John Jacob Watson b. February 3rd, 1935 in Houston (Texas) d. May 17th, 1996 in Yokohama (Japan) |
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THE CHRONOLOGICAL JOHNNY "GUITAR" WATSONClassics 1952 - December 1954 |
Issu d'une famille de musiciens du Third Ward de Houston, Johnny apprend d'abord la guitare puis le piano mais devient vite un véritable multi-instrumentiste. En tant que guitariste, il s'inscrit dans la grande tradition texano-californienne influencé par T-Bone Walker ou Clarence "Gatemouth" Brown. Quand ses parents se séparent en 1950, il suit son père à Los Angeles. Très doué, Johnny joue dans les groupes de Chuck Higgins ou d'Amos Milburn. Pour Higgins, il chante (et joue du piano) d'ailleurs sur les titres "Motor head baby" ou "Stormy" édités par le label Combo dirigé par Jake Porter. Grâce au D.J. Hunter Hancock qui le présente au producteur Ralph Bass, il grave ses premiers titres en leader pour Federal dès janvier 1953 : une nouvelle version de "Motor head baby", "No I can't", "Highway 60", "What's goin' on", "Walkin' to my baby" et bien sûr son fameux instrumental "Space guitar" qui démontre ses immenses talents de guitariste. Puis à la fin de l'année 1954, Johnny arrive chez RPM où il est accompagné d'excellents sidemen (Maxwell Davis, Jim Wynn). Il y délivre notamment les superbes "Hot little mama", "I love to love you", "Too tired" et le succès public "Those lonely lonely nights" (une ballade composée par Earl King). Coming from a musicians family from the Houston's Third Ward, Johnny first learned the guitar and then piano but quickly became a real multi-instrumentalist. As a guitarist, he is part of the Texano-Californian tradition influenced by T-Bone Walker or Clarence "Gatemouth" Brown. When his parents separated in 1950, he followed his father to Los Angeles. Very gifted, Johnny plays in the bands of Chuck Higgins or Amos Milburn. For Higgins, he also sings (and plays piano) on the tracks "Motor head baby" or "Stormy" issued by the Combo label run by Jake Porter. Thanks to D.J. Hunter Hancock who introduces him to producer Ralph Bass, he cut his first titles as a leader for Federal from january 1953 : a new version of "Motor head baby", "No I can't", "Highway 60", "What's goin' on", "Walkin' to my baby" and of course his famous instrumental "Space guitar" which demonstrates his immense talents as a guitarist. Then at the end of 1954, Johnny arrived at RPM where he was accompanied by excellent sidemen (Maxwell Davis, Jim Wynn). He delivers in particular the superb "Hot little mama", "I love to love you", "Too tired" and the public success "Those lonely lonely nights" (a ballad composed by Earl King). |
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3 HOURS PAST MIDNIGHTAce GONNA HIT THAT HIGHWAYP-Vine December 1954 - 1956 THE ORIGINAL GANGSTER OF LOVEJasmine January 1953 - 1959 HOT JUST LIKE T.N.TAce December 1954 - 1961 |
Pour Modern - RPM, Johnny "Guitar" Watson enregistre la meilleure partie de sa première oeuvre sous la supervision du producteur Joe Bihari. Accompagné de superbes musiciens (l'orchestre de Maxwell Davis), il délivre des titres remarquables où brille sa guitare incisive : "Hot little mama", "I love to love you", "Too tired" et le succès public "Those lonely lonely nights" (une ballade composée par Earl King), "Someone cares for me", "Three hours past midnight". Sa manière de pincer les cordes de sa guitare, ses costumes chamarrés, son jeu de scène exubérant lui assurent un succès rapide et le surnom de Johnny "Guitar" Watson. Certaines de ces sélections reprennent aussi d'obscures séances de 1956 avec des titres intéressants comme un "Love bandit" (première version de "Gangster of love") seul au piano. On trouve aussi les premiers titres pour le label Keen et la séance de 1961 pour le label Eldo (dirigé par Johnny Otis). Les sélections Ace et P-Vine centrées sur les enregistrements RPM sont les meilleurs et captent Johnny "Guitar" Watson à son meilleur. Les deux autres sélections avec des tracklists plus larges ajoutent d'autres séances un peu moins denses. For Modern - RPM, Johnny "Guitar" Watson records the best part of his first work under the supervision of producer Joe Bihari. Accompanied by superb musicians (the