Henry Roeland Byrd

b. December 19th, 1918 in Bogalusa (Louisiana)

d. January 30th, 1980 in New Orleans (Louisiana)

CHRONOLOGICAL 1949

Classics

August - December 1949

MARDI GRAS IN NEW ORLEANS

SPV

August 1949 - November 1953

NEW ORLEANS BLUES PIANO

Atlantic

December 1949 - November 1953

NO BUTS NO MAYBES

Hoodoo

August 1949 - April 1957

TIPITINA

Body & Soul

August 1949 - 1957

MARDI GRAS IN NEW ORLEANS

Jasmine

August 1949 - 1962

Né en Louisiane à Bogalusa, Henry Roeland Byrd grandit à La Nouvelle Orléans. Danseur de rue dans le Quartier Français puis membre d'un minstrel-show, il exercera temporairement le métier de boxeur. Après son service militaire, vers 1937, il apprend le piano et fréquente les nombreux clubs de Treme (un quartier de La Nouvelle Orléans). Henry devient notamment une des attractions régulières du Caledonia Inn. Avec le succès qui grandit, on l'affuble progressivement d'un nouveau nom de scène : Professor Longhair (on surnomme souvent les pianistes "Professor" à la Nouvelle Orléans). En 1949, plusieurs séances mémorables pour Mercury et Star Talent font la synthèse de nombreuses styles musicaux : rhythm & blues, boogie-woogie, rhumba, blues, mambo, influences caribéennes. Sa virtuosité et son énergie au piano confèrent un dynamisme irrésistible à de nombreux sommets : "She ain't got no hair", "Professor Longhair's boogie", "Mardi Gras in New Orleans", "Byrd's blues", "Bald head", "Hadacol bounce". De plus, ses musiciens réguliers s'avèrent être des accompagnateurs de premier choix : Robert Parker (saxophone), Walter "Papoose" Nelson (guitare), George Miller (basse), John Boudreaux (batterie). Quelques jours après ces magnifiques séances, il rencontre Ahmet Ertegun et signe chez Atlantic peu après. Pour la célèbre firme, Professor Longhair propose encore le meilleur de lui-même : "Hey now baby", "Professor Longhair blues", "Longhair's blues rhumba" et une nouvelle version de "Mardi Gras in New Orleans" (un titre qui deviendra un des hymnes de la ville). Il donne quelques simples pour Federal (décembre 1951) dont le superbe "Curly haired baby" lors d'une séance organisée par Joe Assunto. Puis, il passe éphémèrement chez Wasco, un label de Memphis, avant de graver de nouveaux titres pour Atlantic en novembre 1953. Lors de cette nouvelle séance, il grave, à nouveau, de magnifiques réussites comme le célèbrissime "Tipitina", "In the night" ou "Who's been fooling you". Après plusieurs années d'absence en studio (il aurait eu des ennuis de santé), il enregistre une poignée d'excellents morceaux pour Ebb ("No buts no maybes", "Misery" et l'irrésistible "Look what you're doin' to me") accompagné de magnifiques musiciens : les saxophonistes Lee Allen et Alvin "Red" Tyler (qui soufflaient déjà sur ses titres Atlantic), le guitariste Justin Adams et une section rythmique composée de Frank Fields (basse) et Charles "Hungry" Williams (batterie). Après 1957, le rythme des séances d'enregistrements s'espacent de plus en plus et Professeur Longhair s'éloigne progressivement de son public. Il semble aussi avoir un certain nombre de problèmes personnels qui handicapent sa carrière. Néanmoins, pour le minuscule label Ron, le Professor retrouve plusieurs de ses anciens musiciens et une belle paire de guitaristes Justin Adams et Mac Rebennack (futur Doctor John). Il y compose un autre fameux succès "Go to the Mardi Gras".

