b. August 18th, 1906 in Naples (Texas) d. September 11th, 1971 in Munich (Germany) |
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COMPLETE RECORDED WORKSDocument Volume 1 (September 1937 - May 1938) Volume 2 (June 1938 - June 1939) Volume 3 (June 1939 - September 1940) Volume 4 (January 1941 - August 1953) |
Après une enfance difficile, Curtis apprend la guitare puis le piano et commence à se produire dans la région de Dallas. Il rencontre notamment Alex Moore qui influence son jeu de piano. Curtis joue au sein de la troupe itinérante des Georgia Colored Strollers dans la première partie des années 30. En juillet 1936, il se fixe à Chicago et est remarqué par le producteur Lester Melrose. En septembre 1937, il entre pour la première fois en studio pour le label Vocalion et compose de superbes blues comme "Lonesome bedroom blues" et "You got good business". Puis, Curtis enregistre pour le label Bluebird "Drinking and thinking blues" et "Bad avenue blues". Jusqu'en 1940, il enregistre substantiellement pour Vocalion et Okeh : bon chanteur et pianiste au jeu syncopé. On peut retenir "It's a low down dirty shame" (avec la guitare de Hobson "Hot Box" Johnson), "Blues in the alley", "Down in the gutter", "Reefer hound blues", "Heavy hip mama". Mais après 1941, Curtis tombe rapidement dans l'oubli bien qu'il semble rester actif. Il revient temporairement en mai 1953 pour quelques morceaux sympathiques gravés pour le label Parrot d'Al Benson. After a difficult childhood, Curtis learned the guitar then the piano and began to perform in the Dallas area. He notably meets Alex Moore who influences his piano playing. Curtis plays in the traveling troupe of the Georgia Colored Strollers in the first part of the 1930's. In july 1936, he settled in Chicago and was spotted by producer Lester Melrose. In september 1937, he entered for the first time in the studio for the Vocalion label and composes superb blues like "Lonesome bedroom blues" and "You got good business". Then, Curtis records for the Bluebird label "Drinking and thinking blues" and "Bad avenue blues". Until 1940, he recorded substantially for Vocalion and Okeh : a good singer and pianist with syncopated playing. We can point out "It's a low down dirty shame" (with Hobson "Hot Box" Johnson's guitar), "Blues in the alley", "Down in the gutter", "Reefer hound blues", "Heavy hip mama". But after 1941, Curtis quickly fell into oblivion, although he seemed to remain active. He returns temporarily in may 1953 for some nice tracks recorded for Al Benson's Parrot label. |
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BLUE 88'S : UNRELEASED PIANO BLUES GEMSHi-Horse June 1939 / August 1941 |
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TROUBLE BLUESPrestige - Bluesville Vogue November 1960 |
Retrouvé en septembre 1959 par Jacques Demêtre et Marcel Chauvard, vivant dans la misère dans le ghetto de Chicago, il doit cependant attendre novembre 1960 pour revenir dans un studio. Dans cette séance supervisée par Ozzie Cadena et Rudy Van Gelder, Curtis est accompagné par un excellent groupe jazzy (avec en particulier Johnny "Moose John" Walker à la guitare et Robert Banks à l'orgue). Curtis semble en pleine forme et délivre parfaitement ses beaux blues pessimistes : "Lonesome bedroom blues", "Suicide blues", "Week end blues", "Trouble blues". On trouve un titre supplémentaire dans la réédition CD (une reprise de "Pinetop boogie"). Rediscovered in september 1959 by Jacques Demêtre and Marcel Chauvard, living in misery in the Chicago ghetto, he however had to wait until november 1960 to return to a studio. In this session supervised by Ozzie Cadena and Rudy Van Gelder, Curtis is accompanied by an excellent jazzy backing band (with in particular Johnny "Moose John" Walker on guitar and Robert Banks on organ). Curtis seems in great shape and perfectly delivers his beautiful pessimistic blues : "Lonesome bedroom blues", "Suicide blues", "Week end blues", "Trouble blues". There is an additional track in the CD reissue (a cover of "Pinetop boogie"). |
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LONESOME BEDROOM BLUESDelmar Delmark SUPER BLACK BLUES vol.2Goody January 1962 |
Grâce à Bob Koester, Curtis Jones trouve l'opportunité de graver un nouvel album complet. Pour l'occasion, Curtis Jones joue seul à son piano recréant parfaitement l'atmosphère noire et triste de ces meilleurs blues : "Highway 51", "Evil curse blues", "Black magic blues", l'instrumental "Rolling the blues" et bien sûr une nouvelle version de son "Lonesome bedroom blues". Deux prises alternatives ont été ajoutées dans la version CD. Thanks to Bob Koester, Curtis Jones finds the opportunity to record a new complete album. For the occasion, Curtis Jones plays his piano alone, perfectly recreating the dark and sad atmosphere of these best blues : "Highway 51", "Evil curse blues", "Black magic blues", the instrumental "Rolling the blues" and, of course, a new version of his "Lonesome bedroom blues". Two alternate takes have been added in the CD version. |