Maxwell Davis orchestra), he delivers remarkable titles where his incisive guitar shines : "Hot little mama", "I love to love you", "Too tired" and the public success "Those lonely lonely nights" (a ballad composed by Earl King), "Someone cares for me", "Three hours past midnight". His way of plucking the strings of his guitar, his colorful costumes, his exuberant stage performance ensured him rapid success and the nickname Johnny "Guitar" Watson. Some of these selections also resume obscure sessions of 1956 with some interesting titles as a "Love bandit" (first version of "Gangster of love") alone on piano. We also find the first tracks for the Keen label and the 1961 session for the Eldo label (managed by Johnny Otis). The Ace and P-Vine selections focused on RPM recordings are the best and capture Johnny "Guitar" Watson at his best. The other two selections with an extended tracklist add more sessions a little less dense. |
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THE LEGENDARY DIG MASTERS vol.3 : DAPPER CATS, GROOVY TUNES & HOT GUITARSAce 1956 |
Deux morceaux intéressants enregistrés sous la houlette de Johnny Otis pour le label Dig. Two interesting tracks recorded under the direction of Johnny Otis for the Dig label. |
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THE ORIGINAL GANGSTER OF LOVE : THE KEEN RECORDS SESSIONSVSOP November 1957 - February 1958 |
Grâce à son ami Sam Cooke, Johnny signe chez Keen en 1957. Produit par Robert "Bumps" Blackwell, il n'y produit en réalité que 2 simples (c'est à dire 4 titres). Johnny compose sa meilleure version de "Gangster of love" (ce titre obtient un bon succès et devient avec les années une sorte de surnom) mais aussi l'excellente reprise de "One room country shack". Ce CD présente l'intégralité des deux séances Keen avec toutes les prises alternatives de ces quatre titres. Par conséquent, il vaut mieux le conseiller aux fans confirmés. Thanks to his friend Sam Cooke, Johnny signed with Keen in 1957. Produced by Robert "Bumps" Blackwell, he actually only produced 2 singles (i.e. 4 tracks). Johnny composes his best version of "Gangster of love" (this title obtained a good success and became over the years a sort of nickname) but also the excellent cover of "One room country shack". This CD presents the entirety of the two Keen sessions with all the alternative takes of these four tracks. Therefore, it is better to advise it for confirmed fans. |
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UNTOUCHABLEAce 1959 - 1966 |
Ce CD reprend l'oeuvre de Johnny "Guitar" Watson tout au long des années 60 pour différents petits labels comme Class, Arvee, Escort (les excellents "The eagle is back" et "Looking back"), Highland, Jowat ("Baby don't leave") et Magnum ("Big bad wolf" avec Larry Williams au piano). Mais surtout, il rassemble les titres enregistrés pour le label King de Syd Nathan entre 1961 et 1963. Pendant cette période, on sent que Johnny continue d'élargir son horizon musical s'essayant à différents styles (Soul, Rock & Roll, Pop, Ballades romantiques) avec plus ou moins de succès. On peut retenir de cette production disparate "Broke and lonely", "Sweet lovin' mama", "Cuttin' in" et de nouvelles versions de "Gangster of love" et de "Those lonely lonely nights". This CD compiles the work of Johnny "Guitar" Watson throughout the 60's for various small labels like Class, Arvee, Escort (the excellent "The eagle is back" and "Looking back"), Highland, Jowat ("Baby don't leave") and Magnum ("Big bad wolf" with Larry Williams on piano). But above all, it brings together the tracks recorded for Syd Nathan's King label between 1961 and 1963. During this period, we feel that Johnny continues to expand his musical horizon trying out different styles (Soul, Rock & Roll, Pop, Romantic Ballads) with varying degrees of success. We can point out from this disparate production "Broke and lonely", "Sweet lovin' mama", "Cuttin' in" and new versions of "Gangster of love" and "Those lonely lonely nights". |
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THE BLUES SOUL OF JOHNNY "GUITAR" WATSONChess I CRIED FOR YOUCadet GETTIN' DOWN WITH JOHNNY "GUITAR" WATSONCadet 1964 |