Born in Louisiana in Bogalusa, Henry Roeland Byrd grew up in New Orleans. Street dancer in the French Quarter and a minstrel show member, he will be temporarily boxer. After his military service, around 1937, he learned piano and frequent many clubs in Treme (a district of New Orleans). Henry became a regular attraction at the Caledonia Inn. With this growing success, a new stage name is gradually given to him : Professor Longhair (pianists often nicknamed "Professor" in New Orleans). In 1949, several memorable sessions for Mercury and Star Talent make synthesis of many musical styles : rhythm & blues, boogie-woogie, rhumba, blues, mambo, caribbean influences. His virtuosity and energy on piano give an irresistible dynamism to many summits : "She ain't got no hair", "Professor Longhair's boogie", "Mardi Gras in New Orleans", "Byrd's blues", "Bald head", "Hadacol bounce". In addition, his regular musicians prove to be first rate companions : Robert Parker (saxophone), Walter "Papoose" Nelson (guitar), George Miller (bass), John Boudreaux (drums). A few days after these wonderful sessions, he met Ahmet Ertegun and signs at Atlantic soon after. For the famous firm, Professor Longhair still offers the best of himself : "Hey now baby", "Professor Longhair blues", "Longhair's blues rhumba" and a new version of "Mardi Gras in New Orleans" (a title that became one of the anthems of the city). He gives a few singles for Federal (december 1951) including the superb "Curly haired baby" during a session supervised by Joe Assunto. Then, he fleetingly happening in Wasco, a label of Memphis, before writing new songs for Atlantic in november 1953. During this new session, he cut again stunning successes as the very famous "Tipitina", "In the night" or "Who's been fooling you". After several years of studio absence (he would have had health problems), he recorded a handful of excellent tracks for Ebb ("No buts no maybes", "Misery" and the irresistible "Look what you're doin' to me"), backed by wonderful musicians : saxophonists Lee Allen and Alvin "Red" Tyler (which already blew in his Atlantic sides), guitarist Justin Adams and a rhythm section consisting of Frank Fields (bass) and Charles "Hungry" Williams (drums). After 1957, the pace of recordings sessions are spaced more and Professor Longhair gradually moves away from his public. He also seems have a number of personal problems that hamper his career. However, for the tiny Ron label, the Professor finds many of his former musicians and nice pair of guitarists Justin Adams and Mac Rebennack (future Doctor John). He composes another famous success "Go to the Mardi Gras".

COLLECTOR'S CHOICE

Rounder

1959 - November 1964

Dans ce CD, on retrouve la production du Professor Longhair pour les labels Ron, Rip et Watch alors qu'il se trouvait au creux de la vague. Accompagné par la batterie puissante de John Boudreaux, les cuivres Eddie Hines et Robert Parker, il enregistre les superbes "Go to Mardi Gras" et "Cuttin' out" pour le label Ron. Pour le label Rip sous la supervision de Wardell Quezergue, il enregistre "I believe I'm gonna leave" et "A whole lot of twistin'". Pour Watch (un label dirigé par Henry Hildebrand), Professor Longhair grave de superbes versions très rythmiques de son "Big chief" produites par Wardell Quezergue et Earl King. Un excellent CD dont la moitié de la set-list est consacrée à Professor Longhair.

In this CD, we find the production of Professor Longhair for the labels Ron, Rip and Watch while he was at the bottom of the wave. Accompanied by powerful drumming by John Boudreaux, blowers Eddie Hines and Robert Parker, he recorded the superb "Go to Mardi Gras" and "Cuttin' out" for the Ron label. For the Rip label, under the supervision of Wardell Quezergue, he recorded "I believe I'm gonna leave" and "A whole lot of twistin'". For Watch (a label run by Henry Hildebrand), Professor Longhair cut superb very rhythmic versions of his "Big chief" produced by Wardell Quezergue and Earl King. An excellent CD with half of the set-list devoted to Professor Longhair.

