Meade Anderson Lewis b. September 4th, 1905 in Chicago (Illinois) d. June 7th, 1964 in Minneapolis (Minnesota) |
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THE CHRONOLOGICAL MEADE LUX LEWISClassics 1927 - 1939 1939 - 1941 1941 - 1944 1946 - 1954 |
Dans sa jeunesse, Meade joue d'abord du violon. Mais, en découvrant Jimmy Yancey, il choisit finalement le piano. C'est un de ses amis qui le surnomme "Lux". Ami d'enfance d'Albert Ammons (ils habiteront d'ailleurs dans le même immeuble), il jouera souvent en compagnie de ce dernier. Son premier morceau pour Paramount - "Honky tonk train blues" en décembre 1927 - ne remporta aucun succès mais reste néanmoins un de ses titres les plus célèbres aujourd'hui. Meade retourne, alors, à son métier de taxi jusqu'à ce qu'il soit retrouvé par le producteur John Hammond. Il retrouve l'opportunité d'enregistrer en studio à partir de novembre 1935 jouant piano et celeste ("Doll house boogie" qui mélange les deux instruments). Sa relecture de son "Honky tonk train blues" en mars 1937 est remarquable. En parrallèle, il se produit souvent en compagnie des pianistes Pete Johnson et Albert Ammons ("Boogie woogie prayer"). En janvier 1939, Meade participe à la fameuse séance produite par Alfred Lion pour Blue Note dans laquelle il délivre son superbe "The blues" en cinq parties ainsi que l'extraordinaire "Nagasaki" (en duo avec Albert Ammons). Avec l'engouement autour du boogie-woogie, Meade "Lux" Lewis enregistre abondamment dès 1938. Après des morceaux plus conventionnels pour Solo Art, il participe à une nouvelle séance pour Blue Note en octobre 1940 (d'où sortiront "Six wheel chaser", "Bass on top" et une nouvelle version ultra-rapide de "Honky tonk train blues"). A cette époque, il joue aussi des titres assez originaux sur l'harpsichord ("Self portrait"). En aout 1944, il propose une série de boogie-woogie pour Asch et Folkways (en particulier "Glendale glide"). Entretemps, Meade s'installe à Los Angeles en 1941 où il devient notamment un habitué du Swanee Inn. Un peu plus tard, il participe au concert "Jazz at the Philarmonic" produit par Norman Granz à l'Embassy Auditorium de Los Angeles. Une remarquable séance pour Atlantic en compagnie d'Israel Crosby (basse) et de Frank Williams (batterie) aboutit sur d'excellentes pistes : "Riff boogie", "Cow cow blues", "Yancey special". Enfin, pour le label Clef, avec le batteur Louis Bellson, il donnera le trépidant "Hangover boogie". In his youth, Meade first played the violin. But when he discovered Jimmy Yancey, he finally chose the piano. He is one of his friends who calls him "Lux". A childhood friend of Albert Ammons (they will live in the same building), he will often play with him. His first song for Paramount - "Honky tonk train blues" in december 1927 - did not win any success but nevertheless remains one of his most famous titles today. Meade returns, then, to his taxi day job until he is found by producer John Hammond. He regains the opportunity to record in the studio from november 1935 playing piano and celeste ("Doll house boogie" which mixes the two instruments). His re-reading of his "Honky tonk train blues" in march 1937 is remarkable. In parallel, he often performs with pianists Pete Johnson and Albert Ammons ("Boogie woogie prayer"). In january 1939, Meade participated in the famous session produced by Alfred Lion for Blue Note in which he delivers his superb "The blues" in five parts as well as the extraordinary "Nagasaki" (in duet with Albert Ammons). With the boogie-woogie craze, Meade "Lux" Lewis recorded extensively in 1938. After more conventional tunes for Solo Art, he took part in a new session for Blue Note in october 1940 (from which came out "Six wheel chaser", "Bass on top" and a new ultra-fast version of "Honky tonk train blues"). At that time, he also played some pretty original songs on harpsichord ("Self portrait"). In august 1944, he proposed a series of boogie-woogies for Asch and Folkways (in particular "Glendale glide"). In the meantime, Meade settled in Los Angeles in 1941 where he became the regular attraction of the Swanee Inn. A little later, he participated in the concert "Jazz at the Philharmonic" produced by Norman Granz at the Embassy Auditorium in Los Angeles, a remarkable session for Atlantic with Israel Crosby (bass) and Frank Williams (drums) leads to excellent tracks : "Riff boogie", "Cow cow blues", "Yancey special". Finally, for the Clef label, with the drummer Louis Bellson, he will give the fast paced "Hangover boogie". |
