b. December 21st, 1913 in Sharon (Mississippi) d. October 18th, 1975 in Berkeley (California) |
||
DOWN HOME BLUES CLASSICS : CALIFORNIA & THE WEST COASTBoulevard Vintage 1948 / 1954 |
Né dans une famille baptiste originaire du Mississippi, K.C. est son vrai prénom. Initié à la guitare par son oncle Smith Douglas, il rencontre le bluesman Tommy Johnson à Jackson au début des années 40. Une rencontre déterminante qui l'influencera grandement (il semble que les deux hommes s'associèrent quelques temps). En 1945, il déménage à Vallejo (Californie) puis à Richmond l'année suivante tout en travaillant dans les chantiers navals locaux. Dans le même temps, il s'intègre à la scène blues de San Francisco / Oakland. K.C. enregistre pour le label Down Town de Bob Geddins et obtient un hit régional avec son excellent "Mercury boogie" (qui deviendra par la suite "Mercury blues"). Le titre, gravé avec son ami harmoniciste Sidney Maiden, sera repris par de nombreux artistes comme Steve Miller, Canned Heat, Norton Buffalo, Alan Jackson et deviendra véritablement un standard du blues. Curieusement, il ne retravaillera pas pour Geddins. Un peu plus tard, en 1954, K.C. grave un nouveau simple pour le label Rhythm de Los Angeles avec un petit orchestre resté anonyme ("Lonely blues", "K.C. boogie"). Born in a baptist family from Mississippi, K.C. is his real name. Introduced to the guitar by his uncle Douglas Smith, he met bluesman Tommy Johnson in Jackson in the early 40's. A decisive meeting that will greatly influence him (it seems that the two men formed a partnership some time). In 1945, he moved to Vallejo (California) and Richmond the following year while working in local shipyards. At the same time, he became integrated into San Francisco / Oakland blues scene. K.C. recorded for Bob Geddins' Down Town label and get a regional hit with his excellent "Mercury boogie" (which later became "Mercury blues"). The title, cut with his friend harpist Sidney Maiden, will be covered by many artists like Steve Miller, Canned Heat, Norton Buffalo, Alan Jackson and truly become a blues standard. Curiously, he never worked again for Geddins. Later, in 1954, K.C. cut a new single for the Los Angeles' Rhythm label with a small unknown orchestra ("Lonely blues", "K.C. boogie"). |
|
A DEADBEAT GUITAR AND THE MISSISSIPPI BLUESCook 1952 or 1954 |
En 1952 ou 1954, il est repéré par la chanteuse blanche Barbara Dane qui l'introduit dans le circuit des bars et des clubs de Berkeley. Grâce à cette nouvelle notoriété, il trouve l'opportunité de graver son premier disque complet. Enregistré par le folkloriste Sam Eskin à destination du public étudiant blanc sur le minuscule label Cook, ce LP édité en 1954 n'eut à l'époque que peu de succès. Aujourd'hui, c'est une pièce de collection. K.C. y montre magnifiquement ses racines du Delta et son apprentissage auprès de Tommy Johnson (il lui reprend d'ailleurs "Canned heat blues"). Son interprétation est particulièrement soignée et la qualité sonore cristalline. Beaucoup de superbes moments émaillent ce microsillon : "Catfish", "Big road blues" et son excellent "Mercury blues". In 1952 or 1954, he was spotted by white singer Barbara Dane who introduced him to the circuit of bars and clubs in Berkeley. Thanks to this new notoriety, he finds the opportunity to cut his first complete album Recorded by folklorist Sam Eskin for white student audience on the tiny Cook label, this LP issued in 1954 has never earned success. Today, it is a collector's item. K.C. shows his beautifully Delta roots and his apprenticeship with Tommy Johnson (indeed, he covered Johnson's "Canned heat blues"). His performance is particularly polished and the sound quality is crystal clear. Many beautiful tunes punctuate this LP : "Catfish", "Big road blues" and his excellent "Mercury blues". |
|
I HAVE TO PAINT MY FACEArhoolie April - May 1960 |