HOUSE PARTY NEW ORLEANS STYLE

Rounder

September 1971 / June 1972

Retrouvé en 1969 dans sa maison de South Rampart Street grâce à un groupe de passionnés de blues (Hudson Marquez d'abord puis surtout Allison Miner et Quint Davis), Professor Longhair trouve l'opportunité de faire un véritable come-back. En participant à la seconde édition du New Orleans Jazz & Heritage Festival en 1971 puis au Smithsonian Folklife Festival (en 1971 et 1972) à Washington, il se place à nouveau sur les projecteurs. Un autre élément qui jouera en faveur de son retour fut l'édition du LP "New Orleans blues piano" en 1972 qui regroupait ses vénérables morceaux pour Atlantic. Le présent disque proposé par Rounder est composé de deux séances produites par Quint Davis, l'une en septembre 1971 captée à Baton Rouge, l'autre en juin 1972 à Memphis. Professor Longhair y montre des facultés au chant et au piano intactes. Il reprend souvent ses anciens morceaux avec la spontanéité et l'énergie qu'on lui connaissait : "No buts no maybes", "Gone so long", "Tipitina", "Gonna leave this town", "Hey little girl", "Big chief", "Cherry pie", "G-Man". La cohésion et le dynamisme de l'accompagnement sont remarquables : Snooks Eaglin est brillant à la guitare et les sections rythmiques bondissantes (Will Harvey Jr et Edward "Shiba" Kimbrough à Baton Rouge / George Davis et Joseph "Zigaboo" Modeliste à Memphis) donnent l'envie irrépressible de danser. Dommage que ces superbes faces ne furent éditées qu'en 1987, c'est à dire bien après la mort de Professor Longhair.

Found in his South Rampart Street home in 1969 by a group of blues enthusiasts (Hudson Marquez first then especially Allison Miner and Quint Davis), Professor Longhair took the opportunity to make a real comeback. By participating in the second edition of the New Orleans Jazz & Heritage Festival in 1971 and at the Smithsonian Folklife Festival (in 1971 and 1972) in Washington, he is placed back under the spotlights. Another element that will play in favor of his come back was the edition of the "New Orleans blues piano" LP in 1972 which included his venerable Atlantic tracks. This album proposed by Rounder is composed of two sessions produced by Quint Davis, one in september 1971 captured in Baton Rouge, the other in june 1972 in Memphis. Professor Longhair shows intact faculties on both vocals and piano. He often covers his old songs with the spontaneity and energy that we already knew : "No buts no maybes", "Gone so long", "Tipitina", "Gonna leave this town", "Hey little girl", "Big chief", "Cherry pie", "G-Man". Cohesion and dynamism of the backing band are outstanding : Snooks Eaglin is brilliant on guitar and bouncy rhythm sections (Will Harvey Jr. and Edward "Shiba" Kimbrough in Baton Rouge / George Davis and Joseph "Zigaboo" Modeliste in Memphis) give the urge to dance. Too bad that these beautiful sides were not published until 1987, that is, long after the death of Professor Longhair.

MARDI GRAS IN BATON ROUGE

Rhino

September 1971 / June 1972

Ce disque rassemble le matériel resté inédit des séances précédentes ("House party New Orleans style") produites par Quint Davis. Mêmes sessions, mêmes musiciens remarquables, mêmes qualités évidentes. Par conséquent, il s'agit d'un excellent opus qui, lui aussi, ne verra le jour qu'en 1991 grâce à Rhino. Plusieurs grands moments : "Mardi Gras in New Orleans", "Her mind is gone", "Jambalaya", "Since I met you baby", "Tipitina", "Sick and tired", "Rum and Coca-Cola" et un beau medley de morceaux de Fats Domino.

This album collects remaining unissued material of previous sessions ("House party New Orleans style") produced by Quint Davis. Same sessions, same outstanding musicians, same obvious qualities. Therefore, it is an excellent album that will be published only in 1991 thanks to Rhino. Several highlights : "Mardi Gras in New Orleans", "Her mind is gone", "Jambalaya", "Since I met you baby", "Tipitina", "Sick and tired", "Rum and Coca-Cola" and a beautiful medley of Fats Domino's songs.

