William Arnold

b. September 16th, 1935 in Chicago (Illinois)

CRYING AND PLEADING

Charly

BLOW THE BACK OFF IT

Red Lightnin'

EDDIE TAYLOR & BILLY BOY ARNOLD

Teichiku

I WISH YOU WOULD

Charly

March 1955 - September 1957

A la fin de l'année 1954, Bo Diddley (Ellas Mac Daniel) passe la porte de chez Chess accompagné de son ami Billy Boy Arnold et du reste de son groupe du moment (Jerome Green, Clifton James) pour une répétition informelle. Ses premiers morceaux seront finalement enregistrés en mars 1955 ("I'm a man", "Little girl", "You don't love me"). Mais, Arnold aura l'opportunité de graver en leader du groupe : "You got to love me", "I'm sweet on you" et "Rhumba". La séance suivante est prévue pour le mois de mai de la même année. Mais, entretemps, Arnold, peu convaincu du désir de Leonard Chess de le promouvoir, part chez le concurrent Vee-Jay. En compagnie de Jody Williams, Henry Gray, Milton Rector et Earl Phillips, en mai 1955, il enregistre le simple "I wish you would" / "I was fooled". De retour chez Chess pour la seconde séance aux côtés de Bo Diddley, Billy Boy Arnold sera rapidement mis à la porte (et remplacé par Little Walter) pour cette infidélité. Il poursuivra, alors, sa fructueuse collaboration avec Vee-Jay avec plusieurs superbes morceaux. Entre blues et rock & roll, les classiques immortels abondent : "I wish you would", "I ain't got you", "Prisoner's plea" mais aussi "I was fooled", "Don't stay out all night" et "Rockinitis". Des morceaux courts et accrocheurs ou il est accompagné par de magnifiques musiciens comme Jody Williams, Syl Johnson, Sunnyland Slim, Fred Below, Mack Thompson ou Henry Gray. La cohésion entre eux est parfaite. Une sélection exceptionnelle. Des quatre sélections qui reprennent cette oeuvre mémorable, seule "I wish you would" voit le jour en CD.

At the end of 1954, Bo Diddley (Ellas Mac Daniel) passes the door at Chess with his friend Billy Boy Arnold and the rest of his group (Jerome Green, Clifton James) for an informal rehearsal. His early pieces are finally recorded in march 1955 ("I'm a man", "Little girl", "You don't love me"). But Arnold will have the opportunity to become the one-time leader of the band : "You got to love me", "I'm sweet on you" and "Rhumba". The next meeting is scheduled for May of the same year. But, meanwhile, Arnold, unconvinced by the desire to Leonard Chess to promote him, left Chess for the Vee-Jay competitor imprint. Along with Jody Williams, Henry Gray, Milton Rector and Earl Phillips, in may 1955, he recorded the single "I wish you would" / "I was fooled". Back at Chess for the second session alongside Bo Diddley , Billy Boy Arnold will be quickly fired (and replaced by Little Walter) for this infidelity. Then, he will continue his fruitful collaboration with Vee-Jay with several beautiful pieces. Between blues and rock & roll, immortal classics abound : "I wish you would", "I ain't got you", "Prisoner's plea" but also "I was fooled", "Don't stay out all night" and "Rockinitis". Short, catchy songs where he is accompanied by wonderful musicians like Jody Williams, Syl Johnson, Sunnyland Slim, Fred Below, Mack Thompson and Henry Gray. Cohesion between them is perfect. An exceptional selection. Four selections gather this memorable work but only "I wish you would" is available on CD.

DOWN HOME HARP

Testament

April 1962 / June 1966

Dans cette anthologie sont recueillis trois morceaux de Billy Boy Arnold. Dans deux d'entre eux ("We all gotta go", "Mattie Mae"), il est accompagné par le pianiste Blind John Davis. Le troisième ("Billy Boy's jump") provient d'une séance de 1966 et figure également dans le disque "Goin' to Chicago" (disponible chez Testament).

In this anthology are collected three tracks of Billy Boy Arnold. In two of them ("We all gotta go", "Mattie Mae"), he is accompanied by pianist Blind John Davis. The third ("Billy Boy's jump") from a 1966 session is also included in "Goin 'to Chicago" (released by Testament).

