b. April 5th, 1950 in Brooklyn (New York)

NEW YORK REALLY HAS THE BLUES

Spivey

1975

ROUGH STUFF

Lollipop

1993

Comme le titre l'indique, il est question ici de blues brut. Paul Oscher est un multi-instrumentiste doué qui fut notamment l'harmoniciste de Muddy Waters entre 1967 et 1972. Harmoniciste, guitariste, pianiste, accordéoniste et, bien sûr, chanteur, il a convié ses deux anciens collègues du Muddy Waters Blues Band, "Pinetop" Perkins (piano) et Willie "Big Eyes" Smith (batterie). Du blues sincère, touchant avec des reprises magnifiques comme le rebondissant "Wee wee baby" ou "Louie Collins" aux intonations folk. Mais ses propres compositions s'avèrent très abouties (le jazzy "Down track" et "Mississippi" avec sa slide-guitare tranchante). Ce disque est produit par Louis Erlanger (ancien guitariste de Mink De Ville).

As the title suggests, we are talking here about raw blues. Paul Oscher is a gifted multi-instrumentalist who was particularly Muddy Waters' harmonicist between 1967 and 1972. Harmonica player, guitarist, pianist, accordionist and, of course, singer, he invited his two former colleagues from Muddy Waters Blues Band, "Pinetop" Perkins (piano) and Willie "Big Eyes" Smith (drums). Sincere and touching blues with wonderful covers like bouncing "Wee wee baby" or "Louie Collins" with some folk intonations. But, his own compositions are very accomplished (the jazzy "Down track" and "Mississippi" with a sharp slide guitar). This disc is produced by Louis Erlanger (former guitarist of Mink De Ville).

THE DEEP BLUES OF PAUL OSCHER

Blues Planet

June - September 1995

Ce disque est paru après "Knockin' on the devil's door" mais a, en fait, été enregistré avant. Il s'agit d'un disque inhabituel dans la discographie de Paul Oscher. Beaucoup plus orchestré et arrangé qu'à l'accoutumée, il joue avec de superbes musiciens comme Gordon Beadle (saxophone), Dave Maxwell (piano), Calvin "Fuzz" Jones (basse), S.P. Leary (batterie) ainsi qu'un beau choeur féminin (qu'on entend sur "Satan's woman" sur un mode gospel envoutant). Paul Oscher réussit quelques superbes morceaux comme "Dirty dealin' mama", "Maxine", "Money makin' mama" ou ses reprises de "Sweet black angel" et "Tin Pan alley". Production de Jeff Alperin avec un petit coup de main de Louis Erlanger.

This album was released after "Knockin' on the devil's door" but, in fact, been recorded before. This is an unusual album in Paul Oscher discography. Much more orchestrated and arranged as usual, he plays with superb musicians like Gordon Beadle (saxophone), Dave Maxwell (piano), Calvin "Fuzz" Jones (bass), S.P. Leary (drums) and a beautiful female chorus (heard on "Satan's woman" on a captivating gospel mode). Paul Oscher managed some great songs like "Dirty dealin' mama", "Maxine", "Money makin' mama" or "Sweet black angel" and "Tin Pan Alley" covers. Production by Jeff Alperin with a little help from Louis Erlanger.

KNOCKIN' ON THE DEVIL'S DOOR

Viceroy

December 1995

Avec quelques amis musiciens bien choisis et donnant le meilleur d'eux-mêmes ("Mudcat" Ward, Steve Guyger, David Maxwell, Willie "Big Eyes" Smith), Paul Oscher livre avec ce CD, un de ses meilleurs albums, si ce n'est son meilleur. Les sidemen sont tous au meilleur niveau mais les deux harmonicistes (Oscher et Guyger) sont particulièrement brillants (le superbe duo harmonica / harmonica basse sur "Sonnymoon for two"). Tous les titres sont interprétés avec beaucoup de justesse et de spontanéité : "Blues in the alley", "I'm sorry" ou "Straw and a pipe" magnifiquement chanté. Varié, constamment inspiré, un disque profond et sombre qu'il faut absolument écouter. Edité par Viceroots (une marque de Viceroy), le CD est produit par Dave Peverett.

With a few well-chosen musician friends giving the best of themselves ("Mudcat" Ward, Steve Guyger, David Maxwell, Willie "Big Eyes" Smith), Paul Oscher delivers with this CD, one of his best albums, if not the best. The sidemen are all at the highest level but both harmonicists (Oscher and Guyger) are particularly brilliant (the superb harmonica / bass harmonica duet on "Sonnymoon for two"). All titles are rendered with sureness and spontaneity : "Blues in the alley", "I'm sorry" or "Straw and a pipe" beautifully sung. Varied, constantly inspired, a deep and dark record that is essential listening. Published by Viceroots (a Viceroy imprint), the CD was produced by Dave Peverett.

