b. February 11th, 1937 in Welsh (Louisiana)

d. July 22th, 2010 in Palm Springs (California)

MR FULBRIGHT'S BLUES

P-Vine

Diving Duck

ELKO BLUES vol.1

Wolf

September 1959

Né en Louisiane, il grandit à Port Arthur (Texas) et fréquente les bluesmen de la région comme Lightnin' Hopkins, Clarence "Gatemouth" Brown, "Long" John Hunter, Lonnie Brooks, Lonesome Sundown. Mais, c'est Clifton Chenier - le roi du Zydeco - qui l'embauche en 1953 en tant que guitariste. Un poste qu'il tiendra trois ans et demi. Après cette expérience riche, il s'installe à El Paso (Texas) et monte son propre groupe. En septembre 1959, il déménage sur la côte ouest à Los Angeles et grave quelques faces pour le producteur J.R. Fulbright dont le dansant "Hello my darling" (qu'il reprendra toute sa carrière) ou le puissant "Playing in the park". Puis, il produira deux simples pour Gilkey - un label qu'il a crée avec sa femme Ina Beatrice Gilkey (alias Bea Bopp) - en 1963.

Born in Louisiana, he grew up in Port Arthur (Texas) and frequents local bluesmen like Lightnin' Hopkins, Clarence "Gatemouth" Brown, "Long" John Hunter, Lonnie Brooks, Lonesome Sundown. But it's Clifton Chenier - King of Zydeco - that hiring him in 1953 as a guitarist. A position that he will hold three years and a half. After this rich experience, he moved to El Paso (Texas) and formed his own group. In september 1959, he moved to the west coast in Los Angeles and cut some sides for producer J.R. Fulbright including the dancing "Hello my darling" (one of his signature song) or the powerful "Playing in the park". Then, he produced two singles for Gilkey - a label he created with his wife Ina Beatrice Gilkey (aka Bea Bopp) - in 1963.

CRAWL BACK TO LOUISIANA

P-Vine

September 1969 - November 1979

FROM LA. TO L.A.

Rounder

September 1969 - December 1981

En 1968, Elmon Mickle (alias Driftin' Slim) présente Phillip Walker au jeune producteur Bruce Bromberg. Celui-ci, impressionné par le talent du bluesman, organise plusieurs séances d'enregistrement en 1969-70 et dans le courant des années 70 (notamment dans la seconde moitié des années 70). On retrouve dans ce disque un florilège de ces séances partagées entre Phillip Walker et Lonesome Sundown (ils jouent même ensemble sur l'excellent "Steppin' up in class" repris à Jimmy Mac Cracklin). On remarque aussi, parmi les autres titres, l'instrumental "The trace" ou le slow-blues "The train" dans son style West Coast typique. De formidables musiciens émargent à ces sessions comme Georges "Harmonica" Smith, de beaux cuivres, son fidèle batteur Johnny Tucker.

In 1968, Elmon Mickle (aka Driftin 'Slim) introduced Phillip Walker to young producer Bruce Bromberg. The latter, impressed by the talent of the bluesman, organized several recording sessions in 1969-70 and in the course of the 70's (especially in the second half of the 70's). We find in this record an anthology of these shared sessions between Phillip Walker and Lonesome Sundown (they even play together on Jimmy Mac Cracklin's excellent "Steppin' up in class"). We also note, among other titles, the instrumental "The trace" or slow-blues "The train" in his typical West Coast style. Sensational musicians participated in these sessions : George "Harmonica" Smith, beautiful horns, his faithful drummer Johnny Tucker.