LET'S GO TO NEW ORLEANS

Fuel 2000

Early 1970's

RARE RECORDINGS

King Biscuit

June 1973 / October 1975

ROCK 'N ROLL GUMBO

Blue Star

Verve - Polygram

Mardi Gras

Dancing Cat

Maison de Blues

April 1974

Gravé dans son village natal de Bogalusa en deux jours, cette session a été organisée par le français Philippe Rault. La verve et l'inspiration de Professor Longhair n'ont jamais été aussi bien mises en valeur : son jeu de piano virevoltant, swingant, ébouriffant, syncopé et sa voix expressive et chantante sont à leurs meilleurs niveaux. L'album s'avère passionnant du début à la fin. Les musiciens, tous exceptionnels, confèrent à cet enregistrement la puissance et le dynamisme requis. Professor Longhair amena Alfred "Uganda" Roberts (congas), son fabuleux batteur Edward "Shiba" Kimbrough, le bassiste Julius Farmer et le guitariste-violoniste Clarence "Gatemouth" Brown. Tous les morceaux pourraient être cités en exemple : les époustouflantes versions de "Mardi Gras in New Orleans" et de "Doin' it" mais aussi "Hey now baby" et "Meet me tomorrow night" (avec un superbe solo de guitare de Clarence "Gatemouth" Brown). Publié par un label français en 1974, il ne sortira aux Etats-Unis que bien tardivement. Warren Hildebrand, le patron de Mardi Gras Records, en proposera une édition confidentielle et mal diffusée. En fait, il faudra attendre l'année 1985 pour que George Winston, grand amateur du Professor, ne réédite le disque sur son propre label Dancing Cat. Un chef d'oeuvre de la musique néo-orléanaise dont l'illustration de la couverture originale est signée par l'illustrateur Jean Vern.

Recorded in his native village of Bogalusa within two days, this session was organized by the french Philippe Rault. The verve and inspiration of Professor Longhair have never been as well developed : his twirling, swingant, ruffling, syncopated piano playing and his expressive and singing voice are at their best levels ever. The album is exciting from start to finish. The musicians, all exceptional, give this recording all required power and dynamism. Professor Longhair brought Alfred "Uganda" Roberts (congas), his fabulous drummer Edward "Shiba" Kimbrough, bassist Julius Farmer and guitarist-fiddler Clarence "Gatemouth" Brown. All the tracks could be cited as an example : the stunning versions of "Mardi Gras in New Orleans" and "Doin' it" but also "Hey now baby" and "Meet me tomorrow night" (with a superb guitar solo by Clarence "Gatemouth" Brown). Issued by a french label in 1974, it will be published in the United States much later. Warren Hildebrand, head of Mardi Gras Records, will propose a confidential reissue which was poorly distributed. In fact, it was not until 1985 that George Winston, a great Professor Longhair lover, seriously republish the material on his own label, Dancing Cat. A masterpiece of the New Orleans music in which the original cover illustration is signed by illustrator Jean Vern.

LIVE ON THE QUEEN MARY

Harvest

EMI

Stateside

One Way

March 1975

C'est la captation d'une fête organisée par Paul & Linda Mac Cartney sur le Queen Mary à Long Beach. Le groupe qui accompagne Professor Longhair s'avère plutôt correct (surtout Alfred "Uganda" Roberts aux congas) mais on est loin de la fougue et de l'inspiration d'anciennes sessions ("House party New Orleans style" et "Rock 'n roll gumbo"). Toutefois, c'est une occasion d'entendre Professor Longhair sur scène. Ambiance sympathique mais disque mineur.

Live capture of a party organized by Paul & Linda Mac Cartney on the Queen Mary in Long Beach. The backing band that accompanies Professor Longhair is rather correct (especially Alfred "Uganda" Roberts on congas), but it is far from the spirit and inspiration of some past sessions ("House party New Orleans style" and "Rock 'n roll gumbo"). However, it is an opportunity to hear Professor Longhair on stage. Friendly atmosphere but minor album.

MARDI GRAS IN NEW ORLEANS

Krazy Kat

October 1975

Concert allemand enregistré par la radio NDR (Norddeutsche Rundfunk) à Hambourg. Malheureusement, la qualité sonore n'est pas très bonne et gâche un peu le plaisir de l'auditeur (le son est parfois inaudible). D'autant plus que la performance du Professor Longhair semble vraiment inspirée. Il vaut mieux se tourner vers d'autres albums live plus aboutis ("Big easy strut" ou "The London concert").

