b. August 12th, 1937 in Waskom (Texas)

ROCK-A-BILLY BOOGIE-WOOGIE BLUESMAN

Black Gold

1955 - 1958 / Late 1960's

Frère cadet du saxophoniste Grady Gaines, Roy nait à Waskom au Texas. Encouragé par ses parents (son père était guitariste-harmoniciste), il commence par jouer du piano. Après quelques temps, il se décide finalement pour la guitare. Roy subit notamment les influences des grands bluesmen texans comme Clarence "Gatemouth" Brown, Lightnin' Hopkins et, surtout, T-Bone Walker. Il rencontrera, d'ailleurs, ce dernier alors qu'il n'a que quatorze ans (lors de cette rencontre T-Bone l'invitera à monter sur scène avec lui). Il tente sa chance sur la scène de Houston avec ses amis Clarence Hollimon, Cal Green et Johnny Copeland. Mais, à 16 ans, il part pour Los Angeles et habite chez sa soeur. Roy y gagne un concours organisé par Hunter Hancock, le célèbre disc-jockey. Cette victoire lui permet d'être remarqué par la chanteuse Mickey Champion. Celle-ci, chanteuse dans l'orchestre de Roy Milton, lui permet d'intégrer la formation du jazzman (1953-54). Puis, Roy se marie et s'installe à New York. Il y grave ses premiers morceaux en vedette, dès 1955, pour les labels Chart, Groove (marque de RCA-Victor), Deluxe, Vic. Entre Rhythm & Blues et Rock & Roll, parfois assez éloigné du blues, on distingue déjà l'influence de T-Bone Walker. On remarque les magnifiques "Gainesville" et "Night beat" aux merveilleuses lignes de guitare. Concernant ses musiciens figuraient quelques noms d'importance comme Carlos Bermudez, King Curtis, Mickey Baker ou Calvin Owens. Deux petits regrets sur cette première édition en CD (parue en 2005 sur le propre label de Roy) : un programme un peu court et un livret inexistant.

Younger brother of saxophonist Grady Gaines, Roy was born in Waskom, Texas. Encouraged by his parents (his father was guitarist and harmonicist), he began playing the piano. After some time, he finally decides to learn guitar. Roy undergoes major influences from Texas bluesmen including Clarence "Gatemouth" Brown, Lightnin' Hopkins, and especially T-Bone Walker. He met Walker when he was only fourteen years old (at this meeting T-Bone invited Roy to go on stage with him). He tried his luck on Houston scene with his friends Clarence Hollimon, Cal Green and Johnny Copeland. But at age 16, he moved to Los Angeles and lived with his sister. Roy won a contest organized by Hunter Hancock, the famous disc jockey. This victory allowed him to be noticed by singer Mickey Champion. Champion was the singer in Roy Milton's orchestra and allowed Roy to play in the famous jazz band (1953-1954). Then, Roy got married and moved to New York. There, he cuts his first tracks as a leader in 1955 for Chart, Groove (RCA-Victor subsidiary), Deluxe, Vic labels. Between Rhythm & Blues and Rock & Roll, sometimes quite far from the blues, we already see the T -Bone Walker influence. We notice beautiful sides like "Gainesville" and "Night Beat" with some wonderful guitar lines. Among his musicians were some important names like Carlos Bermudez, King Curtis, Mickey Baker and Calvin Owens. Two small regrets about this first edition on CD (released in 2005 on Roy's own label) : a somewhat short program and no sleeve notes.

GUITAR IN MY HANDS vol.1&2

Moonshine

NEW YORK NOTABLES

Moonshine

Avant le CD "Rock-A-Billy boogie-woogie bluesman" paru en 2005, il n'y avait pas beaucoup d'anthologies dans lesquelles on pouvait retrouver les premiers morceaux de Roy Gaines. Le label Moonshine publiera ces trois microsillons au début des années 80. Le CD s'avère un peu plus complet que l'assemblage des 3 LPs.

Before the "Rock-A-Billy blues boogie-woogie" CD released in 2005, there were not many anthologies in which one could find Roy Gaines' first tracks. Moonshine label released three LPs in the early 80s. Aforementioned CD is a bit more complete than the assembly of the 3 LPs.

