Fred Christian b. September 3rd, 1934 in Gilmer (Texas) d. December 28th, 1976 in Dallas (Texas) |
||
FREDDY KING SINGSKing Modern Blues Doxy August 1960 - July 1961 |
Fils d'Ella Mae Burnett et de Leon Christian, Freddie nait dans une petite bourgade du Texas. La famille déménage en 1949 à Dallas. Ses premières influences à la guitare sont les texans T-Bone Walker et Lightnin' Hopkins. En décembre 1950, il fait un premier voyage à Chicago et rencontre Jimmy Rogers, Eddie Taylor et Robert Lockwood Jr. En 1952, le jeune Freddie est recruté dans le groupe du batteur Frank "Sonny" Scott. L'année suivante, il semble enregistrer pour Parrott mais la séance est restée inédite. Il fait ses débuts discographiques en 1956 pour le label El-Bee de John Burton. En parrallèle, il travaille dans une acierie pour gagner sa vie. Dans la fin des années 50, il fréquente les jeunes guitaristes du West Side Sound, Magic Sam, Luther Allison, Jimmy Dawkins parmi d'autres. D'après certaines sources, il aurait aussi tenté sa chance chez Chess sans succès. C'est Syl Johnson qui présente Freddie à Sonny Thompson, talent-scout et producteur chez King-Federal (un label dirigé par Syd Nathan). Durant l'été 1960, Freddie se rend donc à Cincinnati pour enregistrer pour ses premières faces pour ce label. Immédiatement, son style caractéristique se met en place : guitare cinglante et précise, voix puissante et passionnée, un style musical qu'on peut rapprocher du West Side Sound. De pures pépites voient le jour lors de ces premières séances : "See see baby", "You've got to love her with a feeling", "Have you ever loved a woman", "I'm tore down", "Takin' care of business" font partie de ses classiques. Ce premier LP est édité par King en 1961. Son of Ella Mae Burnett and Leon Christian, Freddie is born in a small town in Texas. The family moved to Dallas in 1949. His first influences on the guitar are the Texans T-Bone Walker and Lightnin' Hopkins. In december 1950, he made his first trip to Chicago and met Jimmy Rogers, Eddie Taylor and Robert Lockwood Jr. In 1952, the young Freddie is recruited in the band of drummer Frank "Sonny" Scott. The following year, he seems to record for Parrott but the session remained unissued. He makes his discographical debut in 1956 for John Burton's El-Bee label. In parallel, he works in a steel mill to earn a living. In the late 1950's, he frequented the young West Side Sound guitarists, Magic Sam, Luther Allison, Jimmy Dawkins among others. According to some sources, he also tried his luck at Chess without success. It is Syl Johnson who introduces Freddie to Sonny Thompson, talent-scout and producer at King-Federal (a label managed by Syd Nathan). In the summer of 1960, Freddie went to Cincinnati to record for his first sides for this label. Immediately, his characteristic style is put in place : stinging and precise guitar, powerful and passionate voice, a musical style that can be brought closer to the West Side Sound. Some pure gems are born during these first sessions : "See see baby", "You've got to love her with a feeling", "Have you ever loved a woman", "I'm tore down", "Takin' care of business" are part of his classics. This first LP is issued by King in 1961. |
|
LET'S HIDE AWAY AND DANCE AWAYKing P-Vine GOES SURFIN'King August 1960 - July 1961 |
Sous la supervision de Sonny Thompson (producteur, compositeur, pianiste), ce second disque pour King-Federal présente la particularité d'être uniquement constitué de morceaux instrumentaux. Sonny Thompson (piano), Bill Willis (basse), Phillip Paul (batterie) constituent l'ossature de son groupe dans lequel viennent parfois se greffer des cuivres (Gene Redd, Clifford Scott). La virtuosité à la guitare de Freddie, la cohésion de son groupe, son inspiration de compositeur (avec Sonny Thompson) sont parfaitement évidentes ici. Le mythique "Hide away" (probablement composé par "Hound Dog" Taylor) est devenu un standard de Blues fréquemment joué tout comme "Sen-Sa-Shun", "The stumble", "San-Ho-Zay". Mais, beaucoup d'autres titres moins connus méritent l'attention comme "Butterscotch", "Heads up", "Side tracked". Un disque