Pinkney Anderson

b. February 12th, 1900 in Laurens (South Carolina)

d. October 12th, 1974 in Spartanburg (South Carolina)

SINNERS AND SAINTS

Document

GEORGIA STRING BANDS

Story of the Blues

April 1928

Dès 1914, Pink Anderson est un pilier des medicine-shows itinérants. Il tourne d'abord avec le Doctor Kerr (Indian Remedy Company) pendant de nombreuses années. Quand Kerr cessera ses activités, Pink rejoint la troupe de Leo "Chief Thundercloud" Kahdot, un indien Potawatomi où il rencontrera un autre bluesman "Peg Leg" Sam. En parrallèle de cette activité, Pink Anderson s'est lié d'amitié avec Blind Simmie Dooley, un autre bluesman guitariste qui lui apprend les rudiments de l'instrument et devient rapidement son mentor. Ces sélections présentent Pink Anderson en compagnie de celui qui fut son mentor, Blind Simmie Dooley. Les deux compères gravèrent quatre morceaux pour Columbia, à Atlanta en août 1928, dans un tempo plutôt rapide et enjoué. Après cette séance, Pink Anderson dut attendre une vingtaine d'années avant d'être à nouveau enregistré. Quant à Simmie Dooley, ces quatres morceaux sont ses seuls enregistrements connus.

In 1914, Pink Anderson is a mainstay of medicine shows. He first tours with Doctor Kerr (Indian Remedy Company) for many years. When Kerr cease business, Pink joined the company of Leo "Chief Thundercloud" Kahdot, a Potawatomi native american where he will meet another bluesman "Peg Leg" Sam. In the meantime, Pink Anderson befriended Blind Simmie Dooley, another blues guitarist who taught him the instrument basics and quickly became his mentor. These selections present Pink Anderson alongside the man who was his mentor, Blind Simmie Dooley. The pair cut four sides for Columbia, in Atlanta in august 1928, in a rather upbeat tempo. After this session, Pink Anderson had to wait twenty years before being recorded again. Concerning Simmie Dooley, these four tracks are his only known recordings.

AMERICAN STREET SONGS

Riverside

GOSPEL BLUES AND STREET SONGS

Riverside

May 1950

Alors qu'il est devenu un vétéran des medicine-shows itinérants, Pink Anderson est à nouveau enregistré en mai 1950 à Charlottesville (Virginie). Dans cette séance captée par Paul Clayton, on retrouve le jeu de guitare typique d'Anderson entre fingerpicking véloce et jeu en slide syncopé. Il reprend, comme à son habitude, des airs traditionnels et folkloriques comme "John Henry" et "He's in the jailhouse now". Sa nouvelle version de "Every day in the week" se révèle être un des meilleurs moments de la séance avec le concours du washboard de Jumbo Lewis. "Wreck of the old 97" et "Greasy greens" sont d'autres excellents moments.

Become a medicine shows veteran, Pink Anderson is recorded in may 1950 in Charlottesville (Virginia). In this session captured by Paul Clayton, we can hear Anderson's typical guitar playing : a blend of fingerpicking and slide technique. He plays, as usual, traditional and folk tunes like "John Henry" and "He's in the jailhouse now". His new version of "Every day in the week" turns out to be one of the highlights of the session with the assistance of Jumbo Lewis on washboard. "Wreck of the old 97" and "Greasy greens" are other excellent moments.

CAROLINA BLUESMAN

Prestige - Bluesville

April 1961

A l'initiative de Kenneth Goldstein, Sam Charters part en 1961 à la recherche de Pink Anderson. Il le trouve dans sa maison de Caroline du Sud et le fait participer à quelques séances qui déboucheront sur une poignée d'albums. Enregistré chez lui à Spartanburg, ce disque est, donc, le premier d'une série de trois pour le compte de Bluesville. Encore une fois, l'influence des medicine-shows se fait sentir dans l'interprétation de son folk-blues, parfaitement interprété avec gouaille et sensibilité. Son répertoire est d'ailleurs loin de se cantonner au Piedmont Blues dont il est un des grands représentants. Effectivement, il interprète aussi des chansons de vaudeville et de comédie ainsi que des airs folkloriques et de ragtime. Dans la version CD, un titre ("Try some of that") a été ajouté (ce titre était auparavant disponible dans l'anthologie "Bawdy blues" éditée par Prestige-Bluesville).