Toujours désireux d'élargir ses horizons musicaux, Johnny "Guitar" Watson finance lui-même cette séance où il se met cette fois dans la peau d'un crooner. Johnny s'asseoit derrière le piano et reçoit le support de John Duke (basse) et Carl Lott (batterie). Les amateurs de son jeu de guitare seront probablement déçus par ces titres à l'atmosphère romantique et jazzy et aux tempos presque uniformément lents. Les bandes furent revendues à Chess qui édita l'album. Always eager to broaden his musical horizons, Johnny "Guitar" Watson finances with his own money this session where he puts himself this time in the shoes of a crooner. Johnny sits down behind the piano and receives support from John Duke (bass) and Carl Lott (drums). Lovers of his guitar playing will probably be disappointed by these romantic and jazzy tunes and with almost uniformly slow tempos. The tapes were sold to Chess which issued the album. |
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THE LARRY WILLIAMS SHOW FT. JOHNNY "GUITAR" WATSONDecca Edsel April 1965 |
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TWO FOR THE PRICE OF ONEOkeh Epic Sony Collectables 1966 |
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GREATEST HITSOkeh Epic 1966 |
Deux morceaux ("Just because" et "Boss lovin'") issus de l'association de Larry Williams et de Johnny "Guitar" Watson. Two songs ("Just because" and "Boss lovin'") from the association of Larry Williams and Johnny "Guitar" Watson. |
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BADOkeh November 1966 |
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IN THE FATS BAGOkeh 1967 |
Pour le label Okeh, Johnny propose ici une nouvelle tentative Jazz en rendant hommage au pianiste Fats Waller. Il démontre une fois encore qu'il est un pianiste de premier plan capable de jouer tous les styles. Un disque sympathique mais qui devrait plaire avant tout aux fans de Jazz. For the Okeh label, Johnny offers here a new Jazz attempt by paying tribute to the pianist Fats Waller. He once again demonstrates that he is a first-rate pianist capable of playing all styles. A nice record but which should please above all to Jazz fans. |
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LISTENFantasy May 1973 |
Après une absence de quelques années, Johnny revient avec ce disque pour Fantasy avec un nouveau son plus orienté vers une Soul très mélodique. Bien qu'il ait quitté le Blues pour toujours, sa guitare cinglante est encore bien présente et comporte quand même quelques éléments Blues de temps à autre. Un album très consistant avec de beaux moments comme "If I had the power", "Lovin' you", "I get the feeling", "Why don't you treat me like I'm your man". After an absence of a few years, Johnny comes back with this record for Fantasy with a new sound more oriented towards a very melodic Soul. Although he left the Blues forever, his stinging guitar is still very present and still has some Blues elements from time to time. A very consistent album with nice moments like "If I had the power", "Lovin' you", "I get the feeling", "Why don't you treat me like I'm your man". |
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I DON'T WANT TO BE ALONE STRANGERFantasy 1975 |
Seconde et dernière livraison pour le label californien Fantasy, ce disque reprend cette même Soul mélodique parfaitement produite par Johnny "Guitar" Watson avec presque la même équipe. Globalement, celui-ci est sensiblement inférieur au précédent mais recèle tout de même des moments intéressants : "I don't want to be a lone ranger", "Tripping", "You make my heart want to sing", "Love is sweet misery", "You can stay but the noise must go". Second and last installment for the californian label Fantasy, this record takes up the same melodic Soul perfectly produced by Johnny "Guitar" Watson with almost the same team. Overall, this one is significantly lower than the previous one but still conceals some interesting moments : "I don't want to be a lone ranger", "Tripping", "You make my heart want to sing", "Love is sweet misery", "You can stay but the noise must go". |
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AIN'T THAT A BITCHDJM Collectables Sequel 1976 |
