b. March 25th, 1933 in Lindsay (Louisiana) d. May 20th, 1993 in Baton Rouge (Louisiana) |
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COUNTRY NEGRO JAM SESSIONFolk-Lyric Arhoolie THE COUNTRY BLUESStoryville October 1959 |
Autodidacte à la guitare, Clarence apprend la musique en écoutant les vieux disques de sa grand-mère notamment ceux de Charley Patton. La famille nombreuse (Clarence compte quatorze frères et soeurs) déménage, vers 1945, à Alsen au nord de Baton Rouge. Agé d'une vingtaine d'années, Clarence commence à tourner dans le circuit des clubs en compagnie d'un obscur groupe local, les Boogie Beats (duquel fait également partie son frère Cornelius). Plus tard, il rejoint les Bluebird Kings. Pour gagner sa vie, il travaille comme ouvrier dans une casse, un métier qu'il gardera pendant plus de trente ans. Ses premiers enregistrements datent d'octobre 1959 quand il est découvert par Harry Oster. Il s'agit d'enregistrements de terrain assemblés à Zachary (dans la maison de Butch Cage) comptant les participations de Butch Cage, Willie Thomas, Clarence Edwards. Ce dernier est présent sur trois titres dans le microsillon Folk-Lyric. Mais, sur la réédition CD d'Arhoolie, un titre supplémentaire d'Edwards a été ajouté ("Thousand miles from nowhere"). Sur ces quatres morceaux, Clarence chante et joue de la guitare tandis qu'il est accompagné de son frère Cornelius (guitare) et de Butch Cage (violon) dans un style proche des string-bands. On apprécie, en particulier, une belle version de "Smokestack lightning". Le LP proposé par Storyville rassemble du matériel inédit issu de la même séance (6 morceaux supplémentaires). Self-taught on guitar, Clarence learned music by listening to old records of her grandmother in particular those of Charley Patton. His large family (Clarence has fourteen brothers and sisters) moved in Alsen, north of Baton Rouge around 1945. Aged twenty years, Clarence starts to perform in the club circuit with an obscure local band, the Boogie Beats (with his brother Cornelius). Later, he joined the Bluebird Kings. To earn his living, he worked in a scrapyard, a job he kept for over thirty years. His first recordings date back to october 1959 when he was discovered by Harry Oster. There are field recordings assembled in Zachary (in the Butch Cage's house) with participations of Butch Cage, Willie Thomas, Clarence Edwards. The latter is present on three tracks in the Folk-Lyric LP. But on the Arhoolie CD reissue, an additional title of Edwards has been added ("Thousand miles from nowhere"). In these four pieces, Clarence sings and plays guitar while he is accompanied by his brother Cornelius (guitar) and Butch Cage (violin ) in a string- bands style. We appreciate, in particular, a beautiful version of "Smokestack lightning". Storyville LP gathers unissued material from the same session (6 additional tracks). |
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RAISE A RUKUS TONIGHTFlyright June 1961 |
Après la séance d'octobre 1959, Harry Oster revint souvent à Zachary (Louisiane). En 1960, il enregistrera de nouveau Clarence Edwards mais les bandes ne seront jamais publiées. Dans cette anthologie édité par Flyright est recueillie une nouvelle séance datée de juin 1961. Clarence est accompagné seulement par Butch Cage au violon. De ses quatre morceaux, on peut ressortir les magnifiques "Can't stand to be your dog" et "I got a coal black mare". After october 1959 session, Harry Oster often returned to Zachary (Louisiana). In 1960, he recorded again Clarence Edwards but the tapes will never be published. In this anthology issued by Flyright is collected another session from june 1961. Clarence was accompanied only by Butch Cage on violin. Of his four tracks, we can highlight the beautiful "Can't stand to be your dog" and "I got a coal black mare". |
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LOUISIANA BLUES 1970Arhoolie April 1970 |
