Joseph Young

b. September 23rd, 1927 in Shreveport (Louisiana)

d. March 27th, 1999 in Chicago (Illinois)

REALLY YOUNG

Blue Eye blog (mp3)

1961 - 1971

Né en Louisiane, il habite successivement à Los Angeles puis Milwaukee (où il poursuit une carrière de boxeur). Guitariste depuis l'enfance, Joe démarre dans le circuit des clubs de la ville. Arrivé à Chicago en 1956, il s'insère facilement dans la communauté blues travaillant avec Howlin' Wolf, Billy Boy Arnold ou Jimmy Rogers. Second guitariste d'Otis Rush pendant quelques années (1960-63), il crée un jeu de guitare subtil qui semble à mi-chemin du jazz et du West Side Sound. En leader, il grave ses premiers titres sur de petits labels (Atomic H, Fire, Webcor, Speed) dès 1959. Sur ces premiers simples, Joe s'affirme dans un registre R&B - Soul parfois éloigné du Blues. Dans le même temps, il devient un sideman très apprécié jouant sur des albums essentiels de Billy Boy Arnold ("More blues on the southside"), Magic Sam ("West Side soul", "Black magic", "Magic Sam legacy"), Jimmy Dawkins ("Fast fingers"). Cette sélection préparée par Gérard Herzhaft reprend cette première oeuvre de Joe Young.

Born in Louisiana, he lives in Los Angeles and then successively in Milwaukee (where he pursued a boxing career). Guitarist since childhood, Joe starts in the club circuit of the city. Arriving in Chicago in 1956, he easily fits into the blues community working with Howlin' Wolf, Billy Boy Arnold and Jimmy Rogers. Otis Rush's second guitarist for few years (1960-1963), he creates a subtle guitar playing that seems halfway between jazz and West Side Sound. As a leader, he cut his first titles on small labels (Atomic H, Fire, Webcor, Speed) since 1959. On those first singles, Joe delivers a R&B - Soul style sometimes away from the Blues. In the meantime, he becomes a popular sideman playing on the essential albums of Billy Boy Arnold ("More on the southside blues"), Magic Sam ("West Side soul", "Black magic", "Magic Sam legacy"), Jimmy Dawkins ("Fast fingers"). This selection supervised by Gérard Herzhaft compiles this first work of Joe Young.

BLUES WITH A TOUCH OF SOUL

Delmark

September 1970

Premier disque de Joe Young, ce "Blues with a touch of soul" fut assez fraichement accueilli à sa sortie. Le bluesman avait opté pour un son bien particulier - nouveau pour l'époque - qui déconcerta le public. Il fait la part belle à des morceaux allongés, donnant une importance déterminante aux cuivres, choisissant une coloration tantôt soul tantôt jazzy. Ce nouveau son soul-blues eut pourtant une certaine influence sur les artistes de blues de l'époque. Parfaitement épaulé par des musiciens chevronnés ("Big Moose" Walker, Jimmy Dawkins, Sylvester Boines), Joe propose un album profondément original mais souvent mesestimé. A la suite de la parution de "Blues with a touch of soul", "Mighty" Joe Young sera engagé pour une des premières tournées au Japon (organisée par Steve Tomashefsky) avec Magic Sam et "Little Brother" Montgomery.

First record of Joe Young, this "Blues with a touch of soul" was freshly received at its release. The bluesman had opted for very particular sound - again for the time - which disconcerted the public. He gives pride to extended tracks, giving crucial importance to horns, choosing a color halfway between soul and jazz. However, this new soul-blues sound had some influence on blues artists of the time. Perfectly supported by experienced musicians ("Big Moose" Walker, Jimmy Dawkins, Sylvester Boines), Joe provides a deeply original but often underestimated album. Following the release of "Blues with a touch of soul", "Mighty" Joe Young will be hired for one of the first Japan tours (organized by Steve Tomashefsky) with Magic Sam and "Little Brother" Montgomery.

THE LEGACY OF THE BLUES vol.4

Sonet

THE SONET BLUES STORY

Sonet

March 1972

Impeccablement produit par Sam Charters pour la firme suédoise Sonet, ce disque est emprunt d'un son typique Chicago Blues où brille la guitare subtile de Joe et sa voix chaude. Quelques morceaux remarquables naissent de ces séances : "Baby please", l'instrumental "Just a minute", "Wishy washy woman", "Sweet kisses" (où il est impérial à la guitare), "Lookin' for you". Des sidemen de premier choix sont présents : Bob Riedy, Sylvester Boines, Alvino Bennett, Charles Beecham et Walter Hambrick. Le disque - plus traditionnel que "Blues with a touch of soul" - est une réussite majeure de cet artiste souvent sous-estimé. En parrallèle de sa carrière en leader, Joe continue d'apparaitre aux côtés de Willie Dixon ("Peace"), Detroit Junior ("Chicago urban blues") ou Willie Mabon ("Willie Mabon is back funky").