qui eut une influence majeure sur de nombreux artistes du Blues et du Rock. Sur le recueil "Goes surfin'", des bruits de public ont été ajoutés en overdubs mais il s'agit du même programme. Under the supervision of Sonny Thompson (producer, composer, pianist), this second disc for King-Federal has the peculiarity of being composed only of instrumental tracks. Sonny Thompson (piano), Bill Willis (bass), Phillip Paul (drums) are the backbone of his backing band, which is sometimes grafted by a horn section (Gene Redd, Clifford Scott). Freddie's guitar virtuosity, the cohesion of his band, his inspiration as a composer (with Sonny Thompson) are perfectly obvious here. The mythical "Hide away" (probably composed by "Hound Dog" Taylor) has become a Blues standard frequently played as "Sen-Sa-Shun", "The stumble", "San-Ho-Zay". But, many other less known titles deserve attention like "Butterscotch", "Heads up", "Side tracked". A record that had a major influence on many Blues and Rock artists. On the collection "Goes surfin'", public noises have been oberdubbed but it is the same program. |
|
BOY GIRL BOYKing February 1962 |
Disque partagé avec Lula Reed et son mari Sonny Thompson entre Twist et ballades Pop. On trouve quatre morceaux de Freddie en duo avec Lula Reed dans lesquels il y a bien peu de guitare. Disc shared with Lula Reed and her husband Sonny Thompson between Twist and Pop ballads. There are four sides of Freddie in duet with Lula Reed in which there is very little guitar. |
|
BOSSA NOVA AND BLUESKing P-Vine Doxy November 1962 |
Toujours avec son groupe régulier (Gene Redd, Clifford Scott, Sonny Thompson, Fred Jordan, Bill Willis, Phillip Paul), il fait ici la synthèse entre Blues et Bossa Nova. Encore une poignée d'instrumentaux moins marquants qu'auparavant ("Bossa Nova blues", "Bossa Nova Watusi twist"). "Someday after awhile", "The welfare turns its back on you" accrochent néanmoins l'attention. In addition to his regular band (Gene Redd, Clifford Scott, Sonny Thompson, Fred Jordan, Bill Willis, Phillip Paul), he plays a synthesis between Blues and Bossa Nova. Still a handful of instrumentals less striking than before ("Bossa Nova blues", "Bossa Nova Watusi twist"). "Someday after awhile", "The welfare turns its back on you" nevertheless attract attention. |
|
FREDDY KING GIVES YOU A BONANZA OF INSTRUMENTALSKing Crosscut P-Vine November 1962 - August 1964 |
Nouveau recueil de King-Federal ne compilant que des morceaux instrumentaux. "Freeway 75", "Nickel plated", les longs "Low tide" et "Remington ride" sont plutôt accrocheurs et puissants. Le programme reste d'un excellent niveau même si on a l'impression que Freddie King se répète parfois un peu. En manque de succès, sa carrière décline nettement dès 1962-63. En 1963, il retourne vivre à Dallas dans son Texas natal et Freddie quitte définitivement King-Federal en 1966. New King-Federal compilation compiling only instrumental sides. "Freeway 75", "Nickel plated", the long "Low tide" and "Remington ride" are rather catchy and powerful. The program remains on an excellent level even if you get the impression that Freddie King sometimes repeats himself a bit. For lack of success, his career declined sharply from 1962-63. In 1963, he returned to live in Dallas in his native Texas and Freddie definitively left King-Federal in 1966. |
|
FREDDIE KING IS A BLUESMASTERCotillion Atlantic July 1968 |
Après plusieurs années d'obscurité et une tournée internationale en 1967, il est remarqué par King Curtis qui décide de produire ses deux albums suivants pour Cotillion (une marque d'Atlantic). Sur le premier d'entre eux, Freddie se focalise sur le chant plus que sur la guitare. L'orientation Rhythm & Blues - Funk avec section rythmique et section cuivres en avant s'avère convaincante notamment grâce à d'excellents musiciens (Joe Newman, David "Fathead" Newman, James Booker, Gerry Jemmott, Norman Pride). On peut ressortir "That will never do", "Today I sing the blues", une reprise de son célèbre "Hide away" et le sauvage instrumental "Funky". After several years of obscurity and an international tour in 1967, he was noticed by King Curtis who decided to produce his next two albums for Cotillion (a subsidiary of Atlantic). On the first of them, Freddie focuses on singing more than on the guitar. The Rhythm & Blues - Funk orientation with rhythm section and horn section in front seems convincing notably thanks to excellent musicians (Joe Newman, David "Fathead" Newman, James Booker, Gerry Jemmott, Norman Pride). We can point out "That will never do", "Today I sing the blues", a cover of his famous "Hide away" and the wild instrumental "Funky". |