Grâce au producteur Mike Vernon, Johnny "Guitar" Watson signe pour le label anglais DJM (dirigé par Dick James). Pour ce label, il va produire ses meilleurs disques dans son style Soul-Funk propre. Johnny, en plus d'être producteur, joue presque tous les instruments (excepté batterie et cuivres). Cet excellent album eut un important succès et propulsa à nouveau Johnny sur le devant de la scène. Le Funk est à l'honneur avec les irrésistibles "I need it", "Ain't that a bitch", "Superman lover", "Won't you forgive me baby" sans oublier "I want to ta-ta you baby" et ses accents Blues. Thanks to producer Mike Vernon, Johnny "Guitar" Watson signs for the english label DJM (owned by Dick James). For this label, he will produce his best records in his own Soul-Funk style. Johnny, in addition to being a producer, plays almost all instruments (except drums and horns). This excellent album was a great success and propelled Johnny in the spotlight again. Funk is in the foreground with the irresistible "I need it", "Ain't that a bitch", "Superman lover", "Won't you forgive me baby" without forgetting "I want to ta-ta you baby" and its blues accents. |
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AT ONKEL PO'S CARNEGIE HALLJazzline December 1976 |
Concert capturé sur une scène allemande à la fin de l'année 1976. Comme il y a peu d'enregistrements publics de Johnny, il est toujours intéressant d'écouter attentivement ce genre de parution. Celui-ci date de sa meilleure époque et donne une excellente idée de sa puissance scénique. Un programme intense entre Soul, Funk et Blues. Concert captured on a german stage at the end of 1976. Since there are few public recordings of Johnny, it is always interesting to listen carefully this kind of publication. This one dates from his best time and gives an excellent idea of his scenic power. An intense program between Soul, Funk and Blues. |
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A REAL MOTHER FOR YADJM Collectables Sequel 1977 |
Second disque pour DJM après l'excellent "Ain't that a bitch", ce "A real mother for ya" s'inscrit dans sa directe continuation. La chanson-titre est vraiment excitante. On peut ressortir aussi "Nothing left to be desired", "The real deal", "Tarzan". On trouve deux morceaux supplémentaires dans certaines rééditions CD. Second album for DJM after the excellent "Ain't that a bitch", this "A real mother for ya" is in the direct continuation. The title song is really exciting. We can also highlight "Nothing left to be desired", "The real deal", "Tarzan". There are two additional tracks in some CD reissues. |
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FUNK BEYOND THE CALL OF DUTYDJM Collectables Sequel 1977 |
Troisième livraison pour DJM dans son style Funk habituel. Ici, le contenu est toutefois moins intense que précédemment même si le programme retient l'attention de l'auditeur. On retient notamment "Funk beyond the call of duty", "It's a damn shame", "Love that will not die". Third installment for DJM in his usual Funk style. Here, however, the content is less intense than before even if the program holds the attention of the listener. We notably point out "Funk beyond the call of duty", "It's a damn shame", "Love that will not die". |
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GIANTDJM Collectables Sequel 1978 |
Tentative de Johnny "Guitar" Watson de mélanger le Disco à son Funk. Un résultat assez faible dont on peut retenir uniquement sa reprise sympathique de "Gangster of love" ou l'excitant "Tu jours amour". Le reste du programme peu inspiré (le mauvais "Guitar disco") s'avère ennuyeux. Dans certaines versions CD, on trouve deux titres supplémentaires. Johnny "Guitar" Watson's attempt to mix Disco with his Funk. A rather weak result of which we can only retain his nice cover of "Gangster of love" or the exciting "Tu jours amour". The rest of the program is uninspired (the very bad "Guitar disco") turns out to be boring. In some CD versions, there are two additional titles. |
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MASTER FUNKDJM 1978 |
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WHAT THE HELL IS THISDJM Collectables Sequel 1979 |