Impeccably produced by Sam Charters for the swedish company Sonet, this typical Chicago Blues album in which shine Joe's subtle guitar and his warm voice. Some remarkable titles are born of these sessions : "Baby please", the instrumental "Just a minute", "Wishy washy woman", "Sweet kisses" (where he is brilliant on guitar), "Lookin' for you". First-rate sidemen are present : Bob Riedy, Sylvester Boines, Alvino Bennett, Charles Beecham and Walter Hambrick. The disc - more traditional than "Blues with a touch of soul" - is a major achievement of this often underestimated artist. In parallel to his career as a leader, Joe continues to appear alongside Willie Dixon ("Peace"), Detroit Junior ("Chicago urban blues") or Willie Mabon ("Willie Mabon is back funky").

CHICKEN HEADS

Ovation

MIGHTY JOE YOUNG

Blind Pig

January 1974

Pour le label chicagoan Ovation, Joe propose à nouveau un album très marqué par la musique soul. La production très étudiée est l'oeuvre de Dick Schory et Scott Cameron (le manager de Joe). La plupart des titres sont formidables : "Move on higher", "Flower pot", "Chicken heads", "Take over Chicago", "Something on your mind". Ce disque s'impose comme un chef d'oeuvre méconnu de soul-blues qu'il faut absolument écouter. Excellent chanteur à la voix chaude et guitariste fluide et appliqué, Joe donne ici la pleine mesure de son talent. Dès lors, on regrette qu'un tel disque reste si peu considéré. Il a été réédité partiellement dans le CD "Mighty Joe Young" proposé par Blind Pig. Juste avant l'enregistrement de ce disque, Joe avait aussi accompagné Willie Dixon sur son LP "Catalyst", également pour Ovation.

For the chicagoan label Ovation, Joe offers again an album marked by soul music. The elaborate production is the work of Dick Schory and Scott Cameron (Joe's manager). Most titles are great : "Move on higher", "Flower pot", "Chicken heads", "Take over Chicago", "Something on your mind". This disc stands out as an unsung masterpiece of soul-blues it is imperative to listen to. Excellent singer with a warm voice and fluid and painstaking guitarist, Joe gives here the full measure of his talent. Therefore, we regret that such a disc is so little regarded. It was partially reissued in the "Mighty Joe Young" CD proposed by Blind Pig. Just before recording this LP, Joe also accompanied Willie Dixon on his "Catalyst" LP, also for Ovation.

MIGHTY JOE YOUNG

Ovation

MIGHTY JOE YOUNG

Blind Pig

1975

Second disque pour Ovation avec les mêmes producteurs que dans "Chicken heads" mais une autre équipe de musiciens. La production mêle des éléments Soul-Funk à un Blues puissant avec des arrangements parfois discutables (les parties de synthétiseur peuvent déplaire). Toujours subtil et inventif à la guitare, Joe donne les superbes "Mama in law blues" et "Need a friend" mais les autres ne sont pas au même niveau. Ce LP a été réédité partiellement dans le CD "Mighty Joe Young" proposé par Blind Pig.

Second disc for Ovation with the same producers as in "Chicken heads" but another team of musicians. The production mixes Soul-Funk elements with a powerful Blues sound with sometimes questionable arrangements (synthesizer parts may displease). Always subtle and inventive on guitar, Joe gives the superb "Mama in law blues" and "Need a friend" but the other tracks are not on the same level. This LP has been partially reissued in the "Mighty Joe Young" CD proposed by Blind Pig.

BLUESY JOSEPHINE

Black & Blue

Evidence

November 1976

Après avoir participé aux disques de Koko Taylor ("I got what it takes") et Otis Rush ("Cold day in hell"), Joe est engagé pour la tournée française du Chicago Blues Festival organisée par Jean Marie Monestier. Cette tournée est immortalisée par ce disque gravé à Toulouse et publié par Black & Blue. Le registre s'avère ici plus classique mais généralement convaincant avec notamment le formidable titre d'ouverture ("Teasing the blues") où Joe montre, une fois encore, son superbe jeu à la guitare (ce titre se termine par une présentation des musiciens). Quelques reprises de standards comme "Five long years" ou "Sweet home Chicago" sont plutôt intéressants mais sans surprise. Un disque correct mais loin de ses meilleures réussites.

