Cleopatra Brown

b. December 8th, 1909 in Meridian (Mississippi)

d. April 15th, 1995 in Denver (Colorado)

THE CHRONOLOGICAL CLEO BROWN

Classics

March 1935 - April 1936 / September 1949 - Early 1951

Originaire du Mississippi, elle commence à jouer du piano à l'église puis apprend l'instrument avec son frère Everett. Dès 1919, la famille habite à Chicago. Cleo joue dans diverses formations avant d'être remarquée par la firme new-yorkaise Decca. En mars 1935, elle enregistre ses premiers titres avec, derrière elle, un superbe groupe composé de Perry Botkin (guitare), Artie Bernstein (contrebasse) et Gene Krupa (batterie). Superbe pianiste et belle chanteuse à la voix suave, elle propose d'excellents titres comme "Looky looky here comes Cookie", "You're a heavenly thing", "Boogie woogie" (une reprise du célèbre morceaux de "Pinetop" Smith), "Pelican stomp". Cleo s'installe en Californie en novembre 1935 et continue d'enregistrer régulièrement. Mais, Decca ne renouvelle pas son contrat et Cleo travaille alors pour le label Hot Shot quelques temps. Elle fait un séjour dans un sanatorium en 1940-42 à cause d'une tuberculose mais retrouve le chemin des studios en 1949 pour Capitol avec l'excellent "Cleo boogie". Elle enregistre encore un peu au début des années 50 puis abandonne la musique pour devenir infirmière.

Originally from Mississippi, she began to play the piano in church and then learned the instrument with her brother Everett. From 1919, the family lived in Chicago. Cleo played in various formations before being spotted by the New York firm Decca. In march 1935, she recorded her first titles with, behind her, a superb backing band composed of Perry Botkin (guitar), Artie Bernstein (bass) and Gene Krupa (drums). Superb pianist and beautiful singer with a sweet voice, she offers excellent titles like "Looky looky here comes Cookie", "You're a heavenly thing", "Boogie woogie" (a cover of the famous pieces of "Pinetop" Smith), "Pelican stomp". Cleo moved to California in november 1935 and continued to record regularly. But, Decca does not renew his contract and Cleo then works for the Hot Shot label for a while. She stayed in a sanatorium in 1940-42 because of a tuberculosis but found her way back to the studios in 1949 for Capitol with the excellent "Cleo boogie". She still records a little at the beginning of the 50's then gave up music to become a nurse.

LIVING IN THE AFTERGLOW

Audiophile

April 1987

Grâce à la pianiste Marian Mac Partland qui l'admire, Cleo revient discrètement sur le devant de la scène pour ce sympathique album. Seule au piano - une poignée de titres avec Marian - elle délivre ici son Jazz - Blues traditionnel et montre qu'elle reste une belle chanteuse et une pianiste convaincante.

Thanks to the pianist Marian Mac Partland who admires her, Cleo discreetly returns to the front of the stage for this pleasant album. Alone on piano - a handful of titles with Marian - she delivers here her traditional Jazz - Blues and shows that she remains a beautiful singer and a convincing pianist.