James Arthur Lane b. June 3rd, 1924 in Ruleville (Mississippi) d. December 19th, 1997 in Chicago (Illinois) |
|||
CHICAGO BOOGIEBarrelhouse CHICAGO BOOGIE 1947St George Summer 1947 |
Jimmy Rogers grave son premier morceau pour le label Ora-Nelle à l'été 1947 avec l'harmoniciste Little Walter. Il s'agit du bon "Little store blues" qui reste malheureusement longtemps inédit. Jimmy Rogers recorded his first track for the Ora-Nelle label in the summer of 1947 with harmonica player Little Walter. This is the good "Little store blues" which unfortunately remains unreleased for a long time. |
||
HOUSE RENT PARTYDelmark August 1949 |
On trouve dans ce CD, les deux morceaux que Jimmy Rogers a enregistré pour le label Apollo : "That's all right" et "I'm in love". Derrière lui, il y a Sunnyland Slim au piano et Andrew Harris à la basse. We find in this CD, the two pieces that Jimmy Rogers recorded for the Apollo label : "That's all right" and "I'm in love". Behind him is Sunnyland Slim on piano and Andrew Harris on bass. |
||
TAKE A LITTLE WALK WITH MEBoogie Disease January 1950 |
Cette première et superbe version de "Ludella" - un de ses titres emblématiques - est gravée pour le label Regal. Pour l'occasion, Jimmy est le leader d'un petit groupe groupe électrique composé de Little Walter, Sunnyland Slim, Ernest Lawlers, "Big" Crawford et Leroy Foster. This first and superb version of "Ludella" - one of his emblematic titles - is engraved for the Regal label. For the occasion, Jimmy is the leader of a small electric group composed of Little Walter, Sunnyland Slim, Ernest Lawlers, "Big" Crawford and Leroy Foster. |
||
CHICAGO BOUNDChess August 1950 - October 1956 JIMMY ROGERSChess THE COMPLETE CHESS RECORDINGSMCA - Chess CHICAGO BOUNDJasmine August 1950 - November 1959 |
Né dans le Mississippi, il vit quelques temps à Atlanta avec sa mère et son beau-père. Il apprend d'abord l'harmonica avec son ami d'enfance Snooky Pryor puis la guitare dans un second temps. Puis, le jeune homme vit avec sa grand-mère à Memphis où il rencontre les musiciens de la ville : Robert Lockwood Jr, Joe Willie Wilkins et John Lee "Sonny Boy" Williamson. Après quelques pérégrinations, Jimmy s'installe à Chicago en 1945 et joue de sa guitare sur le marché ouvert de Maxwell Street. Il fait d'abord la rencontre de l'harmoniciste Little Walter avec lequel il grave ses premiers titres pour le label Ora-Nelle en 1947 mais ceux-ci restèrent inédits. Tout comme la poignée de morceaux gravés pour Harlem, Tempo-Tone, Apollo ou Regal qui ne verront le jour que beaucoup plus tard (certains sont demeurés inédits). Mais surtout à cette époque, il devient le guitariste du groupe de Muddy Waters. Par conséquent, et ce dès aout 1950, Jimmy démarre une fructueuse collaboration avec le label Chess qui débouche sur de nombreux chefs d'oeuvre parmi les plus aboutis du Chicago Blues : "That's all right", "Ludella", "I used to have a woman", "The world's in a tangle", "Let me with a broken heart", "Chicago bound", "Sloppy drunk", "Act like you love me", "Chance to love". Son style est bien particulier loin des habitudes du Delta : voix élégante, guitare parcimonieuse, arrangements policés et urbains. Ses dernières séances Chess (après 1956), sous l'impulsion de Willie Dixon, sont plus commerciales, plus pop et beaucoup moins intéressantes. Cette production fondamentale donna lieu à un LP édité par Chess ("Chicago bound") mais aussi à une superbe compilation - dont la couverture fut dessinée par Nick Caruso - comprenant de nombreux inédits. En ce qui concerne les CD, les recueils proposés par Chess ou Jasmine sont évidemment des indispensables. Born in Mississippi, he lived for a while in Atlanta with his mother and stepfather. He first learned the harmonica with his childhood friend Snooky Pryor then the guitar in a second time. Then, the young man lives with his grandmother in Memphis where he meets the musicians of the city : Robert Lockwood Jr, Joe Willie Wilkins and John Lee "Sonny Boy" Williamson. After some wanderings, Jimmy moved to Chicago in 1945 and played his guitar in the open air market on Maxwell Street. He first met the harmonicist Little Walter with whom he recorded his first titles for the label Ora-Nelle in 1947 but these remained