JOHNNY JONES WITH BILLY BOY ARNOLD

Alligator

June 1963

Edité tardivement en 1979, ce disque capture une performance en public de Johnny Jones en compagnie de l'harmoniciste Billy Boy Arnold sur la scène du Fickle Pickle. A ce moment là, George Mitchell et Michael Bloomfield étaient les jeunes producteurs du club. Ils demandèrent à Norman Dayron d'enregistrer le duo avec son équipement d'enregistrement portable. Les deux bluesmen se partagent le chant dans un registre sensiblement différent mais leur cohésion musicale est parfaite ("I hear my black name ringing"). Le disque donne une bonne idée de ce qu'était une soirée de blues dans un club de Chicago à cette époque.

Issued late in 1979, this disc captures a public performance by Johnny Jones accompanied by harmonicist Billy Boy Arnold on Fickle Pickle's stage. At that time, George Mitchell and Michael Bloomfield were young club's producers. They asked Norman Dayron to record the duet with his portable recording equipment. Both bluesmen share the song in a slightly different tone, but their musical cohesion is perfect ("I hear my black name ringing"). The album gives a good idea of what was a night of blues in a Chicago's club at that time.

LIVE AT THE FICKLE PICKLE

Flyright

RARE GEMS

Roots

RARE CHICAGO BLUES

Rounder

June 1963

Dans le LP Flyright "Live at the Fickle Pickle", on trouve trois morceaux inédits (dont deux chantés par Arnold) de la même performance au Fickle Pickle mais non repris dans la version Alligator. Les deux autres anthologies reprennent des titres déjà publiés dans la version Alligator.

In the Flyright LP "Live at the Fickle Pickle", there are three unreleased tracks (two of them sung by Arnold) of the same Fickle Pickle performance but not included in the Alligator release. The two other anthologies propose titles already issued in the Alligator disc.

MORE BLUES ON THE SOUTHSIDE

Prestige - Bluesville

December 1963

Après les magnifiques créations de l'époque Vee-Jay, Billy Boy Arnold se retrouve inexplicablement au creux de la vague. Il cumule les petits boulots (conducteur de bus) et vivote en jouant dans le circuit des clubs. Produit par Sam Charters pour la marque Bluesville (appartenant à Prestige), cet album marque le retour au premier plan d'Arnold. Encore une fois, il se révèle en très grande forme avec ses accompagnateurs (parmi lesquels "Mighty" Joe Young et Lafayette Leake). Dans le prolongement direct de sa production Vee-Jay, il propose quelques excellents morceaux comme "School time", "Two drinks of wine", "Get out of here" ainsi que deux très beaux instrumentaux "Billy Boy's blues" et "Playing with the blues" (ce dernier seulement sur la version CD).

After the beautiful creations of the Vee-Jay era, Billy Boy Arnold finds himself inexplicably bottomed. He runs odd jobs (bus driver) and plays in the club circuit. Produced by Sam Charters for Bluesville brand (owned by Prestige), the album marks Arnold's return to the forefront. One more time, he appears in great shape with his companions (including "Mighty" Joe Young and Lafayette Leake). In the direct continuation of his Vee-Jay production, he offers some excellent songs like "School time", "Two drinks of wine", "Get out of here" as well as two beautiful instrumental "Billy Boy's blues" and "Playing with the blues" (the latter only on the CD version).

GOIN' TO CHICAGO

Testament

June - September 1966 / July 1977

Le programme rassemble deux sessions datant de l'année 1966 (dont une, la moins intéressante, captée par Norman Dayron). On retrouve les musiciens habituels de Billy Boy Arnold : Jody Williams, "Mighty" Joe Young, Jerome Arnold. Parmi les morceaux les plus réussis, on peut ressortir les deux versions de "Left my happy home", "Cryin' and pleadin'" (un dérivé de "I wish you would"), "Baby left me a mule to ride". Le CD propose également un titre enregistré en public en juillet 1977 : "Somebody help me with these blues".