SUPERMAN

Black & Blue

February 1975

Depuis le milieu des années 50, Roy Gaines est devenu un session-man très occupé. Il travaille pour de nombreux artistes comme Big Joe Turner, Chuck Willis, les Everly Brothers, Jimmy Rushing, les Jazz Crusaders (futurs Crusaders), Ray Charles, Aretha Franklin, "Big Mama" Thornton, Junior Parker, Bobby "Blue" Bland, Stevie Wonder, Albert King et, bien sûr, son idole T-Bone Walker. Cette activité débordante a, peut-être, réduit les opportunités qu'il aurait pu avoir pour une carrière en leader. Lors de cette séance française de 1975, Roy est accompagné des jazzmen Milt Buckner (orgue), Gene "Mighty Flea" Conners (trombone) et "Panama" Francis (batterie). La cohésion entre eux est absolument parfaite. Au sommet de son art, Roy maitrise totalement son jeu de guitare à la fois élégant, précis et virtuose. Les interactions entre l'orgue de Milt Buckner et sa guitare sont constamment superbes. Cette séance intimiste et gorgée de feeling est un chef d'oeuvre relativement méconnu entre blues et jazz. Roy s'y impose comme l'héritier le plus doué de T-Bone Walker.

Since the mid 50's, Roy Gaines became a busy session-man. He worked for many artists such as Big Joe Turner, Chuck Willis, the Everly Brothers, Jimmy Rushing, the Jazz Crusaders (future Crusaders), Ray Charles, Aretha Franklin, "Big Mama" Thornton, Junior Parker, Bobby "Blue" Bland, Stevie Wonder, Albert King, and, of course, his idol T-Bone Walker. This plentiful activity has perhaps reduced the opportunities he could have had for his personal career. During this 1975 french session, Roy is accompanied by jazzmen Milt Buckner (organ), Gene "Mighty Flea" Conners (trombone) and "Panama" Francis (drums). Cohesion between them is absolutely perfect. At the top of his art, Roy completely mastered his guitar playing is both elegant, precise and virtuoso. Interactions between Milt Buckner's organ and Roy's guitar are constantly superb. This intimate and full of feeling session is a relatively unknown masterpiece between blues and jazz. On this record, Roy shows that he is clearly the T-Bone Walker's most talented heir.

BLUES COLLECTION vol.2

Spot Lite

1975 or 1977 ?

GAINELINING

Red Lightnin'

October 1980

Ce microsillon est gravé à Londres (aux Underhill Studios) pour le compte du label Red Lightnin'. D'après les notes de pochette, c'est Bill Greensmith qui proposa à Peter Shertser d'enregistrer Roy Gaines, alors en pleine tournée européenne avec les Crusaders. Roy vint, donc, avec deux membres du groupe - Barry Finnerty (guitare) et Keith Jones (basse) - et on l'entoura d'Andy Clark (claviers) et Jim Copley (batterie). Il semble aussi que Joe Sample participa de loin aux séances. Il s'agit d'un disque bancal et assez peu convaincant. La voix de Roy est mixée en retrait sur certains morceaux et, parfois, avec de l'écho. D'autre part, le son un peu funky ne met pas en valeur son jeu de guitare. Il y a, néanmoins, quelques bons moments comme cette version du standard texan "Okie dokie stomp".

This LP was cut in London (at Underhill Studios) on behalf of the Red Lightnin' label. According to the liner notes, it is Bill Greensmith who proposed to Peter Shertser to record Roy Gaines, then touring Europe with the Crusaders. Roy came with two band members - Barry Finnerty (guitar) and Keith Jones (bass) - and they were also surrounded by Andy Clark (keyboards) and Jim Copley (drums). It also seems that Joe Sample distantly participated in those sessions. It is a flawed and somewhat unconvincing record. Roy's voice is mixed back on some tracks, and sometimes with echo. On the other hand, the rather funky sound do not highlight his guitar playing. There are, however, some good moments like his version of the Texan standard "Okie dokie stomp".

GOING HOME TO SEE MAMA

Black Gold

October 1987

LUCILLE WORK FOR ME

Black Gold

1996

BLUESMAN FOR LIFE

JSP

April 1998

Enregistré à Los Angeles pour JSP sous la houlette de Jimmy Morello, cet album marque le retour de Roy Gaines sur un label plus important que ses deux disques précédents (qui étaient édités par Black Gold, le propre label de Roy). Le résultat est pourtant en demi-teinte à cause d'une production relativement impersonnelle. La guitare de Roy n'a pas sa fluidité habituelle et les morceaux ne retiennent pas toujours l'attention de l'auditeur. On trouve, tout de même, quelques bons moments disséminés çà et là. En conclusion, un disque intéressant mais certainement pas un premier choix.