unreleased. Just like the handful of tracks engraved for Harlem, Tempo-Tone, Apollo or Regal labels which will not see the light of day until much later (some have remained unreleased). But especially at this time, he became the guitarist of Muddy Waters' band. Consequently, and this from august 1950, Jimmy began a fruitful collaboration with the Chess label which led to many some of the most accomplished masterpieces of the Chicago Blues : "That's all right", "Ludella", "I used to have a woman", "The world's in a tangle", "Let me with a broken heart", "Chicago bound", "Sloppy drunk", "Act like you love me", "Chance to love". His style is very particular far from the habits of the Delta : elegant voice, parsimonious guitar, polite and urban arrangements. His last Chess sessions (after 1956), under the impetus of Willie Dixon, are more commercial, more pop and much less interesting. This fundamental production gave place to an LP issued by Chess ("Chicago bound") but also to a superb compilation - whose cover was designed by Nick Caruso - including many unreleased tracks. With regard to CDs, collections offered by Chess or Jasmine are obviously essential. |
||
CHICAGO BLUES AT HOMEAdvent Testament August 1970 |
Après son oeuvre remarquable pour Chess, Jimmy Rogers s'est retiré du monde musical préférant ses activités d'épicier ou de chauffeur de taxi pour nourrir sa famille. Ces morceaux capturés dans un contexte totalement informel par Frank Scott montrent que Jimmy reste un excellent bluesman. Il joue trois magnifiques titres accompagné par John Littlejohn : "Ludella", "Back door friend" et "What have I done" (uniquement disponible dans la version CD). After his remarkable work for Chess, Jimmy Rogers retired from the musical world, preferring his activities as a grocer or taxi driver to feed his family. These pieces captured in a totally informal context by Frank Scott show that Jimmy remains an excellent bluesman. He plays three magnificent titles accompanied by John Littlejohn : "Ludella", "Back door friend" and "What have I done" (only available in the CD version). |
||
RARE LIVE RECORDINGS vol.3Black Bear Early 1970's |
Dans ce concert non-identifié attribué à Muddy Waters, Jimmy Rogers chante sur deux morceaux mais la qualité sonore est mauvaise. In this unidentified concert attributed to Muddy Waters, Jimmy Rogers sings on two tracks but the sound quality is poor. |
||
GOLD TAILED BIRDShelter January - February 1972 CHICAGO'S JIMMY ROGERS SINGS THE BLUESSequel CHICAGO BLUES MASTERS vol.2Capitol January - February 1972 / June 1973 |
Sous l'impulsion de Freddie King (un de ses amis d'enfance) et de Bob Riedy, Jimmy reprend sa carrière au début de l'année 1972. Il y a deux séances distinctes qui composent cet album. La première enregistrée sous l'égide de J.J. Cale avec Louis & David Myers, Bob Riedy et Fred Below. La seconde supervisée par Freddie King avec King lui-même, Jim Kahr, Bill Lupkin, Bob Riedy et Richard "Hubcap" Robinson. Quoi qu'il en soit, les faces enregistrées sont vraiment superbes et montrent l'inspiration de Jimmy en tant que bluesman (même s'il laisse la plupart des solos de guitare à Louis Myers ou Freddie King). On peut retenir les sommets "That's all right", "You're sweet", "Brown skinned woman", "Broken hearted blues", "Act like you love me", "Sloppy drunk". Les rééditions CD proposées par les labels Sequel et Capitol reprennent les deux séances complètes et ajoutent une troisième séance de 1973. Cette dernière est constituée de quatre morceaux inédits qui méritent l'écoute (en particulier "Blues follow me all day long"). Under the impetus of Freddie King (one of his childhood friends) and Bob Riedy, Jimmy resumed his career at the beginning of 1972. There are two distinct sessions that make up this album. The first one recorded under the aegis of J.J. Cale with Louis & David Myers, Bob Riedy and Fred Below. The second supervised by Freddie King with King himself, Jim Kahr, Bill Lupkin, Bob Riedy and Richard "Hubcap" Robinson. Anyway, the recorded sides are really superb and show Jimmy's inspiration as a bluesman (even if he leaves most of the guitar solos to Louis Myers or Freddie King). We can point out the peaks "That's all right", "You're sweet", "Brown skinned woman", "Broken hearted blues", "Act like you love me", "Sloppy drunk". CD reissues offered by Sequel and Capitol labels resume the two complete sessions and add a third session from 1973. The latter is made up of four unreleased tracks that are worth listening to (in particular "Blues follow me all day long"). |
