Mac Houston Baker b. October 15th, 1925 in Louisville (Kentucky) d. November 27th, 2012 in Montastruc la Conseillère (France) |
||
IN THE 50'S : HIT, GIT & SPLITRev-Ola August 1952 - December 1956 |
Son enfance fut difficile. A 11 ans, il est placé dans un orphelinat dont il s'échappe régulièrement. A 16 ans, Mickey arrive à New York et exerce de nombreux petits boulots. Mais, attiré par la musique, il se met à la guitare qu'il apprend en autodidacte. Sa carrière professionnelle démarre à la fin des années 40. Superbe guitariste à la technique ébouriffante, il est le sideman régulier de nombreuses séances jazz, blues, rhythm & blues derrière Louis Jordan, Ivory Joe Hunter, Ray Charles, Ruth Brown, Sammy Price, Brownie Mac Ghee & Sonny Terry, Tiny Kennedy, Little Willie John, Champion Jack Dupree, Big Joe Turner, The Drifters. En parrallèle de cette activité de musicien de studio, il forme avec la chanteuse-guitariste Sylvia Vanderpool, le célèbre duo Mickey & Sylvia qui remportera de nombreux succès au cours des années 50 (et notamment "Love is strange"). Ce CD proposé par Rev-Ola offre un panorama convaincant du travail de Mickey Baker dans la première partie de sa carrière, en tant qu'accompagnateur et en tant que leader. Entre Rock & Roll, Rhythm & Blues, Jazz et Blues, on retrouve ici la grande diversité de son talent à la guitare : "Bandstand stomp", "Riverboat", "Shake walkin'", "Greasy spoon". Ses titres les plus blues de la période pourraient être ceux réalisés aux côtés de Larry Dale : "You better heed my warning", "Midnight hours". Attention, ce CD a environ la moitié des titres en commun avec le CD "Rock with a sock". His childhood was difficult. At 11, he is placed in an orphanage where he escapes regularly. At 16, Mickey arrives in New York and has many small jobs. But, attracted by music, he starts with the guitar (he is self-taught). His professional career started in the late 40's. Superb guitarist with breathtaking technique, he is the regular sideman of many jazz, blues, rhythm & blues sessions behind Louis Jordan, Ivory Joe Hunter, Ray Charles, Ruth Brown, Sammy Price, Brownie Mac Ghee & Sonny Terry, Tiny Kennedy, Little Willie John, Champion Jack Dupree, Big Joe Turner, The Drifters. In parallel to his sideman activities, he formed with guitarist-singer Sylvia Vanderpool, the famous duo Mickey & Sylvia who won many successes in the 50's (including "Love is strange"). This CD proposed by Rev-Ola offers a compelling overview of Mickey Baker's work in the first part of his career as a sideman and as a leader. Between Rock & Roll, Rhythm & Blues, Jazz and Blues, we find here the great diversity of his talent on guitar : "Bandstand stomp", "Riverboat", "Shake walkin'", "Greasy spoon". His most blues songs of the period could be those realized alongside Larry Dale : "You better heed my warning", "Midnight hours". Be careful, this CD has half of its titles in common with "Rock with a sock" CD. |
|
ROCK WITH A SOCKBear Family August 1952 - October 1958 |
Ce CD reprend les séances de Mickey Baker en tant que leader pour différents labels comme Savoy, Rainbow, Groove, Vik. Ce recueil met bien en lumière la virtuosité et surtout la versatilité de ce guitariste. Capable de jouer du Blues aussi bien que du Jazz, Mambo, Doo-Wop, il sait s'adapter à n'importe quel style. Plusieurs titres sont notables en particulier la série Blues "Down to the bottom", "You better heed my warning", "Midnight hours", "Please tell me". Il y a aussi le dansant "Rock with a sock" (et le saxophone de Warren Luckey). En guise de bonus, on trouve à la fin du CD quelques morceaux de son duo Mickey & Sylvia. Attention, ce CD a environ la moitié des titres en commun avec le CD "In the 50's : Hit, git & split". This CD includes the sessions of Mickey Baker as a leader