German concert recorded by NDR radio (Norddeutsche Rundfunk) in Hamburg. Unfortunately, the sound quality is not very good and just spoils the pleasure of the listener (sound is sometimes inaudible). Especially since the performance of Professor Longhair seems truly inspired. It is better to choose other more achieved live albums ("Big easy strut" or "The London concert").

LIVE IN CHICAGO

Orleans

February 1976

Ce concert fut capté par la radio WFMT à Chicago et est édité pour la première fois sur disque en 2016 grâce à Carlo Ditta et Billy Gregory. Malgré que le programme soit trop court (29 minutes seulement), cet enregistrement mérite l'écoute. Le Professor Longhair est présenté en leader d'un petit groupe parfaitement convaincant avec Billy Gregory (guitare), Will Harvey (guitare), Julius Farmer (basse) et Earl Gordon (batterie). Une performance tout à fait sympathique.

This concert was captured by WFMT radio in Chicago and is issued for the first time on record in 2016 thanks to Carlo Ditta and Billy Gregory. Although the program is too short (only 29 minutes), this record worth listening. The Professor Longhair is presented as a leader of a perfectly convincing small backing band with Billy Gregory (guitar), Will Harvey (guitar), Julius Farmer (bass) and Earl Gordon (drums). A nice performance.

NEW ORLEANS JAZZ & HERITAGE 1976 FESTIVAL

Island

Rhino

April 1976

Ce disque rassemble quelques morceaux des différents artistes présents sur la scène du New Orleans Jazz & Heritage Festival en 1976. Parmi eux, Professor Longhair délivra une prestation mémorable. Sur ce recueil, on trouve deux des titres joués ce jour là : "Mardi Gras in New Orleans" et "Tipitina".

This LP brings together some tracks of the different artists present on New Orleans Jazz & Heritage Festival stage in 1976. Among them, Professor Longhair delivered a memorable performance. On this collection, we find two of the titles played that day : "Mardi Gras in New Orleans" and "Tipitina".

BIG EASY STRUT

Fuel 2000

April 1976 / December 1979

Ce disque tardivement édité par Fuel 2000 recueille deux concerts : un extrait de sa prestation au New Orleans Jazz & Heritage Festival en avril 1976 et un autre au Biddy Mulligan's, un club du North Side de Chicago, en décembre 1979 (une de ses dernières apparitions publiques). Professor Longhair y interprète son répertoire classique de manière globalement convaincante. Le concert chicagoan le présente avec ses musiciens habituels : les cuivres Andy Kaslow et Tony Dagradi, "Big Will" Harvey à la guitare, John Vidacovich à la batterie et, bien sûr, le fidèle Alfred "Uganda" Roberts aux congas (le bassiste reste inconnu). Dans la série d'albums en concert de Professor Longhair, ce "Big easy strut" figure assurément parmi les plus intéressants. On peut ressortir la reprise de "Jambalaya" mais aussi "How long has that train been gone", "Hey now baby", "Stompin' with Fess".

This late CD published by Fuel 2000 collects two concerts : an excerpt from his New Orleans Jazz & Heritage Festival performance in april 1976 and another in Biddy Mulligan's, a Chicago's North Side club in december 1979 (one of his last public appearances). Professor Longhair interprets his classic repertoire, overall convincing. The Chicagoan concert presents him with his usual musicians : Andy Kaslow and Tony Dagradi on horns, "Big Will" Harvey on guitar, John Vidacovich on drums and, of course, the faithful Alfred "Uganda" Roberts on congas (bassist remains unknown). In the series of Professor Longhair's live albums, this "Big Easy strut" CD is certainly among the most interesting. We can highlight the "Jambalaya" cover but also "How long has that train been gone", "Hey now baby", "Stompin' with Fess".

