Edward Taylor

b. January 29th, 1923 in Benoit (Mississippi)

d. December 25th, 1985 in Chicago (Illinois)

EDDIE TAYLOR IN SESSION

Jasmine

May 1953 - March 1957

Originaire du Mississippi comme tant de bluesmen, Eddie Taylor est l'ami d'enfance de Jimmy Reed à qui il apprend la guitare. Il arrive à Chicago vers 1948-49. Guitariste subtil au jeu fluide et délié, il fut d'abord un accompagnateur compétent et apprécié auprès de son ami Jimmy Reed (jusqu'en 1966 environ), John Brim, Sunnyland Slim, Floyd Jones, Little Willie Foster et même John Lee Hooker. Cette intense activité de sideman l'empêcha pendant longtemps de démarrer sa propre carrière en leader. Ce CD édité par Jasmine rassemble une vingtaine de morceaux dans lesquels il accompagné les artistes pré-cités ainsi que les premiers titres qu'il a gravé en leader pour le label Vee-Jay.

Originally from Mississippi like so many bluesmen, Eddie Taylor is the childhood friend of Jimmy Reed to whom he teaches the guitar. He arrived in Chicago around 1948-49. Subtle guitarist with fluid and nimble playing, he was first a competent and appreciated accompanist with his friend Jimmy Reed (until around 1966), John Brim, Sunnyland Slim, Floyd Jones, Little Willie Foster and even John Lee Hooker. This intense activity as a sideman for a long time prevented him from starting his own career as a leader. This CD issued by Jasmine brings together around twenty tracks in which he accompanied the aforementioned artists as well than the first titles he recorded as a leader for the Vee-Jay label.

BIG TOWN PLAYBOY

Charly

BAD BOY

Charly

January 1955 - 1964

Eddie est actif sur la scène de Chicago depuis la fin des années 40 notamment derrière son ami d'enfance et mentor Jimmy Reed. Il accompagne de nombreux artistes de la ville notamment au sein du label Vee-Jay. D'un tempérament réservé, il mit longtemps de côté l'idée de lancer une carrière en leader. Il grave ses premiers morceaux en janvier 1955 pour Vee-Jay. En quelques années, Eddie enregistre une poignée de chefs d'oeuvre du Chicago Blues où son chant délicat et sa guitare virtuose font des merveilles : "Bad boy", "E.T. blues", "Big town playboy", "You'll always have a home", "Stroll out west", "I'm gonna love you". Eddie enregistre jusqu'en 1957 pour le label de Chicago. Dans ces superbes sélections Charly, on trouve aussi les simples gravés en 1964 pour Vivid - remarquables eux aussi - avec derrière lui Jimmy Reed, Johnny Jones, Hubert Sumlin et Al Duncan. Vraiment indispensable à toute collection Blues.

Eddie has been active on the Chicago scene since the late 1940's, notably behind his childhood friend and mentor Jimmy Reed. He accompanies many artists of the city, particularly within the Vee-Jay label. With a reserved temperament, he put aside for a long time the idea of launching a career as a leader. He cut his first songs in january 1955 for Vee-Jay. In a few years, Eddie recorded a handful of Chicago Blues masterpieces where his delicate vocals and virtuoso guitar work wonders : "Bad boy", "E.T. blues", "Big town playboy", "You'll always have a home", "Stroll out west", "I'm gonna love you". Eddie recorded until 1957 for the Chicago label. In these superb Charly selections, we also find the singles recorded in 1964 for Vivid - remarkable too - with Jimmy Reed, Johnny Jones, Hubert Sumlin and Al Duncan behind him. Truly essential to any Blues collection.

MASTERS OF MODERN BLUES

Testament

June 1966

Eddie semble avoir enregistrer une poignée de titres pour le label LaSalle de Jump Jackson en 1966. Mais ceux-ci sont restés inédits. La même année, grâce à Pete Welding, il grave ces morceaux avec derrière lui un groupe fantastique : Walter Horton (harmonica), Otis Spann (piano), Floyd Jones (basse) et Fred Below (batterie). Dans le LP original, il y a 6 titres mais la réédition CD ajoute deux titres supplémentaires (une prise alternative de "Bad boy" et "I feel so bad" qui était paru dans l'anthologie "Goin' to Chicago"). Eddie s'y montre au meilleur de sa forme délivrant une fois encore des pièces remarquables : "Train fare home", "Peach tree blues", "After hours", "Big town playboy".

Eddie seems to have recorded a handful of tracks for Jump Jackson's LaSalle label in 1966. But these remained unreleased. The same year, thanks to Pete Welding, he recorded these pieces with behind him a fantastic backing band : Walter Horton (harmonica), Otis Spann (piano), Floyd Jones (bass) and Fred Below (drums). In the original LP there are 6 tracks but the CD reissue adds two additional tracks (an alternate take of "Bad boy" and "I feel so bad" that appeared in the "Goin' to Chicago" anthology). Eddie shows up there at his best delivering once again remarkable sides : "Train fare home", "Peach tree blues", "After hours", "Big town playboy".