The program gathers two sessions from 1966 (one of which, the least interesting, is captured by Norman Dayron). There are Billy Boy Arnold's usual musicians : Jody Williams, "Mighty" Joe Young, Jerome Arnold. Among the most interesting tracks, we can highlight both versions of "Left my happy home", "Cryin 'and pleadin'" (a derivative of "I wish you would"), "Baby left me a mule to ride". The CD also features a recorded live title in July 1977 : "Somebody help me with these blues".

KINGS OF CHICAGO BLUES vol.3

Vogue

SINNER'S PRAYER

Red Lightnin'

March 1970

Cette session chicagoane de mars 1970 devra attendre cinq années pour être publiée par le label français Vogue. L'année suivante, la firme anglaise Red Lightnin' de Peter Shertser réédite le matériel (il existe quelques différences dans l'intitulé des morceaux entre les deux éditions). Toutefois, cet enregistrement n'a, malheureusement, pas encore connu les honneurs d'une édition CD. Il est, pourtant, de premier plan. Magnifiquement accompagné par un orchestre débordant de feeling (Louis Myers, Johnny "Big Moose" Walker), l'harmonica de Billy Boy Arnold surgit, toujours clair et mélodique. Son blues lent "Troubles" (ou "Ooh Wee" pour l'autre édition) est d'une grande beauté. Il semble que la guitare de Sammy Lawhorn ait été ajouté plus tard (overdubs).

This chicagoan session in March 1970 will have to wait five years to be published by the French label Vogue. The following year, the british firm Red Lightnin' of Peter Shertser reissued material (there are some differences in the titles of songs between the two editions). However, this recording has, unfortunately, not yet seen the honors of a CD edition. It is, nevertheless, a first-rate album. Beautifully accompanied by an orchestra full of feeling (Louis Myers, Johnny "Big Moose" Walker), Billy Boy Arnold's harp arises, always clear and melodic. His slow blues "Troubles" (or "Ooh Wee" on the other edition) is splendid. It seems that Sammy Lawhorn guitar was added later (overdubs).

AMERICAN BLUES LEGENDS

Big Bear

May 1975

Figurant à l'affiche de la tournée de l'American Blues Legends de 1975, Billy Boy Arnold est présent sur deux titres de ce recueil. Deux standards parfaitement exécutés : "I wish you would" et "Sugar mama". Le témoignage d'une excellente prestation scénique captée au 100 Club de Londres.

Billed for the American Blues Legends 1975 tour, Billy Boy Arnold is present on two tracks on this collection. Two standard perfectly executed: "I wish you would" and "Sugar mama." The testimony of a great stage performance captured at 100 Club in London.

THE DEVIL'S MUSIC

Red Lightnin'

Indigo

January 1976

Enregistré à l'occasion d'un documentaire sur le blues diffusé par la BBC, ce double LP (puis triple CD) contient deux morceaux de Billy Boy Arnold gravé avec les Aces (Louis & Dave Myers, Fred Below) : le lent "Somebody help me" joué à l'harmonica chromatique ainsi que le syncopé "She fooled me".

Recorded during a documentary on the blues broadcast by the BBC, this double LP (then triple CD) contains two tracks of Billy Boy Arnold cut with the Aces (Louis & Dave Myers, Fred Below) : slow-blues "Somebody help me" played with chromatic harmonica and the syncopated "She fooled me".

CHECKIN' IT OUT

Red Lightnin'

Sequel

CHICAGO BLUES FROM ISLINGTON MEWS

Angel Air

BLOWIN' THE BLUES AWAY

Culture Press

DIRTY MOTHER

Music Avenue

THE 1977 LONDON SESSIONS

Red Lightnin'

BLUE AND LONESOME

Blues Boulevard

CATFISH

Catfish

October 1977

Disponible sous quantité d'habillages différents, cette séance, organisée par Peter Shertser, se déroule au Pathway Studios d'Islington (au nord de Londres). Il s'agit de la première fois que Billy Boy Arnold enregistre hors de Chicago. Le résultat inégal est principalement dû à des accompagnateurs (Tony Mac Phee & The Groundhogs) parfois trop amplifiés et, parfois, saturés (le titre "Dirty Mother" le démontre amplement). La délicatesse des enregistrements antérieurs s'est évaporée. Fort heureusement, le chant et l'harmonica de Billy Boy Arnold demeurent intacts.