|
LIVE AND LOUD 1968Rockbeat 1968 / 1969 / 1973 |
Constitué principalement d'un concert au Fillmore West en 1968, ce disque ajoute un titre du festival d'Ann Arbor (1969) et un autre titre capté en Suède en 1973. La qualité sonore est vraiment peu engageante et gâche ces performances en public. Composed mainly of a concert at Fillmore West in 1968, this record adds a title of the Ann Arbor festival (1969) and another title captured in Sweden in 1973. The sound quality is really unattractive and spoils those public performances. |
|
LIVE PERFORMANCE vol.1&2Black Bear March 1969 |
Il s'agit de deux microsillons très rares assemblés à partir d'un concert donné en Angleterre par Freddie King. La qualité sonore est juste correcte mais devrait convenir surtout aux fans confirmés du guitariste. On ressent parfaitement la puissance dévastatrice de ses performances scéniques dans ces albums live. Freddie joue ses morceaux avec force et feeling. Ces deux volumes sont maintenant des pièces pour collectionneurs très difficiles à trouver. These are two very rare LPs assembled from a concert given in England by Freddie King. The sound quality is just right but should be especially suited to guitarist's confirmed fans. You can feel the devastating power of his stage performances in these live albums. Freddie plays his songs with strength and feeling. These two volumes are now very difficult to find pieces for collectors. |
|
MY FEELING FOR THE BLUESCotillion Atlantic July - August 1969 |
En 1969, Freddie embauche Jack Calmes en tant que manager. Puis, il grave un second album pour Cotillion sous la houlette de King Curtis. Un retour à un son plus Blues a été opéré par rapport à "Freddie King is a bluesmaster". Plus homogène, il contient de belles versions de "Yonder wall", "The stumble", "Stormy monday", "I don't know", "What'd I say", "Woke up this morning". Parmi les musiciens, on compte les participations de Cornell Dupree et de Gerry Jemmott. In 1969, Freddie hired Jack Calmes as manager. Then, he cuts a second album for Cotillion under the guidance of King Curtis. A return to a more Blues sound was operated compared to "Freddie King is a bluesmaster". More homogeneous, it contains beautiful versions of "Yonder wall", "The stumble", "Stormy monday", "I don't know", "What'd I say", "Woke up this morning". Among the musicians are the appearances of Cornell Dupree and Gerry Jemmott. |
|
ELECTRIC KINGFloating World 1969 / November 1974 / March 1975 |
Double CD reprenant des bandes live de 1969, 1974 et 1975 avec une qualité sonore globalement satisfaisante. La partie de 1969 prise à Chicago fait la part belle à des faces Federal bien rendues (une version rapide de "Sen-Sa-Shun" avec solo de basse). La seconde partie reprend un concert au Bottom Line de New York, également intéressante, malgré quelques longueurs et un son parfois confus, montre la puissance que pouvait dégager Freddie King sur une scène (concert édité aussi par le label Charly). Enfin, la dernière partie captée à Dallas est une diffusion de la radio KZEW. Double CD compiling 1969, 1974 and 1975 live tapes with a generally satisfactory sound quality. The 1969 part captured in Chicago focuses on well-rendered Federal sides (a quick version of Sen-Sa-Shun with bass solo). The second part features a concert at the Bottom Line in New York, which is also interesting, despite some lengths and sometimes confused sound, shows the power that Freddie King could bring on stage (a concert also published by the Charly label). Finally, the last part captured in Dallas is a broadcast of KZEW radio. |
|