CHICAGO BLUES FESTIVAL '70

Black & Blue

December 1970

Eddie Taylor participe à la tournée du Chicago Blues Festival organisée par Jean Marie Monestier en France aux côtés de Roosevelt Sykes et Homesick James. Néanmoins, il a fallu attendre la parution CD pour que soient éditées les faces qu'il a enregistré à cette occasion. Cinq bons titres en particulier "Rockin' on 83 highway" et "Ride 'em on down".

Eddie Taylor participates in the Chicago Blues Festival tour organized by Jean Marie Monestier in France alongside Roosevelt Sykes and Homesick James. However, we had to wait for the CD release to hear the sides he recorded on this occasion. Five good titles in particular "Rockin' on 83 highway" and "Ride 'em on down".

CHICAGO BLUES AT HOME

Advent

Testament

May 1972

Séance acoustique informelle capturée par Frank Scott rassemblant Eddie Taylor et Phillip Walker sur trois morceaux : "Greyhound bus", "Jackson town" et "Tell me baby".

Informal acoustic session captured by Frank Scott bringing together Eddie Taylor and Phillip Walker on three tracks : "Greyhound bus", "Jackson town" and "Tell me baby".

I FEEL SO BAD

Advent

DJM

Hightone

P-Vine

June 1972

Hormis quelques faces pour Vee-Jay puis quelques autres longtemps après pour Testament, Eddie Taylor n'a que peu enregistré en tant que leader. Cet album somptueux est donc son premier. Il a été enregistré sous la supervision du producteur Frank Scott en Californie avec Phillip Walker, George "Harmonica" Smith, Johnny Tucker parmi d'autres. Eddie chante parfaitement avec sa voix élégante et sa guitare virtuose est constamment brillante : "I feel so bad", "Stop breaking down", "13 highway", "Going upside your head", "Twelve year old boy", "Blues in the rain", l'acoustique "Stroll out west". La réédition CD japonaise de P-Vine ajoute trois titres supplémentaires gravés lors des mêmes séances. Un disque indispensable à toute collection Blues.

Apart from a few sides for Vee-Jay and then a few others long after for Testament, Eddie Taylor recorded little as a leader. This sumptuous album is in fact his first. It was recorded under the supervision of producer Frank Scott in California with Phillip Walker, George "Harmonica" Smith, Johnny Tucker among others. Eddie sings perfectly with his elegant voice and his virtuoso guitar is constantly brilliant : "I feel so bad", "Stop breaking down", "13 highway", "Going upside your head", "Twelve year old boy", "Blues in the rain", the acoustic "Stroll out west". The japanese CD reissue of P-Vine adds three additional titles recorded during the same sessions. An essential album for any Blues collection.

ANN ARBOR BLUES & JAZZ FESTIVAL '73

P-Vine

September 1973

READY FOR EDDIE

Big Bear

Indigo

READY FOR EDDIE...PLUS

Castle

February - April 1974

Cet album fut gravé à l'occasion de la tournée de l'American Blues Legends de 1974 à laquelle Eddie participa. La tournée était organisée et supervisée par Jim Simpson qui logiquement produit aussi cet album. Accompagné par d'excellents musiciens anglais, Eddie Taylor se montre une fois encore en grande forme dans ce programme intense et consistant : "I'm a country boy", "Seems like a million years", "Gamblin' man", l'instrumental "Ready for Eddie", "Too late to cry", "Playboy boogie", "I used to have some friends".

This album was recorded during the 1974 American Blues Legends tour in which Eddie participated. The tour was organized and supervised by Jim Simpson who logically produced also this album. Accompanied by excellent english musicians, Eddie Taylor is once again in great shape in this intense and consistent program : "I'm a country boy", "Seems like a million years", "Gamblin' man", the instrumental "Ready for Eddie", "Too late to cry", "Playboy boogie", "I used to have some friends".

DIRECT FROM CHICAGO

MCM

CHICAGO BLUES NIGHTS vol.2

Storyville

October 1977

Grâce à la française Marcelle Morgantini, on peut écouter ici Eddie Taylor lors d'un concert dans un club chicagoan (le Golden Slipper) en octobre 1977. Du Chicago Blues brut de décoffrage tel qu'il est joué traditionnellement.

Thanks to the French Marcelle Morgantini, we can listen here to Eddie Taylor during a concert in a chicagoan club (the Golden Slipper) in october 1977. Raw Chicago Blues as that it is played traditionally.

CHICAGO BLUES NIGHTS vol.1

MCM

Storyville

November 1977

Autre soirée au Golden Slipper enregistrée par Marcelle Morgantini.

Another evening at the Golden Slipper recorded by Marcelle Morgantini.

