Huddie William Ledbetter

b. January 20th, 1888 in Mooringsport (Louisiana)

d. December 6th, 1949 in New York (New York)

THE REMAINING ARC AND LIBRARY OF CONGRESS RECORDINGS

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Volume 1 (July 1934 - March 1935)

Volume 2 (February - March 1935)

Volume 3 (March 1935)

Volume 4 (1935 - 1938)

Volume 5 (1938 - 1942)

Né dans la plantation Jeter non loin de Mooringsport (Louisiane), fils de Wesley et Sallie Ledbetter, il grandit dans une famille de métayers. Encore enfant, il travaille dans les champs tout en apprenant successivement l'accordéon, la guitare, le piano et la mandoline. A 16 ans, Leadbelly se fixe à Shreveport (Louisiane) et commence à vivre de sa musique. Il parcourt ensuite le Texas et la Louisiane partageant son temps entre le musique et le travail à la ferme. Vers 1912, il semble rencontrer Blind Lemon Jefferson un des pionniers du Blues. Peu après, Leadbelly est arrêté pour une raison restée obscure et est condamné à 30 jours de chain-gang d'où il semble s'échapper. En décembre 1917, il est arrêté pour le meurtre d'un homme et condamné à 30 ans de prison. Grâce à sa bonne conduite et au gouverneur du Texas Pat Neff, il est finalement gracié en 1925. Malheureusement, Leadbelly retourne en prison à Angola après une violente agression. En juillet 1933, John & Alan Lomax à la recherche de musiques Folk traditionelles rencontrent Leadbelly dans cette prison où il joue pour ses co-détenus. Les deux hommes l'enregistrent pour la première fois. Ils reviennent à l'été 1934 pour de nouveaux enregistrements. Grâce aux efforts de John Lomax, Leadbelly est libéré en aout 1934 et il devient son chauffeur. Lomax le fait enregistrer substantiellement pour la Bibliothèque du Congrès et le fait se produire jusque dans les cercles blancs du pays. Il lui décroche également un contrat d'enregistrement pour A.R.C. (appartenant à Columbia). Pour ce label, Leadbelly grave environ 40 morceaux entre janvier et mars 1935 (entretemps, en février 1935, il se marie avec Martha Promise). Le succès est au rendez-vous si bien que Leadbelly devient dès le milieu des années 30, une figure importante du mouvement Folk à New York enregistrant abondamment pour la Bibliothèque du Congrès. A New York, il fréquente d'autres personnages importants de ce mouvement comme Josh White, Woody Guthrie, Pete Seeger, Brownie Mac Ghee & Sonny Terry. Leadbelly est beaucoup plus un songster plutôt qu'un bluesman. En effet, il est capable de tout jouer : airs traditionnels et folkloriques, music hall, blues, jazz,... On reconnait facilement son jeu de guitare 6 cordes et surtout 12 cordes, un jeu direct et puissant, et sa voix forte.

Born on the Jeter plantation near Mooringsport (Louisiana), son of Wesley and Sallie Ledbetter, he grew up in a family of sharecroppers. Still a child, he works in the fields while learning successively accordion, guitar, piano and mandolin. At 16, Leadbelly settled in Shreveport (Louisiana) and began to live off his music. He then traveled through Texas and Louisiana dividing his time between music and work on the farm. Around 1912, he seems to meet Blind Lemon Jefferson one of the pioneers of the Blues. Shortly thereafter, Leadbelly is arrested for some unclear reason and is sentenced to 30 days of chain-gang from which he appears to be escaping. In december 1917, he was arrested for murdering a man and sentenced to 30 years in prison. Thanks to his good behavior and to Texas Governor Pat Neff, he was finally pardoned in 1925. Unfortunately, Leadbelly returns to prison in Angola after a violent assault. In july 1933, John & Alan Lomax in search of traditional folk music meets Leadbelly in this prison where he plays for his fellow inmates. The two men record him for the first time. They come back in the summer of 1934 for new recordings. Thanks to the efforts of John Lomax, Leadbelly was released in august 1934 and became his chauffeur. Lomax makes him record substantially for the Library of Congress and makes him perform up to the white circles of the country. He also landed him a recording contract for A.R.C. (owned by Columbia). For this label, Leadbelly cuts about 40 songs between january and march 1935 (meanwhile, in february 1935, he married Martha Promise). Success is there so that Leadbelly becomes from the mid-1930's an important figure of the Folk movement in New York recording extensively for the Library of Congress. In New York, he frequents other important figures of this movement such as Josh White, Woody Guthrie, Pete Seeger, Brownie Mac Ghee & Sonny Terry. Leadbelly is much more of a songster than a bluesman. Indeed, he is able to play everything : traditional and folk tunes, music hall, blues, jazz, ... We easily recognize his 6-string guitar playing and especially his direct and powerful 12-string guitar playing, and his strong voice.

BLACK FOLK SINGERS : THE REMAINING TITLES

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1937 - 1946

Une douzaine de titres inédits de Leadbelly issus de retransmissions radiophoniques. La qualité sonore n'est pas toujours excellente. Par conséquent, il s'agit d'un programme à reserver aux fans confirmés.

