-songs, du ragtime aux spirituals. La qualité sonore est excellente (quoique inférieure aux faces Arhoolie).

This album recalls a july 1961 session in Los Angeles produced by Robert "Mack" Mac Cormick. The original LP was released by Reprise label (founded by Frank Sinatra) and now a collector's item. The CD reissue proposed by Rhino brings many unissued tracks. As for Arhoolie sessions, Mance Lipscomb shows the full extent of his repertoire : blues to folk-songs, ragtime to spirituals. The sound quality is excellent (albeit lower than Arhoolie sides).

TEXAS SONGSTER vol.2

Arhoolie

TEXAS SONGSTER vol.2 : YOU GOT TO REAP WHAT YOU SOW

Arhoolie

May 1964

Après ses enregistrements de 1960-61 et des apparitions sur de nombreuses scènes (UCLA Folk Festival et Monterey Folk Festival en 1963), Mance Lipscomb grave en mai 1964 un nouvel album pour la firme Arhoolie de Chris Strachwitz à Berkeley (Californie). Comme le dit Strachwitz sur les notes de pochette, on trouve ici plus de blues qu'à l'accoutumée ("Key to the highway", "You got to reap what you sow", "Come back baby", "Bumble bee"). Sa perfection technique à la guitare reste remarquable et son chant doux et mélodique aussi. On notera également une prise de son très claire. L'intégralité du microsillon original est repris sur le CD, lui-même agrémenté de nombreux inédits.

After his 1960-61 recordings and appearances on stages (UCLA Monterey Folk Festival and Folk Festival in 1963), Mance Lipscomb cut in may 1964 a new album for Arhoolie Chris Strachwitz's firm in Berkeley (California). As Strachwitz says on the liner notes, we find here more blues than usual ("Key to the highway", "You got to reap what you sow", "Come back baby", "Bumble bee"). His technical perfection remains remarkable on guitar and his gentle and melodic vocals too. Note also a very clear sound quality. The entire original LP is contained on the CD itself enhanced with many unissued material.

TEXAS BLUES vol.2

Arhoolie

May 1964

Dans cette anthologie consacrée au blues texan, on retrouve un morceau de Mance Lipscomb - "You don't mean no good" - provenant des séances du LP "Texas songster vol.2".

In this anthology dedicated to the Texan blues, we find a track by Mance Lipscomb - "You don't mean no good" - from "Texas songster vol.2" LP sessions.

MANCE LIPSCOMB vol.3

Arhoolie

TEXAS SONGSTER

Arhoolie

TEXAS SONGSTER vol.4 : LIVE AT THE CABALE

Arhoolie

November 1964

Une prestation de Mance Lipscomb au club The Cabale de Berkeley (dirigé par Rolf Cahn) en novembre 1964. Encore une fois, la qualité sonore est excellente. Fidèle à ses habitudes, Mance délivre un cocktail inspiré entre blues, folk et airs traditionnels avec son jeu de guitare virtuose caractéristique. La réédition CD "Live at The Cabale" ajoute de nombreux inédits provenant des bandes de Chris Strachwitz (dont une superbe version de "Tom Moore blues").

A live performance of Mance Lipscomb at The Cabale in Berkeley (headed by Rolf Cahn) in november 1964. Again, the sound quality is excellent. True to his habits, Mance delivers an inspired cocktail from blues, folk and traditional tunes with his characteristic virtuoso guitar playing. The CD reissue "Live at The Cabale" adds many new unissued titles from Chris Strachwitz tapes (including a superb version of "Tom Moore blues").

YOU'LL NEVER FIND ANOTHER MAN LIKE MANCE

Arhoolie

November 1964

HEAR ME HOWLING

Arhoolie

November 1964

MANCE LIPSCOMB vol.4

Arhoolie

TEXAS SONGSTER vol.3 : CAPTAIN CAPTAIN

Arhoolie

TEXAS SONGSTER vol.4 : LIVE AT THE CABALE

Arhoolie

November 1964 - April 1966

Le quatrième microsillon de Mance Lipscomb pour Arhoolie est constitué de morceaux provenant de diverses séances entre 1964 et 1966. On trouve notamment une nouvelle version de son fameux "Captain captain". Son contenu a été repris dans différents CD accompagné d'inédits (comme souvent chez Arhoolie).