Gravée à Baton Rouge, produite par Chris Strachwitz et Terry Pattison, cette anthologie offrait un bon panorama de la scène louisianaise de l'époque. Elle braquait les projecteurs sur des artistes locaux peu présents sur disque. En tant que leader d'un petit orchestre électrique, Clarence est représenté par deux magnifiques morceaux terriens et dynamiques : "Hear that rumbling" et "How many more years". Il accompagne également le pianiste Henry Gray. Recorded in Baton Rouge, produced by Chris Strachwitz and Terry Pattison, this anthology was a good overview of the Louisiana scene of the time. It was pointing spotlights on local artists (seldom recorded). As leader of a small electrical band, Clarence is represented by two magnificent down-home and dynamic tracks : "Hear that rumbling" and "How many more years". Clarence also accompanies the pianist Henry Gray. |
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SWAMP BLUESExcello Blue Horizon Ace August 1970 |
Au moment de ces séances, organisées par Mike Vernon et Terry Pattison, Clarence vit à Alsen (au nord de Baton Rouge). Sur les quatre morceaux remarquables joués par Clarence, il y en a deux ou il est accompagné, à nouveau, d'un petit groupe électrique (le puissant "Let me love you" et deux autres en configuration acoustique (le serein "Cooling board"). During these sessions, supervised by Mike Vernon and Terry Pattison, Clarence lives in Alsen (north of Baton Rouge). Of the four remarkable songs played by Clarence, there are two where he is accompanied, again, by small electric backing band (the powerful "Let me love you") and two in an acoustic configuration (the serene "Cooling board"). |
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BLUES LIVE IN BATON ROUGEExcello 1972 |
Dans ce concert capté au Speak-Easy de Baton Rouge, on retrouve quelques artistes de la région (Silas Hogan, Arthur "Guitar" Kelley) parmi lesquels Clarence Edwards. On l'entend sur deux titres assez moyens ("Do you wanna jump children" et "Coolin' board") : rythmique monolithique et voix détachée. In this concert captured at the Speak-Easy in Baton Rouge, there are few regional artists (Silas Hogan, Arthur "Guitar" Kelley) including Clarence Edwards. You hear two unconvincing tracks ("Do you wanna jump children" and "Coolin' board") : monolithic rhythm and detached voice. |
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LOUISIANA SWAMP BLUES vol.1Wolf May 1987 |
Deux titres de Clarence Edwards capturés sur la scène du club Tabby's Blues Box à Baton Rouge dont une rugueuse version de "Lonesome bedroom blues". Two titles of Clarence Edwards captured on Tabby's Blues Box club stage in Baton Rouge with a rough version of "Lonesome bedroom blues". |
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SWAMPS THE WORDSidetrack Excellento Blues Factory Red Lightnin' February 1990 |
Musique lourde et excitante, voix épaisse, guitare simpliste mais tranchante, section rythmique souple et puissante (Anthony Hardesty & Pick Delmore) : voici un pur disque de swamp-blues inspiré et varié. Parfaite alternance de morceaux stimulants et puissants ("Stoop down baby", "Chewing gum", "Walking the dog", "I want somebody", "Born with the blues") et de pièces acoustiques plus posées ("Driving wheel", "Done got over it"), le disque eut un vrai retentissement parmi le cercle restreint des amateurs de swamp-blues mais fut largement ignoré par le public. Publié initialement par Sidetrack, il sera tout de même repris par la firme anglaise Red Lightnin'. On note les collaborations de son ami Henry Gray au piano, de Michael Ward au violon mais surtout d'un harmoniciste en grande forme (Harmonica Red). Heavy and exciting music, thick voice, simplistic but sharp guitar, flexible and powerful rhythm section (Anthony Hardesty & Pick Delmore) : Here are a pure swamp-blues record inspired and varied. Perfect alternation of stimulants and powerful pieces ("Stoop down baby", "Chewing gum", "Walking the dog", "I want somebody", "Born with the blues") and some acoustic pieces ("Driving wheel" "Done got over it"), the disc had a real impact among the small circle of swamp-blues fans but was largely ignored by the public. Originally published by Sidetrack, it will still be taken up by the British firm Red Lightnin'. Note collaboration of his friend Henry Gray on piano, Michael Ward on violin but, above all, a brilliant harmonicist (Harmonica Red). |
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SWAMPIN'Fan Club New Rose February 1990 - 1991 ? |
