Booker Washington White b. November 12th, 1906 in Houston (Mississippi) d. February 26th, 1977 in Memphis (Tennessee) |
||
THE COMPLETE BUKKA WHITETravelin' Man ABERDEEN MISSISSIPPI BLUESDocument MISSISSIPPI BLUES GIANTEPM ABERDEEN MISSISSIPPI BLUESSaga May 1930 - March 1940 PARCHMAN FARMColumbia BUKKA WHITECBS September 1937 - March 1940 |
Cousin de B.B. King, Booker T. Washington White apprend d'abord le piano grâce à son père John, musicien et ouvrier ferroviaire. Celui-ci lui achète même sa première guitare peu après. Adolescent, il semble avoir croisé la route de Charley Patton bien que ce point reste sujet à caution. Toujours est il que son jeu à la guitare restera fortement influencé par Patton. Sa mère Lula White est la fille d'un prêcheur. Sportif, Booker partage son temps entre le base-ball et la boxe. A ses débuts, il tourne beaucoup avec le pianiste George "Bullet" Williams. En 1930, il rencontre Ralph Limbo - talent-scout pour Victor - qui lui propose de produire ses premiers enregistrements. Ceux-ci auront lieu à Memphis en mai 1930 sous le nom de Washington White, accompagné par Napoleon Hairiston. Il grave une bonne douzaine de morceaux mais seulement quatre d'entre eux seront publiés dont ses fameux "New Frisco train" et "Panama limited". Le reste du matériel est encore aujourd'hui resté inédit (d'après Lawrence Cohn, il aurait été détruit). Malheureusement, dans les années qui suivent, il ne retrouve pas d'autres opportunités. Ce n'est qu'en septembre 1937, grâce à Big Bill Broonzy, qu'il pourra enfin retrouver le chemin des studios. Il grave les fantastiques "Pinebluff Arkansas" et "Shake 'em on down" pour Vocalion. Cependant, il est impliqué dans une bagarre pendant laquelle il blesse un homme à la cuisse en situation de légitime défense. Il écope de trois ans de pénitencier à Parchman Farm. En mai 1939 - toujours emprisonné - il grave deux morceaux pour John & Alan Lomax et la Bibliothèque du Congrès. Libéré en 1940, Bukka (une prononciation phonétique de Booker qu'il n'aimait pas trop) retourne à Chicago et enregistre sous la houlette du producteur Lester Melrose. Ces séances de mars 1940 accouchent de nombreux chefs d'oeuvre : "Parchman Farm blues", "Fixin' to die", "Aberdeen Mississippi blues", "Special stream line" parmi d'autres. Après 1940, on perd sa trace. On ne sait pas grand chose de la vingtaine d'années qui a suivi. Il s'installe à Memphis en 1942 et se sépare de sa première femme Susie. Bukka travaille comme laboureur ou comme ouvrier ne jouant sa musique qu'occasionnellement. Cousin of B.B. King, Booker T. Washington White first learned piano by his father John, musician and railroad worker. He even bought him his first guitar soon after. Teenager, he seems having crossed the path of Charley Patton although this remains questionable. Always it is that his guitar playing will remain strongly influenced by Patton. His mother Lula White is the daughter of a preacher. Fond of sports, Booker divides his time between baseball and boxing. At his beginning, he often tours with the pianist George "Bullet" Williams. In 1930, he met Ralph Limbo - talent scout for Victor - who offers to produce his first recordings. These will take place in Memphis in may 1930 as Washington White, backed by Napoleon Hairiston. He records a dozen sides, but only four of them will be published including his famous "New Frisco train" and "Panama limited". The rest of the material is still remained unpublished today (according to Lawrence Cohn, it would have been destroyed). Unfortunately, in the following years, he does not find other opportunities. It was only in september 1937, thanks to Big Bill Broonzy, that he can finally find the studios. He cut the fantastic "Pinebluff Arkansas" and "Shake' em on down" for Vocalion. However, he is involved in a fight during which he injured a man in the thigh in a situation of self-defense. He is jailed three years in Parchman Farm. In may 1939 - still in jail - he recorded two tracks for John & Alan Lomax and the Library of Congress. Released in 1940, Bukka (a phonetic pronunciation of Booker that he did not like but kept all his career) returned to Chicago and recorded under the guidance of producer Lester Melrose. These march 1940 sessions give many masterpieces : "Parchman Farm blues", "Fixin' to die", "Aberdeen Mississippi blues", "Special stream line" among others. After 1940, we lose track of him. We do not know much about the twenty years that followed. He moved to Memphis in 1942 and separated from his first wife Susie. Bukka working as a laborer or as a worker only playing his music occasionally. |