A dozen unreleased tracks by Leadbelly from radio broadcasts. The sound quality is not always excellent. Therefore, it is a program to be reserved for confirmed fans.

BRIDGING LEADBELLY

Rounder

October 1938 / December 1946

COMPLETE RECORDED WORKS

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Volume 1 (April 1939 - June 1940)

Volume 2 (June 1940 - Mid 1943)

Volume 3 (October 1943 - April 1944)

Volume 4 (May - October 1944)

Volume 5 (October 1944 - October 1946)

Volume 6 (1947)

Volume 7 (1947 - 1949)

Au début de l'année 1939, Leadbelly est impliqué dans une bagarre qui le renvoie en prison pour un an. Pour payer les frais légaux, Alan Lomax lui organise une séance pour le label Musicraft en avril 1939. A sa sortie, il participe à une séance pour RCA-Victor (dont certains morceaux paraissent sous la marque Bluebird) entre Blues et Folk qui se révèle vraiment remarquable. A partir de mai 1941, Leadbelly commence une fructueuse collaboration avec Moses Asch et ses labels (Asch, Folkways, Disc) dans un registre principalement Folk. Cette belle association dure jusqu'à son décès en 1949 avec les apparitions occasionnelles de Sonny Terry, Josh White, Brownie Mac Ghee, Willie "The Lion" Smith, Woody Guthrie, Cisco Houston. Il revient chez Musicraft en février 1944 puis passe chez Stinson. Grâce au producteur Lee Gillette, Leadbelly participe à Los Angeles en octobre 1944 à 3 séances pour Capitol où il est accompagné de la cithare de Paul Mason Howard. Une association audacieuse parfaitement réussie. En février 1945, il passe dans l'émission radiophonique "Let it shine on me" dans laquelle il est parfois accompagné d'une chorale d'enfants. Il grave encore quelques morceaux pour la Bibliothèque du Congrès en septembre 1948 pour Sam Eskin notamment.

At the beginning of 1939, Leadbelly was involved in a fight which sent him back to prison for one year. To pay the legal fees, Alan Lomax organizes a session for him for Musicraft label in april 1939. Upon his release, he took part in a session for RCA-Victor (some of which appeared under the Bluebird imprint) between Blues and Folk which is truly remarkable. From may 1941, Leadbelly began a fruitful collaboration with Moses Asch and his labels (Asch, Folkways, Disc) in a mainly Folk repertoire. This beautiful association lasted until his death in 1949 with the occasional appearances of Sonny Terry, Josh White, Brownie Mac Ghee, Willie "The Lion" Smith, Woody Guthrie, Cisco Houston. He returned to Musicraft in february 1944 then moved to Stinson. Thanks to producer Lee Gillette, Leadbelly participated in Los Angeles in october 1944 in 3 sessions for Capitol where he is accompanied by the zither of Paul Mason Howard. A perfectly daring and successful association. In february 1945, he appeared on the radio program "Let it shine on me" in which he is sometimes accompanied by a children's choir. He still records a few tracks for the Library of Congress in september 1948 for Sam Eskin especially.

LEADBELLY LIVE

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September 1947 / June 1949

Trois titres en concert à New York avec l'orchestre de "Bunk" Johnson. Les autres morceaux proviennent d'un concert à Austin capté peu avant sa mort par la radio KUT. Un programme plutôt sympathique pour découvrir Leadbelly sur scène.

Three titles in concert in New York with the orchestra of "Bunk" Johnson. The other songs come from a concert in Austin captured shortly before his death by KUT radio. A rather nice program to discover Leadbelly on stage.

LAST SESSIONS

Folkways

September - November 1948

Depuis 1941, Leadbelly a gravé des centaines de morceaux pour le label Folkways. Les dernières séances pour ce label furent enregistrées dans l'appartement de Frederick Ramsey Jr à New York entre septembre et novembre 1948. De longues séances qui totalisent environ 90 titres ! Un véritable testament musical où Leadbelly revisite en profondeur son répertoire favori entre Folk et Blues. En plus des titres chantés, on peut aussi écouter du chant a cappella et quelques monologues.

Since 1941, Leadbelly has recorded hundreds of tracks for the Folkways label. The last sessions for this label were recorded in Frederick Ramsey Jr's apartment in New York between september and november 1948. Long sessions totaling around 90 titles ! A true musical testament where Leadbelly deeply revisits his favorite repertoire between Folk and Blues. In addition to the sung titles, you can also listen to a cappella singing and some monologues.

MINNEAPOLIS PRIVATE PARTY

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November 1948

Ce CD compile une performance de Leadbelly lors d'une fête privée à Minneapolis. Les bandes furent capturées par Kenneth Britzuis. Leadbelly chante et discute avec le public. Sympathique mais à conseiller plutôt aux complétistes.

This CD compiles a performance by Leadbelly at a private party in Minneapolis. The tapes were captured by Kenneth Britzuis. Leadbelly sings and chats with the audience. Nice but to recommend rather to completists.