b. June 7th, 1949 in Franklin (Virginia)

LOOKING FOR LOVE

Appaloosa

1994

Issue d'une famille très pieuse de Virginie, elle chante à l'église dans une chorale de gospel. Elle grandit à Norfolk en écoutant la radio WRAP qui diffuse une heure de blues par jour. Dans les années 70, Shirley fait les premières parties de Z.Z. Hill ou d'Aretha Franklin. Désireuse de percer dans la communauté blues, elle monte à Chicago en 1983 et fréquente les clubs de la ville. Elle partage un temps les tournées du Professor Eddie Lusk et collabore avec plusieurs bluesmen comme Buster Benton, "Little" Johnny Christian et Artie "Blues Boy" White. Sous la supervision du producteur-guitariste Maurice John Vaughn, Shirley a l'opportunité de graver son premier album : voix sensible bien posée, accompagnement compétent dans un style soul-blues contemporain plutôt efficace. Un bon début. Un petit regret tout de même : il n'y a aucune composition personnelle de Shirley dans ce disque (la plupart des morceaux sont signés soit par Maurice John Vaughn soit par Casey Jones).

Coming from a very religious family in Virginia, she sang in church in a gospel choir. She grew up listening to Norfolk WRAP radio which broadcast one hour of blues per day. In the 70's, Shirley became an opening act for Z.Z. Hill and Aretha Franklin. Eager to break into the blues community, she goes to Chicago in 1983 and performs in city's clubs. She tours with Professor Eddie Lusk for a while and works with several bluesmen like Buster Benton, "Little" Johnny Christian and Artie "Blues Boy" White. Under the supervision of producer-guitarist Maurice John Vaughn, Shirley has the opportunity to record her first album : sensitive and well-pitched voice, competent musicians in a rather effective contemporary soul-blues style. A good start. A little regret, however : there is no Shirley's personal composition in this record (most of tracks are signed either by Maurice John Vaughn or by Casey Jones).

WOMEN OF BLUE CHICAGO

Delmark

KILLER DILLER

Delmark

February 1996 - October 2001

Cet album est composé de plusieurs séances situées entre 1996 et 2001. Les deux morceaux de la première d'entre elles (février 1996) étaient préalablement parues dans l'anthologie "Women of Blue Chicago". On y retrouve pas moins de cinq guitaristes différents tout au long de ces séances mais on remarque surtout Maurice John Vaughn et Johnny B. Moore. Quelques très bons moments parsèment ce disque : "Killer diller", "Your turn to cry", "As the years go passing by", "No deposit no return", "Love abuse". Deux compositions personnelles méritent également l'écoute : "The blues is all I've got" (co-composée avec Tad Robinson) et "Missed the best chance". Même si elle ne brille pas spécialement par son originalité vocale, Shirley livre dans ce disque une prestation convaincante.

This album consists of several sessions taken between 1996 and 2001. Two sides of the first one (february 1996) were previously issued in the "Women of Blue Chicago" anthology. There are no less than five different guitarists throughout these sessions but we notice particularly Maurice John Vaughn and Johnny B. Moore. Some very good moments dotting this disc : "Killer diller", "Your turn to cry", "As the years go passing by", "No deposit no return", "Love abuse". Two original compositions are also worth listening : "The blues is all I've got" (co-composed with Tad Robinson) and "Missed the best chance". Even though she does not particularly shine by the originality of her voice, Shirley delivers in this record a convincing performance.

RED HOT MAMAS

Blue Chicago

June - July 1997

MOJO MAMAS

Blue Chicago

December 1999

IT AIN'T OVER

Delmark

March 2008

Il s'agit du concert-anniversaire pour les 55 ans de la firme Delmark fondée par Bob Koester. Shirley y interprète "As the years go passing by" bien soutenue par d'excellents musiciens.

This is the birthday concert for the 55 years of Delmark, label founded by Bob Koester. Shirley sings "As the years go passing by" well supported by excellent musicians.

BLUES ATTACK

Delmark

June 2008 - June 2009

Figure du North Side de Chicago (et notamment du club Blue Chicago) depuis le début des années 90, Shirley propose ici son troisième album (le second chez Delmark). Malgré des reprises trop convenues de "634-5789" et de "Unchain my heart", on trouve quelques franches réussites (signées Maurice John Vaughn ou Shirley Johnson) comme "You're reckless", "Blues attack", "I'm going to find me a lover" ou le tempo se teinte ostensiblement de funk. Parmi ses accompagnateurs, on remarque surtout le guitariste Luke Pytel, inspiré et précis. Un disque partiellement convaincant, assez inégal, qu'on ne conseillera qu'aux amateurs confirmés de Shirley.

Chicago's North Side mainstay (including Blue Chicago club) since the early 90's, Shirley gives here his third album (the second for Delmark). Despite pale covers of "634-5789" and "Unchain my heart", there are some achievements (signed Maurice John Vaughn or Shirley Johnson) like "You're reckless", "Blues attack", "I'm going to find me a lover" where tempo is pointedly tinged of funk. Among her musicians, we especially notice Luke Pytel, inspired and accurate guitariste. A partially convincing disc, rather uneven, as we do advise to Shirley confirmed fans.

TRIBUTE : DELMARK 65TH ANNIVERSARY

Delmark

2018

Pour cet hommage aux plus grands artistes ayant enregistrés pour le label Delmark, Shirley Johnson reprend "Need your love so bad" en hommage à Bonnie Lee.

For this tribute to the greatest artists who have recorded for the Delmark label, Shirley Johnson covers "Need your love so bad" in tribute to Bonnie Lee.