THE BIG EASY : ORIGINAL LIVE RECORDINGS

CDBM

WAY DOWN YONDER IN NEW ORLEANS

MIL

MOJO GUMBO

Blues Factory

1948 / September 1977

L'album s'ouvre sur quatre titres inédits qui valent l'écoute provenant d'une obscure session de 1948. Le reste du disque propose un concert de septembre 1977 au Catalyst Club de Santa Cruz. Il semble que ces bandes furent produites par Roy C. Ames (initialement pour Home Cooking) d'après la Blues Discography. Elles rassemblent Professor Longhair et les Neville Brothers (Charles, Art, Cyril, Aaron). Malheureusement, la qualité sonore est peu concluante et gâche un peu le plaisir.

This album opens with four unreleased tracks worth listening from a 1948 obscure session. The remaining of the disc offers a concert from september 1977 in the Catalyst Club of Santa Cruz. It seems that these tapes were produced by Roy C. Ames (initially for Home Cooking) according to the Blues Discography. They gather Professor Longhair and the Neville Brothers (Charles, Art, Cyril, Aaron). Unfortunately, the sound quality is inconclusive and spoils the pleasure.

THE LAST MARDI GRAS

Atlantic

February 1978

Ce superbe disque live du Professor Longhair fut enregistré dans son club fétiche, le Tipitina's Club. Albert Goldman (alors critique musical pour le magazine Esquire) convainquit la firme Atlantic d'envoyer le matériel d'enregistrement dans ce club et les bandes obtenues furent mixées par Cosimo Matassa. Comme à son habitude, le Professor mélange le Rhythm & Blues louisianais aux sons caraïbéens avec son groupe régulier. En pleine forme, il brille notamment sur "Big chief", "Mess around", "Everyday I have the blues", "Tipitina". Probablement un de ses meilleurs témoignages live. Très joli dessin de pochette signé Milton Glaser.

This superb live record of Professor Longhair was recorded in his favorite club, the Tipitina's Club. Albert Goldman (then music critic for Esquire magazine) convinced Atlantic label to send the recording material to this club and the resulting tapes were mixed by Cosimo Matassa. As usual, the Professor mixes Louisiana Rhythm & Blues with Caribbean sounds with his regular band. In great shape, he shines on "Big Chief", "Mess around", "Everyday I have the blues", "Tipitina". Probably one of his best live recordings. Very nice sleeve drawing by Milton Glaser.

RUM AND COKE

Tomato

Rhino

February 1978

En fait, il y a trois disques qui reprennent l'intégralité des deux concerts que Professor Longhair donna au Tipitina's Club en février 1978 : "The last Mardi Gras", "Rum and Coke" et "Big chief". Sa section cuivres habituelle est présente (Andy Kaslow et Tony Dagradi) ainsi que son percussioniste Alfred "Uganda" Roberts. Les autres musiciens étant "Big Will" Harvey (guitare), George Davis (basse) et David Lee (batterie). On peut y entendre d'excellentes versions de "Whole lotta lovin'" et de "Gone so long".

In fact, there are three albums that compile the entirety of the two concerts that Professor Longhair gave at the Tipitina's Club in february 1978 : "The last Mardi Gras", "Rum and Coke" and "Big chief". His usual horn section is present (Andy Kaslow and Tony Dagradi) and his percussionist Alfred "Uganda" Roberts. The other musicians being "Big Will" Harvey (guitar), George Davis (bass) and David Lee (drums). You can hear excellent versions of "Whole lotta lovin'" and "Gone so long".

BIG CHIEF

Tomato

Rhino

February 1978

C'est la suite des concerts de février 1978 au Tipitina's Club après "The last mardi gras" et "Rum and coke". Comme sur ces disques, le programme est entrainant du début à la fin. Professor Longhair délivrant son cocktail louisianais fait de Rhythm & Blues et d'influences caribéennes. On passe un très bon moment en écoutant "I'm movin' on", le superbe medley "She walks right in / Shake rattle and roll / Sick and tired", "Tipitina", "Stagger Lee", "Rum & Coca Cola".