KEY TO THE HIGHWAYWolf August 1970 / July 1974 |
|
|
GETTING READYShelter A&M Sequel Philips October 1970 |
Pour son premier album chez Shelter, Leon Russell (qui dirige le label) installe Freddie dans les anciens studios Chess. La production conjointe de Leon Russell et de Don Nix donne une influence Rock-Soul avec choeurs et cuivres comme dans "Living on the highway" ou "Palace of the king". On remarque également la puissante reprise acoustique de "Dust my broom", "Worried life blues", "Going down". Composé essentiellement de reprises ou de morceaux composés par Nix et Russell, Freddie n'a pu glisser qu'un seul de ses titres (le superbe "Tore down"). For his first album at Shelter, Leon Russell (who runs the label) installs Freddie in the former Chess studios. The joint production of Leon Russell and Don Nix gives a Rock-Soul influence with choirs and brass as in "Living on the highway" or "Palace of the king". We also note the powerful acoustic cover of "Dust my broom", "Worried life blues", "Going down". Composed essentially of covers or Nix and Russell compositions, Freddie has been able to slip only one of his own titles (the superb "Tore down"). |
|
TEXAS CANNONBALLShelter A&M Philips October 1970 - February 1972 |
Dans ce second album pour Shelter, on a rassemblé différentes séances en public et en studio. Dans la même veine Rock que "Getting ready", on apprécie "Big legged woman", "Me and my guitar" et dans la version augmentée, "Love her with a feeling" et une version acoustique de "That's all right". Encore une fois, beaucoup de reprises et bien peu de matériel original. In this second album for Shelter, we gathered different public and studio sessions. In the same Rock vein as "Getting ready", we appreciate "Big legged woman", "Me and my guitar" and in the enhanced version, "Love her with a feeling" and an acoustic version of "That's all right". Once again, many covers and very few original material. |
|
BOOGIE ON DOWNBlue Moon Magnum 1970 - April 1976 |
Double CD compilant divers concerts des années 70 avec une qualité sonore assez inégale parfois mauvaise. En particulier, on trouve des bandes datant de 1970-72 (Texas & Oklahoma selon la Blues Discography) et un concert d'avril 1976 à la Texas Opry House (édité en LP par Double Dutch et souvent réédité). Un recueil qu'il ne faut conseiller qu'aux fans confirmés (certaines pistes sont déjà parues dans d'autres recueils). Double CD compiling various concerts of the 70's with a quite uneven sometimes bad sound quality. In particular, there are tapes dating from 1970-72 (Texas & Oklahoma according to the Blues Discography) and an april 1976 concert at the Texas Opry House (published in LP by Double Dutch and often reissued). A collection that should only be recommended to confirmed fans (some tracks have already appeared in other collections). |
|
LIVE AT LIBERTY HALLBlue Moon Magnum Early 70's |
|
|
THIS IS THE BLUESTopcat LIVE AT THE ELECTRIC BALLROOMBlack Top Shout Factory Early 70's / 1974 |
La première partie, datant du début des années 70, reprend de superbes versions acoustiques de "That's alright" et de "Dust my broom" ainsi que des extraits d'interviews menées par Jon "Big D" Dillon. La seconde partie capte un concert intense à l'Electric Ballroom d'Atlanta avec une qualité sonore satisfaisante. Un témoignage scénique vraiment convaincant de Freddie King. The first part, dating back to the early 70's, features superb acoustic versions of "That's alright" and "Dust my broom" as well as excerpts from interviews conducted by Jon "Big D" Dillon. The second part captures an intense concert at the Electric Ballroom in Atlanta with a satisfactory sound quality. A truly convincing stage testimony from Freddie King. |
|
ANN ARBOR BLUES & JAZZ FESTIVAL 1972Atlantic Wounded Bird September 1972 |
En septembre 1972, Freddie King figure à l'affiche du prestigieux Ann Arbor Blues & Jazz Festival. On l'entend sur cette anthologie interpréter une puissante version de "Goin' down". In september 1972, Freddie King appeared at the prestigious Ann Arbor Blues & Jazz Festival. On this anthology, we hear him performing a powerful version of "Goin' down". |