LIVE IN JAPAN 1977

P-Vine

BAD BOY A LONG WAY FROM HOME

P-Vine

LONG WAY FROM HOME

Blind Pig

December 1977

Initialement, Eddie Taylor ne devait pas participer à cette tournée au Japon. Mais, la tête d'affiche Fenton Robinson ayant eu des problèmes de visa, Eddie fut embauché pour le remplacer. Derrière lui, on trouve des sidemen expérimentés (Louis & Dave Myers et Odie Payne Jr). Il s'agit d'un bon concert auquel il manque probablement un peu de flamme. Il y eut plusieurs éditions différentes en particulier une édition Deluxe qui reprend l'intégralité du concert d'Eddie mais aussi les parties chantées par les trois autres bluesmen.

Initially, Eddie Taylor was not to participate in this tour in Japan. But, headliner Fenton Robinson having had visa problems, Eddie was hired as his replacement. Behind him, we find experienced sidemen (Louis & Dave Myers and Odie Payne Jr). This is a good concert which probably lacks a bit of flame. There were several different editions in in particular a Deluxe edition which includes the entire Eddie concert but also the parts sung by the three other bluesmen.

CHICAGO BLUES LIVE vol.1

Wolf

1977

Deux titres provenant d'un concert en Allemagne (ou en Autriche) : "Look out in the weather" et "Bullcow blues".

Two tracks from a concert in Germany (or Austria) : "Look out in the weather" and "Bullcow blues".

BLUES FROM CHICAGO

Violet

September 1979

Cette séance à Chicago fut supervisée par Edward Applebaum et Harold Brenner. Eddie prend deux titres sympathiques en leader ("Peach tree blues" et "Big town playboy") avec derrière lui Detroit Junior, Jimmy Lee Robinson et Odie Payne.

This session in Chicago was supervised by Edward Applebaum and Harold Brenner. Eddie takes two nice titles as a leader ("Peach tree blues" and "Big town playboy") with behind him Detroit Junior, Jimmy Lee Robinson and Odie Payne.

MY HEART IS BLEEDING

L+R

Evidence

January 1980

Produit par Horst Lippmann pour son label L+R, cet album est le premier opus studio d'Eddie Taylor depuis 1974. Il semble être en forme aussi bien vocalement que sur sa guitare même s'il a un peu perdu sa spontanéité. Eddie délivre ici néanmoins un bon set de Chicago Blues, solide et bien joué.

Produced by Horst Lippmann for his L+R label, this album is Eddie Taylor's first studio opus since 1974. He seems to be in good shape both vocally and on his guitar even though he has a little lost his spontaneity. Eddie nevertheless delivers here a good set of Chicago Blues, solid and well played.

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '80

L+R

MY HEART IS BLEEDING

Evidence

April or May 1980

Deux morceaux quelconques d'Eddie Taylor issus de sa participation à l'American Folk Blues Festival. Les deux titres sont repris dans la version CD Evidence de "My heart is bleeding".

Two ordinary tracks by Eddie Taylor from his participation in the American Folk Blues Festival. Both titles are included in the Evidence CD version of "My heart is bleeding".

MARK HUMMEL'S CHICAGO BLUES PARTY

Mountain Top

September 1982

Ces titres furent enregistrés lors d'une tournée avec l'harmoniciste Mark Hummel. On retient notamment une belle version de "Red light".

These titles were recorded during a tour with harmonica player Mark Hummel. We particularly point out a nice version of "Red light".

I FOUND OUT

Wolf

BAD BOY

Wolf

July 1983 / August 1984

Ces séances gravées à Chicago sont produites par Eddie Taylor et Hannes Folterbauer pour le label autrichien Wolf. Eddie est en bonne forme et est supporté par un groupe compact composé de Johnny B. Moore, Willie Kent et Larry & Tim Taylor. Sur certains titres, c'est Vera Taylor (la femme d'Eddie) qui chante. Un bon programme de Chicago Blues bien exécuté mais sans grande surprise.

These sessions recorded in Chicago are produced by Eddie Taylor and Hannes Folterbauer for the austrian label Wolf. Eddie is in good shape and is supported by a compact backing band consisting of Johnny B. Moore, Willie Kent and Larry & Tim Taylor. On some tracks, Vera Taylor (Eddie's wife) sings. A good program of Chicago Blues well executed but without great surprise.

STILL NOT READY FOR EDDIE

Antone's

July 1985

Concert enregistré sur la scène du club Antone's à Austin quelques mois avant le décès d'Eddie. Autour de lui, on trouve de nombreux bluesmen de premier plan comme Sunnyland Slim, Hubert Sumlin, Luther Tucker, Snooky Pryor, Bob Stroger. Un bon album live qui mérite l'écoute.

Concert recorded on the Antone's club stage in Austin a few months before Eddie's death. Around him, there are many first-rate bluesmen like Sunnyland Slim, Hubert Sumlin, Luther Tucker, Snooky Pryor, Bob Stroger. A good live album that deserves listening.