b. August 27th, 1940 in Carencro (Louisiana) d. September 4th, 2008 in Lafayette (Louisiana) |
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FERNEST AND THE THUNDERSBlues Unlimited 1976 - 1977 |
Fernest Arceneaux, qui joue de l'accordéon depuis ses 12 ans, a pris pour modèle le roi du Zydeco Clifton Chenier. Dès 1976, il grave plusieurs simples pour le label Blues Unlimited sous l'égide J.D. Miller (et de son fils Mark) dans les studios de ce dernier à Crowley en Louisiane (non loin de Carencro, son village natal). Son groupe est formé autour de Chester Chevalier (guitare), Peter Helaire (basse), Dalton Arceneaux (son frère au frottoir) et le vétéran des sessions Excello Clarence "Jockey" Etienne (batterie). A ce line-up, on peut ajouter plusieurs chanteurs occasionnels (Gene Morris, Jerry Morris, Bobby Price) puisque Fernest se contentait de l'accordéon et chantait très rarement à l'époque. Ce microsillon fort rare regroupe douze morceaux parus entre 1976 et 1982 (sur les seize parus chez Blues Unlimited). Fernest et ses musiciens ne sont pas encore au sommet de leur art mais confèrent à ces morceaux une fraicheur et un dynamisme presque palpables. L'ensemble des titres vaut l'écoute. On retrouve, notamment, sa première version de l'excitant "Zydeco boogaloo" repris à Tom & Jerrio. A la même époque, Fernest et son groupe accompagne Bobby Price ("Two trains a runnin'") et J.J. Caillier ("Zydeco train revue"). Fernest Arceneaux, who plays accordion since he was 12, was influenced by the King of Zydeco, Clifton Chenier. Since 1976, he cut several singles for Blues Unlimited label under the supervision of J.D. Miller (and his son Mark) in Crowley studios (near Carencro, his native town in Louisiana). His backing band is formed around Chester Chevalier (guitar), Peter Helaire (bass), Dalton Arceneaux (his brother on rubboard) and the veteran Excello session-man Clarence "Jockey" Etienne (drums). In this line-up, you can add several occasional singers (Gene Morris, Jerry Morris, Bobby Price) since Fernest just played accordion and rarely sang at the time. This very rare LP includes twelve tracks recorded between 1976 and 1982 (sixteen were published by Blues Unlimited). Fernest and his musicians are not yet at the peak of their art but give on these tracks a freshness and an almost palpable dynamism. All titles are worth listening. We find, in particular, his first version of the exciting "Zydeco boogaloo", a cover of a Tom & Jerrio tune. At the same time Fernest and his band accompanies Bobby Price ("Two trains a runnin'") and J.J. Caillier ("Zydeco train revue") on the same label. |
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ZYDECO BLUESZYDECO BLUES vol.2ROCKIN' ACCORDIONFlyright 1976 - 1977 |
Dans ces magnifiques anthologies, éditées respectivement en 1978, 1984 et 1989 par le label anglais Flyright, on retrouve plusieurs morceaux de Fernest Arceneaux issus de sa période Blues Unlimited. Dans le premier album, il y est représenté par quatre morceaux. On retrouve notamment le somptueux "Lost lover blues" avec les lignes de guitare remarquables de Chester Chevalier. Au chant, on retrouve, selon les titres, Gene Morris, Jerry Morris (frère de ce dernier) et Bobby Price. Dans le second volume consacré au zydeco, Bruce Bastin propose un seul morceau de Fernest Arceneaux. Il s'agit du sautillant "Hey la ba", datant de 1976, et chanté par Bobby Price. Enfin, dans le troisième volume, quatre autres morceaux de Fernest sont recueillis. In these magnificent anthologies, published respectively in 1978, 1984 and 1989 by the english label Flyright, there are several tracks of Fernest Arceneaux from the Blues Unlimited period. In the first album, he is represented by four songs. Found particularly the sumptuous "Lost lover blues" with remarkable guitar lines by Chester Chevalier. We can hear, depending on the title, different singers such as Gene Morris, Jerry Morris (brother of the latter) and Bobby Price. In the second volume devoted to zydeco, Bruce Bastin offers another Fernest tune. This is the hopping "Hey la ba", dating from 1976 and sung by Bobby Price. Finally, in the third volume, four other pieces by Fernest are collected. |
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LIVE + WELLOrnament ROCKIN' PNEUMONIAChrisly September 1979 |