On Kenneth Goldstein's initiative, Sam Charters begin, in 1961, his search for Pink Anderson. He found his home in South Carolina and organizes him some sessions that will lead to a handful of albums. Recorded at his home in Spartanburg, this album is, indeed, the first in a series of three on behalf of Bluesville. Again, the influence of medicine shows arises in his folk-blues interpretation, perfectly interpreted with banter and sensitivity. His repertoire is far from being confined to the Piedmont blues of which he is one of the great representatives. Indeed, he also performs songs from vaudeville and comedy as well as folk and ragtime tunes. In the CD version, one title ("Try some of that") has been added (this title was previously available in the "Bawdy blues" anthology published by Prestige-Bluesville).

MEDICINE SHOW MAN

Prestige - Bluesville

1961

Second des trois disques pour Bluesville, il présente l'intéressante particularité d'avoir été enregistré à New York et non en Caroline du Sud comme les deux autres. Pour autant, le contenu et l'ambiance restent relativement similaires avec ce mélange d'airs traditionnels entre folk, blues et ragtime. On remarque notamment sa jolie version de "I got a woman 'way 'cross town" mais aussi "Travelin' man", "In the jailhouse now" et "South forest boogie". Un disque très plaisant qui vaut largement l'écoute.

Second of three albums for Bluesville, it has the interesting particularity to have been recorded in New York and not in South Carolina as the other two. However, the content and the atmosphere are relatively similar with that mixture of traditional tunes from folk, blues and ragtime. We note in particular his lovely version of "I got a woman 'way 'cross town" but also "Travelin' man", "In the jailhouse now" and "South forest boogie". A very pleasant album that is well worth listening.

BALLAD & FOLKSINGER

Prestige - Bluesville

August 1961

Dernier des trois enregistrements pour Bluesville réalisés par Sam Charters, l'album est construit selon le même modèle que ses deux prédécesseurs. Une sélection de chansons traditionnelles souvent parfaitement interprétées ("The Titanic", "Boll weevil", "Wreck of the old 97", "The Kaiser") qu'il accompagne avec son jeu de guitare énergique. Le petit garçon sur la photographie de couverture est son fils Alvin qui fera, plus tard, carrière sous le nom de Little Pink Anderson.

Last of the three records for Bluesville made by Sam Charters, the album is built on the same model as its two predecessors. A selection of traditional songs often perfectly interpreted ("The Titanic", "Boll weevil", "Wreck of the old 97", "The Kaiser") that he accompanies with his energetic guitar playing. The little boy on the cover photo is his son Alvin that will later make a career as Little Pink Anderson.

CAROLINA MEDICINE SHOW HOKUM & BLUES

Folkways

THE BLUES

Asch

1961 - 1962

Ces séances furent captées par Sam Charters à l'occasion du tournage de son documentaire "The Blues". Par rapport aux sessions pour Bluesville, on retrouve la reprise de plusieurs morceaux ("Weeping willow blues", "He's in the jailhouse now"). Mais, on trouve quelques nouveautés vraiment notables en particulier le magnifique "You don't know my mind". Après ces sessions, Pink ne sera plus enregistré et devra, même, ralentir son activité vers 1964 à cause de sérieux ennuis de santé. Pourtant, il participe à une séance en aout 1970 en compagnie de Peg Leg Sam qui finalement restera inédite.

These sessions were captured by Sam Charters during the filming of "The Blues" documentary. We find several songs from the previous Bluesville sessions ("Weeping willow blues", "He's in the jailhouse now"). But, we find especially the wonderful "You don't know my mind". After those sessions, Pink will not be recorded again and will even, slow down his activity around 1964 due to serious health problems. He participated in a session in august 1970 along with Peg Leg Sam which finally remain unissued.