Available on different presentations, this session, organized by Peter Shertser takes place at Pathway Studios in Islington (North London). This is the first time that Billy Boy Arnold records out of Chicago. The uneven result is mainly due to accompaniment (Tony Mac Phee & The Groundhogs) sometimes too amplified and saturated (that the title "Dirty Mother" amply demonstrates). The delicacy of historical records has evaporated. Fortunately, Billy Boy Arnold's singing and harmonica remain intact.

SUPERHARPS (EP)

Red Lightnin'

October 1977

Dans cet EP figurent deux morceaux issus des séances de l'album précédent : une version relativement stimulante de "Catfish" et "Just a dream".

There are two songs from the previous album sessions in this EP : relatively stimulating version of "Catfish" and "Just a dream".

IT'S GREAT TO BE RICH (EP)

Red Lightnin'

October 1977

Un autre EP édité par Red Lightnin' avec les chutes provenant des sessions de "Checkin' it out". Dans celui-ci, il y a un morceau d'Arnold intitulé "It's great to be rich".

Another EP published by Red Lightnin' with one unissued cut from "Checkin 'it out" sessions. Here, Arnold's track is "It's great to be rich".

LIVE AT THE VENUE

Catfish

Summer 1980

Il s'agit de bandes restées inédites et qui étaient la propriété de la firme Red Lightnin'. Elles retranscrivent un prestation scénique de Billy Boy Arnold datant de 1980. Ce concert compte la participation du guitariste Martin Stone (membre fondateur de Savoy Brown). Celui-ci, pas toujours inspiré, parfois approximatif, n'est pas à son meilleur niveau. De plus, la qualité sonore de l'enregistrement laisse parfois à désirer. En dehors de ces quelques réticences, le disque s'écoute avec un vrai plaisir.

These unpublished tapes were the property of the Red Lightnin' company. They transcribe a live performance of Billy Boy Arnold dating from 1980. This concert includes the participation of guitarist Martin Stone (founder member of Savoy Brown). Stone, not always inspired, sometimes approximative, is not at his best. In addition, the sound recording quality is sometimes confuse. Apart from these reticences, this album is worth listening.

TEN MILLION DOLLARS

Blue Phoenix

Evidence

December 1984

Cette séance française montre, qu'après une longue absence, Billy Boy Arnold demeure toujours inspiré en studio. Son talent est intact. Parfaitement accompagné, notamment par le tandem de guitaristes Jimmy Johnson (un ami de longue date) et John "Mad Dog" Watkins, il livre un solide album composé de nombreuses reprises ("Trust my baby", "Just a little bit", "Last night") et de quelques compositions personnelles ("Ten million dollars" et une énième version de "I wish you would").

This french session shows, that after a long absence, Billy Boy Arnold remains inspired in studio. His talent is intact. Perfectly accompanied, more particularly by guitarists Jimmy Johnson (a longtime friend) and John "Mad Dog" Watkins, he delivers a solid album with many covers ("Trust my baby", "Just a little bit", "Last night") and some personal compositions ("Ten million dollars" and yet another version of "I wish you would").

CONSOLIDATED MOJO

Electro-Fi

October 1992

Enregistrée en 1992 sous la houlette du producteur et harmoniciste Mark Hummel, la séance ne fut pas publiée avant 2005. Pour l'occasion, c'est son propre groupe (avec un jeune Rusty Zinn) qui joue derrière Billy Boy Arnold. Tous ses grands succès attendus sont là, bien interprétés mais sans grande surprise. Un disque honnête mais sans saveur.

Recorded in 1992 under the guidance of producer and harpist Mark Hummel, this session was not issued until 2005. For the occasion, it is his own group (with a young Rusty Zinn) playing behind Billy Boy Arnold. All major expected success are there, properly interpreted but without real surprise. An honest but flavourless record.