SANTA'S GOT MOJO vol.2

Electro-Fi

April - June 1999

Pour ce disque de Noël proposé par Electro-Fi, Paul Oscher grave un beau "Christmas blues".

For this Christmas album proposed by Electro-Fi, Paul Oscher cut a nice "Christmas blues".

LIVING LEGENDS DEEP IN THE BLUES

Blues Leaf

August 1999

Il s'agit d'un album conjoint de Paul Oscher (harmonica, guitare) et Steve Guyger (harmonica). Les deux artistes sont présentés soit seuls soit en duo. A quelques occasions, une petite aide du bassiste Mike Lampe lie les deux hommes. Un disque mesuré, calme, plutôt sympathique avec de bons moments : "Ode to Billie Joe", "Take a little walk with me", "The things that I used to do" sans oublier l'introspectif "My love is". Leur entente fonctionne bien même si certains moments sont plus convenus.

It is a joint album by Paul Oscher (harmonica, guitar) and Steve Guyger (harmonica). Both artists are presented either alone or in duet. On a few occasions, a little help of bassist Mike Lampe ties the two men. A measured, quiet, pretty nice albums with good moments : "Ode to Billie Joe", "Take a little walk with me", "The things that I used to do" without forgetting the introspective "My love is". Their good feeling works well even if some moments are more conventional.

ALONE WITH THE BLUES

Electro-Fi

1993 / February 2001

Un morceau de 1993, tout le reste date de février 2001. Malgré qu'il soit un multi-intrumentiste particulièrement doué et inspiré, il est parfois accompagné de musiciens amis comme Calvin "Fuzz" Jones ou Willie "Big Eyes" Smith (ils ont joué ensemble au sein de l'orchestre de Muddy Waters). Une ambiance intimiste, des musiciens appliqués, un disque soigné de haute qualité dont on peut ressortir "Walkin'", "Standing at the crossroads", "Alone with the blues" (seul à l'harmonica comme le titre l'indique), "Blues and trouble".

A track from 1993, the remaining from february 2001. Despite being a particularly gifted and inspired multi-instrumentalist, he is sometimes accompanied by musician friends like Calvin "Fuzz" Jones and Willie "Big Eyes" Smith (they played together in the Muddy Waters band). An intimate atmosphere, painstaking musicians, a neat and high quality record from which we can point out "Walkin'", "Standing at the crossroads", "Alone with the blues" (alone on harmonica as the title suggests), "Blues and trouble".

DOWN IN THE DELTA

Blues Fidelity

2005

Le plus souvent, Paul Oscher joue seul harmonica et guitare, parfois du piano ou du melodica. Toutefois, sur quelques titres, il est assisté d'accompagnateurs dont la plupart sont des habitués voire des amis. Ce CD me semble un peu moins créatif et varié que ses précédentes livraisons. On retient néanmoins une version de "Blues before sunrise" au melodica et "So lonesome" (accompagné de "Mudcat" Ward et Levon Helm).

Most of the times, Paul Oscher plays harmonica and guitar alone, sometimes piano or melodica. However, on a few tracks, he is assisted by musicians whose most are regulars or friends. This CD seems a little less creative and varied than previous ones. However, we note a version of "Blues before sunrise" with melodica and "So lonesome" (along with "Mudcat" Ward and Levon Helm).

HOUSE ROCKIN' AND BLUES SHOUTIN'

Blue Witch

January 2006

Dans ce recueil consacré aux bluesmen passés par le club Rhythm Room de Bob Corritore, on trouve "That's it" un morceau intéressant ou Paul est seul à l'harmonica et à la guitare.

In this collection devoted to bluesmen who performed in Bob Corritore's Rhythm Room club, we find "That's it" an interesting track where Paul is alone on harmonica and guitar.

BET ON THE BLUES

Blues Fidelity

2010

Co-produit par Paul Oscher et son ami Louis Erlanger, "Bet on the blues" rassemble une combinaison de morceaux captés en public et d'autres en studio. Variété et inspiration sont encore au rendez-vous : le doux et jazzy "Round midnight", le brut "Robin Lee" ainsi que "What have I done", "Ida Mae" et "Jesus won't you come by here". En outre, une très jolie pochette.

Co-produced by Paul Oscher and his friend Louis Erlanger, "Bet on the blues" gathers a combination of sides captured live and in the studio. Diversity and inspiration are still here : the soft and jazzy "Round midnight", the raw "Robin Lee" and "What have I done", "Ida Mae" and "Jesus won't you come by here". In addition, very nice cover art.