Raymond Clinton Agee

b. April 10th, 1930 in Dixon Mills (Alabama)

d. 1990

WEST COAST R&B AND BLUES LEGEND vol.1

Famous Groove

February 1952 - June 1957

WEST COAST R&B AND BLUES LEGEND vol.2

Famous Groove

1955 - 1968 ?

WEST COAST R&B AND BLUES LEGEND vol.3

Famous Groove

1963 - 1973 ?

Né dans une famille très pieuse de l'Alabama, il grandit parmi 17 frères et soeurs. A 4 ans, il est touché par la poliomyélite qui le laissera handicapé. Au milieu des années 30, sa famille rejoint Los Angeles. Ray et ses frères - Lee, Frank et Tommy - s'associent pour former un groupe de gospel (Agee Brothers Gospel Quartet). Il entame une carrière fructueuse en 1951 pour Elko. Il y grave notamment son premier succès "Black night is gone" (avec Richard Brown au saxophone et J.D. Nicholson au piano). Sa carrière discographique s'étend sur une vingtaine d'années pendant lesquelles il travaille pour de nombreux labels plus ou moins importants : RK, Modern (parmi ses meilleurs réalisations), Aladdin (avec l'orchestre de Maxwell Davis), Rayvon, R&B, Spark. D'inspiration West Coast Blues, sa voix suave et élégante brille sur de très beaux blues comme "It's bedtime baby", "My lonesome days are gone", "No more blues shadows falling". De plus, ces titres bénéficient de l'apport de fins guitaristes comme Johnny Moore ou "Tiny" Webb. D'autres morceaux notables verront le jour dans les années 50 : "Till death do us part", "True lips" (en duo avec la chanteuse Elly Johnson), "One too many", "Here lies my love". Mais surtout, son "Tin Pan Alley" avec la guitare de Johnny Heartsman reste un standard remarquable. Les années 60 s'avèrent productives et lui permettent de continuer d'enregistrer dans un style West Coast parfois fortement teinté de Soul. Ray grave fréquemment pour les labels Shirley (de nouveau avec Johnny Heartsman) et Celeste des compositions vraiment abouties comme "The gamble", "Open up your heart", "Tragedy", "Peace of mind" et "You messed up my mind". A la fin des années 60 - accompagné par le groupe de Wilbur Reynolds - il collabore avec le label Krafton pour de nombreux simples et même un microsillon complet intitulé "Somebody messed up". Parmi ses derniers titres, on remarque - dans une veine soul-blues - "It's hard to explain" (pour Romark), "It's a helluva thing" (pour Prowlin'). Ces 3 CDs - proposés par le label français Famous Groove - sont les seuls à reprendre la quasi-intégralité de l'oeuvre de Ray Agee. Malheureusement, ils sont aujourd'hui difficiles à trouver.

Born in a deeply religious family in Alabama, he grew up among 17 siblings. At 4 years old, he is affected by polio that will leave him disabled. In the mid-thirties, his family came to Los Angeles. Ray and his brothers - Lee, Frank and Tommy - associate to form a gospel group (Agee Brothers Gospel Quartet). He began a fruitful career in 1951 for Elko. There, he cut especially his first hit "Black night is gone" (with Richard Brown on saxophone and J.D. Nicholson on piano). His recording career spans over twenty years during which he worked for many larger or smaller labels : RK, Modern (among his best achievements), Aladdin (with Maxwell Davis Orchestra), Rayvon, R&B, Spark. Inspired by West Coast Blues, his smooth and elegant voice shines on beautiful blues like "It's bedtime baby", "My lonesome days are gone", "No more blues shadows falling". Moreover, those titles benefit from the contribution of fine guitarists like Johnny Moore or "Tiny" Webb. Other notable tracks will see the light of the day in the 50's : "Till death do us part", "True lips" (a duet with the singer Elly Johnson), "One too many", "Here lies my love". But above all, his "Tin Pan Alley" with the guitar of Johnny Heartsman remains a remarkable standard. The 60's are productive and allow him to continue to record in a West Coast style sometimes strongly tinged with Soul. Ray frequently recorded for Shirley (again with Johnny Heartsman) and Celeste labels really accomplished compositions like "The gamble", "Open up your heart", "Tragedy", "Peace of mind" and "You messed up my mind". At the end of the 60's - accompanied by the Wilbur Reynolds Band - he collaborated with the Krafton label for many singles and even a full LP entitled "Somebody messed up". Among his latest titles, we can point out - in a soul-blues vein - "It's hard to explain" (for Romark), "It's a helluva thing" (for Prowlin'). These 3 CDs - proposed by the french label Famous Groove - are the only ones to take almost all of the work of Ray Agee. Unfortunately, they are now hard to find.

BLACK NIGHT IS GONE

Mr R&B

1951 - June 1957

I'M NOT LOOKING BACK

Mr R&B

1955 - 1973

TIN PAN ALLEY

Diving Duck

1959 - 1971

SOMEBODY MESSED UP

Krafton

1963 - 1968

L'oeuvre de Ray Agee est toujours resté largement méconnue. Malgré qu'il ait travaillé pour de nombreux labels californiens pendant une vingtaine d'années, les informations biographiques le concernant demeurent fort rares. Il a fallu attendre l'année 1972 pour qu'un premier microsillon reprenant une sélection de ses titres soit édité ("Somebody messed up" chez Krafton). Malheureusement, celui-ci passa relativement inaperçu. Grâce aux efforts combinés des néerlandais de Diving Duck et des suédois de Mr R&B, une série de LP verra finalement le jour au cours des années 80 rendant justice à cette oeuvre qui ne devrait pas être négligée. Concernant quelques informations bibliographiques, on peut se reporter à de rares articles parus dans les revues spécialisées "Blues Unlimited" en 1973 et "Living Blues" en 1980.

Ray Agee's work has always remained largely unknown. Despite having worked for many californian labels for twenty years, biographical informations concerning him remain very scarce. It took until 1972 for a first LP with a selection of some of his titles is published ("Somebody messed up" by Krafton). Unfortunately, it passed relatively unnoticed. Through the combined efforts of dutch Diving Duck and swedish Mr R&B, a series of LP finally see the light of the day in the 80's making justice to this work that should not be overlooked. Regarding some further bibliographical informations, one can see rare articles published in "Blues Unlimited" in 1973 and "Living Blues" in 1980.