Walter Williams

b. April 29th, 1937 in Osceola (Arkansas)

d. September 7th, 1993 in Chicago (Illinois)

HOUSE ROCKIN' BOOGIE

JSP

Early 70's

Né dans l'Arkansas, il s'installe avec sa famille à Kankakee (Illinois) lorsqu'il est enfant. C'est son père qui lui apprend la guitare. Etant gaucher, il joue d'une guitare renversée. Dès la fin des années 50, Walter et son frère Woody jouent aux côtés d'Hound Dog Taylor dans les clubs de Chicago. Mais, il apprend surtout la guitare auprès de Lacy Gibson et d'Earl Hooker. Il semble d'ailleurs que ce soit le batteur de Taylor - Ted Harvey - qui donne à Walter le surnom de Lefty Dizz. Dès 1964, il devient un des guitaristes réguliers de Junior Wells et participe notamment à l'album "Coming at you" en 1967. En 1972, Lefty grave quelques morceaux pour le label C.J. (un seul titre en leader sous le nom de Lefty Diaz est finalement publié : "If you need love") aux côtés de son ami Johnny "Big Moose" Walker et de son frère Woody Williams. La même année, il participe au festival d'Ann Arbor avec son groupe Shock Treatment. Dans ce microsillon, il y a quatre morceaux chantés par Lefty Dizz sur la scène du club Florence's. La qualité sonore n'est pas très bonne.

Born in Arkansas, he moved with his family to Kankakee, Illinois, as a child. It is his father who teaches him the guitar. Being left-handed, he plays an upside-down guitar. By the end of the 1950's, Walter and his brother Woody played alongside Hound Dog Taylor in Chicago clubs. But, he mostly learns guitar from Lacy Gibson and Earl Hooker. It seems that it is Taylor's drummer - Ted Harvey - who gives Walter the nickname Lefty Dizz. In 1964, he became a regular guitarist for Junior Wells and participated in the album "Coming at you" in 1967. In 1972, Lefty made a few songs for the label C.J. (one single title as a leader under the name of Lefty Diaz is finally released : "If you need love") alongside his friend Johnny "Big Moose" Walker and his brother Woody Williams. The same year, he participated in the Ann Arbor festival with his group Shock Treatment. In this LP, there are four songs sung by Lefty Dizz on the Florence's club stage. The sound quality is not very good.

SPIVEY'S BLUES SHOWCASE

Spivey

January 1975

Séance informelle à New York pour Victoria Spivey et Len Kunstadt. Lefty Dizz est accompagné de Danny Russo (harmonica), Seth Handleman (saxophone), Harris Rosenfeld (alias Johnny Harris) (batterie). Ses deux titres, le puissant et brut "We're gonna boogie" et le slow-blues "That's allright" valent l'écoute.

Informal session in New York for Victoria Spivey and Len Kunstadt. Lefty Dizz is accompanied by Danny Russo (harmonica), Seth Handleman (saxophone), Harris Rosenfeld (aka Johnny Harris) (drums). His two titles, the raw and powerful "We're gonna boogie" and the slow-blues "That's allright" are worth listening.

WALKED ALL NIGHT LONG

Blues Alliance

January 1975

Quelques jours après la séance Spivey, Lefty Dizz s'associe avec le guitariste Louisiana Red pour cet excellent album (qui pourtant ne paraitra finalement qu'en 1997) produit par Kent Cooper et Hainer Stadler. Les deux bluesmen sont présentés en duo : Red à la guitare acoustique et Lefty à la guitare électrique. Il y a, tout au long de l'album, une belle entente et un feeling omniprésent entre les deux hommes. Plusieurs excellents moments : "Bring my machine gun", "Too poor to die", "Cold white street", "Going train blues", "Walked all night long".

A few days after the Spivey session, Lefty Dizz teamed up with guitarist Louisiana Red for this excellent album (which will finally be released in 1997) produced by Kent Cooper and Hainer Stadler. The two bluesmen are presented in duet : Red on acoustic guitar and Lefty on electric guitar. There is, throughout the album, a beautiful understanding and an omnipresent feeling between the two men. Several great moments : "Bring my machine gun", "Too poor to die", "Cold white street", "Going train blues", "Walked all night long".