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SPIRITUALS TO SWINGTop Rank Vanguard Amiga December 1938 |
Meade "Lux" Lewis participe à la revue "From spirituals to swing" produite et organisée par John Hammond au Carnegie Hall de New York en décembre 1938. Quand Hammond le retrouve, Meade gagne sa vie en lavant des voitures et en conduisant un taxi tout en menant sa carrière de pianiste de boogie-woogie. Les concerts organisés par Hammond lui permirent d'accéder à une popularité bien méritée. Dans ces recueils, on l'entend sur le superbe "Cavalcade of boogie" avec Pete Johnson et Albert Ammons (ainsi que Walter Page et Jo Jones). Meade "Lux" Lewis takes part in the "From spirituals to swing" revue produced and organized by John Hammond at the Carnegie Hall in New York in december 1938. When Hammond finds him, Meade makes his living by washing cars and driving a taxi as well as leading his career as a boogie-woogie pianist. The concerts organized by Hammond allowed him to reach a well-deserved popularity. In these collections, he is heard on the superb "Cavalcade of boogie" with Pete Johnson and Albert Ammons (as well as Walter Page and Jo Jones). |
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RARE LIVE CUTSDocument January 1939 |
Bandes live captées au Cafe Society, un club célèbre de Greenwich Village à New York, en janvier 1939, issues de retransmissions radiophoniques. La qualité sonore est variable mais souvent mauvaise. On notera, toutefois, "Untitled duet" avec son ami d'enfance Albert Ammons qui mérite une écoute attentive. Live tapes captured at the Cafe Society, a famous club in Greenwich Village, New York, in january 1939, based on radio broadcasts. The sound quality is variable but often bad. However, "Untitled duet" with his childhood friend Albert Ammons deserves to be listened attentively. |
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ALTERNATE TAKES, LIVE PERFORMANCES, SOUNDIESDocument 1939 - Late 1940's |
En 1997, le label Document édite un CD avec diverses prises alternatives, bandes live, fragments sonores issus de films. On y entend une version de "Roll 'em" où Meade est accompagné par l'orchestre du jazzman Benny Goodman, des morceaux avec "Big" Joe Turner (issu d'un LP Magpie), des séances pour Asch et Folkways. Il y a aussi quelques curiosités : "Untitled phrases" qui est la bande-son d'un cartoon, "Untitled fragment" issu d'un film. Un ensemble intéressant à conseiller surtout aux amateurs avisés. In 1997, the Document label produced a CD with various alternative takes, live tapes, soundies from films. There is a version of "Roll 'em" where Meade is accompanied by the jazzman Benny Goodman, tracks with "Big" Joe Turner (from a Magpie LP), sessions for Asch and Folkways. There are also some curiosities : "Untitled phrases" which is the soundtrack of a cartoon, "Untitled fragment" from a film. An interesting ensemble to advise especially to confirmed fans. |
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JUMP FOR JOY : UNISSUED BOOGIEMagpie April - May 1944 |
Dans le dernier volume de cette belle série assemblée par Francis Wilford-Smith, il y a trois morceaux inédits de Meade "Lux" Lewis dont deux en compagnie du chanteur "Big" Joe Turner ("Low down dog"). Ces titres sont aussi repris dans le CD Document "Alternate takes, live performances, soundies". In the last volume of this beautiful serie assembled by Francis Wilford-Smith, there are three unreleased tracks of Meade "Lux" Lewis, two of which are accompanied by singer "Big" Joe Turner ("Low down dog"). These tracks are also compiled in the CD "Alternate takes, live performances, soundies". |