for various labels such as Savoy, Rainbow, Groove, Vik. This collection brings into light the virtuosity and especially the versatility of his guitar. Capable of playing Blues as well as Jazz, Mambo, Doo-Wop, he can adapt himself to any style. Several titles are notable especially his Blues series "Down to the bottom", "You better heed my warning", "Midnight hours", "Please tell me". There is also the dancing "Rock with a sock" (and Warren Luckey's saxophone). As a bonus, we find at the end of the CD a few tracks of Mickey & Sylvia duet. Be careful, this CD has half of its titles in common with "In the 50's : Hit, git & split" CD. |
|
THE WILDEST GUITARAtlantic Sepiatone April - June 1959 |
Voici un exercice de style assez étonnant dans lequel Mickey fait la démonstration de sa remarquable dextérité à la guitare dans différents styles entre Rock & Roll et Rhythm & Blues. En outre, il s'agit d'un album tout instrumental (Baker signe également les arrangements). Ses musiciens assurent parfaitement le tempo : Everett Barksdale (seconde guitare), Herman Foster (piano), Junior Lewis (basse), Abie Baker (basse), Belton Evans (batterie), Sticks Evans (batterie). Il faut reconnaitre qu'il y a peu de blues dans ce disque mais les amateurs de Mickey Baker et de sa guitare devraient l'écouter. Here is an astonishing exercise in which Mickey is demonstrating his remarkable dexterity with the guitar in different styles from Rock & Roll and Rhythm & Blues. In addition, it is an all instrumental album (Baker also signs arrangements). Musicians provide the perfect tempo : Everett Barksdale (second guitar), Herman Foster (piano), Junior Lewis (bass), Abie Baker (bass), Belton Evans (drums), Sticks Evans (drums). We must recognize that there is little blues in this record but fans of Mickey Baker and his guitar should listen it. |
|
BUT WILDKing Vivid Sound 1963 |
|
|
BLUESINGLY YOURSPolydor Universal April 1967 |
Dès son arrivée en France en 1962, Mickey travaille avec de nombreux artistes. Parmi ceux-ci, son ami Memphis Slim figure en bonne place. Le LP partageait la vedette entre Slim et Baker. Mais, la version CD ne conserve que Memphis Slim (c'est vrai, au demeurant, qu'il occupe souvent la position de leader). Quoiqu'il en soit, on entend vraiment ici Mickey Baker dans un contexte purement blues (les deux bluesmen sont accompagnés de musiciens français). Un album souvent intéressant avec quelques morceaux qui méritent d'être écoutés attentivement : "People people", "Waiting game", "Feeling the blues", "My dog is mean". Slim et Baker ont collaboré aussi sur le LP "Clap your hands" crédité uniquement à Memphis Slim. Upon his arrival in France in 1962, Mickey worked with many artists. Among them, his friend Memphis Slim stands prominently. The LP shared credits between Slim and Baker. But the CD version just keeps Memphis Slim on the cover (after all, he often occupies the leading position). Anyway, we really hear here Mickey Baker in a purely blues context (both bluesmen are accompanied by french musicians). An often interesting album with a few tracks that deserve to be listened carefully : "People people", "Waiting game", "Feeling the blues", "My dog is mean". Slim and Baker also collaborated on the LP "Clap your hands" credited only to Memphis Slim. |
|
NIGHT & DAYChappell 1969 |
|
|
MICKEY BAKER IN BLUNDERLANDMajor Minor 1970 |
|
|
TAKE A LOOK INSIDEBarclay Polydor Universal January 1971 |