BACK WHERE I BELONG

Alligator

1993

Cet album symbolise le come-back de Billy Boy au premier plan. Produit par Randy Chortkoff et affublé d'une belle paire de jeunes guitaristes (Zach Zunis et Rick Holmstrom), il retrouve avec une certaine fraicheur avec les inévitables vieux standards ("I wish you would", "Prisoner's plea", "Shake the boogie"), deux superbes reprises de classiques de Slim Harpo ("Shake your hips") et Big Maceo ("Worried life blues") ainsi quelques compositions bien ficelées notamment l'excitant "Move on down the road" (co-écrite avec le pianiste Andy Kaulkin).

This album represents Billy Boy's comeback in the foreground. Produced by Randy Chortkoff and accompanied by a nice pair of young guitarists (Zach Zunis and Rick Holmstrom), he found again a certain freshness with the inevitable old standards ("I wish you would", "Prisoner's plea", "Shake the boogie"), two great classic covers of Slim Harpo ("Shake your hips") and Big Maceo ("Worried life blues") and some well-crafted compositions including the exciting "Move on down the road" (co-written with pianist Andy Kaulkin).

ELDORADO CADILLAC

Alligator

1995

Par rapport au disque précédent, la maison de disque est la même mais l'équipe est complètement différente. Le disque est co-produit, cette fois, par Billy Boy Arnold, Bruce Iglauer et Scott Dirks et les musiciens sont différents. La paire de guitaristes représentée par Bob Margolin et James Wheeler semble plus présente mais un peu moins créative que le tandem précédent. "Lowdown thing or two", "Been gone too long" et l'allongé "Loving mother for you" sont d'excellents moments.

Compared to the previous album, the record company is the same but the team is completely different. The album is co-produced, this time, by Billy Boy Arnold, Bruce Iglauer and Scott Dirks and musicians are different. The pair of guitarists represented by Bob Margolin and James Wheeler seems more present but less creative than the previous tandem. "Lowdown thing or two", "Been gone too long" and the extended "Loving mother for you" are excellent.

BLUES BEFORE SUNRISE

Delmark

October 1996

Il s'agit d'un concert qui fut organisé pour le soutien de l'émission de radio "Blues before sunrise" animée par Steve Cushing sur WBEZ. Un disque intéressant, quoique relativement mineur, qui permet, surtout, de soutenir une émission qui existe depuis 1980. Billy Boy Arnold fait partie des artistes invités et propose un long medley de plus de dix minutes composé de titres de John Lee "Sonny Boy" Williamson.

This is a concert that was organized to support the radio show "Blues before sunrise" hosted by Steve Cushing on WBEZ. An interesting disc, although relatively minor, which, importantly, support a program that has existed since 1980. Billy Boy Arnold is one of the featured artists and offers a long medley of more than ten minutes of John Lee "Sonny Boy" Williamson covers.

LIVE IN LONG BEACH

Rockbeat

1997

Dans ce disque au son passable, Billy Boy Arnold et Dave Alvin donne une version minimaliste et un peu monotone de "I wish you would".

In this disc with passable sound, Billy Boy Arnold and Dave Alvin give a little monotonous and minimalist version of "I wish you would".

LIVE FROM CHICAGO'S HOUSE OF BLUES

House of Blues

1997

Pour ce concert, Billy Boy monte sur scène aux côtés des Blues Brothers pour jouer une version sympathique de son standard "I wish you would".

For this concert, Billy Boy climbs on stage alongside the Blues Brothers to play a nice version of his standard "I wish you would".

BOOGIE 'N SHUFFLE

Stony Plain

1999 - 2001

Sous l'influence de Duke Robillard (guitariste et producteur), l'album est tourné, cette fois, vers un R&B cuivré et swinguant comme en témoigne la reprise de Jimmy Mac Cracklin ("Just got to know"). Billy Boy se fait aussi assez discret à l'harmonica se concentrant sur le chant. On est loin du Chicago blues habituel et les amateurs pourraient être désappointés. Un bon album tout de même.

Under Duke Robillard's influence (guitarist and producer), the album turns, this time, to a swinging and brassy R&B as evidenced by a Jimmy Mac Cracklin cover ("Just got to know"). Billy Boy is also quite discreet with his harmonica focusing on singing. It is far from the usual Chicago blues and his fans may be disappointed. A good album nonetheless.

