Dave Alexander Elam b. March 10th, 1938 in Shreveport (Louisiana) d. January 8th, 2012 in Marshall (Texas) |
||
OAKLAND BLUESWorld Pacific March 1969 |
Né en Louisiane, il déménage encore bébé à Marshall (Texas) ou la famille se fixe. Son père est muletier et sa mère travaille dans une école. L'armée l'amène plus tard en Californie ou il s'installe définitivement en 1957 avec sa mère. Pendant son service, il rencontre Bobby Hebb, futur chanteur de soul. Basé à Oakland, Dave joue du piano et de la batterie pour divers artistes. Après une dizaine d'années passées à jouer dans les bars et les clubs de la région, il connait enfin une première opportunité discographique au début de l'année 1969. Dans cette remarquable anthologie World Pacific, Dave est présent sur trois titres magnifiques en leader d'un superbe orchestre comprenant notamment George "Harmonica" Smith et Albert Collins (alias Houston Twister). Hormis ces trois titres en leader, Dave accompagne parfaitement au piano les autres artistes présents sur le disque : L.C. "Good Rockin'" Robinson et Lafayette "Thing" Thomas. Born in Louisiana, he moved still baby in Marshall (Texas) where the family settled. His father works as muleteer and his mother works in a school. Later, the army brings him in California where he settled in 1957 with his mother. During his service, he met Bobby Hebb, future soul singer. Based in Oakland, Dave plays piano and drums for various artists. After ten years of playing in bars and clubs in that area, he finally finds his first discographic opportunity at the beginning of 1969. In this World Pacific remarkable anthology, Dave is present on three magnificent titles as a leader of a great backing band consisting notably of George "Harmonica" Smith and Albert Collins (aka Houston Twister). Apart from these three titles as a leader, Dave accompanies perfectly the other artists on the disc : L.C. "Good Rockin'" Robinson and Lafayette "Thing" Thomas. |
|
THE RATTLERArhoolie July - August 1972 |
Après avoir participé aux festivals d'Ann Arbor et Berkeley en 1970, Dave Alexander trouve l'occasion de graver son premier album. Premier disque chez Arhoolie, on découvre ici toute la virtuosité et la créativité de Dave Alexander au piano trouvant ses influences chez les pianistes West Coast aussi bien que dans le jazz ou le boogie-woogie. Voix profonde, textes travaillés : nous sommes en présence d'un chef d'oeuvre du blues. L'accompagnement millimétré de Larry Murdo (basse) et de Mickey Durio (batterie) fait merveille. Quelques pépites parmi beaucoup d'autres : "I need a little spirit", "The rattler", "The judgement", "Lonesome train blues", "A tribute to my father". After participating in Ann Arbor and Berkeley festivals in 1970, Dave Alexander finds an opportunity to cut his first album. First record with Arhoolie, we discover here all the virtuosity and creativity of Dave Alexander on piano finding his influences with West Coast pianists as well as in jazz and boogie-woogie. Deep voice, elaborate texts : this is a blues masterpiece. The precise accompaniment of Larry Murdo (bass) and Mickey Durio (drums) works wonders. Some gems among many others : "I need a little spirit", "The rattler", "The judgement", "Lonesome train blues", "A tribute to my father". |
|
THE DIRT ON THE GROUNDArhoolie December 1972 |
Toujours sur le label Arhoolie de Chris Strachwitz, Dave Alexander est accompagné des deux mêmes musiciens que dans "The rattler". Comme dans ce précédent opus, il délivre des blues élégants et racés au piano. Dave fait, plus que jamais, preuve d'originalité et de créativité comme sur les prodigieux "The hoodoo man", "Sundown", "Suffering with the lowdown blues", "Cold feeling". A partir de 1973, il se produit régulièrement au San Francisco Blues Festival - organisé par Tom Mazzolini - avant de disparaitre progressivement. Sa vie personnelle prend aussi une tournure tragique : sa femme lui tire plusieurs fois dessus et son frère meurt en 1973 dans des circonstances mal connues. Also on the Chris Strachwitz Arhoolie label, Dave Alexander is accompanied by the same two musicians than in "The rattler". As in the previous opus, he delivers an elegant and racy blues on the piano. More than ever, Dave shows the evidences of his originality and creativity as in the prodigious "The hoodoo man", "Sundown", "Suffering with the lowdown blues", "Cold feeling". From 1973, he performs regularly at the San Francisco Blues Festival - organized by Tom Mazzolini - before disappearing gradually. His personal life takes also a tragic turn : his wife shot him several times and his brother died in 1973 in unfamiliar circumstances. |
|
THE RAVENArhoolie July - December 1972 / 1991 |
Au début des années 70, Dave Alexander, qui s'est converti à l'Islam, change son nom en Omar The Magnificent puis Omar Khayyam. Finalement, il opte pour le nom d'Omar Shariff avant de disparaitre progressivement dans les années qui suivent. Ce CD de 17 titres rassemble une séance inédite de 1991 (10 morceaux) ainsi que quelques autres pistes de 1972 provenant des LP "The rattler" et "The dirt on the ground". Cette nouvelle séance de 1991 permet de se rendre compte à quel point les talents de ce pianiste d'exception demeurent inchangés. A ce titre, les trois premiers morceaux du CD sont d'étincelants chefs d'oeuvre : "The raven", "Fillmore Street boogie", "House built by the blues". On peut aussi ajouter "San Francisco can be such a lonely town" et "This is love". In the early 70's, Dave Alexander, who converted to Islam, changed his name to Omar The Magnificent and Omar Khayyam. Finally, he chose the name of Omar Shariff before disappearing gradually in the following years. This CD of 17 tracks gathers a new session of 1991 (10 sides) and a few other tracks took from the 1972 LPs "The rattler" and "The dirt on the ground". This new 1991 session allows to realize how the skills of this exceptional pianist remain unchanged. As such, the first three songs on the CD are sparkling masterpieces : "The raven", "Fillmore Street boogie", "House built by the blues". We can also add "San Francisco can be such a lonely town" and "This is love". |
|
BLACK WIDOW SPIDERHave Mercy 1993 |
Malgré une voix un peu plus voilée qu'avant, il demeure un fantastique pianiste et compositeur. Pour Have Mercy - un petit label de Sacramento (où il vit depuis 1992) - Omar propose un disque diversifié entre blues ("Seven years of torture" dans laquelle il raconte ses sept années passées dans la ville de Clovis), jazz ("Fillmore & Haight", "My favorite things") et boogie-woogie (l'époustouflant "Fingers of fire"). Son groupe, composé de Richard Golde (guitare), Al Arnett (basse), Jerry Banks (batterie), Steve Ghundi (excellent au saxophone), assure parfaitement le tempo. Despite a little more veiled voice than before, he is still a fantastic pianist and composer. For Have Mercy - a small label from Sacramento (where he lives since 1992) - Omar offers a diversified disc between blues ("Seven years of torture" in which he recounts his seven years in the city of Clovis), jazz ("Fillmore & Haight", "My favorite things") and boogie-woogie (the stunning "Fingers of fire"). His backing group, composed of Richard Golde (guitar), Al Arnett (bass), Jerry Banks (drums), Steve Ghundi (excellent on saxophone), ensures perfect tempo. |
|
SACRAMENTO BLUES TOOHave Mercy 1993 |
|
|
BADDASSHave Mercy 1995 |
|
|
ANATOMY OF A WOMANHave Mercy 1998 |
|