Connie Curtis Crayton

b. December 18th, 1914 in Rockdale (Texas)

d. June 25th, 1985 in Los Angeles (California)

THE MODERN LEGACY vol.1 & 2

Ace

September 1948 - October 1951

Arrivé en Californie en 1935, Pee Wee travaille, d'abord, chez un concessionnaire automobile. Il admire le guitariste de jazz Charlie Christian mais aussi et surtout T-Bone Walker (qu'il rencontre la première fois en 1944) avec lequel il nouera de forts liens amicaux. Dans de nombreuses interviews, il a raconté comment T-Bone lui avait appris à pincer les cordes de sa guitare pour en tirer le meilleur son et comment jouer en rythme dans un orchestre. Malgré cela, l'éclosion de Pee Wee Crayton en tant que guitariste ne se fera que tardivement. En effet, il ne jouera sérieusement de la guitare qu'à partir de ses 30 ans. Il fait ses débuts professionnels derrière le pianiste Ivory Joe Hunter en 1946 pour le compte du label Pacific. L'année suivante, il aura l'occasion d'enregistrer ses quatre premiers morceaux. A l'époque, son groupe se compose de David Lee Johnson (piano) et Candy Johnson (batterie). Remarqué par le producteur Tony Vallerio qui le recommande à Jules Bihari, il démarre une fructueuse collaboration avec le label Modern en 1948. Son répertoire se compose, alors, essentiellement de morceaux instrumentaux souvent rapides ou brille une guitare rudimentaire mais diablement efficace, ou de profonds blues lents ou sa voix de velours fait merveille. Les chefs d'oeuvre sont nombreux : "Texas hop", "Austin boogie", "Bounce Pee Wee", "Central Avenue blues", "Blues after hours", "Pee Wee's boogie", "Pee Wee's wild", "Please come back", "Change your way of lovin'", "Blues for my baby", "Boogie woogie upstairs", "Poppa stoppa", "Crayton special", "Long after hours", "Huckle boogie". Outre la guitare et la voix de Pee Wee, il faut noter les apports décisifs de David Lee Johnson (piano), Buddy Floyd (saxophone), Bill Davis (basse) et Candy Johnson (batterie). A la suite de l'insuccès de ses derniers morceaux parus, Pee Wee est remercié.

Arrived in California in 1935, Pee Wee works first for a car dealer. He admires jazz guitarist Charlie Christian but especially T-Bone Walker (he met him for the first time in 1944) with whom he formed strong friendship. In many interviews, he told how T-Bone had taught him to pinch the strings of his guitar to get the best sound and how to play in a band. Despite this, Pee Wee Crayton emergence as a guitarist will only be belatedly. Indeed , he will not play seriously guitar until his thirties. He made his professional debut behind the pianist Ivory Joe Hunter in 1946 on behalf of the Pacific label. The following year, he had the opportunity to record his first four songs. At the time, his backing band consists of David Lee Johnson (piano) and Candy Johnson (drums). Noticed by producer Tony Vallerio which recommends him to Jules Bihari, he started a fruitful collaboration with the Modern label in 1948. Then, his repertoire consists mostly on fast instrumental sides where shine his rudimentary but devilishly effective guitar, or deep slow blues where his velvet voice wonders. Masterpieces are numerous : "Texas hop", "Austin boogie", "Bounce Pee Wee", "Central Avenue blues", "Blues after hours", "Pee Wee's boogie", "Pee Wee's wild", "Please come back", "Change your way of lovin'", "Blues for my baby", "Boogie woogie upstairs", "Poppa stoppa", "Crayton special", "Long after hours", "Huckle boogie". In addition to Pee Wee's guitar and voice, it should be noted the decisive contributions of David Lee Johnson (piano), Buddy Floyd (saxophone), Bill Davis (bass) and Candy Johnson (drums). Following the lack of success of his last tracks, Pee Wee is dismissed.

PEE WEE'S BLUES : THE COMPLETE ALADDIN & IMPERIAL RECORDINGS

Capitol

November 1951 - August 1955

Recruté par le label Aladdin en octobre 1951, Pee Wee y enregistre dès le mois suivant ses premiers morceaux avec l'orchestre de Maxwell Davis ("When it rains it pours"). Mais, la collaboration avec ce label s'arrête rapidement faute de succès. Il signe chez Imperial en juin 1954 et se retrouve dans le studio J&M à la Nouvelle Orléans. Son jeu de guitare s'est fait un peu plus précis et élaboré et son chant s'est perfectionné. De très belles réussites voient le jour comme "Do unto others", "Hurry hurry", "I got news for you" et "Blues before dawn". Il grave également "I need your love" qui remportera un beau succès public. Fin 1955, on notera que le simple "Don't go" / "I must go on" sort sous la marque Post (appartenant à Imperial). Sa période Imperial, bien que de très haute qualité artistique, semble un peu moins accrocheuse et spontanée que sa période Modern. A cette époque, Pee Wee Crayton fut un des premiers guitaristes à jouer sur une Fender Stratocaster (que lui avait donné Leo Fender lui-même).