||
LAKE MICHIGAN AIN'T NO RIVERRounder 1972 |
Bob Riedy fut un des grands artisans du retour de Jimmy Rogers au premier plan. Il le fit naturellement figurer dans sa superbe anthologie dans laquelle il prend plusieurs excellents titres en leader : "Walking by myself", "Slick chick", "Sloppy drunk" et quelques juteux instrumentaux. Bob Riedy was one of the great architects of the return of Jimmy Rogers to the fore. He naturally included him in his superb anthology in which he took several excellent titles as a leader : "Walking by myself", "Slick chick", "Sloppy drunk" and some juicy instrumentals. |
||
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '72Atlantic L+R October 1972 |
Jimmy Rogers, fraichement revenu dans le monde du Blues, participe à cette tournée de l'American Folk Blues Festival. Dans cet album, on trouve deux bons titres ("Chicago bound", "Tricky woman") dans lesquels il est bien accompagné par l'harmoniciste Whispering Smith. Jimmy Rogers, freshly returned to the world of Blues, participates in this tour of the American Folk Blues Festival. In this album, there are two good titles ("Chicago bound", "Tricky woman") in which he is well accompanied by harmonica player Whispering Smith. |
||
THAT'S ALL RIGHTBlack & Blue SLOPPY DRUNKBlack & Blue Evidence December 1973 |
Seconde venue en Europe après la tournée de l'American Folk Blues Festival de l'année précédente. Cette fois, Jimmy participe à la tournée française du Chicago Blues Festival. Lors de deux séances supervisées par Jacques Morgantini, le bluesman est accompagné par Willie Mabon (piano), Louis & Dave Myers (guitare et basse) et Fred Below (batterie). Il délivre une belle tranche de Chicago Blues qui mérite l'écoute. Les éditions CD possèdent de nombreuses prises alternatives additionnelles. Second coming to Europe after the American Folk Blues Festival tour the previous year. This time, Jimmy participates in the french tour of the Chicago Blues Festival. During two sessions supervised by Jacques Morgantini, the bluesman is accompanied by Willie Mabon (piano), Louis & Dave Myers (guitar and bass) and Fred Below (drums). He delivers a nice slice of Chicago Blues worth listening to. The CD issues have many additional alternate takes. |
||
SAN FRANCISCO BLUES FESTIVAL vol.2Solid Smoke August 1979 |
Jimmy Rogers apparait sur la scène du San Francisco Blues Festival organisé par Tom Mazzolini avec son comparse Louis Myers. On trouve de bonnes versions de "House rocker" ou de "That's all right". Jimmy Rogers appears on the stage of the San Francisco Blues Festival organized by Tom Mazzolini with his sidekick Louis Myers. There are good versions of "House rocker" or "That's all right". |
||
CHICAGO BLUESJSP THE DIRTY DOZENSJSP September 1979 |
Pour le label anglais de John Steadman, Jimmy Rogers est associé à "Left Hand" Frank, autre guitariste de Chicago. Enregistré pour la majeure partie sur la scène du 100 Club à Londres, le disque possède une qualité sonore assez moyenne. Les deux hommes se complètent assez bien à la guitare et se partagent le chant. Le matériel a été édité par JSP sous divers habillages. Un album correct mais mineur dans la discographie de Jimmy Rogers. For John Steadman's english label, Jimmy Rogers is associated with "Left Hand" Frank, another guitarist from Chicago. Recorded for the most part on the stage of the 100 Club in London, the record has a fairly average sound quality. The two men complement each other quite well on guitar and share the vocals. The material was issued by JSP under various packagings. A decent but minor album in Jimmy Rogers discography. |
||
LIVEJSP THE DIRTY DOZENSJSP September 1979 |
Il s'agit de la suite de l'album précédent : la seconde partie du concert au 100 Club de Londres des guitaristes Jimmy Rogers et "Left Hand" Frank. Un programme sympathique avec une qualité sonore assez moyenne qui a été éditée sous différents habillages par le label anglais. This is the sequel to the previous album : the second part of the concert at the 100 Club in London by guitarists Jimmy Rogers and "Left Hand" Frank. A nice program with a fairly average sound quality which was issued under different sleeves by the english label. |