|
WOMAN ACROSS THE RIVERShelter A&M Philips March 1973 |
Dernier disque pour Shelter et le producteur Leon Russell. Celui-ci a opté pour une production et des arrangements plus lourds avec chorales et ensemble de cordes. "Danger zone", "Boogie man", "Leave my woman alone" ne convainquent pas totalement. Par contre, "Yonders wall", "Just a little bit", "I'm ready" paraissent bien plus abouti. On note aussi une reprise inhabituelle de "I'm your hoochie-coochie man". Last album for Shelter and producer Leon Russell. He has opted for a heavier production and arrangements with choirs and strings ensemble. "Danger zone", "Boogie man", "Leave my woman alone" do not convince totally. On the other hand, "Yonders wall", "Just a little bit", "I'm ready" seem much more achieved. There is also an unusual cover of "I'm your hoochie-coochie man". |
|
BURGLARRSO Polydor BGO July - August 1974 |
Produit par Mike Vernon pour RSO (un label dirigé par Robert Stigwood), gravé en Angleterre en compagnie de la section cuivres de Gonzalez et quelques musiciens expérimentés (Pete Wingfield, Roy Davies, Steve Ferrone), ce "Burglar" est assurément un superbe album. Les excellents "Pack it up", "She's a burglar", "Come on", la belle reprise de J.J. Cale ("I got the same old blues") et le syncopé Soul-Funk "Texas flyer" figurent parmi ses meilleures réussites des années 70. Produced by Mike Vernon for RSO (Robert Stigwood's label), engraved in England with the Gonzalez brass section and some experienced musicians (Pete Wingfield, Roy Davies, Steve Ferrone), this "Burglar" is definitely a superb album . The excellent "Pack it up", "She's a burglar", "Come on", the nice cover of J.J. Cale ("I got the same old blues") and the syncopated Soul-Funk "Texas flyer" are among his best achievements of the 70's. |
|
LARGER THAN LIFERSO Polydor BGO July 1974 - 1975 |
Composé de bandes studio et de bandes live, ce "Larger than life" n'a pas l'homogénéité de "Burglar". On peut ressortir "It's your move" (issu des séances de "Burglar") de la partie studio. La partie concert captée à Austin peut s'écouter aussi avec intérêt. On y entend notamment une belle section cuivres (David "Fathead" Newman, Jerry Jumonville, Joe Davis, Darrell Leonard, John Thomas). Composed of studio and live tapes, this "Larger than life" does not have the homogeneity of "Burglar". We can point out "It's your move" (from the "Burglar" sessions) of the studio part. The concert part captured in Austin can also be listened with interest. It includes a beautiful horn section (David "Fathead" Newman, Jerry Jumonville, Joe Davis, Darrell Leonard, John Thomas). |
|
FREDDIE KING 1934-1976RSO Polydor July 1974 - November 1976 |
Cet album est une sorte de compilation posthume publiée par RSO. Il y a des titres déjà parus ailleurs et quelques inédits. Parmi les inédits, retenons le dansant "Shake your bootie" (issu des séances de "Burglar") ainsi que trois morceaux en compagnie d'Eric Clapton (sur qui il a eu une énorme influence) dont une puissante version live de "Further on up the road" gravé quelques jours avant sa mort. This album is a kind of posthumous compilation published by RSO. There are titles already issued elsewhere and some unreleased ones. Among the unreleased sides are the dancing "Shake your bootie" (from the "Burglar" sessions) as well as three tracks with Eric Clapton (on whom he had a huge influence) including a powerful live version of "Further on up the road" recorded a few days before his death. |
|
LIVE IN ANTIBESFrance Concert KEY TO THE HIGHWAYWolf LET THE GOOD TIMES ROLLWolf July 1974 |
La qualité sonore est parfois un peu limitée mais la prestation scénique offerte par Freddie sur la scène du festival d'Antibes mérite l'écoute. Même s'il n'est pas d'une grande originalité, le programme possède quelques superbes moments comme "Big legged woman" ou "Hide away". The sound quality is sometimes a bit limited but the performance offered by Freddie on the stage of the Antibes festival deserves to be listened. Even if it is not really original, the program possesses some superb moments like "Big legged woman" or "Hide away". |