|
MISSISSIPPI BLUESTakoma Sonet THE LEGACY OF THE BLUES vol.1Sonet GNP-Crescendo THE SONET BLUES STORYVerve November 1963 |
Alors que plus personne ne se soucie de Bukka White, deux jeunes passionnés de blues John Fahey et Ed Denson entreprennent de le retrouver. En 1963, ils lui envoient une lettre à Aberdeen où il est supposé avoir vécu. Par chance, la lettre finit entre les mains du bluesman désormais cinquantenaire. Les deux hommes le rencontrent à Memphis et l'enregistrent pour un label - Takoma - qu'ils créent pour l'occasion. Ce qui est frappant au premier abord, c'est de voir que Bukka White a gardé intact ses talents de bluesman : voix forte et eraillée, guitare brute et sauvage typique du Delta, influence prégnante de Charley Patton. Après l'édition Takoma, les bandes seront reprises par Sam Charters dans sa célèbre collection "The legacy of the blues" (proposée par les suédois de Sonet). On trouve des versions fantastiques de "Aberdeen Mississippi blues", "New Orleans streamline", "Parchman Farm blues", "Shake 'em on down", "Army blues". Il évoque aussi son souvenir de Charley Patton ("Remembrance of Charley Patton") et joue du piano sur "Drunk man blues". Un disque d'une grande importance historique sur un des bluesmen les plus typiques du Delta Blues. While nobody cares of Bukka White, two young blues enthusiasts John Fahey and Ed Denson undertake to find him. In 1963, they sent him a letter to Aberdeen where he is supposed to have lived. Luckily, the letter ends up in the hands of the bluesman now in his fifties. The two men met him in Memphis and recorded him for a label - Takoma - they create for the occasion. What is striking at first is to see that Bukka White has preserved all his bluesman talents : strong and raucous voice, wild and raw guitar, typical of Delta style, pregnant influence of Charley Patton. After Takoma issuing, the tapes will be taken by Sam Charters in his famous collection "The legacy of the blues" (proposed by the swedish Sonet). We find fantastic versions of "Aberdeen Mississippi blues", "New Orleans streamline", "Parchman Farm blues", "Shake' em on down", "Army blues". He also talks about his memories of Charley Patton ("Remembrance of Charley Patton") and plays the piano on "Drunk man blues". An album with an important historical significance on one of the most typical bluesmen of the Delta Blues. |
|
SKY SONGS vol.1Arhoolie Fontana November 1963 |
Gravé lors de plusieurs séances en novembre 1963 par Chris Strachwitz, ces "Sky songs" restent aujourd'hui très originales. Bukka propose ici de longs morceaux souvent improvisés ou il laisse le champ libre à son inspiration du moment. On ressent toute sa verve et son génie au travers de ces superbes créations : le blues religieux "Jesus died on the cross to save the world" puis deux morceaux qui dépassent largement les dix minutes (le superbe "Sugar Hill" au piano). Intense et puissant. Recorded on several sessions november 1963 by Chris Strachwitz, these "Sky songs" remain today very original. Bukka offers here extended tracks often improvised in which he leaves his inspiration a clear field. We feel all his verve and genius through these amazing creations : the religious blues "Jesus died on the cross to save the world" and two songs that go well beyond ten minutes (the superb "Sugar Hill" on the piano). Intense and powerful. |
|
SKY SONGS vol.2Arhoolie Fontana November 1963 |