MARK HUMMEL'S BLUES HARMONICA BLOWOUTS

Electro-Fi

?

Billy Boy Arnold interprète sur ce double-CD une intéressante version de "Sugar gal".

On this double-CD, Billy Boy Arnold performs an interesting version of "Sugar gal".

HOUSE ROCKIN' AND BLUES SHOUTIN'

Blue Witch

February 2006

Dans cette anthologie fêtant les 15 ans du Rhythm Room de Bob Corritore, on retrouve Billy Boy Arnold sur le sympathique morceau "Two drinks of wine".

In this anthology celebrating the 15th anniversary of Bob Corritore's Rhythm Room, we find Billy Boy Arnold on the nice track "Two drinks of wine".

BILLY BOY SINGS SONNY BOY

Electro-Fi

November 2007

Malgré une voix un peu plus faible, cet album se révèle en tous points une formidable réussite. Il aura fallu attendre 2007 pour qu'enfin Billy Boy Arnold rende un vibrant hommage à son mentor John Lee "Sonny Boy" Williamson, un des grands innovateurs de l'harmonica. Il avait bénéficié de son précieux enseignement près de soixante ans plus tôt alors qu'il n'était encore qu'un jeune adolescent. Sur les 17 titres qui composent l'album (un titre supplémentaire est caché), 14 sont des reprises de Williamson (dont les remarquables "Love me baby", "Half a pint", "Decoration day", "Cut that out", "Sugar mama") et trois sont des compositions originales ("$1000 dollar bill"). Les musiciens sont exceptionnels de feeling et de justesse (particulièrement Billy Flynn et Mel Brown).

Despite a slightly lower voice, this album proves itself in all respects a tremendous success. It took until 2007 to finally Billy Boy Arnold makes a tribute to his mentor John Lee "Sonny Boy" Williamson, one of the great innovators of the harmonica. He received his precious teaching nearly sixty years earlier when he was still a young teenager. Of the 17 tracks that contain the album (another title is hidden), 14 are taken from Williamson (whose remarkable "Love me baby", "Half a pint", "Decoration day", "Cut that out", "Sugar mama") and three original compositions ("$1000 dollar bill"). The musicians are exceptional for their feeling and precision (particularly Billy Flynn et Mel Brown).

THE WALTER DAVIS PROJECT

Electro-Fi

November 2007

Album-hommage imaginé et produit par le pianiste allemand Christian Rannenberg (passionné par l'oeuvre de Walter Davis), ce "Walter Davis Project" rassemble quelques superbes séances d'artistes en grande forme reprenant le répertoire de ce pianiste important et méconnu. Billy Boy Arnold, toujours très à l'aise pour faire revivre ce blues traditionnel qu'il a connu, apparait sur neuf morceaux. Ceux-ci furent enregistrés à Bad Iburg au nord de l'Allemagne. Difficile de citer un ou deux morceaux qui se détachent du lot tant ils sont tous interprétés avec soin, fidélité et, surtout, feeling.

Tribute album conceived and produced by the german pianist Christian Rannenberg (fascinated by Walter Davis work), this "Walter Davis Project" gathers some great artists in great shape performing the repertoire of this important and overlooked pianist. Still very comfortable to revive this traditional blues he has known, Billy Boy Arnold appears on nine tracks. These were recorded in Bad Iburg, north of Germany. Difficult to cite one or two songs that stand out as they are all interpreted with care, loyalty, and most importantly, feeling.

CHICAGO BLUES : A LIVING HISTORY

Raisin' Music

2009

Billy Boy revisite dans cette superbe anthologie cinq morceaux issus des débuts du Chicago Blues : "My little machine" de John Lee "Sonny Boy" Williamson, "She's love crazy" de Tampa Red, "Night watchman blues" de Big Bill Broonzy, "Memphis Slim USA" de Memphis Slim et reprend aussi son célèbre "I wish you would". Ces morceaux sont tous parfaitement rendus par un orchestre au diapason.