||
THE BLUES GUITAR ALBUMJSP September 1979 |
Deux titres inédits - sympathiques malgré une médiocre qualité sonore - provenant du concert de Jimmy Rogers et "Left Hand" Frank au 100 Club : "Money marbles and chalk" et "The world is in a tangle". Two unreleased tracks - nice despite mediocre sound quality - from Jimmy Rogers and "Left Hand" Frank's concert at the 100 Club : "Money marbles and chalk" and "The world is in a tangle". |
||
STICKSHIFTTeardrop October 1982 |
Jimmy Rogers et Hip Linkchain souhaitait faire un album de Blues acoustique qui sonne comme ce qu'ils entendaient dans les champs de coton du Mississippi. Les deux hommes se partagent équitablement le chant (5 titres chacun) et délivrent un programme solide et consistant. Jimmy délivre de belles versions de "Dorcie Bell" et de "Find myself". Jimmy Rogers and Hip Linkchain wanted to make an acoustic blues album that sounded like what they heard in the cotton fields of Mississippi. The two men shared the vocals equally (5 titles each) and deliver a solid and consistent program. Jimmy delivers nice versions of "Dorcie Bell" and "Find myself". |
||
FEELIN' GOODMurray Brothers Blind Pig September 1983 |
Pour cet album, Jimmy Rogers est placé sous la supervision de Rod Piazza et Rob Murray. On est pas surpris de retrouver donc une belle coloration West Coast au blues de Jimmy. Mais, celui-ci reste assez discret et laisse un maximum d'espace à ses excellents accompagnateurs (Rod Piazza, Honey Alexander). Une set-list intéressante avec de bons moments comme "You're sweet", "Blue and lonesome", "Angel child". La réédition en CD proposée par Blind Pig possède une qualité sonore bien améliorée par rapport à l'enregistrement original. For this album, Jimmy Rogers is placed under the supervision of Rod Piazza and Rob Murray. We are not surprised to find a nice West Coast color to Jimmy's blues. But this one remains quite discreet and leaves a maximum of space for his excellent companions (Rod Piazza, Honey Alexander). An interesting set-list with good moments like "You're sweet", "Blue and lonesome", "Angel child". The CD reissue offered by Blind Pig has a much improved sound quality compared to the original recording. |
||
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '83L+R October 1983 |
Jimmy participe à la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1983. Dans cet album, il joue "Gold tailed bird". Jimmy took part in the 1983 American Folk Blues Festival tour. In this album, he played "Gold tailed bird". |
||
TENTH ANNIVERSARY ANTHOLOGY vol.1Antone's July 1985 |
Sur la scène du club Antone's à Austin, Jimmy joue deux de ses standards : "Walkin' by myself" et "You're sweet". On the stage of the Antone's club in Austin, Jimmy plays two of his standards : "Walkin' by myself" and "You're sweet". |
||
GENUINE BLUES LEGENDSElrob May 1988 |
Concert édité tardivement en 2015 associant Pinetop Perkins, Jimmy Rogers et Little Mike (alias Michael Markowitz) dans le Maine. Une performance intéressante même si la prise de son n'est pas optimale. Concert issued late in 2015 associating Pinetop Perkins, Jimmy Rogers and Little Mike (aka Michael Markowitz) in Maine. An interesting performance even if the sound quality is not optimal. |
||
LUDELLAAntone's Bedrock 1989 |
On trouve dans ce disque 4 morceaux gravés en studio tandis que les autres sont capturés live au club Antone's d'Austin. Jimmy s'y montre en bonne forme au chant et à la guitare. On remarque aussi Kim Wilson - présent dans les deux séances - impérial à l'harmonica. Même si la musique reste très bien jouée, on regrette que Jimmy interprète toujours les mêmes titres. Il y a un morceau supplémentaire dans la version CD. We find in this album 4 tracks engraved in the studio while the others are captured live at the Antone's club in Austin. Jimmy is there in good shape on vocals and guitar. We also notice Kim Wilson - present in both sessions - imperial on harmonica. Even if the music remains very well played, we regret that Jimmy always interprets the same titles. There is one additional titles in the CD reissue. |