Au programme de ce second volume des séances organisées par Chris Strachwitz, on retrouve le magnifique "Bald eagle train" (avec le washboard de Big Willie Wayne), "Single man blues" au piano, "Georgia skin game" jouée au bottleneck sans oublier le monologue "Mixed water" (non repris dans la version CD). Un contenu très dense bien que légèrement inférieur au premier volume. The program of the second volume of the sessions organized by Chris Strachwitz include the magnificent "Bald eagle train" (with Big Willie Wayne on washboard), "Single blues man" on the piano, "Georgia skin game" played at the bottleneck without forgetting the monologue "Mixed water" (not included in the CD version). A dense content although slightly lower the first volume. |
|
I HAVE TO PAINT MY FACEArhoolie November 1963 |
|
|
1963 ISN'T 1962Genes November 1963 |
Parmi les nombreuses faces gravées en novembre 1963, celles recueillies dans ce disque peuvent paraitre moins intéressantes. Elles ont été captées par John Fahey et Ed Denson mais ne furent publiées qu'en 1994 en CD. Leur qualité sonore s'avère moins bonne que la moyenne. On écoute avec interêt une longue version de "Streamine special" et une bonne reprise de son classique "Aberdeen blues" entrecoupés de courts boogies ("Jump", "Boogie 'til Dubuque"). A noter aussi une jolie version du traditionnel "Jack O'Diamonds". Ce "1963 isn't 1962" n'est donc pas un premier choix mais un disque qui vaut assurément l'écoute. Among the many sides cut in november 1963, those collected in this record may seem less interesting. They were captured by John Fahey and Ed Denson but were not published before 1994 on CD. Their sound quality is less good than average. A long version of "Streamine special" and a good cover of his classic "Aberdeen blues" interspersed with short boogies ("Jump", "Boogie 'til Dubuque"). Note also a nice version of the traditional "Jack O'Diamonds". So, this "1963 isn't 1962" is not a first choice but an album that is certainly worth listening. |
|
ARHOOLIE RECORDS 40TH ANNIVERSARYArhoolie November 1963 |
Une très belle version du traditionnel "She'll be comin' 'round the mountain" enregistré par Chris Strachwitz pendant les séances de "Sky songs". A beautiful version of the traditional "She'll be comin' 'round the mountain" recorded by Chris Strachwitz during the "Sky songs" sessions. |
|
HEAR ME HOWLINGArhoolie November 1963 |
|
|
CONTEMPORARY GUITARTakoma 1964 |
|
|
BAD LUCK 'N TROUBLEArhoolie 1964 |
Dans cette superbe anthologie produite par Chris Strachwitz, il y a le magnifique "Midnight blues" de Bukka White. White est accompagné par la batterie de Jimmy Rainey. In this superb anthology produced by Chris Strachwitz, there is the wonderful "Midnight blues" by Bukka White. White is accompanied by drummer Jimmy Rainey. |
|
LIVE CAFE AU GO-GORockbeat November 1965 |
Ces bandes furent prises au Cafe au Go-Go, un club de Greenwich Village dirigé par Howard Solomon. Elles présentent Bukka White (12 morceaux) et Skip James (6 morceaux) et ne seront éditées que très tardivement en 2014. Une qualité sonore tout à fait acceptable pour une performance captivante. "I'm going home", les 2 versions de "Aberdeen", "Please write my mother" figurent parmi les meilleurs moments. Un regret : un packaging avec beaucoup d'erreurs (la chanson 12 créditée à Skip James est en fait interprétée par Bukka White). These tapes were taken at the Cafe au Go-Go, a club in Greenwich Village managed by Howard Solomon. They present Bukka White (12 sides) and Skip James (6 sides) and will be published very late in 2014. A quite acceptable sound quality for a captivating performance. "I'm going home", the two versions of "Aberdeen", "Please write my mother" are among the best moments. One regret : a packaging with a lot of mistakes (track 12 credited to Skip James is in fact interpreted by Bukka White). |
|
BLUES WITH A FEELINGVanguard 1966 |
|
|
LIVING LEGENDSVerve-Folkways August 1966 |