Un album honorable pour le label anglais DJM où Johnny comme à son habitude joue de presque tous les instruments (sauf la batterie tenue par le fidèle Emry Thomas). Une tracklist inégale dont les meilleurs moments semblent être "What the hell is this", "In the world", "I don't want to be president". A decent album for the english label DJM where Johnny, as usual, plays almost all the instruments (except the drums held by the faithful Emry Thomas). An uneven tracklist whose best moments seem to be "What the hell is this", "In the world", "I don't want to be president". |
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EXTRA DISCO PERCEPTIONDJM 1979 |
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LOVE JONESDJM Collectables Sequel 1980 |
Comme d'habitude, Johnny joue tous les instruments sauf la batterie et les cuivres. Une tracklist et percutante avec des compositions personnelles remarquables comme "Booty ooty", "Going up in smoke", "Telephone Bill", "Jet plane" sans oublier la ballade nostalgique et autobiographique "Children of the universe". On trouve deux titres inédits supplémentaires sur certaines versions CD. As usual, Johnny plays all instruments except drums and horns. A hard-hitting tracklist with remarkable personal compositions like "Booty ooty", "Going up in smoke", "Telephone Bill", "Jet plane" without forgetting the nostalgic and autobiographical ballad "Children of the universe". There are two additional and unreleased tracks on some CD versions. |
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JOHNNY "GUITAR" WATSON AND THE FAMILY CLONEDJM Collectables Sequel 1981 |
Dernier album de sa belle et fructueuse collaboration avec le label anglais DJM. Ici, Johnny expérimente plus que d'habitude et se place seul aux commandes, produisant l'enregistrement et jouant tous les instruments sans exception (sauf sur un titre). Un programme inégal avec de bons moments comme "Forget the Joneses", "Ain't movin'" ou "Come and dance with me". Last album of his beautiful and fruitful collaboration with the english label DJM. Here, Johnny experiments more than usual and puts himself at the controls, producing the record and playing all the instruments without exception (except on one title). An uneven program with good moments like "Forget the Joneses", "Ain't movin'" or "Come and dance with me". |
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THAT'S WHAT TIME IT ISA&M 1981 |
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STRIKE ON COMPUTERSValley Vue Allegiance 1984 |
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LIVE IN PANAMA CITYMasterplan October 1990 |
Un concert intéressant de Johnny "Guitar" Watson alors dans la dernière partie de sa carrière. Malgré une qualité sonore moyenne, la set-list est plutôt variée. Johnny joue notamment ses premiers blues "Gangster of love" et "Three hours past midnight" au milieu de ses succès Funk. An interesting concert of Johnny "Guitar" Watson then in the latter part of his career. Despite an average sound quality, the set-list is rather varied. Johnny notably plays his first blues "Gangster of love" and "Three hours past midnight" in the middle of his Funk hits. |
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LIVE IN CONCERTCharly 1993 |
Concert capturé au North Sea Jazz Festival en 1993. Johnny semble en forme et son groupe aussi. Une set-list bien exécutée et sans surprise. Le programme semble tout de même un peu long (plusieurs morceaux dépassent les 10 minutes). Il y a aussi un DVD reprenant un concert de 1996. Concert captured at the North Sea Jazz Festival in 1993. Johnny seems in good shape and his backing band too. A well-executed set-list with no surprises. The program just seems even a little long (several tracks exceed 10 minutes). There is also a DVD featuring a concert from 1996. |
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BOW WOWWilma M-Head 1994 |
Pour son dernier album, Johnny travaille pour le label Wilma d'Al Bell reprenant son style Soul-Funk habituel. Toujours à la recherche de sonorités modernes, Johnny baigne son album d'effets vocaux et musicaux mais sans beaucoup d'inspiration. For his latest album, Johnny works for Al Bell's Wilma label, resuming his usual Soul-Funk style. Always in search of modern sounds, Johnny steeps his album of vocal and musical effects but without much inspiration. |