Recruited by the Aladdin label in october 1951, Pee Wee is recording, from the following month, his first tracks with Maxwell Davis orchestra ("When it rains it pours"). But, the work with this label quickly stops due to lack of success. He signed with Imperial in june 1954 and found himself in the J&M studio in New Orleans. His guitar playing is more precise and elaborated and his singing more accomplished. Lots of highlights emerge like "Do unto others", "Hurry hurry", "I got news for you" and "Blues before dawn". He cut also "I need your love" which won a beautiful public success. End of 1955, we note that the single "Don't go" / "I must go on" was released under the Post imprint (owned by Imperial). His Imperial period, although very high artistic quality, seems a little less catchy and spontaneous than his Modern period. At that time, Pee Wee Crayton was one of the first guitarists to play on a Fender Stratocaster (given to him by Leo Fender himself).

PEACE OF MIND

Charly

L.C. MAC KINLEY & PEE WEE CRAYTON

Teichiku

September 1956 - August 1957

Chez Vee-Jay, Pee Wee travaille avec le Red Holloway Combo composé de Red Holloway (saxophone), MacKinley Easton (saxophone), Horace Palmer (piano), Lefty Bates (guitare), Quinn Wilson (basse) et Paul Gussman (batterie). Tout est parfait dans ces quelques morceaux réalisés pour la célèbre marque chicagoane : la guitare de Pee Wee est à son zénith, l'accompagnement et la production sont remarquables. Les morceaux "Telephone is ringing", "Tie it down", "Second hand love" et sa nouvelle version de "Blues after hours" sont superbes. Une oeuvre de premier ordre qui reste malheureusement difficile à trouver (les deux microsillons présentés ici n'ont pas été édité en CD) et qui mériterait d'être redécouverte.

At Vee-Jay, Pee Wee is working with Red Holloway Combo consisting of Red Holloway (saxophone), McKinley Easton (saxophone), Horace Palmer (piano), Lefty Bates (guitar), Quinn Wilson (bass) and Paul Gussman (drums). Everything is perfect in these few tracks made for the famous chicagoan label : apex of Pee Wee's guitar playing, backing musicians and production are outstanding. The songs "Telephone is ringing", "Tie it down", "Second hand love" and his new version of "Blues after hours" are superb. A first-rate work which is unfortunately hard to find (both LPs presented here have not been published in CD) and deserves to be rediscovered.

MEMORIAL ALBUM

Ace

(1948-1950) / June 1960

En 1986, la firme Ace édite une séance inédite gravée en juin 1960 aux studios Gold Star de Los Angeles que Modern n'a jamais fait paraitre. Elle sort pour la première fois sur ce disque (la face A compile des pistes de 1948-50). Les musiciens jouant lors de cette séance sont restés malheureusement inconnus. La qualité sonore est excellente et les sept pistes inédites souvent remarquables : "Twinky", "Blue night", "Mojo blues".

In 1986, the Ace firm published an unreleased session from june 1960 at Gold Star Studios in Los Angeles that Modern never issued. It was published the first time on this disc (side A compiles 1948-50 tracks). Musicians playing at this session unfortunately remained unknown. The sound quality is excellent and the seven unreleased tracks often remarkable : "Twinky", "Blue night", "Mojo blues".

FUNKY BLUES

Sunset

1964

Revenu à Los Angeles en 1960, Pee Wee se retrouve au creux de la vague et travaille comme camionneur pour subsister tout en demeurant actif localement. Malgré quelques morceaux pour de petits labels (Jamie, Guyden, Smash, Edco) en 1960-62, il finit par abandonner le milieu musical en 1964. Avant de partir, il participe à ce curieux disque sous le nom de Sunset Blues Band (édité sous la marque Sunset que possède Liberty) sans être crédité. Un très bon disque de West Coast blues dont les meilleurs moments me semblent être "I got news for you", "Piney Brown blues" et "Blues after dark".

Came back to Los Angeles in 1960, Pee Wee found himself bottomed and worked as a truck driver to earn his living but remained active locally. Despite some sides for small labels (Jamie, Guyden, Smash, Edco) in 1960-62, he eventually left the music scene in 1964. Before leaving, he participated in this curious record under the name of Sunset Blues Band (published by Sunset imprint owned by Liberty) without being credited. A very good West Coast blues record whose highlights seem to be "I got news for you", "Piney Brown blues" and "Blues after dark".

THE ROOTS OF JAZZ : THE BLUES ERA

Mu Jazz Classics

1967

LIVE AT SMALL'S PARADISE

Blue Moon

November 1969

Dans cet obscur concert à New York ou il cotoie Rod Piazza, George Harmonica Smith et J.D. Nicholson, Pee Wee prend trois titres en vedette. L'ambiance semble surchauffée et la musique aussi. C'est parfois approximatif mais constamment plaisant.