Fernest Arceneaux put entreprendre une première tournée européenne grâce à Robert Sacré qui le présenta au promoteur allemand Rolf Schubert. Celui-ci lui permit de venir tourner en Allemagne. Ce concert donné dans la maison d'Eschwin & Heidi Von Krosigk et à l'université de Bonn a été recueilli sur disque par Siegfried Christmann. Avec son groupe habituel (Chester Chevallier, Clarence "Jockey" Etienne, Wayne Burns), Fernest délivre une performance convaincante malgré une production minimale. Quelques bons moments : "Goin' back to Louisiana", "The things I used to do", "Zydeco boogaloo", "Irene", "Ma negresse". Fernest Arceneaux was able to undertake a first european tour thanks to Robert Sacré who introduced him to the german promoter Rolf Schubert. This allowed him to come tour in Germany. This concert in Eschwin & Heidi Von Krosigk's home and the University of Bonn was collected on disc by Siegfried Christmann. With his usual group (Chester Chevallier, Clarence "Jockey" Etienne, Wayne Burns) Fernest delivers a convincing performance despite minimal production. Some good moments : "Goin' back to Louisiana", "The things I used to do", "Zydeco boogaloo", "Irene", "My negresse". |
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ZYDECO STOMPFROM THE HEART OF THE BAYOUSJSP ZYDECO STOMPJSP July 1981 |
De nouveau en Europe après son précédent disque gravé en Allemagne, il pose ses valises, cette fois, à Londres aux BTW studios. Supervisé par le producteur anglais John Stedman, Fernest Arceneaux est accompagné par ses fameux Thunders. Victor Walker joue magnifiquement de la basse, partage les parties vocales avec son leader et donnera également quelques overdubs de piano. Il disparaitra, peu après, tué lors d'une rixe dans un bar. A la guitare, on retrouve Chester Chevalier et à la batterie, Clarence "Jockey" Etienne. Selon les souvenirs de ce dernier, les séances furent fructueuses et se déroulèrent en quelques heures. Deux albums furent conçus et publiés par JSP. En 2011, une réédition en CD a permis de réunir les deux vinyles initiaux. Cependant, cette nouvelle édition en CD fait l'impasse sur deux morceaux ("You don't have to go" et "Everyday I have the blues" issus du LP "From the heart of the bayous"). De nombreuses réussites ressortent de ces deux microsillons en particulier quand son zydeco se fait plus bluesy comme dans les remarquables "Done got over you", "Sweet little angel", "Mean woman", "Night time" (avec un solo de basse) ou "Reconsider baby". Again in Europe after his previous disc recorded in Germany, he lands in London in BTW studios. Supervised by the english producer John Stedman, Fernest Arceneaux is accompanied by his famous Thunders. Victor Walker plays beautifully bass, sharing vocals with his leader and also give some piano overdubs . He will be killed soon after in a brawl. There is also Chester Chevalier on guitar and Clarence "Jockey" Etienne on drums. According to the recollections of the latter, the sessions were successful and lasted a few hours. Two albums were designed and published by JSP. In 2011, a CD reissue combined together the two original LPs. However, this new edition CD passed on two songs ("You don't have to go" and "Everyday I have the blues" both from the LP "From the heart of the bayous"). Many highlights emerge from these two LPs in particular when his zydeco is bluesier such as remarkable "Done got over you", "Sweet little angel", "Mean woman", "Night time" (with bass solo) or "Reconsider baby". |
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ZYDECO THUNDERGreybeard 1985 |
Produit et enregistré par Shelton Skerrett aux Greybeard Studios de Lafayette (Louisiane), ce microsillon assez rare propose une obscure session du milieu des années 80. Fernest y est accompagné par un superbe groupe : Ashby Arceneaux (frottoir), Chester "Tune" Chevallier (guitare), Joseph "Black" Rossyion (guitare), Allen "Cat Roy" Broussard (saxophone), Peter Gilbert Helaire (basse) et Clarence "Jockey" Etienne (batterie). Cet album s'avère très agréable à l'écoute avec un son un peu différent de l'habitude (les guitares sont plus présentes et donnent parfois une coloration plus blues). Fernest est, comme d'habitude, parfait à l'accordéon. On aime, en particulier, "I'm on my way back home", "Party down" (reprise à Clifton Chenier), "Baby baby baby", "Momma do right". Produced and recorded by Shelton Skerrett in Lafayette's Greybeard Studios (Louisiana), this rare LP offers an obscure session of the mid 80's. Fernest is accompanied by a superb backing band : Ashby Arceneaux (rubboard), Chester "Tune" Chevallier (guitar), Joseph "Black" Rossyion (guitar), Allen "Cat Roy" Broussard (saxophone), Peter Gilbert Helaire (bass) and Clarence "Jockey" Etienne (drums). This album is very pleasant to listen with a little different sound from the usual (guitars are more present and give sometimes a more blues coloring). Fernest is, as usual, perfect on accordion. We like, in particular, "I'm on my way back home", "Party down" (taken from Clifton Chenier), "Baby baby baby", "Momma do right". |
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GUMBO SPECIALSchubert Chrisly November 1987 |