Superbe album collectif recueillant les passages de Bukka White, Son House, Big Joe Williams et Skip James au Cafe au Go-Go, un club de New York en aout 1966. Il y a quatre morceaux de Bukka de très bon niveau en particulier "Thunderbird blues" et "Poor boy". Superb collective album compiling performances of Bukka White, Son House, Big Joe Williams and Skip James at the Cafe au Go-Go, a New York club in august 1966. There are four very good tracks of Bukka in particular "Thunderbird blues" and "Poor boy". |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '67Fontana L+R THE AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962-1969 vol.3Hip-O October 1967 |
Dans l'album relatant la tournée 1967 de l'American Folk Blues Festival, on retrouve Bukka White interprétant un de ses meilleurs morceaux : "Aberdeen blues". In the album relating the 1967 American Folk Blues Festival tour, we can hear Bukka White interpreting one of his best songs : "Aberdeen blues". |
|
AT HOME WITH FRIENDSASP FURRY & BUKKACollector's Items PARTY AT HOMEArcola July 1968 |
Le disque est partagé entre Furry Lewis et Bukka White. Gravé de manière informelle dans les appartements de Furry et d'Albino Red à Memphis, ces séances ont été enregistrées par Bob West au mois de juillet 1968. L'ambiance est joyeuse et festive autour des deux bluesmen et de leurs amis. Les morceaux sont entrecoupés de courtes discussions entre les différents invités. Parfois inégal, un peu décousu, il s'agit néanmoins d'un document assez touchant. Bukka semble en grande forme et donne de belles interprétations de "Hello central give me 49", "Grey haired woman", "Hambone blues", "Please Ma'am". Le microsillon original fut publié en 1972 par ASP. Mais, la réédition en CD concoctée par Arcola est beaucoup plus complète. The album is shared between Furry Lewis and Bukka White. Recorded informally in Furry's and Albino Red's apartments in Memphis, these sessions were recorded by Bob West in july 1968. The atmosphere is cheerful and festive around the two bluesmen and their friends. The songs are interspersed with short talkings between the various guests. Sometimes uneven, somewhat disjointed, it is nonetheless a rather touching document. Bukka seems in great shape and gives beautiful renditions of "Hello central give me 49", "Grey haired woman", "Hambone blues", "Please Ma'am". The original LP was published in 1972 by ASP. But the CD reissue concocted by Arcola is much more complete. |
|
THE 1968 MEMPHIS COUNTRY BLUES FESTIVALSire Blue Horizon THE COMPLETE BLUE HORIZON SESSIONSBlue Horizon July 1968 |
Organisé autour de Mike Vernon, Mike Greuner, Bill Barth et de quelques autres, ce célèbre festival permit de rassembler, parmi d'autres, Bukka White, Furry Lewis, Reverend Robert Wilkins, Joe Callicott. Bukka White donna une superbe prestation lors du festival de Memphis en 1968. Ses interprétations de "Hello central give me 49" et, surtout, le superbe "My mother died" méritent absolument l'écoute. Organised around Mike Vernon, Mike Greuner, Bill Barth and others, this famous festival allowed to gather, among others, Bukka White, Furry Lewis, Reverend Robert Wilkins, Joe Callicott. Bukka White gave a superb performance at the Memphis Festival in 1968. His renditions of "Hello central give me 49" and especially the superb "My mother died" are absolutely worth listening. |
|
MEMPHIS HOT SHOTSBlue Horizon THE COMPLETE BLUE HORIZON SESSIONSBlue Horizon July 1968 |
Gravé le lendemain de sa prestation au Memphis Blues Festival, il s'agit clairement d'un disque à part dans la discographie de Bukka White. Contrairement à ses autres disques où il joue seul, il est, dans celui-ci, accompagné par un groupe électrique d'excellente tenue sur plusieurs morceaux. Produit par Mike Vernon et enregistré aux Ardent Studios de Memphis, il montre la parfaite cohésion entre le vénérable bluesman et ses jeunes accompagnateurs. Les deux parties se complètent parfaitement. La puissance brute de "Aberdeen Mississippi blues" est proprement irrésistible et renouvelle ce titre qu'il a souvent interprété. Un disque majeur dans la discographie de Bukka White. A noter aussi une pochette jolie et originale signée Terence Ibbott sur