b. April 30th, 1931 in Chicago (Illinois)

d. July 6th, 2002 in Chicago (Illinois)

BLUES AND GOSPEL FROM BANDERA, LAREDO AND JERICO ROAD LABELS

Ace

October 1958 - 1962

Elevé par ses grands-parents, Jimmie apprend la guitare avec son voisin Blind Percy et commence à jouer sur le marché de Maxwell Street au milieu des années 40. Il joue régulièrement avec Eddie Taylor, Freddie King et Little Walter tout au long des années 50. A cette époque, Jimmie est surtout un musicien de studio - guitariste ou bassiste - pour différents leaders. Grâce à l'animateur radio Big Bill Hill, il rencontre Violet Muszynski qui dirige le label Bandera. Jimmie peut alors enregistrer en leader une poignée de titres intéressants (en particulier l'instrumental "Chicago jump" et "All my life") sous le nom de Lonesome Lee ou Jimmy Lee.

Raised by his grandparents, Jimmie learned the guitar with his neighbor Blind Percy and began playing in the Maxwell Street market in the mid-1940's. He played regularly with Eddie Taylor, Freddie King and Little Walter throughout the 50's. At this time, Jimmie was mostly a session musician - guitarist or bass player - for various leaders. Thanks to radio host Big Bill Hill, he meets Violet Muszynski who runs the Bandera label. Jimmie can then record as a leader a handful of interesting titles (in particular the instrumental "Chicago jump" and "All my life") under the names of Lonesome Lee or Jimmy Lee.

AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '65

Fontana

L+R

October 1965

Jimmie Lee Robinson est engagé pour la tournée de l'American Folk Blues Festival en 1965 en tant que guitariste et bassiste. Pour l'album studio gravé à cette occasion, il enregistre l'excellent "Rosalie" accompagné par Eddie Boyd (orgue), Buddy Guy (basse) et Fred Below (batterie).

Jimmie Lee Robinson was hired for the American Folk Blues Festival tour in 1965 as guitarist and bassist. For the studio album recorded on this occasion, he recorded the excellent "Rosalie" accompanied by Eddie Boyd (organ), Buddy Guy (bass) and Fred Below (drums).

AMERICAN BLUES LEGENDS '75

Big Bear

May 1975

Alors que Jimmie a mis la musique de côté travaillant pour la municipalité de Chicago, il est engagé par Jim Simpson pour la tournée de l'American Blues Legends en Grande-Bretagne. Il joue deux titres dans ce disque (l'un à la guitare, l'autre à la basse) : "Chicken head" et "Mean mistreater".

While Jimmie put music aside working for the municipality of Chicago, he was hired by Jim Simpson for the American Blues Legends tour in Great Britain. He plays two titles in this record (one on guitar, the other on bass) : "Chicken head" and "Mean mistreater".

BLUES FROM CHICAGO

Violet

September 1979

Cette anthologie supervisée par Edward Applebaum et Harold Brenner compile quatre morceaux de Jimmie Lee Robinson dont trois dans lesquels joue seul de la guitare acoustique.

This anthology supervised by Edward Applebaum and Harold Brenner compiles four tracks by Jimmie Lee Robinson, three of which feature Jimmie alone on acoustic guitar.

LONELY TRAVELLER

Delmark

August 1992 - September 1993

Cet album pour Delmark reste le véritable album de retour aux affaires de Jimmy après avoir été charpentier et chauffeur de taxi. Une pure tranche de Chicago Blues brut et hypnotique où Jimmy est bien supporté par un bon groupe : Scott Dirks (harmonica), Johnny Burgin (guitare) et Steve Cushing (batterie). "Lonely traveller", "Easy baby", "Leave my woman alone", "All my life", "44 blues" figurent parmi les meilleurs moments de cet album consistant.

This Delmark album remains Jimmy's true back-to-business album after being a carpenter and a cab driver. A pure slice of raw and hypnotic Chicago Blues where Jimmy is well supported by a good backing band : Scott Dirks (harmonica), Johnny Burgin (guitar) and Steve Cushing (drums). "Lonely traveler", "Easy baby", "Leave my woman alone", "All my life", "44 blues" appear among the best moments of this solid album.

