Robert Elem

b. January 22nd, 1928 in Itta Bena (Mississippi)

d. February 5th, 1997 in Chicago (Illinois)

AND THIS IS MAXWELL STREET

Rooster

P-Vine

September 1964

Originaire du Mississippi, il cotoie dans les années 40 Robert Nighthawk, Arthur "Big Boy" Crudup ou "Sonny Boy" Williamson. Installé à Chicago depuis 1951, Mojo devient le guitariste d'Arthur "Big Boy" Spires, Lester "Mad Dog" Davenport et même Otis Rush et Freddie King. Dans la seconde moitié des années 50, il se tourne définitivement vers la basse jouant avec de nombreux bluesmen de la ville. Dans ce document inestimable issu du fabuleux documentaire réalisé par Mike Shea, on trouve un morceau de Big Mojo Elem ("Mama talk to your daughter") dans lequel il est accompagné par son ami Robert Nighthawk.

Originally from Mississippi, he rubbed shoulders with Robert Nighthawk, Arthur "Big Boy" Crudup and "Sonny Boy" Williamson in the 1940's. Installed in Chicago since 1951, Mojo becomes the guitarist of Arthur "Big Boy" Spires, Lester "Mad Dog" Davenport and even Otis Rush and Freddie King. In the second half of the 1950's, he definitely turned to bass playing with many bluesmen in the city. In this priceless document from the fabulous documentary directed by Mike Shea, we find one track of "Big Mojo" Elem ("Mama talk to your daughter") in which he is accompanied by his friend Robert Nighthawk.

SWEET HOME CHICAGO

Delmark

March 1967

Devenu le bassiste de Luther Allison, il participe avec ce dernier à l'anthologie légendaire "Sweet home Chicago" supervisée par Robert Koester qui met en lumière les nouveaux talents du blues. Il s'y montre un chanteur puissant et un bassiste métronomique en particulier dans "Move on out of town".

Became the bassist of Luther Allison, he participated with the latter in the legendary anthology "Sweet home Chicago" supervised by Robert Koester which highlights the new talents of the blues. He shows himself a powerful singer and a metronomic bass player in particular in "Move on out of town".

MOJO BOOGIE

MCM

Storyville

Late 1977

Une soirée au Golden Slipper, un club de Chicago, capturée par la française Marcelle Morgantini et éditée sur son label MCM. Sur la réédition en CD de Storyville, on trouve trois titres supplémentaires. Une performance de blues classique et solide dans laquelle Mojo Elem peut montrer ses qualités de chanteur et de bassiste puissant. Un peu plus tard, en 1979, il participe à la tournée française du Chicago Blues Festival organisée par Jean Marie Monestier.

An evening at the Golden Slipper, a Chicago club, captured by the french Marcelle Morgantini and issued on her MCM label. On the Storyville CD reissue, there are three additional tracks. A classic and solid blues performance in which Mojo Elem can show his skills as a powerful singer and bass player. A little later, in 1979, he took part in the french tour of the Chicago Blues Festival organized by Jean Marie Monestier.

JIMMY DAWKINS PRESENTS THE LERIC STORY

Delmark

November 1982

Un titre sympathique ("Special kind of love") gravé pour le label Leric de Jimmy Dawkins (mais resté inédit jusqu'à la parution de ce CD).

A nice track ("Special kind of love") recorded for Jimmy Dawkins' Leric label (but remained unissued until the release of this CD).

MOJO BOOGIE

St George

1994

Cet album est son premier et seul album studio. Il fut enregistré sous la supervision du producteur George Paulus pour sa marque St George. On trouve ici une belle tranche de blues traditionnel pour laquelle "Big Mojo" Elem est bien épaulé par la slide guitare de Studebaker John. Même si la tracklist n'est pas très originale, il s'agit d'un album solide et sincère à écouter attentivement. On peut ressortir "Bullets flyin'", "Fine little mama", "Boll weevil", "Short dress woman", "Mojo boogie", "Hoodoo woman". A la même époque et pour le même label, Mojo participe aussi à l'enregistrement de "High and lonesome" de l'harmoniciste Little Mack Simmons.

This album is his first and only studio album. It was recorded under the supervision of producer George Paulus for his own St George label. Here we find a nice slice of traditional blues for which "Big Mojo" Elem is well supported by the slide guitar of Studebaker John. Even if the tracklist is not very original, it is a solid and sincere album to listen carefully. We can point out "Bullets flyin'", "Fine little mama", "Boll weevil", "Short dress woman", "Mojo boogie", "Hoodoo woman". At the same time and for the same label, Mojo also participated in the recording of "High and lonesome" by harmonica player Little Mack Simmons.

CHICAGO BLUES ROCKIN' AFTER MIDNIGHT

St George

1994