It is the continuation of the concerts of february 1978 at Tipitina's Club after "The last mardi gras" and "Rum and coke". As on these albums, the program is stirring from start to finish. Professor Longhair delivering his Louisiana cocktail made from Rhythm & Blues and Caribbean influences. We have a great time listening to "I'm movin' on", the superb medley "She walks right in / Shake rattle and roll / Sick and tired", "Tipitina", "Stagger Lee", "Rum & Coca Cola".

THE LONDON CONCERT

JSP

March 1978

Dans ce concert londonien organisé par John Stedman, on entend Professor Longhair dans une configuration inhabituelle sur disque, c'est à dire seul au piano uniquement accompagné d'Alfred "Uganda" Roberts aux congas. Les deux hommes remplissent parfaitement l'espace. "Whole lotta lovin'", "Go to the Mardi Gras", "Big chief" et "Rockin' with Fess" sont particulièrement vivantes et bien rendues. Ce concert chaleureux occupe, donc, un place à part dans la discographie de l'artiste. Peut-être un moins connu que d'autres disques, il s'agit clairement d'un témoignage scénique majeur.

In this London concert organized by John Stedman, we hear Professor Longhair in an unusual configuration on record : he is alone at the piano only accompanied by Alfred "Uganda" Roberts on congas. The two men perfectly fill the space. "Whole lotta lovin'", "Go to the Mardi Gras", "Big chief" and "Rockin' with Fess" are particularly alive and well rendered. This cozy concert occupies a special place in the artist's discography. Perhaps a less known than other discs, it is clearly a major scenic testimony.

BALL THE WALL : LIVE AT TIPITINA'S

Night Train

March - December 1978

Ces deux concerts donnés au Tipitina's Club de La Nouvelle Orléans possèdent malheureusement une qualité sonore parfois confuse. Malgré tout, la musique est d'un bon niveau et s'écoute avec plaisir. Derrière le Professor Longhair, on retrouve Andrew Kaslow, John Vidacovich et Stanley John.

These two concerts given at the Tipitina's Club in New Orleans unfortunately possess a sometimes blurred sound quality. Despite this, the music is good and can be listened with pleasure. Behind Professor Longhair, we find Andrew Kaslow, John Vidacovich and Stanley John.

BYRD LIVES

Night Train

March 1978 / 1978

Bandes live enregistrées par Ice Cube Slim mais éditées en 1998 en CD par Aaron Fuchs et son label Night Train. Malgré une qualité sonore juste correcte parfois confuse, un bon concert avec Professor Longhair en pleine forme et ses excellents musiciens (Alfred "Uganda" Roberts, John Vidacovich, Andy Kaslow, Tony Dagradi). Le programme est copieux (2 CDs d'une heure chacun) et récèle quelques moments faibles. Un album live sympathique qu'on conseille plutôt aux complétistes.

Live tapes recorded by Ice Cube Slim but issued in 1998 on CD by Aaron Fuchs and his label Night Train. Despite the sound quality that is just ok sometimes indistinct, a good concert with Professor Longhair in great shape and his excellent musicians (Alfred "Uganda" Roberts, John Vidacovich, Andy Kaslow, Tony Dagradi). The program is copious (2 CDs of one hour each) and contains some weak moments. A nice live album that we recommend to complementists.

LIVE IN GERMANY

Fan Club

Last Call

New Rose

GO TO MARDI GRAS

Wolf

July 1978

Un autre album en public du Professor Longhair capté cette fois sur une scène allemande. La qualité sonore, correcte dans l'ensemble, s'avère souvent faiblarde. On écoute avec un certain plaisir ce disque même s'il manque cruellement d'originalité : track-list habituelle, production faible, interprétation conventionnelle. Un titre supplémentaire sur la réédition CD Wolf.

Another Professor Longhair live album picked this time on a german stage. The sound quality, correct overall, is often rather weak. We listen with some pleasure but it is sorely lacking of originality : usual track-list, low production, conventional interpretation. An additional title on the Wolf CD reissue.