GUNS, GANGS AND DRUGS

Amina

October 1995

THE LOST AMERICAN BLUESMEN

Midnight Creeper

1995 - 1996

CHICAGO JUMP

Random Chance

November 1995 / February 1996

Cet album produit par Scott Dirks est resté inédit quelques années avant d'être édité en 2003 par Random Chance. Sur celui-ci, Jimmie rend hommage aux bluesmen avec lesquels il a joué ou ceux qui l'ont influencé. On trouve de bons moments comme "Ain't that loving you", "Drifting blues", "Three o'clock blues", "In love with you baby" ou "Last night".

This album produced by Scott Dirks remained unissued for a few years before being released in 2003 by Random Chance. On this one, Jimmie pays homage to the bluesmen he played with or those who influence him. We find good moments like "Ain't that loving you", "Drifting blues", "Three o'clock blues", "In love with you baby" or "Last night".

CHICAGO BLUES LEGENDS

Wolf

January 1996

Trois bons titres joués à la guitare acoustique dans laquelle Jimmie est simplement accompagné d'une boite à rythme : "I shot a man", "Rosa Lee" et "Wagon wheel".

Three good titles played on acoustic guitar in which Jimmie is simply accompanied by a drum box : "I shot a man", "Rosa Lee" and "Wagon wheel".

MAXWELL STREET BLUES

Amina

1991 / 1998

REMEMBER ME

APO

February 1998

Jimmie Lee Robinson arrive sur le label A.P.O. (Analogue Productions Originals) dirigé par Chad Kassem pour cet album acoustique très original. Il montre qu'il est un chanteur créatif à la voix grave et expressive et un guitariste versatile sur d'excellents titres comme "Boss man", "Wagon wheels", "Wait for me", "Rosa Lee", "Angry lover", "Three o'clock in the morning", "Remember me".

Jimmie Lee Robinson arrives on the A.P.O. (Analogue Productions Originals) label led by Chad Kassem for this very original acoustic album. He shows that he is a creative singer with a deep and expressive voice and a versatile guitarist on excellent tracks like "Boss man", "Wagon wheels", "Wait for me", "Rosa Lee", "Angry lover", "Three o'clock in the morning", "Remember me".

ALL MY LIFE

APO

February 1999

Comme pour le précédent opus, l'album est co-produit par Chad Kassem et Jimmy D. Lane. Il s'agit à nouveau d'un album acoustique mais cette fois Jimmie est épaulé par Lane à la seconde guitare et par Madison Slim à l'harmonica. On trouve beaucoup de reprises plutôt sympathiques ("Forty days forty nights", "I'm ready") et quelques titres personnels ("The girl I love", "All my life").

As for the previous opus, the album is co-produced by Chad Kassem and Jimmy D. Lane. It is again an acoustic album but this time Jimmie is supported by Lane on the second guitar and by Madison Slim on harmonica. There are a lot of rather nice covers ("Forty days forty nights", "I'm ready") and some personal titles ("The girl I love", "All my life").

DOWN IN KANSAS

APO

January 2000

Pour ce troisième album chez A.P.O., Jimmie est entouré d'un groupe de premier plan : "Wild Child" Butler (harmonica), Jimmy D. Lane (guitare), Bob Stroger (basse) et Sam Lay (batterie). Un beau programme de Chicago Blues traditionnel qui manque un petit peu de flamme par instants. On peut retenir "Lonely traveller", "Peaches", "Maxwell Street". Il était membre de la Maxwell Street Historic Preservation Coalition oeuvrant sans relâche pour la préservation de ce quartier historique. Malheureusement, Maxwell Street sera détruite à la fin de l'année 2000. Atteint par un cancer, sa santé s'est rapidement détériorée et il se suicide dans sa voiture en juin 2002.

For this third album on A.P.O., Jimmie is surrounded by a leading backing band : "Wild Child" Butler (harmonica), Jimmy D. Lane (guitar), Bob Stroger (bass) and Sam Lay (drums). A beautiful traditional Chicago Blues program that lacks a little bit of flame at times. We can point out "Lonely traveler", "Peaches", "Maxwell Street". He was a member of the Maxwell Street Historic Preservation Coalition working tirelessly for the preservation of this historic district. Unfortunately, Maxwell Street will be destroyed at the end of the year 2000. Affected by cancer, his health deteriorated rapidly and he committed suicide in his car in june 2002.