Robert Percell Ferguson b. May 9th, 1929 in Charleston (South Carolina) d. November 26th, 2006 in Cincinnati (Ohio) |
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ROCK H-BOMB ROCKBig Bang 1951 - November 1960 LIFE IS HARDSavoy Jazz December 1951 - Late 1952 |
Onzième de douze enfants, Robert Purcell Ferguson est le fils d'Irene et Alonzo, un révérend baptiste. Celui-ci l'incite à se tourner vers le gospel et lui apprend le piano. Néanmoins, il se sent beaucoup plus inspiré par le rhythm & blues. En 1950, il obtient un de ses premiers engagements en participant à une tournée au sein de l'orchestre de Joe Liggins. Après cette expérience, il vit quelques temps dans la région d'Atlanta puis rejoint la formation de Ted Anderson. Finalement, Robert s'installe à New York et fréquente notamment le Club Baby Ground à Harlem (sous le nom de Cobra Kid). Un premier simple pour Derby parait en 1951 ("Wine head woman" et "Hard lovin' woman") puis un second peu après. Puis, il passe chez Atlas ou il prend pour la première fois le surnom de H-Bomb et grave d'autres belles réussites ("Rock H-Bomb rock", "I love my baby") avec l'orchestre de Charlie Singleton, un des meilleurs de la ville. Après un court passage chez Prestige (ou il travaille avec le groupe de Jack Parker qui semble être devenu son manager). En décembre 1951, il signe chez Savoy (un label de Newark) et propose - sous la supervision de Lee Magid - "Slowly goin' crazy", "Good lovin'", "Preachin' the blues". Remportant un certain succès, il passe beaucoup de temps en tournée en compagnie de nombreux artistes (dont B.B. King). De passage en Californie, il grave un simple pour Specialty ("She's been gone too long", "You made me baby"). Mais, dès 1954, le succès et les engagements décroissent rapidement. Il collabore, toujours éphémèrement, à de nombreux labels souvent secondaires : Finch, Big Bang, Arc et Federal-King. Il s'installe à Cincinnati en 1957 et n'enregistre plus après 1961. Sa voix ultra-puissante le range d'office parmi les blues-shouters. Son rhythm & blues dense et dynamique montre à quel point il fut un pionnier du rock & roll. H-Bomb Ferguson fut souvent parfaitement accompagné par de superbes musiciens comme le saxophoniste Purvis Henson et le guitariste Mickey Baker. Eleventh of twelve children, Robert Purcell Ferguson is the son of Irene and Alonzo, a Baptist minister. His father makes him turn to gospel and taught him piano. Nonetheless, Robert feels much more inspired by rhythm & blues. In 1950, he received one of his first engagements by participating in a tour with the Joe Liggins' band. After this experience, he lived some time in the Atlanta area then joined the Ted Anderson's band. Finally, Robert moved to New York and played regularly at Baby Club Ground in Harlem (as the Cobra Kid). A first single for Derby label appears in 1951 ("Wine head woman" and "Hard lovin' woman") and a second soon after. Then, he joined Atlas where he takes for the first time the nickname of H-Bomb and cut some serious successes ("Rock H-Bomb Rock", "I love my baby") with Charlie Singleton's orchestra, one of the best in town. After a short stint at Prestige (where he worked with Jack Parker who seems to have become his manager). In december 1951, he signed with Savoy (a Newark-based label) and offers - under the supervision of Lee Magid - "Slowly goin' crazy", "Good lovin'", "Preachin' the blues". Winning some success, he spends a lot of time to tour with many artists (including B.B. King). Passing through California, he records a single for Specialty ("She's been gone too long", "You made me baby"). But in 1954, success and engagements decrease rapidly. He works, always ephemerally, with some secondary labels : Finch, Big Bang, Arc and Federal- King. He moved to Cincinnati in 1957 and stopped recording after 1961. His ultra-powerful voice ranks him among blues-shouters. His dense and dynamic rhythm & blues shows how he was a rock & roll pioneer. H-Bomb Ferguson was often perfectly accompanied by superb musicians like saxophonist Purvis Henson and guitarist Mickey Baker. |
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SHOUTING THE BLUESSpecialty March 1953 |
Deux morceaux prévus pour le label Specialty - "You made me baby" et "She's been gone" - avec la superbe guitare jazzy de Wesley Jackson sur le premier titre des deux. Two songs recorded for the Specialty label - "You made me baby" and "She's been gone" - with the superb jazzy guitar of Wesley Jackson on the first of the two titles. |