Malgré une production minimale de Rainer Besel et Rolf Schubert, ce disque mérite une écoute attentive. Il est gravé à Cologne en Allemagne. L'ossature habituelle de son groupe représentée par Chester Chevalier (guitare) et Clarence "Jockey" Etienne (batterie) est présente. Mais, la faiblesse vient du chant de Fernest souvent mal assuré. D'habitude, il confie la plupart des parties chantées à d'autres. Ici, à quelques exceptions près, il en assume la majeure partie. On relève, malgré tout, les excellents "Dansez codine", "St James infirmary", "Jambalaya" (chanté par Patty Harrison) et "C'est pas la peine blayer". Au dos du microsillon figure la recette du gumbo spécial selon Fernest. Despite a minimal production of Rainer Besel and Rolf Schubert, this album deserves a careful listening. It is cut in Cologne, Germany. The usual backing band represented by Chester Chevalier (guitar) and Clarence "Jockey" Etienne (drums) is present. But the weakness is Fernest singing often unsteady. Usually, he gives most sung parts to other artists. Here, with few exceptions, he takes almost all singing. There are, nevertheless, some excellent moments : "Dansez Codine", "St James infirmary", "Jambalaya" (sung by Patty Harrison) and "C'est pas la peine blayer". The back of the LP includes the special gumbo recipe according to Fernest. |
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ZYDECO SHOOTOUT AT EL SID O'SRounder October 1990 |
Enregistrement public au El Sid O's Zydeco and Blues Club installé à Lafayette (au sud de la Louisiane). Fernest et son groupe sont présents en tant qu'accompagnateur du chanteur-trompettiste Warren Caesar sur deux morceaux relativement intéressants : "Louisiana saturday night" et "Cocaine go away". Live record at El Sid O's Zydeco and Blues Club located in Lafayette (south Louisiana). Fernest and his band are present as accompanists of singer-trumpeter Warren Caesar on two relatively interesting tracks : "Louisiana saturday night" and "Cocaine go away". |
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ZYDECO BLUES PARTYMardi Gras 1994 |
A la suite de sa rencontre, en novembre 1993, avec Warren Hildebrand qui vient de fonder Mardi Gras Records, Fernest retrouve, enfin, le chemin des studios. Installé aux studios Ultrasonic de la Nouvelle Orléans, il est entouré de grands noms du zydeco comme John Hart (saxophone), Paul "Lil Buck" Sinegal (guitare) et Rockin' Dopsie Jr (frottoir). Parfaitement produit par Jerry Embree et Alonzo Johnson (également bassiste), ce disque symbolise incontestablement son retour au premier plan. On remarque la reprise de "Choo choo ch'boogie" mais surtout ses propres compositions comme "Bernadette", "I'm on my way back home" et une parfaite relecture de l'inimitable instrumental "Zydeco boogaloo" (en fait, une reprise de Tom & Jerrio). On notera que son frère Dalton "Del" Arceneaux fait quelques apparitions au frottoir. Le disque remportera un certain succès et permettra à Fernest de figurer à l'affiche de nombreux festivals. Following his meeting, in November 1993, with Warren Hildebrand who has just founded Mardi Gras Records, Fernest is finally back in studio. Installed at Ultrasonic Studios in New Orleans, he is surrounded by some Zydeco big names like John Hart (saxophone), Paul "Lil Buck" Sinegal (guitar) and Rockin' Dopsie Jr (rubboard). Perfectly produced by Jerry Embree and Alonzo Johnson (also bassist), this album certainly symbolizes his return to the forefront. We note, especially, the cover of "Choo choo ch'boogie" and his own compositions like "Bernadette", "I'm on my way back home" and a perfect version of the inimitable instrumental "Zydeco boogaloo" (in fact, a Tom & Jerrio cover). Note that his brother Dalton "Del" Arceneaux made ??some appearances on rubboard. The disc won some success and allow Fernest to perform on many festivals. |
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OLD SCHOOL ZYDECOMardi Gras June 2000 |
Enregistré en juin 2000 aux studios Ultrasonic selon une formule relativement proche du précédent disque, "Old school zydeco" parait chez Mardi Gras Records. Les musiciens sont à peu près les mêmes (John Hart est remplacé par Jerry Jumonville). Encore une fois, Fernest fait la part belle aux reprises (notamment "Joe Pete has two women") mais parsème le disque de quelques compositions notables comme "So long" et "Old school zydeco", un instrumental au tempo décontracté. Un album un peu moins flamboyant que l'opus précédent mais qui mérite une écoute attentive. Recorded in June 2000 at Ultrasonic Studios in a relatively similar formula of the previous album, "Old school zydeco" is published by Mardi Gras Records. The musicians are almost the same (John Hart is replaced by Jerry Jumonville). Again, Fernest gives space to covers (including "Joe Pete has two women"), but the CD sprinkles some notable compositions such as "So long" and "Old school zydeco", a relaxed tempo instrumental. An album a little less flamboyant than the previous one but deserving a careful listening. |
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Thanks to Philippe Sauret from (Zydecoland website) Thanks to Robert Sacré from the University of Liège (Belgium) |