Recorded in Los Angeles for JSP under the supervision of Jimmy Morello, this album marks Roy Gaines return on a more important label than his two previous records (which were released by Black Gold, Roy's own label). The result is, however, uneven because of a relatively impersonal production. Roy's guitar has not his usual fluidity and tracks do not always attract listener's attention. We find, nevertheless, some good moments scattered here and there. In conclusion, an interesting record, but certainly not a first choice.

I GOT THE T-BONE WALKER BLUES

Groove Note

August 1998

Avec cet album, Roy rend un bel hommage à son mentor T-Bone Walker. La production soignée de Joe Harley confère à cet opus un son Jazz-Blues délicat et élégant. Roy interprète ce répertoire ("T-Bone shuffle", "That old feeling is gone", "The hustle is on") avec une grande aisance parfaitement supporté par Andy Kaulkin (piano), Bill Stuve (basse), Steve Magulian (batterie) ainsi qu'une belle section cuivres (Clifford Solomon, Will Miller, George Parker). On note également une excellente reprise d'Hank Williams avec "Honky tonk blues".

With this album, Roy pays a nice tribute to his mentor T-Bone Walker. The neat production of Joe Harley gives to this album a delicate and elegant Jazz-Blues sound. Roy interprets this repertoire ("T-Bone shuffle", "That old feeling is gone", "The hustle is on") with great ease perfectly supported by Andy Kaulkin (piano), Bill Stuve (bass), Steve Magulian (drums) and a beautiful brass section (Clifford Solomon, Will Miller, George Parker). There is also an excellent cover of Hank Williams with "Honky tonk blues".

GUITAR CLASHERS FROM GAINESVILLE TOKYO

P-Vine

December 1999

Associé au guitariste nippon Mitsuyoshi Azuma, Roy a, semble t-il, enregistré ce disque en seulement quatre heures. Cet opus est tout entier dévolu à la guitare blues et jazz des deux leaders. Il s'ouvre avec une version décoiffante de "Okie dokie stomp" puis alterne reprises jazz ("Take the A-Train" de Billy Strayhorn) et hommages divers (Albert Collins avec "Sno-cone" et T-Bone Walker avec "I want a little girl") avec inspiration. On remarque aussi l'excellent "Tokyo woman". L'ensemble est donc varié et inspiré. On regrettera, quand même, un disque un peu longuet et des morceaux parfois un peu trop étirés ("Moonlight in Vermont" passant les neuf minutes).

Associated with Japanese guitarist Mitsuyoshi Azuma, Roy recorded this album in just four hours. It is entirely devoted to the blues and jazz guitar of the two leaders. It opens with a powerful version of "Okie dokie stomp" then alternates jazz covers ("Take the A-Train" by Billy Strayhorn) and tributes (Albert Collins with "Sno-cone" and T-Bone Walker with "I want a little girl") with inspiration. We also note the excellent "Tokyo woman". The set is varied and inspired. Regrettably, though, the album a bit long and tracks sometimes a little too stretched ("Moonlight in Vermont" up to nine minutes).

NEW FRONTIER LOVER

Severn

2000

Parfaitement produit, accompagné par d'excellents musiciens dont une remarquable section cuivres emmenée par John Jensen, Roy livre ici une très belle réussite pour le compte du label Severn. Ses superbes "The world's biggest fool", "What's the reason" sont typiques de son blues cuivré texano-californien. Mais les autres morceaux variés et parfaitement interprétés font de ce disque, au son un peu plus contemporain que d'habitude, un de ses meilleurs. Roy y brille au chant et à la guitare ("Roy's theme"). Ses solos sont accrocheurs et concis.

Perfectly produced, accompanied by excellent musicians including a remarkable brass section led by John Jensen, Roy delivers here a beautiful album for the Severn label. Its superb "The world's biggest fool", "What's the reason" are typical of his Texano-californian brassy blues. But the other tracks, perfectly interpreted, rank this CD, with a more contemporary sound than usual, one of his best. Roy shines on vocals and guitar ("Roy's theme"). His solos are catchy and concise.

IN THE HOUSE : LIVE IN LUCERNE

Crosscut

November 2001

Enregistré lors du festival de Lucerne en 2001, ce concert pêchu et dynamique de Roy Gaines mérite l'écoute. Néanmoins, ceux qui apprécient l'ambiance jazzy léchée de certains de ses albums risquent d'être déçus. Ici, le son est résolument puissant : une guitare plus amplifiée qu'à l'habitude, une rythmique appuyée, une section cuivres très présente et souvent sollicitée. Cette réserve mise à part, Roy Gaines livre ici une prestation scénique tout à fait intéressante qui vaut une écoute attentive.