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SING MY BLUES TONIGHTWestside SHUCKIN' STUFFWestside March 1953 |
Ces morceaux furent gravés pour le label Ace dirigé par Johnny Vincent. Trois morceaux vraiment excellents dans un style Rhythm & Blues puissant avec le soutien décisif du guitariste Wesley Jackson et des souffleurs Eddie Lee Foster et Jesse James Jones : "Nobody knows I'm in love with you", "Josephine" et dans une moindre mesure "Baby don't go". Il y a un titre supplémentaire dans le CD "Shuckin' stuff" ("Baby please"). These titles were engraved for the Ace label managed by Johnny Vincent. Three really excellent tracks in a powerful Rhythm & Blues style with decisive support of guitarist Wesley Jackson and blowers Eddie Lee Foster and Jesse James Jones : "Nobody knows I'm in love with you", "Josephine" and to a lesser extent "Baby don't go". There is one additional title in "Shuckin' stuff" CD ("Baby please"). |
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H-BOMB FERGUSON (EP)Radiation 1985 |
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BAD TIMES BLUESPapa Lou 1989 |
Hormis un EP en 1985, cela faisait très longtemps que H-Bomb Ferguson n'avait pas enregistré substantiellement en studio. Pour un minuscule label de Cincinnati, il grave cet intéressant "Bad times blues". Accompagné par un groupe compétent (Tommy Badgett, John Rodgers, Harvey Freedman, Kevin Wilburn), il semble parfaitement à l'aise au chant et aux claviers (même s'il ne prend que peu de solos). Son Rhythm & Blues souvent dansant et entrainant ("Spaghetti and one meat ball", "I'm gone", "Woodpecker", "Caldonia's back", "Gettin' down") ou sur tempo lent ("Blue shadows"). Except for one EP in 1985, he had been a long time since H-Bomb Ferguson had not recorded substantially in studio. For a tiny label from Cincinnati, he cuts this interesting "Bad times blues". Accompanied by a competent backing band (Tommy Badgett, John Rodgers, Harvey Freedman, Kevin Wilburn), he seems perfectly at ease with vocals and keyboards (even if he only takes a few solos). Catchy and dancing Rhythm & Blues sound ("Spaghetti and one meat ball", "I'm gone", "Woodpecker", "Caldonia's back", "Gettin' down") or on slow tempo ("Blue shadows"). |
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WIGGIN' OUTEarwig February 1993 |
Au milieu des années 80, il décide de tenter un retour apparaissant dans plusieurs festivals coiffé d'invraisemblables perruques de couleur. Il s'entoure de sa propre formation, les Medicine Men. Après deux singles pour Radiation (un label de Cincinnati), il apparait sur scène aux côtés de George Thorogood ("Live") en 1986. Ferguson participe ensuite à la Blues Estafette d'Utrecht (1988) puis au Chicago Blues Festival (1992). Ce regain d'interêt lui permet de graver un nouveau CD pour Earwig. Enregistré à Chicago, il est co-produit par Michael Robert Frank et H-Bomb Ferguson lui-même. Avec de jeunes musiciens très convaincants et très en verve, il montre que son entrain et son dynamisme demeurent toujours bien présents malgré que sa voix ait perdu un peu de puissance. Ferguson compose la majeure partie des morceaux. On remarque notamment "Midnight ramblin' tonight", "Shake your apple tree", "Meatloaf" et le funky "He say, she say" (chanté et composé par Kenneth Malachi Williams). Après cet album, il poursuivit sa carrière activement. Une de ses dernières apparitions en public semble être à Ponderosa en 2005. Il décède l'année suivante d'un emphysème pulmonaire. In the mid 80's, he decided to try a comeback appearing in several festivals wearing incredibly colored wigs. He formed his own band, the Medicine Men. After two singles for Radiation (a label of Cincinnati), he appeared on stage with George Thorogood ("Live") in 1986. Ferguson then took part in the Blues Estafette Utrecht (1988) and the Chicago Blues Festival (1992). This renewed interest allows him to record a new CD for Earwig. Recorded in Chicago, he is co-produced by Michael Robert Frank and H-Bomb Ferguson himself. With young very convincing and very spirited musicians, he shows his enthusiasm and dynamism are still very present even though his voice has lost a bit of power. Ferguson composed ??most of the tracks. We note especially "Midnight ramblin' tonight", "Shake your apple tree", "Meatloaf" and the funky "He say, she say" (sung and composed by Malachi Kenneth Williams). After this album, he continued his active career. One of his last public appearances seems to be in Ponderosa in 2005. He died the following year of pulmonary emphysema. |