The fourth LP by Mance Lipscomb for Arhoolie consists of sides from various sessions between 1964 and 1966. In particular, we can find a new version of his famous "Captain captain". Its content has been taken in various CD enhanced with unreleased material (as often with Arhoolie).

THE GREAT BLUES MEN

Vanguard

BLUES WITH A FEELING

Vanguard

ROOTS OF THE BLUES

Vanguard

July 1965

RUFF STUFF : THE ROOTS OF TEXAS BLUES GUITAR

Catfish

August 1965

SO DIFFERENT BLUES

Collectables

1965

BACK AGAINST THE WALL

Collectables

1965

OLD ORIGINAL SPIRITUAL BLUES

Collectables

1965

2ND ANNUAL BERKELEY BLUES FESTIVAL

Arhoolie

LIVE AT THE BERKELEY BLUES FESTIVAL

Arhoolie

April 1966

En avril 1966, Mance Lipscomb est à l'affiche du Berkeley Blues Festival aux côtés de Lightnin' Hopkins et Clifton Chenier. Les bandes sont enregistrées pour une retransmission sur la radio KAL. On remarque particulièrement les superbes "Shake shake mama" et "The sinking of the Titanic" qui méritent assurément l'écoute.

In april 1966, Mance Lipscomb is on show at the Berkeley Blues Festival alongside Lightnin' Hopkins and Clifton Chenier. The tapes are recorded for a KAL retransmission on radio. We especially note the superb "Shake shake mama" and "The sinking of the Titanic" which certainly deserve listening.

MANCE LIPSCOMB vol.5

Arhoolie

PURE TEXAS COUNTRY BLUES vol.5

Arhoolie

December 1968 - November 1969

Gravé à Navasota et à Berkeley, ce disque présente Mance parfois accompagné de musiciens (son petit-fils Frank Lipscomb, Wayne Davis, Mike Birnbaum). A l'écoute de ce microsillon, on peut constater que le vieux bluesman garde ses qualités musicales intactes : sa guitare est toujours aussi précise et sa voix parfaitement posée. Pur chef d'oeuvre, il s'agit probablement d'un de ses meilleurs efforts discographiques. Le LP a été intégralement repris dans le CD "Pure Texas country blues".

Cut in Navasota and Berkeley, this album presents Mance sometimes accompanied by musicians (his grand-son Frank Lipscomb, Wayne Davis, Mike Birnbaum). Listening to this LP, we can see that the old bluesman keeps intact his musical skills : his guitar is always accurate and his voice perfectly placed. Pure masterpiece, it is probably one of his best discographic efforts. The LP was fully reissued in the CD "Pure Texas country blues".

BLUES AT KERRVILLE

Silverwolf

June 1972

Dans ce recueil de l'édition 1972 du festival de Kerrville, Mance Lipscomb donne une excellente interprétation de son "Texas blues".

In this collection of Kerrville Festival 1972 edition, Mance Lipscomb gives an excellent rendition of his "Texas blues".

MANCE LIPSCOMB vol.6

Arhoolie

PURE TEXAS COUNTRY BLUES vol.5

Arhoolie

May 1973

Malgré son âge, Mance Lipscomb continue d'apparaitre dans de nombreux festivals au soir de sa vie : Festival of American Folklife (1968 et 1970), Ann Arbor Blues Festival (1970), Monterey Jazz Festival (1973). Il connait pourtant des ennuis cardiaques. En mai 1973, il grave ce dernier album à Berkeley en Californie. Comme pour le disque précédent, il est parfois accompagné de musiciens discrets (Powell Saint John, Charlie Pritchard). A 78 ans, Mance montre qu'il est toujours présent, ses qualités musicales inchangées. Le LP a été repris dans le CD "Pure Texas country blues", un album exceptionnel.

Despite his age, Mance Lipscomb continued to appear in numerous festivals in the evening of his life : Festival of American Folklife (1968 and 1970), Ann Arbor Blues Festival (1970), Monterey Jazz Festival (1973). Meanwhile, he began to have heart trouble. In may 1973, he cut this last album in Berkeley, California. As with the previous one, he is backed by discrete musicians (Powell Saint John, Charlie Pritchard). At 78 years old, Mance shows that he is always present, his musical skills remaining unchanged. The LP was fully reissued in the CD "Pure Texas country blues", an exceptional album.