LADIES AND GENTLEMEN

Eagle

July 1978

Ces bandes live semblent provenir de deux lieux différents : un concert en Allemagne et un autre à La Nouvelle Orléans. La qualité sonore est correcte mais pas parfaite. Si la performance scénique n'est pas spécialement originale, elle s'écoute néanmoins avec interêt. Il faut noter que la liste des titres sur la pochette est erronée.

These live tapes seem to come from two different places : a concert in Germany and another in New Orleans. The sound quality is decent but not perfect. If the scenic performance is not especially original, it nevertheless can be listened with interest. It should be noted that the titles list on the back cover is wrong.

CRAWFISH FIESTA

Alligator

October - November 1979

Depuis son come-back au début des années 70, Professor Longhair s'est produit sur de nombreuses scènes y compris en Europe à plusieurs reprises. Par contre, il n'eut que peu souvent l'occasion d'enregistrer en studio (les sessions de 1971-72 et "Rock 'n roll gumbo"). Co-produit sur Alligator par Bruce Iglauer, Andy Kaslow et Allison Miner-Kaslow, le disque rassemble le fabuleux pianiste avec son groupe régulier : Mac Rebennack alias Dr John (guitare), David Lee Watson (basse), John Vidacovich (batterie), Alfred "Uganda" Roberts (congas) ainsi que les cuivres Andy Kaslow, Tony Dagradi et Jim Moore. Le disque est une franche réussite. Le Professor reste toujours aussi étincelant au piano et au chant et son groupe est remarquable. Ses interprétations de "Big chief", "Red beans", "Willie Fugal's blues" (un duo piano / congas), "It's my fault darling", "In the wee wee hours", "Crawfish fiesta" montrent un artiste toujours au sommet de son art (mais on pourrait citer toutes les autres chansons).

Since his comeback in the early 70's, Professor Longhair performed on many stages including Europe several times. By cons, he had only infrequently the opportunity to record in a studio (1971-72 sessions and "Rock 'n roll gumbo"). Co-produced by Bruce Iglauer of Alligator, Andy Kaslow and Allison Miner-Kaslow, this record gathers the fabulous pianist with his regular band : Mac Rebennack aka Dr. John (guitar), David Lee Watson (bass), John Vidacovich (drums), Alfred "Uganda" Roberts (congas) and Andy Kaslow, Dagradi Tony and Jim Moore on horns. The disc is a great achievement. The Professor is still as sparkling on both piano and vocals and his backing band is remarkable. His interpretations of "Big chief", "Red beans", "Willie Fugal's blues" (a piano/congas duet), "It's my fault darling", "In the wee wee hours", "Crawfish fiesta" show an artist always at the top of his game (but we could mention all the remaining songs).

FESS GUMBO

Stony Plain

November 1979

Il semblerait qu'à l'origine ces bandes furent enregistrées pour une radio canadienne. Il s'agit de la dernière session en studio (novembre 1979) du Professor Longhair. Il apparait ici seul au piano reprenant ses propres standards et évoque ses souvenirs dans de courtes interviews conduites par Andy Kaslow. Une écoute agréable et informative qui permet d'entendre le Professor Longhair dans une configuration inhabituelle. Petite curiosité : on entend subrepticement les cuivres et quelques chants dans le fond sonore.

It seems that originally these tapes were recorded for a Canadian radio. This is the last studio session (november 1979) of Professor Longhair. He appears here alone at the piano covering his own standards and recalls memories in short interviews conducted by Andy Kaslow. A pleasant and informative listening allowing to hear Professor Longhair in an unusual configuration. Small curiosity : we can surreptitiously hear brasses and some backing singers in the background.

MEET ME AT TIPITINA'S

Sublime

?

Peu d'informations existent autour de ce très sympathique concert édité en 2016 : ni la date, ni le lieu d'enregistrement, ni le nom des musiciens ne sont connus. Comme souvent, la musique du Professor Longhair s'avère enthousiasmante et irrésistible. Un enregistrement à ranger assurément parmi ses meilleurs témoignages scéniques.

No information exists around this very nice concert published in 2016 : neither the date, the place of recording nor the name of the musicians are known. As often, Professor Longhair's music is exciting and irresistible. A recording to put away certainly among his best scenic testimonies.