Recorded at the Lucerne Festival in 2001, this punchy and dynamic concert of Roy Gaines deserves listening. However, those who enjoy the jazzy atmosphere of some of his albums may be disappointed. Here, the sound is decidedly powerful : a more than usual amplified guitar, heavy rhythmic, a very present brass section. This reservation aside, Roy Gaines delivers a quite interesting live performance that is worth listening.

THE FIRST TB ALBUM

Black Gold / Delta Groove

April 2003

Il s'agit d'un disque au style sensiblement différent de ses précédent opus avec un son plus proche de Chicago que de son Texas natal. Roy produit seul cet album publié conjointement par Black Gold et Delta Groove. Le résultat est contrasté. Si "Every saturday night", "Switcheroo" et quelques autres s'avèrent de franches réussites, les reprises de "Baby please don't go" et de "Boom boom" me semblent assez peu convaincantes. Plaisant donc mais inégal. On note l'excellente prestation de Mitch Kashmar à l'harmonica.

This is a substantially different album from his previous with a sound closer to Chicago than his usual Texas style. Roy produced alone this album jointly published by Black Gold and Delta Groove. The result is a bit constrasted. If "Every saturday night", "Switcheroo" and others are frank successes, covers of "Baby please don't go" and "Boom Boom" seem rather unconvincing. Pleasant but uneven. We note the excellent performance of Mitch Kashmar on harmonica.

TUXEDO BLUES

Black Gold

December 2008

Ce disque a vraiment une histoire particulière. Roy Gaines a mis toutes ses économies dans ce projet qu'il avait en tête depuis 2006. Il a même emprunté un peu d'argent à ses proches pour le terminer. Son ambition était de rendre hommage aux grands orchestres de Count Basie ou de Duke Ellington qui l'ont fait rêver dans sa jeunesse. Il a, donc, rassemblé une vingtaine de cuivres, tous plus prestigieux les uns que les autres, dans le studio Capitol de Los Angeles parmi lesquels Wilton Felder, Jon Papenbrook, Jackie Kelso, Don Roberts, Fred Jackson et bien d'autres. Roy a produit lui-même le disque sur sa propre marque Black Gold. Une production impeccable (tout comme le mixage et les arrangements) qui donne un son cristallin éblouissant à ce CD. Difficile de ressortir un titre ou un autre tant l'ensemble est magnifique, que ce soit ses propres compositions ("Blues from hell", "Thang shaker") ou quelques reprises superbement interprétées ("Inflation blues", "Miss Celie's blues", "Route 66"). Outre les cuivres particulièrement en vue dans ce genre de projet, le reste du groupe est à l'avenant. Le chant et la guitare veloutée de Roy sont particulièrement inspirés et bien placés. Au piano, on remarque la participation de son vieil ami Joe Sample. Un pur chef d'oeuvre.

This record really has a special history. Roy Gaines has put all his savings into this project he had in mind since 2006. He even borrowed some money to his family to finish it. His ambition was to pay tribute to the big bands of his youth (those of Count Basie and Duke Ellington). He collected twenty brass musicians, all the more prestigious than the others in the Los Angeles Capitol studio including Wilton Felder, Jon Papenbrook, Jackie Kelso, Don Roberts, Fred Jackson and many others. Roy has produced himself this CD on his own Black Gold imprint. Impeccable production (as mixing and arrangements) which gives its dazzling crystalline sound to this CD. Difficult to highlight one track or another as the whole album is beautiful, whether his own compositions ("Blues from hell", "Thang shaker") or a few covers superbly interpreted ("Inflation blues", "Miss Celie's blues" "Route 66"). In addition to the magnificent brass section, the rest of the group is perfectly competent. Roy's singing and velvety guitar are particularly inspired and well placed. There is the participation of his old friend Joe Sample on piano. A pure masterpiece .

THE WAR IS OVER

Black Gold

2013

Cet opus est constitué de plusieurs séquences distinctes en concert (Jazz-club Meridien à Paris, Roxbury d'Hollywood) et en studio. Les différentes orchestrations et ambiances rendent le disque assez composite et inconstant. Malgré tout, la qualité et l'inspiration sont globalement au rendez-vous ("Badder than bad" est fort réussi).

The album consists of several distinct sessions in concert (Jazz Club Meridien in Paris, Roxbury in Hollywood) and studio. Different orchestrations and atmospheres and make the album sometimes inconstant and heterogeneous. Nevertheless, the quality and inspiration are generally present ("Badder than bad" is really great).