Album expérimental (décrit comme tel dans le livret) entre pop-rock psychédélique et funk gravé à Londres avec des musiciens aussi différents que Chris Spedding, Calvin "Fuzzy" Samuels, Conrad Isidore, Rocky "Dijon" Dzidzornu et un choeur féminin. Rien ne fonctionne vraiment dans ces orchestrations alambiquées : tout le monde semble jouer sans se soucier d'une quelconque cohésion. Un disque indigne du talent de Mickey Baker. Experimental album (described as such in the booklet) between psychedelic pop-rock and funk cut in London with musicians as diverse as Chris Spedding, Calvin "Fuzzy" Samuels, Conrad Isidore, Rocky "Dijon" Dzidzornu and a female choir. Nothing really works in these elaborate orchestrations : everyone seems to play without regardless of any cohesion. A record unworthy of Mickey Baker's talents. |
|
TAKE A LOOK INSIDEBig Bear January - March 1973 |
Il ne faut pas le confondre avec le disque précédent qui possède le même nom et qui est aussi enregistré à Londres. Ici, le son est un peu plus blues. Mickey reçoit l'aide du pianiste-harmoniciste Willie Mabon mais, malgré cela, l'ensemble reste insipide et ennuyeux. It should not be confused with the previous record that has the same name and which is also recorded in London. Here, the sound is a little more bluesy. Mickey receives help of the piano-harmonica player Willie Mabon but despite this, the whole remains tasteless and boring. |
|
MISSISSIPPI DELTA DUESBarclay Verve Universal April 1973 |
Accompagné par Stefan Grossman, le percussionniste Ray Cooper et surtout le London Strings Orchestra. Avec cette orchestration surprenante, Mickey Baker reprend quelques standards du blues avec un son un peu particulier. Malheureusement, l'ensemble reste peu convaincant sauf sur quelques pistes plus abouties comme "Terraplane blues" ou "Trouble is a woman". Accompanied by Stefan Grossman, percussionist Ray Cooper and particularly the London Strings Orchestra. With this surprising orchestration, Mickey Baker covers some blues standard with a very special sound. Unfortunately, the whole disc remains unconvincing except few most interesting tracks like "Terraplane blues" or "Trouble is a woman". |
|
THE MONTREUX BLUES FESTIVALBarclay THE REAL FOLK BLUESUniversal June 1973 |
Mickey est seul avec sa guitare sur la scène du festival de Montreux. Une performance donc totalement acoustique plutôt sympathique mais sans grand relief. Souvent inégal, le disque recèle toutefois quelques bons moments : "Digging my potatoes", "Whoa back buck", "Trouble is a woman". Mickey is alone with his guitar on Montreux Festival stage. So, this is a completely acoustic performance rather nice but sometimes flat. Often uneven, however, the disc contains some good moments : "Digging my potatoes", "Whoa back buck", "Trouble is a woman". |
|
THE BLUES IN MEBlack & Blue December 1973 / May 1974 / May 1976 |
Quelques belles séances françaises dont la première, datant de décembre 1973, est la plus aboutie. Sur celle-ci, Mickey est accompagné de Jimmy Rogers, Louis & Dave Myers, Fred Below. Plusieurs morceaux méritent une écoute attentive : "My playhouse", "Hey little girl", "Blues after hours" (une reprise de "Pee Wee" Crayton). A noter que les titres provenant des sessions de 1974 et 1976 me semblent légèrement moins intéressants. Néanmoins, il s'agit clairement du meilleur disque de blues de Mickey Baker. Some beautiful french sessions in which the first, dated december 1973, is the most achieved. On it, Mickey is joined by Jimmy Rogers, Louis & Dave Myers, Fred Below. Several tracks deserve careful listening : "My playhouse", "Hey little girl", "Blues after hours" (a cover of "Pee Wee" Crayton). Note that titles from the 1974 and 1976 sessions seem slightly less interesting. However, this is clearly the best blues album by Mickey Baker. |
|
TALES FROM THE UNDERDOGArtist July 1975 |
|
|
UP ON THE HILLRoots 1975 |
