Granville Henely Mac Ghee

b. March 23rd, 1917 in Kingsport (Tennessee)

d. August 15th, 1961 in New York (New York)

STICKS MC GHEE Vol.1 : 1947 - 1951

RST

STICKS MC GHEE Vol.2 : 1951 - 1960

RST

CHRONOLOGICAL 1947 - 1951

Classics

CHRONOLOGICAL 1951 - 1960

Classics

COMPLETE RECORDED WORKS Vol.1 (1947-1951)

Document

COMPLETE RECORDED WORKS Vol.2 (1951-1960)

Document

NEW YORK BLUES AND R&B

JSP

Granville Henely Mac Ghee dit "Sticks" (ou "Stick") est le petit frère de Walter "Brownie" Mac Ghee, originaire comme lui du Tennessee. Durant l'enfance, Sticks apprend la guitare et le piano mais s'orientera vite vers le premier. Il travaille un temps avec son père avant de s'installer à Portsmouth en Virginie puis à New York. En 1942, il rejoint l'armée dans un camp d'entrainement en Virginie. Mais, après avoir été blessé dans le Pacifique dans les derniers jours de la guerre, Sticks quitte l'armée et rentre à New York. Avec l'aide de son frère, il enregistre la première version de son désormais célèbre "Drinkin' wine spo-dee-o-dee" pour Harlem (un label dirigé par J. Mayo Williams) en 1947. Mais, le succès et la demande augmenteront suffisamment pour que le label Atlantic lui organise une session pour enregistrer une nouvelle version de son titre (que Jerry Lee Lewis rendra mondialement célèbre un peu plus tard). D'autres réussites verront le jour lors de cette session de février 1949 : "Tall pretty woman", "Lonesome road blues". Il y est accompagné de son frère Brownie (guitare), "Big Chief" Ellis (piano), Gene Ramey (basse) et un batteur resté inconnu. Sticks s'y révèle un compositeur doué, excellent chanteur et guitariste, capable aussi bien de blues terriens que de pièces R&B sophistiquées. Lors des séances pour Atlantic qui suivront, il proposera le superbe "Venus blues" mais aussi "She's gone rock away blues", "Blue barrelhouse" (ces derniers titres avec l'apport décisif de Sonny Terry et de Van "Piano Man" Walls). Il reste chez Atlantic jusqu'en décembre 1951 remportant un nouveau succès avec "Tennessee waltz". Contacté par Ted Lewis, le patron du label London, il grave un nouveau simple début 1951 ("You gotta have something on the ball"). Mais, après sa période Atlantic, sa renommée décroit assez rapidement et Sticks est forcé de prendre le métier de taxi pour survivre. Il y aura encore un simple mineur pour Essex l'année suivante. Il signe un contrat prometteur pour King ou il reste deux ans (1953-55) y produisant une douzaine de titres dans un style jump-blues : "Little things we used to do", "Head happy with wine", Jungle juice". Entretemps, il passe chez Savoy ou il compose les magnifiques "Things have changed" et "Travelin' on". Après 1955, les engagements se font beaucoup plus rares pour Sticks qui sombre dans l'oubli. Atlantic lui organisera une nouvelle séance en 1957 mais qui, malheureusement, restera inédite. En 1960, une dernière session pour Herald lui permet de graver quelques titres avec l'harmoniciste J.C. Burris (le neveu de Sonny Terry). Alors qu'il vivait dans un grand dénuement, Sticks décède d'un cancer du poumon l'année suivante dans un hôpital du Bronx. Les intégrales Classics et Document reprennent parfaitement cette oeuvre importante. Le coffret JSP ajoute à l'oeuvre complète une bonne partie des titres ou Sticks est accompagnateur (notamment pour son frère Brownie). En cela, il sera plutôt conseillé aux fans confirmés du bluesman. Par contre, l'édition RST est incomplète : le premier volume rassemble effectivement l'intégrale de la période concernée mais le second n'en reprend que quelques morceaux aux côtés de titres d'autres artistes.