Gravé lors de plusieurs séances (dont celle du précédent album), on retrouve les mêmes musiciens que dans l'excellent "Swamps the word" ainsi que la reprise de nombreux titres figurant dans ce dernier. Parmi les nouveautés, on apprécie notamment "Tried so hard", "Sick n'tired" et la version acoustique de "Long distance call". Mais, l'ensemble n'a pas la densité de "Swamps the word" malgré de réelles qualités. Cut during several recording sessions (including that of the previous album) we find the same musicians than in the excellent "Swamps the word" and covers of many titles featured in the latter. Among the novelties, we appreciate following tracks : "Tried so hard", "Sick n'tired" and the acoustic version of "Long distance call". But, this record is not as dense as "Swamps the word" despite real qualities. |
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LOUISIANA SWAMP BLUES vol.4Wolf April 1990 - 1991 ? |
Le disque regroupe deux séances gravées en 1990-91 à Baton Rouge. Dans les deux cas, la musique proposée est terrienne et puissante. La première séance - la meilleure - présente soit Clarence à la tête d'un trio constitué de David Hill (basse) et de Jess Kenchin (batterie) soit seul à la guitare. Qu'importe la configuration, la plupart des morceaux s'avèrent remarquables : "Coal black mare", "Don't play with my mistakes", "Don't got over". Dans la seconde séance, on peut pointer la belle reprise de "Driving wheel". Les deux derniers morceaux sont interprétés par Oscar "Harp" Davis. The album includes two sessions cut in 1990-91 in Baton Rouge. In both cases, the proposed music is down-home and powerful. The first session - the best one - shows Clarence either as a leader of a trio composed by David Hill (bass) and Jess Kenchin (drums) or alone on guitar. Whatever the configuration is, most of the tracks are remarkable : "Coal black mare", "Don't play with my mistakes", "Don't got over". In the second session, we can point out the nice cover of "Driving wheel". The last two tracks are interpreted by Oscar "Harp" Davis. |
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ALL-STAR BLUES SESSIONSHMG October 1990 |
Deux titres intéressants accompagnés par l'harmoniciste Bob Corritore : "Hear that rumblin'" et "Coal black mare". Two interesting tracks accompanied by harmonicist Bob Corritore : "Hear that rumblin'" and "Coal black mare". |
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DEVIL'S SWAMPSidetrack (only on cassette) March - July 1991 |
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I LOOKED DOWN THAT RAILROADLast Call 1990 - 1992 ? |
Comme le rappelle Stephen Coleridge (qui fut son manager) dans les notes de pochette, il a fallu toute l'opiniatreté de Dick Waterman, Peter Lee et Coleridge lui-même pour permettre à Clarence Edwards de figurer à l'affiche de quelques festivals et pouvoir graver quelques disques tant il était ignoré de l'industrie du disque. Il s'agit d'un assemblage d'enregistrements divers, probablement postérieurs à 1989, sur scène et en studio offrant un bon panorama de la musique de ce bluesman méconnu qu'est Clarence Edwards. L'ensemble est parfois hétérogène mais on note quelques franches réussites comme "She's fine, she's mine", "Trouble don't last" ou "Don't make me pay". As Stephen Coleridge (who was his manager) recalled in the liner notes, it took all the stubbornness of Dick Waterman, Peter Lee and Coleridge himself to allow Clarence Edwards to appear in several festivals and to record a few discs as it was ignored in the recording industry. It is a collection of various records, probably post-1989, on stage and in studio offering a good overview of the music of this unknown bluesman. Sometimes uneven, there are some real interesting tracks such as "She's fine, she's mine", "Trouble don't last" or "Don't make me pay." |
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THIBODEAUX'S CAFESidetrack 1992 |
On retrouve dans ce disque cinq morceaux interprétés par Clarence Edwards parmi lesquels le syncopé "Cleo" et une reprise de "Wang dang doodle" en duo avec Andrea Curbelo. Les autres titres sont plus inégaux. We find in this record five songs sung by Clarence Edwards including the syncopated "Cleo" and a cover of "Wang dang doodle" which is a duet with Andrea Curbelo. Other titles are more uneven. |