De passage en Autriche, Mickey Baker tente de concilier Blues, Jazz et Country ("Up on the hill" est une reprise d'Hank Ballard). Parfait à la guitare comme d'habitude, il se montre, en revanche, assez médiocre au chant. "Going down slow" et "See see rider" s'avèrent plutôt convaicants mais le reste des morceaux demeure globalement assez impersonnel. While in Austria, Mickey Baker tries to mix Blues, Jazz and Country ("Up on the hill" is a cover of Hank Ballard). Perfect on guitar as usual, he however shows himself feeble on vocals. "Going down slow" and "See see rider" seem rather convincing but the rest of the songs remains generally quite impersonal. |
|
HOMMAGE A HUGUES PANASSIEFlame January 1976 |
|
|
[No image] |
A JAZZ AND BLUES DIGESTDisques Office January 1976 |
|
BLUES & JAZZ GUITARKicking Mule BLUES, JAZZ & ROCK GUITARShanachie 1976 |
Malgré le titre, il n'y a pas beaucoup de jazz ici. Il s'agit plutôt d'un style folk-blues joué en fingerpicking. Quelques morceaux peuvent plaire comme "The town's East End" ou "Belzona blues" tandis que d'autres paraissent franchement ennuyeux. Le LP est édité chez Kicking Mule (le label fondé par Stefan Grossman et Ed Denson). La réédition en CD de Shanachie est une compilation de ses deux disques pour Kicking Mule. Despite the title, there is not a lot of jazz here. It's more of a fingerpicked folk-blues style. Some pieces can please like "The town's East End" or "Belzona blues" while others seem downright annoying. The LP is published by Kicking Mule (the label founded by Stefan Grossman and Ed Denson). The Shanachie CD reissue is a compilation of his two discs for Kicking Mule. |
|
JAZZ - ROCK GUITARKicking Mule BLUES, JAZZ & ROCK GUITARShanachie 1978 |
Deuxième disque chez Kicking Mule dans une ambiance plus jazz-funk dans lequel il expose, une fois encore, sa virtuosité à la guitare. Mickey est accompagné par Alex Sanders (basse) et Martin Drew (batterie). Un disque agréable entièrement instrumental duquel on peut citer "Alexander's funk time", "Ougadougou", "Pop off", "Wag your tail". La réédition en CD de Shanachie est une compilation de ses deux disques pour Kicking Mule. Second album for Kicking Mule in a more jazz-funk atmosphere in which he exposes, once again, his virtuosity on the guitar. Mickey is joined by Alex Sanders (bass) and Drew Martin (drums). An entirely instrumental disc in which we can point out "Alexander's funk time", "Ouagadougou", "Pop off", "Wag your tail". The Shanachie CD reissue is a compilation of his two discs for Kicking Mule. |
|
SWEET HARMONYBellaphon 1980 |
Dans ce curieux album, Mickey Baker tente de fusionner plusieurs styles Pop, Blues et Funk avec un résultat pour le moins déconcertant. Il s'agit d'une sorte d'expérimentation qui passe d'un style à l'autre de manière abrupte. Accompagné d'Alex Sanders (basse) et Vic Pitts (batterie), Mickey assure le chant et la guitare. In this curious album, Mickey Baker tries to merge Pop, Blues and Funk styles with a result for the least disconcerting. This is a kind of experiment passing from one style to another abruptly. Accompanied by Alex Sanders (bass) and Vic Pitts (drums), Mickey ensures singing and guitar. |
|
BACK TO THE BLUESBlue Silver 1981 |
Ce LP est gravé au Hot-Club de France en 1981 (selon les notes de pochette) ou en 1986 (selon la Blues Discography). Mickey est seul sur scène avec sa guitare et joue ses blues avec inspiration. Une sympathique prestation en public où on l'entend parler français (il vit en France depuis 1962). This LP is captured at the Hot Club of France in 1981 (according to the liner notes) or in 1986 (according to Blues Discography). Mickey is alone on stage with his guitar and plays blues with full inspiration. A nice public performance where we can hear him speak french (he lived in France since 1962). |
|
JAZZ BLUES ROCKMemories January 1984 |
|
|
J'ai volontairement omis ses disques Mickey & Sylvia, Mickey & Kitty ainsi que ses albums bossa-nova. I have deliberately omitted his albums as Mickey & Sylvia, Mickey & Kitty and his bossa-nova albums. |