|
LIVECharly November 1974 |
Enregistré au Bottom Line de New York en novembre 1974, il s'agit d'un bon concert de Freddie King montrant la puissance dont il était capable sur scène. La prise de son semble un peu confuse par moments et la set-list possède quelques longueurs. Intégralement repris dans Electric King (Floating World). Recorded at the Bottom Line in New York in november 1974, it is a nice concert by Freddie King showing the power he was able on stage. The sound quality seems a bit confused at times and the set-list has a few lengths. Completely reissued in Electric King (Floating World). |
|
ROCKIN' THE BLUESCrosscut December 1974 / October 1975 |
Ce microsillon, reprenant deux concerts en Allemagne en décembre 1974 et octobre 1975, n'a jamais été réédité en CD. Pourtant, ce disque honorable s'écoute avec plaisir. Quelques très bons moments avec "Hideaway", "Big legged woman", "Mojo boogie" et "Blues band shuffle" (avec solo de batterie). This LP, capturing two concerts in Germany in december 1974 and october 1975, has never been reissued on CD. Yet, this honorable disc can be listened with pleasure. Some very good moments with "Hideaway", "Big legged woman", "Mojo boogie" and "Blues band shuffle" (with drum solo). |
|
PALACE OF THE KINGBlue Moon 1974 - 1976 |
D'après la Blues Discography, ces bandes live proviennent de concerts au Texas et en Oklahoma vers 1974-76. Il s'agit donc des derniers concerts de Freddie King. Toujours la même fougue et la même puissance qui se dégagent de sa guitare. Comme souvent, on déplore quelques longueurs. According to the Blues Discography, those live tapes come from Texas and Oklahoma concerts around 1974-76. These are the last concerts of Freddie King. Always the same enthusiasm and power that emerge from his guitar. As is often the case, there are some lengths. |
|
LIVE TEXAS & OKLAHOMA CLUB DATESBlues Interactions 1974 - 1976 |
|
|
TEXAS IN MY BLUESThe Great American Music Floating World 1974 - 1976 |
Suite des concerts de 1974-76 au Texas et en Oklahoma. A noter des reprises de "Messin' with the kid" et "Boogie chillun". La plupart des morceaux sont trop longs mais le dynamisme et la puissance sont bien là. Un disque qu'on devra plutôt conseiller aux fans confirmés de Freddie King. Continuation of the 1974-76 concerts in Texas and Oklahoma. We note covers of "Messin' with the kid" and "Boogie chillun". Most songs are too long but the dynamism and the power are there. A record that should be advised to the confirmed fans of Freddie King. |
|
LIVE IN GERMANYKing Biscuit LIVEBlu Jazz GOING DOWN AT ONKEL PO'SRockbeat October 1975 |
|
|
LIVE IN NANCY vol.1&2France Concert KEY TO THE HIGHWAYWolf LET THE GOOD TIMES ROLLWolf 1975 |
Concert français édité en deux volumes avec une bonne qualité sonore. Le programme s'avère plutôt plaisant même si on regrette toujours quelques longueurs. La set-list fait, comme d'habitude, la part belle aux reprises. On apprécie particulièrement "Messin' with the kid" et un long medley instrumental dévastateur "Sen-Sa-Shun / Looking good / Boogie chillun". French concert in two volumes with good sound quality. The program is rather pleasant even if we still regret a few lengths. The set-list makes, as usual, the good part to covers. We especially appreciate "Messin' with the kid" and a long devastating instrumental medley "Sen-Sa-Shun / Looking good / Boogie chillun". |
|
TEXAS CANNONBALL LIVEDouble Dutch LIVE AT THE TEXAS OPRY HOUSEBlue Moon Home Cooking - Collectables BOOGIE ON DOWNBlue Moon Magnum April 1976 |
Concert en avril 1976 à la Texas Opry House de Houston. Ce concert a été repris sous divers habillages. Une écoute plaisante mais sans grande surprise. Il s'agit d'une de ses dernières performances en public puisque Freddie décède sur une scène de Dallas dans les derniers jours de l'année 1976. Concert in april 1976 at Texas Opry House in Houston. This concert was reissued under various packagings. A pleasant listening but without much surprise. This is one of his last performances in public since Freddie died on a stage of Dallas in the last days of the year 1976. |