b. June 24th, 1956 in Chicago (Illinois) d. November 2nd, 2014 in Chicago (Illinois) |
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THE NEW BLUEBLOODSAlligator 1986 |
Fils du batteur Cleo "Baldhead Pete" Williams (alias Pete Coleman), il forme un groupe, encore un enfant, avec son frère Donald dans lequel Michael joue guitare et basse. Peu après, il rejoint les Midnight Sons, un groupe qui joue dans les clubs des West et North Side de Chicago. Par la suite, il travaillera derrière Johnny Dollar, Aron Burton, Willie Kent, Johnny Christian. Mais, Michael passe vraiment à la vitesse supérieure en devenant le guitariste de James Cotton en 1979, un poste qu'il tiendra une dizaine d'années participant à quelques disques notables ("High compression", "Live from Chicago"). Dans cette anthologie - produite par Bruce Iglauer - présentant la nouvelle génération de jeunes bluesmen, il interprète "Woman loves a woman". Son of drummer Cleo "Baldhead Pete" Williams (aka Pete Coleman), he forms a group, still a child, with his brother Donald in which Michael plays guitar and bass. Soon after, he joined the Midnight Sons, a band playing in Chicago's West and North Side clubs. Subsequently, he worked behind Johnny Dollar, Aron Burton, Willie Kent, Johnny Christian. But Michael really going to the next level by becoming the guitarist of James Cotton in 1979, a position he held for about a decade participating in some notable albums ("High compression", "Live from Chicago"). In this anthology - produced by Bruce Iglauer - presenting the new generation of young bluesmen, he interprets "Woman loves a woman". |
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BACK BREAKING BLUESWolf October 1990 |
Excellent guitariste au jeu fluide mais chanteur limité, Michael propose ici son premier disque complet. Bien que la production soit minimale, on apprécie ce son blues-funk excitant. Plusieurs faces méritent d'être signalées : "Breakfast in bed", "House ain't no home", "Let me tell you 'bout", "Call my job", "Woman loves woman". On notera une excellente prestation du Professor Eddie Lusk au piano. Excellent guitarist with fluid playing but limited singer, Michael offers here his first complete album. Although production is minimal, we appreciate this exciting blues-funk sound. Several sides are noteworthy : "Breakfast in bed", "House ain't no home", "Let me tell you 'bout", "Call my job", "Woman loves woman". Note an excellent performance of Professor Eddie Lusk on piano. |
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CHICAGO BLUES FESTIVAL '91Black & Blue December 1991 |
Disque partagé avec le Professor Eddie Lusk à l'occasion d'une tournée française (Chicago Blues Festival) avec l'apport des frères Kenny & Darnell Neal. Le groupe est parfaitement compact et sonne impeccablement. Professor Eddie Lusk est meilleur chanteur que Michael Coleman ("I'm a blues piano man" et "Lottery blues" sont d'ailleurs d'excellents morceaux). Mais, Coleman s'impose comme un superbe guitariste subtil et percutant tout au long du disque. Shared album with Professor Eddie Lusk during a french tour (Chicago Blues Festival) with support from brothers Kenny & Darnell Neal. The group is perfectly compact and sounds impeccably. Professor Eddie Lusk is a better singer than Michael Coleman ("I'm a blues piano man" and "Lottery blues" are also excellent tracks). But Coleman stands out as a great, subtle and powerful guitarist throughout the disc. |
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SHAKE YOUR BOOTYWolf March 1994 |
Hormis une pochette racoleuse inutile, Michael propose avec "Shake your booty" un album dans la lignée des précédents, mélange de blues et de funk, assez convaincant sans être exceptionnel. Apart from a useless touted sleeve cover, Michael offers with "Shake your booty" an album in the continuation of previous opus, mixing blues and funk, convincing enough without being exceptional. |
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SELF RISING BLUESBlues & Rock Connection October 1994 |
Sur quelques titres, on déplore une production et un mixage assez pauvre. Outre cet aspect technique, Michael Coleman livre un album bien peu original reprenant la recette des précédents albums mais sans inspiration. Un disque bien pâle. On some tracks, we regret a rather poor production and mixing. Besides this technical aspect, Michael Coleman delivers an unoriginal album resuming the recipe from previous albums but without inspiration. A pale accomplishment. |
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YOU CAN'T TAKE WHAT I GOTBlues & Rock Connection November 1996 - January 1997 |
Sur ce nouveau projet pour Blues & Rock Connection, Michael est accompagné par des musiciens américains et italiens très compétents (production de Stefano Marise). Gravé en Italie, il s'agit d'un opus intéressant qui s'écoute avec plaisir. On this new project for Blues & Rock Connection, Michael is accompanied by highly skilled american and italian musicians (production by Stefano Marise). Cut in Italy, this is an interesting album that can be heard with pleasure. |
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CLARK STREET RAMBLERSBlue Chicago June - July 1997 |
Sur cette anthologie consacrée au club du North Side - le Blue Chicago dirigé par Gino Battaglia - on trouve deux excellents titres de Michael Coleman : "I been foolin' around" et surtout "You're going to miss me". In this anthology dedicated to the North Side club - Blue Chicago managed by Gino Battaglia - there are two excellent titles of Michael Coleman : "I been foolin' around" and especially "You're going to miss me". |
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DO YOUR THINGDelmark July 2000 |
Excellemment produit par Robert Koester et Steve Wagner, Michael délivre un set de Chicago Blues excitant et funky. Ses solos de guitare demeurent toujours aussi fluides et bien construits. Sa voix restant son point faible même si elle, quand même, souvent bien placée. Les musiciens présents proposent un accompagnement de grande qualité. Un regret : beaucoup de reprises provenant de divers horizons (Latimore, Isaac Hayes, Jimi Hendrix, Otis Redding) pas toujours convaincantes. On aimerait entendre un si merveilleux guitariste sur des compositions plus personnelles. On note aussi qu'il s'agit de son premier album complet américain : les précédents étaient soit autrichiens, soit italiens. Excellently produced by Robert Koester and Steve Wagner, Michael delivers a set of exciting and funky Chicago Blues. His guitar solos are still too fluid and well constructed. His voice still his weak point although, anyway, often well placed. The musicians offer high quality support. One regret : many covers from different backgrounds (Latimore, Isaac Hayes, Jimi Hendrix, Otis Redding) not always convincing. We would like to hear this wonderful guitarist on more personal compositions. We also note that this is his first american full album : previous opus were either austrian or italian. |
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BLUES BRUNCH AT THE MARTDelmark June 2005 |
En fait, il ne s'agit pas réellement d'un disque de Michael Coleman. Bien sûr, il prend deux titres en leader ("Sky is crying", "You're going to miss me") mais le reste du temps, il se contente d'accompagner discrètement les artistes de la marque Delmark. Dans l'ensemble, le disque s'avère tout à fait convenable et permet de dresser une sorte de panorama des meilleurs artistes de la célèbre firme. Atteint de diabète et de problème d'obésité, il connait de sérieux ennuis de santé qui entravent la fin de sa carrière. Il décède à la fin de l'année 2014 âgé seulement de 58 ans. In fact, it is not really an album of Michael Coleman. Of course, he takes two titles as a leader ("Sky is crying", "You're going to miss me") but on the remaining tracks, he merely discreetly accompany others Delmark artists. Overall, this CD proves to be quite acceptable and allows us to draw a sort of panorama of the best artists of the famous label. Affected by diabetes and obesity problem, he experiences serious health problems that hinder the end of his career. He died at the end of 2014 aged only 58 years old. |