Granville Henely "Sticks" (or "Stick") Mac Ghee is the younger brother of Walter "Brownie" Mac Ghee, a native of Tennessee like him. During childhood, Sticks learns guitar and piano, but will focuse quickly to the first instrument. He worked for a while with his father before settling in Portsmouth, Virginia and then in New York. In 1942, he joined the army in a training camp in Virginia. But, after being wounded in the Pacific in the last days of the war, Sticks left the army and returned to New York. With the help of his brother, he recorded the first version of his now famous "Drinkin' wine spo-dee-o-dee" for Harlem (a label run by J. Mayo Williams) in 1947. But, the success and demand will rise enough so that the Atlantic label organize him a session to record a new version of his title (Jerry Lee Lewis' version will be world famous later). Other highlights will emerge during this session in february 1949 : "Tall pretty woman", "Lonesome road blues". He is accompanied by his brother Brownie (guitar), "Big Chief" Ellis (piano), Gene Ramey (bass) and a drummer remained unknown. Sticks reveals himself a gifted songwriter, great singer and guitarist, able to compose down-home blues as well as sophisticated R&B. During Atlantic sessions that follow, he will write the superb "Venus blues" but also "She's gone rock away blues", "Blue barrelhouse" (these latter titles with the decisive contribution of Sonny Terry and Van "Piano Man" Walls). He stays at Atlantic until december 1951 winning another success with "Tennessee waltz". Contacted by Ted Lewis, London label's boss, he cuts a new single early 1951 ("You gotta have something on the ball"). But after his Atlantic period, his fame decreases fairly quickly and Sticks is forced to take a taxi job to survive. There will be a minor single for Essex next year. He signed a promising contract for King where he stayed for two years (1953-1955), producing a dozen titles in a jump-blues style : "Little things we used to do", "Head happy with wine", "Jungle juice". Meanwhile, he joined Savoy where he composed the beautiful "Thing have changed" and "Travelin' on". After 1955, the engagements are much rarer for Sticks who is sinking into oblivion. Atlantic will organize another session in 1957 but, unfortunately, it remains unissued. In 1960, a final session for Herald allows him cut some songs with harmonicist J.C. Burris (nephew of Sonny Terry). While living in destitution, Sticks died of lung cancer the following year in a hospital in the Bronx. The Document and Classics editions showcase perfectly this important work. JSP box-set adds to the complete work much titles in which Sticks is accompanist (including his brother Brownie). In this, it will be more advisable for experienced bluesman fans. However, the RST edition is incomplete : the first volume effectively brings the complete production of the concerned period but the second only takes a few sides alongside tracks by other artists.

DRINKIN' WINE SPO-DEE-O-DEE

Crown Prince

February 1949 - November 1954

Il n'y a pas eu beaucoup de microsillons ou de CDs proposant une belle sélection de l'oeuvre de Sticks Mac Ghee. Celui-ci édité par les suédois de Crown Prince en 1982 fut un des premiers. Il dresse un panorama convaicant de l'oeuvre du bluesman chez Atlantic et King (les deux principaux labels pour lesquels il a travaillé). On retrouve quelques uns de ses meilleurs morceaux : "Drinkin' wine spo-dee-o-dee", "Let's do it", "One monkey don't stop the show", "Wee wee hours".

There are not a lot of LPs or CDs providing a fine selection of Sticks Mac Ghee's production. This one published by the swedish Crown Prince in 1982 was one of the first. It showcases an efficient overview of the bluesman's work at Atlantic and King (both major labels where he worked). We find some of his best tracks, "Drinkin' wine spo-dee-o-dee", "Let's do it", "One monkey don't stop the show", "Wee wee hours".

HIGHWAY OF BLUES

Audio Lab

NEW YORK BLUES

Ace

January 1953 - February 1955

Ces deux disques sont centrés uniquement sur la période King de Sticks Mac Ghee. Celle-ci, bien que légèrement inférieure à l'époque Atlantic, recèle plusieurs sommets comme l'irrésistible "Jungle juice" (présent dans les deux recueils). Le disque "New York blues", proposé par Ace, reprend la totalité de la production King. Par contre, Le LP Audio Lab présente sur une face quelques pistes de Sticks Mac Ghee et sur l'autre des morceaux de John Lee Hooker.

Both albums are focused only on the King period of Sticks Mac Ghee. This period, although slightly less interesting than the Atlantic era, has several peaks like the irresistible "Jungle juice" (proposed in both albums). The "New York blues" volume, issued by Ace, collect the entire King production. However, the Audio Lab LP present on one side some tracks of Sticks Mac Ghee and on the other, tracks of John Lee Hooker.

ON THE ROAD

Folkways

Xtra

1958

En réalité, ce disque est souvent attribué, à juste titre, à Sonny Terry. Mais, dans cette séance pour Folkways, ses deux acolytes Sticks Mac Ghee (à la guitare) et J.C. Burris (harmonica et os) prennent quelques morceaux en leader. Sticks chante notamment "Jailhouse blues", "Easy rider", "Drink of wine" (une nouvelle version de "Drinkin' wine spo-dee-o-dee"), "My baby gone home". On sent que les trois compagnons ont l'habitude de jouer ensemble tant leur entente est parfaite. Une très belle séance à redécouvrir offrant un bon complément à l'oeuvre de Sticks Mac Ghee.

In fact, this record is often attributed, rightly, to Sonny Terry. But in this session for Folkways, his two acolytes Sticks Mac Ghee (guitar) and J.C. Burris (harmonica and bones) take a few pieces as leaders. Sticks sings especially "Jailhouse blues", "Easy rider", "Drink of wine" (a new version of "Drinkin' wine spo-dee-o-dee"), "My baby gone home". We assume that the three companions are used to playing together as their feeling is perfect. A great session to rediscover offering a good complement to the work of Sticks Mac Ghee.