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BLUES PIANO ORGYDelmark January 1962 |
Dans cette anthologie, on trouve deux morceaux issus des séances de "Lonesome bedroom blues" : une prise alternative de "Tin pan alley" et une pièce instrumentale inédite "Takin' off". In this anthology, there are two tracks from the sessions of "Lonesome bedroom blues" : an alternative take of "Tin pan alley" and an unissued instrumental piece "Takin' off". |
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AMERICANS IN EUROPE vol.2Impulse January 1963 |
Curtis se produit sur une scène allemande ("Lots of talk for you") accompagné par Bob Carter et Joe Harris. Curtis performs on a german stage ("Lots of talk for you") accompanied by Bob Carter and Joe Harris. |
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CURTIS JONES IN LONDONDecca See for Miles BGO November 1963 |
Quelques jours après les séances Delmark, Curtis Jones s'envole pour l'Europe où il s'installe définitivement. Il passe par la Suisse, la France, la Belgique, l'Allemagne. En octobre 1963, il participe à une tournée avec l'orchestre de Chris Barber en Grande-Bretagne organisée par la National Jazz Federation. Lors de son séjour britannique, il enregistre cet album produit par Mike Vernon en compagnie du guitariste anglais Alexis Korner. Une belle séance avec de bons moments comme "Shake it baby", "Alley bound blues" et un superbe hommage à Elmore James (qui vient juste de mourir) avec la reprise originale de "Dust my broom". La version See for Miles proposent deux morceaux supplémentaires (repris par ailleurs dans l'anthologie "Raw blues"). A few days after the Delmark sessions, Curtis Jones flew to Europe where he settled permanently. He goes through Switzerland, France, Belgium, Germany. In october 1963, he participates in a tour with Chris Barber's orchestra throughout Great Britain organized by the National Jazz Federation. During his British stay, he recorded this album produced by Mike Vernon with english guitarist Alexis Korner. A nice session with good moments like "Shake it baby", "Alley bound blues" and a superb tribute to Elmore James (who just died) with the original cover of "Dust my broom". The See for Miles version offer two additional tracks (also included in the "Raw blues" anthology). |
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RAW BLUESAce of Clubs November 1963 |
Deux morceaux issus de la séance Decca restés inédits : l'excellent "You got good business" et "Roll me over". Ces deux morceaux sont également édités dans la version See for Miles de "Curtis Jones in London". Two tracks from the Decca session that have remained unissued : the excellent "You got good business" and "Roll me over". These two pieces are also issued in the See for Miles version of "Curtis Jones in London". |
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NOW RESIDENT IN EUROPEBlue Horizon THE COMPLETE BLUE HORIZON SESSIONSSony July 1968 |
Curtis Jones continue de se produire un peu partout en Europe (Grèce, Pologne, Yougoslavie) et même au Maroc. Cette séance supervisée par Mike Vernon a lieu une nouvelle fois à Londres. Pour l'occasion, Curtis est accompagné par Brian Brocklehurst (basse) et Dougie Wright (batterie). Un programme inégal (sa voix semble un peu forcée par instants) mais comportant d'excellents moments : "You don't have to go", "I want to be your slave", "Cherie", l'instrumental "Dryburgh drive" ainsi qu'une intéressante interview. Sur trois morceaux, il joue de la guitare (mais on le préfère nettement pianiste). La réédition "The complete Blue Horizon sessions" propose plusieurs prises alternatives supplémentaires et un titre inédit. En octobre - novembre 1968, il participe providentiellement à la tournée de l'American Folk Blues Festival (pas d'enregistrement sur disque disponible) concoctée par Al Smith. Mais celle-ci semble être son dernier engagement notable. Ensuite, il disparait progressivement miné par des ennuis de santé et décède finalement dans un hôpital de Munich (Allemagne) en septembre 1971. Curtis Jones continues to perform all over Europe (Greece, Poland, Yugoslavia) and even in Morocco. This session supervised by Mike Vernon takes place once again in London. For the occasion, Curtis is accompanied by Brian Brocklehurst (bass) and Dougie Wright (drums). An uneven program (his voice seems a little forced at times) but including excellent moments : "You don't have to go", "I want to be your slave", "Cherie", the instrumental "Dryburgh drive" as well as an interesting interview. On three tracks, he plays the guitar (but we much prefer him as a pianist). The reissue "The complete Blue Horizon sessions" offers several additional alternative takes and an unreleased track. In october - november 1968, he providentially participates in the American Folk Blues Festival tour (no disc recording available) supervised by Al Smith. But this seems to be his last notable engagement. Then, he gradually disappears undermined by health problems and finally died in a hospital in Munich (Germany) in september 1971. |