le LP. Cut on the day after his performance at the Memphis Blues Festival, it is clearly a special album in the Bukka White discography. Unlike his other recordings in which he plays alone, he is here accompanied by an excellent electrical band on several tracks. Produced by Mike Vernon and recorded at Ardent Studios in Memphis, it shows the perfect cohesion between the venerable bluesman and his young companions. The two sides complement each other perfectly. The raw power of "Aberdeen Mississippi blues" is really irresistible and renews this title he often played. A major opus in the Bukka White discography. Note also an original and attractive art cover signed by Terence Ibbott on the LP. |
|
MEMPHIS SWAMP JAMBlue Thumb KINGS OF COUNTRY BLUES vol.2Arhoolie MISSISSIPPI DELTA BLUES JAM vol.2Arhoolie June 1969 |
Il y a trois morceaux de Bukka sur les LPs "Memphis swamp jam" et "Kings of country blues vol.2". Mais le CD "Mississippi delta blues jam" ajoute deux pistes : "Colombus Mississippi blues" bâti sur la même base que son "Aberdeen Mississippi blues" et surtout "Sad day blues". Ces séances furent captées pendant le Memphis Blues Festival par Chris Strachwitz. On signalera également un long monologue excédant les vingt minutes intitulé "Mixed water". There are three tracks of Bukka on LPs "Memphis swamp jam" and "Kings of country blues vol.2". But the CD "Mississippi delta blues jam" adds two tracks : "Columbus Mississippi blues" built on the same basis as his "Aberdeen Mississippi blues" and especially "Sad day blues". These sessions were captured during the Memphis Blues Festival by Chris Strachwitz. We also report a long monologue exceeding twenty minutes titled "Mixed water". |
|
ON THE ROAD AGAINAdelphi Genes October 1969 |
Dans ce disque généralement attribué à Furry Lewis, Bukka prend trois titres en leader : "My wife is getting old", "Give me an old lady", "Gibson Hill". Il s'agit de séances recueillies par Gene Rosenthal dans une ambiance paisible et sympathique. In this disc generally attributed to Furry Lewis, Bukka takes three titles as a leader : "My wife is getting old", "Give me an old lady", "Gibson Hill". These sessions are collected by Gene Rosenthal in a peaceful and friendly atmosphere. |
|
THE MEMPHIS BLUES AGAIN vol.2Adelphi BLUES ANTHOLOGY : MORE MEMPHIS BLUESEcho October 1969 |
|
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '70Scout L+R November 1970 |
Pour la deuxième fois, Bukka est engagé pour la tournée de l'American Folk Blues Festival. La programmation de cette édition était confiée à Willie Dixon. Sur le disque qui immortalise ce grand événement, il interprète trois morceaux de bonne facture seul avec sa guitare. For the second time, Bukka was hired to tour with the American Folk Blues Festival. The programming of this edition was entrusted to Willie Dixon. On the disc immortalizing this great event, he played good three tracks alone with his guitar. |
|
SPIVEY'S BLUES CAVALCADESpivey 1971 |
Dans cette anthologie Spivey (un label dirigé par Victoria Spivey et Len Kunstadt), on trouve "Brownsville Tennessee" interprété par Bukka White. In this Spivey anthology (a label run by Victoria Spivey and Len Kunstadt), we find "Brownsville Tennessee" interpreted by Bukka White. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '72Atlantic L+R October 1972 |
Il n'y avait pas eu de tournée en 1971 mais Horst Lippmann et Fritz Rau relancèrent leur célèbre American Folk Blues Festival l'année suivante. Deux ans après sa dernière participation, Bukka fait encore partie de l'aventure. Toujours en bonne forme, il délivre de belles interprétations de "I'm getting ready" et "Aberdeen blues". There was no tour in 1971, but Horst Lippmann and Fritz Rau revived their famous American Folk Blues Festival the following year. Two years after his last participation, Bukka is still part of the adventure. Always in good form, he delivers beautiful renditions of "I'm getting ready" and "Aberdeen blues". |
|
BATON ROUGE MOSBY STREETBlues Beacon October 1972 |