In this obscure New York concert, where he plays alongside Rod Piazza, George Harmonica Smith and J.D. Nicholson, Pee Wee takes three sides as a leader. The atmosphere seems overheated and music too. It is sometimes approximate but consistently fun.

THINGS I USED TO DO

Vanguard

August 1970

Après huit années sans studio, cet album symbolise le come-back de Pee Wee Crayton juste avant une prestation remarquée à Monterey avec Johnny Otis. Ses talents semblent intacts. Sa reprise de "But on the other hand" est vraiment formidable et son "Blues after hours" immense. On note aussi les excellents "Let the good times roll", "Things I used to do" et "S.K. blues". La production de Bob Scherl et le groupe qui l'accompagne (avec une section rythmique très stimulante composée de Ben Brown et Robert Dupree) servent parfaitement sa musique.

After eight years without studio, this album represents the real Pee Wee Crayton comeback just before his performance at Monterey with Johnny Otis. His skills seem intact. His cover of "But on the other hand" is really great and "Blues after hours" wonderful. There is also the excellent "Let the good times roll", "Things I used to do" and "SK Blues". Bob Scherl production and the backing band (with an exciting rhythm section consisting of Ben Brown and Robert Dupree) perfectly serve his music.

THE JOHNNY OTIS SHOW : LIVE AT MONTEREY

Epic

September 1970

Johnny Otis fut un des grands artisans du retour de Pee Wee Crayton sur le devant de la scène. Il l'invita, d'abord, à se produire sur scène avec son ensemble lors du festival de Monterey puis, plus tard, lui donnera la possibilité d'enregistrer un disque avec lui. Dans ce concert mythique, Pee Wee interprète une version puissante et irrésistible de "The things I used to do".

Johnny Otis was the real promoter of Pee Wee Crayton return to the front of the stage. He invited him, first, to perform on stage with his band during Monterey festival and later, gave him the opportunity to record a complete album with him. In this legendary concert, Pee Wee plays a powerful and irresistible version of "The things I used to do".

GREAT RHYTHM & BLUES OLDIES vol.5

Blues Spectrum

1973

Produit par Johnny Otis (producteur mais aussi au piano et à la batterie) sur son label Blues Spectrum avec la participation de son fils Shuggie Otis (basse et guitare rythmique), il s'agit d'un disque plutôt plaisant avec des reprises correctes de quelques uns de ses morceaux les plus connus ("Louella Brown", "Blues after hours"). Un disque intéressant mais mineur dans la discographie de Pee Wee Crayton.

Produced by Johnny Otis (producer but also on piano and drums) on his Blues Spectrum label with the participation of his son Shuggie Otis (bass and rhythm guitar), it is a rather pleasant album with correct covers of some of his most famous songs ("Louella Brown", "Blues after hours"). An interesting but minor LP in the Pee Wee Crayton discography.

MAKE ROOM FOR PEE WEE

EARLY HOURS

Murray Brothers

August 1983

Enregistré au studio Vinnick de Riverside (Californie) avec Rod & Honey Piazza, Doug Mac Leod et une belle section cuivres (Claude Williams, Bill Clark, Marshall Crayton Jr, Fred Clark), cet album marque le dernier retour aux affaires de Pee Wee après dix ans d'absence discographique. Un retour orchestré par l'harmoniciste Rod Piazza. La guitare de Pee Wee reste toujours aussi tranchante même si elle manque parfois de souplesse. Les blues lents sont particulièrement réussis : "Come on baby", "Telephone is ringing", "When I'm wrong" mais le rapide "Barefooting" s'impose également comme un des bons moments du disque.

Recorded at Vinnick studio in Riverside (California) with Rod & Honey Piazza, Doug MacLeod and a nice brass section (Claude Williams, Bill Clark, Marshall Crayton Jr, Fred Clark), this album marks the last come-back to business after a ten years absence. This come-back was orchestrated by Rod Piazza. Pee Wee's guitar remains as sharp as usual although it sometimes lacks flexibility. Slow blues are particularly excellent : "Come on baby", "Telephone is ringing", "When I'm wrong" but the fast "Barefooting" is also emerging as one of the good moments of the album.

EARLY HOUR BLUES

Blind Pig

August 1983 - December 1984

Ce disque publié par Blind Pig reprend une partie du microsillon précédent ("Make room for Pee Wee" chez Murray Brothers) ainsi que quelques morceaux provenant d'une séance inédite de décembre 1984 avec le pianiste de jazz Llew Matthews. Dans cette dernière, on découvre un Pee Wee parfaitement à l'aise dans une ambiance feutrée et jazzy. Le disque peut, toutefois, sembler un peu bancal partagé entre deux sessions franchement différentes.

This album released by Blind Pig picks a part of the previous LP ("Make room for Pee Wee" on Murray Brothers) added to some sides from an unissued session in december 1984 with the jazz pianist Llew Matthews. In this latter session, we discover Pee Wee perfectly at ease in a cozy and jazzy atmosphere. The album may, however, seem a bit wobbly shared between two very different sessions.