Des morceaux ou K.C. est seul, d'autres parfois accompagné de son ami Sidney Maiden, captés à divers endroits en avril-mai 1960 par Chris Strachwitz. Ces faces sont d'un excellent niveau ("Night shirt blues" ou le remarquable "Chicago blues" dans lequel K.C. accompagne Sidney Maiden). On some tracks K.C. is alone, on other tracks he is accompanied by his friend Sidney Maiden, collected at various locations in april-may 1960 by Chris Strachwitz. These sides are excellent ("Night shirt blues" or the remarkable "Chicago blues" in which K.C. accompanies Sidney Maiden). |
|
K.C.'S BLUESBluesville February - March 1961 |
Produit par Kenneth Goldstein et Chris Strachwitz, ce disque compile les séances de février et mars 1961 enregistrées pour le compte du label Bluesville (appartenant à Prestige). K.C. Douglas montre qu'il est toujours à son meilleur niveau dans de nombreuses réussites majeures : "Broken heart", "Wake up workin' woman", "Rootin' groundhog", "Love me all night long", "Tell me", , "You got a good thing now". Produced by Kenneth Goldstein and Chris Strachwitz, this album compiles february and march 1961 sessions recorded on behalf of Bluesville label (owned by Prestige). K.C. Douglas shows that it is always at his best in many major ahievements : "Broken heart", "Wake up workin' woman", "Rootin' groundhog", "Love me all night long", "Tell me", "K.C.'s doctor blues", "You got a good thing now". |
|
BIG ROAD BLUESBluesville February 1961 |
Issu des mêmes séances que le disque précédent, on retrouve donc les mêmes grandes qualités à celui-ci. Il y a peut-être ici plus de reprises - très convaincantes pour la plupart - comme "Canned heat", "Catfish blues", "Bottle up and go", "Key to the highway". Globalement, il s'agit également d'un album remarquable qui vaut largement l'acquisition. Coming from the same sessions as the previous disc, we find also the same great qualities. There may be here more covers - very convincing for the most part - as "Canned heat", "Catfish blues", "Bottle up and go", "Key to the highway". Overall, it is also a remarkable album that is well worth the acquisition. |
|
MERCURY BLUESArhoolie May 1960 - January 1974 THE COUNTRY BLUESArhoolie November 1973 - January 1974 |
Ce CD somptueux est constitué de nombreuses sessions (1960, 1963, 1973, 1974) particulièrement brillantes organisées par Chris Strachwitz. Sur la plupart des faces, K.C. est le leader d'une petite formation électrique terriblement efficace : Harmonica Slim alias Richard Riggins (impérial à l'harmonica du début à la fin), Ron Thompson (guitare) et Jim Marshall (batterie). Les musiciens sont percutants, feeling et inspiration constants. Plusieurs chefs d'oeuvre : "My mind's going back to 1929", "High water rising", "Richard's ride", "I'm gonna build me a web" parmi tant d'autres. Ce CD reprend l'intégralité du LP "The country blues". Un disque extraordinaire indispensable à toute collection LP/CD de blues. This sumptuous CD consists of many particularly brilliant sessions (1960, 1963, 1973, 1974) organized by Chris Strachwitz. On most sides, K.C. is the leader of a terribly effective small electrical group : Harmonica Slim aka Richard Riggins (imperial on harmonica from beginning to end), Ron Thompson (guitar) and Jim Marshall (drums). Musicians are forceful, constant feeling and inspiration. Many masterpieces : "My mind's going back to 1929", "High water rising", "Richard's ride", "I'm gonna build me a web" among many others. This CD contains the full LP "The country blues". An extraordinary album indispensable to any LP / CD blues collection. |
|
BAD LUCK 'N TROUBLEArhoolie August 1963 |
K.C. Douglas chante sur cette anthologie Arhoolie "I know you didn't want me" avec George Hurst (basse) et Jimmy Rainey (batterie). K. C. Douglas sings on this Arhoolie anthology "I know you didn't want me" with George Hurst (bass) and Jimmy Rainey (drums). |
|
ALL NIGHT LONG THEY PLAY THE BLUESFantasy Ace Specialty 1967 |
On trouve ici un simple gravé en 1967 pour le label Galaxy (production de Lonnie Hewitt) avec deux superbes morceaux "The things I'd do for you" et "The little green house". Here we find a single cut in 1967 for the Galaxy label (production by Lonnie Hewitt) with two superb tracks "The things I'd do for you" and "The little green house". |