CHICAGO BLUES FESTIVAL '79

Black & Blue

SHAKE FOR ME

Black & Blue

June 1979

Séance capturée à Chicago par le producteur français Didier Tricard pour servir de support à la tournée du Chicago Blues Festival en fin d'année). Lefty est supporté ici par Willie James Lyons, "Mojo" Elem, Odie Payne et son ami le pianiste Johnny "Big Moose" Walker. Chanteur sincère, guitariste incisif parfois flamboyant, il est particulièrement convaincant sur "Blue shadows", "Cummins prison farm", "I found out". Un disque solide de bon Chicago Blues.

Session captured in Chicago by french producer Didier Tricard to support the Chicago Blues Festival tour at the end of the year). Lefty is supported here by Willie James Lyons, "Mojo" Elem, Odie Payne and his friend pianist Johnny "Big Moose" Walker. Sincere singer, incisive guitarist sometimes flamboyant, he is particularly convincing on "Blue shadows", "Cummins prison farm", "I found out". A solid record of good Chicago Blues.

DELTA BLUES FESTIVAL '79

Delta Blues

September 1979

SOMEBODY STOLE MY CHRISTMAS

Isabel

December 1979

Enregistré pendant la tournée française du Chicago Blues Festival à Paris (même musiciens que "Shake for me"). Comme pour le précédent album, on retrouve ici une bonne tranche de pur Chicago Blues joué avec sincérité ("Funny acting woman").

Recorded during the french tour of the Chicago Blues Festival in Paris (same musicians as "Shake for me"). As for the previous album, we find here a good slice of pure Chicago Blues played with sincerity ("Funny acting woman").

IT'S THE BLUES

Baron

Fan Club

September 1980

LIVE IN CHICAGO

?

Early 1980's

SWEET HOME CHICAGO

Swingin' Pig

November 1981

Dans ce célèbre concert associant Muddy Waters et des membres des Rolling Stones, Lefty Dizz prend un morceau en leader : "Talking about my woman".

In this famous concert associating Muddy Waters and members of the Rolling Stones, Lefty Dizz takes a track as a leader : "Talking about my woman".

LIVE AT THE KINGSTON MINES vol.1 & 2

?

December 1981 / January 1982 / July 1983

THE SOUL OF LEFTY DIZZ

Catwalk (only on cassette)

THE HEALER

Wolf

April 1988 or December 1992 ?

On ne sait pas grand chose de cette séance enregistrée initialement pour Catwalk à Buenos Aires (Argentine). Les musiciens sont restés inconnus et semblent peu inspirés au demeurant voire parfois totalement perdus. La qualité sonore n'est pas très bonne et le mixage vraiment déficient. Finalement, tout cela ressemble plutôt à une démo. Initialement édité uniquement sur cassette, le matériel a été repris en CD par la firme autrichienne Wolf.

We do not know much about this session originally recorded for Catwalk in Buenos Aires (Argentina). The musicians have remained unknown and seem uninspired and sometimes even totally lost. The sound quality is not very good and the mix really deficient. Ultimately, all this looks more like a demo. Initially issued only on cassette, the material was put on CD by the austrian firm Wolf.

AIN'T IT NICE TO BE LOVED

JSP

1989

Lefty Dizz grave ce disque en compagnie de la famille Bell (Carey, Lurrie, Tyson, James) pour le label anglais JSP. La musique semble désordonnée et bien peu inspirée par moments. De plus, les titres sont trop longs et parfois désespérement plats.

Lefty Dizz records this album with the Bell Family (Carey, Lurrie, Tyson, James) for the english label JSP. The music seems messy and not very inspired at times. In addition, the titles are too long and sometimes desperately flat.

CHICAGO BLUES AT BURNLEY

JSP

March 1991

Quatre morceaux de Lefty Dizz dans ce CD consacré au festival de Burnley en Angleterre. Mais ces titres dépassent tous les 7 minutes et apparaissent ennuyeux car trop longs.

Four tracks of Lefty Dizz in this CD dedicated to Burnley Festival in England. But these titles all exceed 7 minutes and appear boring because too long.