After participating in some albums of Koko Taylor ("I got what it takes") and Otis Rush ("Cold day in hell"), Joe is hired for the french tour of Chicago Blues Festival organized by Jean Marie Monestier. This tour is immortalized by this disc recorded in Toulouse and released by Black & Blue. A more classic sound than before but generally convincing including the great opening track ("Teasing the blues") where Joe shows, once again, his superb guitar playing (this title ends with a presentation of musicians). Some covers of standards like "Five long years" or "Sweet home Chicago" are quite interesting but not surprising. Adequate album but far from his best achievements.

LIVE AT WISE FOOLS PUB

Intermedia

Quicksilver

LIVE FROM THE NORTH SIDE OF CHICAGO

Rockbeat

July 1978 ? December 1979 ? January 1980 ?

Album en public gravé au Wise Fools Pub de Chicago dans une très chaude ambiance. Quelques moments très intenses parsèment le concert ("Whole lotta lovin'", "I can't quit you baby") mais il y a aussi des longueurs (comme par exemple cette version trop longue de "Turning point"). Joe semble en pleine forme tout comme son groupe (Benny Turner, Lafayette Leake, Tommy Giblin, Willie Hayes). Curieusement, les différentes éditions de ce disque ne donnent pas la même date d'enregistrement. Sur le CD "Live from the north side of Chicago" proposé en 2017 par Rockbeat, on pouvait lire une date d'enregistrement de juillet 1978 tandis que sur la Blues Discography sont avancées les dates de décembre 1979 et janvier 1980.

Live album captured at the Wise Fools Pub in Chicago in a very warm atmosphere. A few intense moments dot the concert ("Whole lotta lovin'", "I can't quit you baby") but there are also lengths (like for example this too long version of "Turning point"). Joe seems in great shape just like his backing band (Benny Turner, Lafayette Leake, Tommy Giblin, Willie Hayes). Curiously, the different editions of this disc do not give the same recording date. On the CD "Live from the north side of Chicago" proposed in 2017 by Rockbeat, we could read a recording date of july 1978 while on the Blues Discography are advanced the dates of december 1979 and january 1980.

BLUES DELUXE

Alligator

August 1980

Ce disque recueille un florilège d'artistes lors du festival de blues de Chicago en 1980. Parmi eux, on trouve un morceau de "Mighty" Joe Young intitulé "Need a friend" dont il donne une excellente version.

This album collects a selection of artists performing at the Chicago Blues Festival in 1980. Among them, we find an excellent version of a "Mighty" Joe Young's track entitled "Need a friend".

MIGHTY MAN

Blind Pig

1994

Joe mettra longtemps à sortir ce dernier disque. Tout d'abord, une grave maladie nerveuse l'empêche de jouer correctement de la guitare. En parrallèle, il gagne avec sa femme une forte somme d'argent à la loterie qui l'incite à prendre sa retraite. Néanmoins, il commence à travailler sur ce nouveau projet dès 1986. Beaucoup de musiciens participèrent à celui-ci et de nombreuses sessions furent organisées pour enregistrer les différents morceaux. Malgré cela, il s'agit clairement d'un bon disque de soul-blues, consistant et varié, avec choeurs féminins et section cuivres. On retient notamment "Starvation", "Turning point", "Bring it on". Les compétences de Joe à la guitare sont malheureusement réduites au minimum dorénavant même s'il demeure un excellent chanteur. Par conséquent, il laisse la plupart des parties de guitare à Will Crosby et Joe Young Jr (son fils). Il décède en 1999. On notera, pour finir, que Joe Young fut marié deux fois : avec Lavera Levy puis avec Lorene Sneed. Avec la première, il eut un fils - Joseph Young Jr (14/11/1948-11/06/2009) - qui embrassa une carrière de bluesman mais disparut assez jeune d'un cancer du pancreas.

Joe will take long to release this latest record. First, a severe nervous illness prevented him to play the guitar properly. In parallel, he won with his wife a large sum of money in the lottery who encouraged him to retire. Nevertheless, he began to work on this new project in 1986. Many musicians participated in this and many sessions were organized to record those tracks. Despite this, it is clearly a good soul-blues album, consistent and varied, with female choirs and horns section. We can point out "Starvation", "Turning point", "Bring it on". Joe's guitar skills are unfortunately minimized now even if he remains an excellent singer. Consequently, he leaves most of the guitar parts to Will Crosby and Joe Young Jr (his son). He died in 1999. Note, that Joe Young was married twice : with Lavera Levy then with Lorene Sneed. With the first, he had a son - Joseph Young Jr (14/11/1948-11/06/2009) - who began a bluesman's career but disappeared quite young of a pancreatic cancer.

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