In this superb anthology, Billy Boy revisits five tracks from the beginning of the Chicago blues : "My little machine" by John Lee "Sonny Boy" Williamson, "She's love crazy" by Tampa Red, "Night watchman blues" by Big Bill Broonzy, "Memphis Slim USA" by Memphis Slim and gives a new version of his famous "I wish you would". These sides are all perfectly rendered by a competent orchestra.

CHICAGO BLUES : A LIVING HISTORY - LIVE AT AULNAY ALL BLUES

Raisin' Music

November 2010

BILLY BOY SINGS BIG BILL BROONZY

Electro-Fi

June 2011

Après John Lee "Sonny Boy" Williamson, Billy Boy Arnold choisit de rendre hommage à Big Bill Broonzy, autre monument du blues. Dans ces enregistrements, il se concentre essentiellement sur le chant (quelques courtes parties d'harmonica émergent toutefois). Parmi ses accompagnateurs, il faut absolument saluer la performance de Rick Sherry au washboard (et parfois à la clarinette) donnant une véritable saveur d'antan à ces morceaux. Les guitares sont tenues par Eric Noden (également producteur) et Billy Flynn.

After John Lee "Sonny Boy" Williamson, Billy Boy Arnold chooses to pay tribute to Big Bill Broonzy, another monument of the blues. In these records, he focuses mainly on singing (some short harmonica parts emerging). Among his companions, it is essential to highlight the performance of Rick Sherry on washboard (and sometimes clarinet) giving a real taste of yesteryear on these tracks. The guitars are held by Eric Noden (also producer) and Billy Flynn.

CHICAGO BLUES : A LIVING HISTORY - THE (R)EVOLUTION CONTINUES

Raisin' Music

2011

Pour le deuxième volet de l'anthologie "Chicago blues : a living history", Billy Boy prend quatre morceaux en leader et apparait dans le titre final ou tout le monde est réuni ("The blues had a baby"). Parfaitement accompagné par un orchestre cinq étoiles, il reprend quelques standards de l'époque du Bluebird Sound comme "He's a jelly roll baker" de Lonnie Johnson ou "She don't love me that way" de John Lee "Sonny Boy" Williamson.

For the second part of the "Chicago blues: a living history" anthology, Billy Boy takes four tracks as a leader and appears in the final title where everyone met ("The blues had a baby"). Perfectly accompanied by an all-star orchestra, he covers some Bluebird Sound standards like "He's a jelly roll baker" by Lonnie Johnson or "She don't love me that way" by John Lee "Sonny Boy" Williamson.

THE BLUES SOUL OF BILLY BOY ARNOLD

Stony Plain

2014

A 79 ans, Billy Boy prouve qu'il est toujours un bluesman de premier plan. Comme pour "Boogie 'n shuffle", la production est confiée à Duke Robillard (également à la guitare) qui donne un son Soul / R&B. L'album est surtout constitué de reprises (fort bien exécutées pour la plupart) et quelques compositions originales. L'ensemble est interprété avec beaucoup de goût et de feeling. On apprécie particulièrement "Coal man", "You give me nothing to go on", "A mother's prayer", "What's on the menu mama", "Keep on rubbing". Une très belle réussite aussi bien technique qu'artistique.

At 79 years old Billy Boy proves that he is still a leading bluesman. As for "Boogie 'n shuffle", the production is entrusted to Duke Robillard (also on guitar) that gives a Soul / R&B sound. The album consists mainly of covers (mostly well executed) and some original compositions. The whole set is interpreted with lot of taste and feeling. We preferred particularly "Coal man", "You give me nothing to go on", "A mother's prayer", "What's on the menu mama", "Keep on rubbing". A both technical and artistic great achievement.

CHICAGO PLAYS THE STONES

Raisin' Music

2018

Hommage des bluesmen de Chicago aux chansons des Rolling Stones produit par Larry Skoller dans laquelle Billy Boy Arnold donne une superbe version de "Play with fire".

Tribute from the Chicago bluesmen to the songs of the Rolling Stones produced by Larry Skoller in which Billy Boy Arnold gives a superb version of "Play with fire".