Enregistré pendant la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1972 (le lendemain de l'album précédent) à Munich en Allemagne. Cette séance produite par Peter Gleissner se révèle plutôt ennuyeuse : morceaux assez longs et jeu à la guitare plus terne que d'habitude. D'après les notes de pochette, Lightnin' Slim et Whispering Smith étaient présents lors de l'enregistrement mais ne jouent pas ici. Recorded during the American Folk Blues Festival 1972 tour (the day after the previous album) in Munich, Germany. This session produced by Peter Gleissner is rather boring : quite long tracks and the guitar playing duller than usual. According to the liner notes, Lightnin' Slim and Whispering Smith were present at the recording but do not play here. |
|
TENNESSEE BLUES vol.1Albatros TENNESSEE BLUES vol.1Dom BLUES AT HOME vol.7Mbirafon December 1972 |
Il s'agit des bandes captées par les italiens Gianni Marcucci et Lucio Maniscalchi à Memphis, au domicile de Bukka, à la fin de l'année 1972. Une poignée de morceaux a résulté de cette rencontre : un ensemble plutôt correct dans une ambiance relachée et intimiste. On note la participation d'Hammie Nixon, qui assistait à la séance (tout comme "Sleepy" John Estes), au kazoo. These taoes were captured by italian Gianni Marcucci and Lucio Maniscalchi in Memphis, at Bukka's home at the end of 1972. A handful of songs resulted of this meeting : a pretty decent material in a relaxed and intimate atmosphere. We note the participation of Hammie Nixon, who attended the session (like "Sleepy" John Estes), playing the kazoo. |
|
BLUES OGGII Dischi del Sole BLUES AT HOME vol.7Mbirafon December 1972 |
On retrouve dans cette anthologie italienne, la suite de la séance organisée par Gianni Marcucci et Lucio Maniscalchi. Included in this italian anthology, the following of the session organized by Gianni Marcucci and Lucio Maniscalchi. |
|
BIG DADDYBiograph THREE SHADES OF BLUESBiograph July 1973 |
Bukka se montre toujours en pleine forme et son inspiration demeure à un excellent niveau en cette année 1973. Les réussites sont nombreuses et placent ce disque parmi ses meilleurs : "Black cat bone blues", "1936 trigger toe", "Shake my hand blues", "Jelly Roll Morton man", "Black crepe blues", "Hobo blues". "Big Daddy" est enregistré aux Ardent Studios de Memphis et est produit par Stephen LaVere. En 1973, Bukka White participera aussi au New Orleans Heritage Festival où il rejoint son cousin B.B. King sur scène. Bukka always shows in top form and his inspiration remains at an excellent level in the year 1973. Lots of successful results put this album among his best : "Black cat bone blues", "1936 trigger toe", "Shake my hand blues", "Jelly Roll Morton man", "Black crepe blues," "Hobo blues". "Big Daddy" is recorded at Ardent Studios in Memphis and is produced by Stephen LaVere. In 1973, Bukka White will also participate in New Orleans Heritage Festival where he joined his cousin B.B. King on stage. |
|
MEMPHIS BLUES CARAVAN vol. 1 & 2Memphis Archives July - September 1973 |
|
|
COUNTRY BLUESSparkasse March 1975 |
Un concert allemand enregistré à Brême en mars 1975 qui put être édité en LP grâce au concours de la banque Sparkasse. Heureusement car il s'agit d'un disque en public tout à fait digne d'interêt. A german concert recorded in Bremen in march 1975 which could be issued in LP with the help of the Sparkasse bank. Fortunately because it is a live album quite worthy of interest. |
|
THE DEVIL'S MUSICRed Lightnin' Indigo January 1976 |
Il s'agit de la bande-son originale d'une série documentaire réalisée par Giles Oakley et produite par la BBC. Bukka White livre une dernière version d'un de ses titres les plus célèbres "Aberdeen Mississippi". Il s'agit de son dernier enregistrement environ 1 an avant son décès. This is the original soundtrack of a documentary series directed by Giles Oakley and produced by the BBC. Bukka White delivers a final version of one of his most famous titles "Aberdeen Mississippi." This is his last recording approximately one year before his death. |