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THE BOOGIE WOOGIE BOYSStoryville THE BOOGIE WOOGIE TRIOStoryville KID ORY : LIVE AT CLUB HANGOVER vol.1 & 3Dawn Club April 1953 - September 1954 |
Sur ces différents LP, on retrouve des concerts donnés en 1953-54 au Club Hangover de San Francisco avec le batteur Smokey Stover. On trouve quelques bons moments comme "Glendale glide", "Mr Freddie blues" et une élégante reprise de "St Louis blues". On note aussi des morceaux de Lewis dans les recueils du jazzman Kid Ory : "Rockin' the clock", "I ain't gonna give nobody none of my jelly roll". On these LPs, there are concerts given in 1953-54 at Club Hangover in San Francisco with the drummer Smokey Stover. There are some good moments like "Glendale glide", "Mr Freddie blues" and an elegant cover of "St Louis blues". Lewis's songs are also in jazzman Kid Ory collections : "Rockin' the clock", "I ain't gonna give nobody none of my jelly roll". |
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CAT HOUSE PIANOVerve January 1955 |
Dans cette séance produite par Norman Granz pour Verve, Meade est accompagné par Red Callender (basse) et Jo Jones (batterie). Comme l'écrit à juste titre, Scott Yanow dans sa revue de l'album pour le site Allmusic, les morceaux sont tous joués dans un tempo moyen et se ressemblent un peu. Néanmoins, l'écoute de ce disque mineur reste agréable. In this session produced by Norman Granz for Verve, Meade is accompanied by Red Callender (bass) and Jo Jones (drums). As Scott Yanow rightly wrote in his Allmusic review of the album, the tracks are all played in an average tempo and look a bit alike. Nevertheless, listening to this minor disc remains pleasant. |
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BARRELHOUSE PIANOTops Storyville Jasmine TIDAL BOOGIETradition March 1956 |
Le programme semble ici un peu trop routinier sans beaucoup de flamme et peut ennuyer l'auditeur. Meade "Lux" Lewis joue d'un piano au son aigu et métallique, accompagné par un guitariste resté anonyme, Red Callender (basse) et, peut-être, Earl Palmer (batterie). The program here seems a bit too routine without much flame and can annoy the listener. Meade "Lux" Lewis plays a piano with an acute and metallic sound, accompanied by an anonymous guitarist, Red Callender (bass) and, possibly, Earl Palmer (drums). |
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OUT OF THE ROARING TWENTIESABC - Paramount November 1956 |
Il grave ce disque pour ABC-Paramount en 1956 avec Leonard Gaskin (basse) et Osie Johnson (batterie). Comme le précédent, cet opus parait bien peu inspiré malgré quelques moments intéressants ("Deed I do" et la reprise de "My monday date" d'Earl Hines). He recorded this record for ABC-Paramount in 1956 with Leonard Gaskin (bass) and Osie Johnson (drums). Like the previous one, this opus seems to be very uninspired despite some interesting moments ("Deed I do" and the cover of "My monday date" by Earl Hines). |
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THE BLUES PIANO ARTISTRY OF MEADE LUX LEWISRiverside November 1961 |
Sous la supervision de Chris Albertson, Meade "Lux" Lewis livre ici un album plus spontané et varié que ses précédents. Seul au piano et au celeste, il propose un mélange musical convaincant entre Blues, Jazz et Boogie-Woogie. On retient notamment "Hammer chatter", "Celeste bounce", "C-jam blues" qui méritent l'attention. Under the supervision of Chris Albertson, Meade "Lux" Lewis delivers here a more spontaneous and varied album than his previous ones. Alone on piano and on celeste, he proposes a convincing musical blend between Blues, Jazz and Boogie-Woogie. We can point out "Hammer chatter", "Celeste bounce", "C-jam blues" which are worth listening. |
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BOOGIE WOOGIE HOUSE PARTYPhilips November 1961 |
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