||
CHICAGO BOUNDWolf October 1989 |
|
||
JIMMY ROGERS WITH RONNIE EARLBullseye June 1991 |
Ce concert fut capté sur une scène allemande lors d'un festival. Pour l'occasion, Ronnie Earl et son groupe accueille Jimmy Rogers à ses côtés. Il se contente de chanter et utilise assez peu sa guitare. C'est donc finalement beaucoup plus un album de Ronnie Earl et de son groupe qu'un véritable opus de Jimmy Rogers. This concert was captured on a german stage during a festival. For the occasion, Ronnie Earl and his group welcome Jimmy Rogers by his side. He is content with singing and uses his guitar very little. It is therefore ultimately much more an album by Ronnie Earl and his group than a real opus by Jimmy Rogers. |
||
ANTONE'S ANNIVERSARY ANTHOLOGY vol.2Antone's July 1991 |
Une version de son classique "Chicago bound" sur la scène du club Antone's. A version of his classic "Chicago bound" on the Antone's club stage. |
||
MARK HUMMEL'S CHICAGO BLUES PARTYMountain Top September 1992 |
Ces cinq titres live furent enregistrés lors d'une tournée conjointe de Jimmy avec l'harmoniciste Mark Hummel. On retient en particulier "Can't keep from worrying" et "Tricky woman". These five live tracks were recorded during a joint tour by Jimmy with harmonica player Mark Hummel. We particularly point out "Can't keep from worrying" and "Tricky woman". |
||
ALL STAR BLUES SESSIONSHMG October 1992 |
Une belle version de "Out on the road" enregistrée par le producteur-harmoniciste Bob Corritore. A nice version of "Out on the road" recorded by producer-harmonicist Bob Corritore. |
||
BLUE BIRDAPO November 1993 |
Pour cet excellent album produit par John Koenig pour le label APO (dirigé par Chad Kassem). Jimmy est entouré ici de remarquables musiciens en grande forme : Carey Bell (harmonica), Johnnie Johnson (piano), Dave Myers (basse) et Ted Harvey (batterie). Mais, il ne faut pas oublier le très habile lead guitariste qui n'est autre que Jimmy D. Lane, le propre fils de Jimmy Rogers (qu'il a eu avec sa femme Grozie Jackson). On trouve de superbes moments dans cet album très consistant : "Blue bird", "I lost a good woman", "Howlin' for my darling", "Lemon squeezer". Le programme se termine par une jam-session pleine de feeling. For this excellent album produced by John Koenig for the APO label (directed by Chad Kassem). Jimmy is surrounded here by remarkable musicians in great shape : Carey Bell (harmonica), Johnnie Johnson (piano), Dave Myers (bass) and Ted Harvey (drums). But, we must not forget the very skilful lead guitarist who is none other than Jimmy D. Lane, Jimmy Rogers' own son (whom he had with his wife Grozie Jackson). We find superb moments in this very consistent album : "Blue bird", "I lost a good woman", "Howlin' for my darling", "Lemon squeezer". The program ends with a full of feeling jam-session. |
||
BILL'S BLUESAtomic Theory 1994 |
En fait, il s'agit d'un album de Big Bill Hickey dans lesquels interviennent parcimonieusement Jimmy Rogers (au chant sur 2 morceaux) et Hubert Sumlin (au chant sur un titre). In fact, it is an album by Big Bill Hickey in which Jimmy Rogers (vocals on 2 tracks) and Hubert Sumlin (vocals on one title) intervene sparingly. |
||
BLUES BLUES BLUESAtlantic 1997 |
Cet album hommage fut enregistré quelques semaines avant la mort de Jimmy Rogers. Pour l'occasion, le producteur John Koenig l'a entouré de grands noms du Blues et du Rock. Un programme nécessairement inégal mais qui récèle tout de même de bons moments en particulier les morceaux avec Mick Jagger et Keith Richards : "Trouble no more", "Don't start me to talkin'" et "Goin' away baby". On peut aussi ajouter "That's all right" avec Eric Clapton et "Ludella" avec Taj Mahal. This tribute album was recorded a few weeks before the death of Jimmy Rogers. For the occasion, producer John Koenig surrounded him with Blues and Rock big names. A program necessarily uneven but which still conceals good moments in particular the tracks with Mick Jagger and Keith Richards : "Trouble no more", "Don't start me to talkin'" and "Goin' away baby". You can also add "That's all right" with Eric Clapton and "Ludella" with Taj Mahal. |