THE BOTTOM OF THE TOP

Playboy

Demon Fiend

Hightone

Floating World

September 1969 - August 1972

Ce disque fut d'abord édité par le label du magazine Playboy reconnaissable au petit lapin qui lui sert de mascotte. Produit par Bruce Bromberg, il s'agit, en fait, de plusieurs séances mises bout à bout. Mais, cela ne se voit pas tant le disque est parfaitement homogène. Magnifique chanteur, guitariste au jeu rapide et fluide, Phillip Walker éclabousse ces morceaux de sa classe et de son talent. On peut aussi se rendre compte de la diversité et de l'inspiration de sa musique : un West Coast piochant volontiers dans le Rhythm & Blues, le Rock et la Soul. Mais, il est surtout proche de ses racines texanes en reprenant remarquablement le "Hello central" de Lightnin' Hopkins seul à la guitare. Tous les morceaux sont exceptionnels dans ce disque : "I can't lose (with the stuff I use)", "Tin Pan Alley", "Hello my darling", "The bottom of the top". Le seul reproche qu'on peut éventuellement lui faire est d'être trop court.

This album was first published by the Playboy magazine label which is recognizable by the bunny that serves as its mascot. Produced by Bruce Bromberg, it is, in fact, several sessions placed end to end. But, this is not seen as the disc is perfectly homogeneous. Beautiful singer, fast and fluid playing guitarist, Phillip Walker splashes these sides of his class and talent. We can also appreciate the diversity and the inspiration of his music : a West Coast picking willingly in Rhythm & Blues, Rock and Soul. But he is especially close to his Texas roots by covering remarkably Lightnin' Hopkins' "Hello central" alone at the guitar. All tracks are exceptional in this record : "I can't lose (with the stuff I use)", "Tin Pan Alley", "Hello my darling", "The bottom of the top". The only default we can possibly point out is to be too short.

SOMEDAY YOU'LL HAVE THESE BLUES

Joliet

Alligator

Sonet

Demon Fiend

Hightone

Floating World

February 1975 - Summer 1976

Toujours produit par Bruce Bromberg et Dennis Walker pour le petit label Joliet, ce disque sera réédité, plus tard, par Alligator et Hightone. Par rapport à "The bottom of the top", il se révèle beaucoup plus blues avec quelques emprunts soul-blues (la reprise épatante de "Breaking up somebody's home"). Parfaitement accompagné, Phillip Walker propose encore une prestation remarquable : chant passionné, guitare élégante et incisive. Plusieurs blues inoubliables : "Someday you'll have these blues", "Beaumont blues", "Mama's gone", "El Paso blues". Un disque absolument somptueux.

Always produced by Bruce Bromberg and Dennis Walker for Joliet tiny label, this album will be reissued later by Alligator and Hightone. Compared to "The bottom of the top ", it is much more blues with some soul-blues picks (the amazing cover of "Breaking up somebody's home"). Perfectly accompanied, Phillip Walker offers, once again, a remarkable performance : passionate vocals, elegant and incisive guitar. Several unforgettable blues : "Someday you'll have these blues", "Beaumont blues", "Mama's gone", "El Paso blues". An absolutely gorgeous album.

SAN FRANCISCO BLUES FESTIVAL vol.2

Solid Smoke

August 1978

Un bon morceau de Phillip Walker ("Tin Pan Alley") capté lors du San Francisco Blues Festival de l'été 1978, organisé par Tom Mazzolini.

A good track of Phillip Walker ("Tin Pan Alley") captured at the San Francisco Blues Festival in the summer 1978, organized by Tom Mazzolini.

THE BLUES SHOW : LIVE AT PIT INN

Yupiteru

P-Vine

November 1979

Comme il l'a confié au magazine Soul Bag, Phillip Walker a regretté d'avoir été enregistré durant la première heure du concert. Ce qui a rendu, peut-être, ce disque en public un peu froid. Il s'agit, quand même, d'un très bon opus jouissant d'une excellente prise de son. Son groupe est plein de cohésion notamment sa parfaite section rythmique (Dennis Walker, Johnny Tucker). On peut noter la participation active de George "Harmonica" Smith sur l'instrumental "Blues blowin' up" et "Mississippi river blues".

As he told Soul Bag magazine, Phillip Walker regretted having been recorded during the first hour of the concert. What made, perhaps, this live album a little cold. It is, though, a very good album with an excellent sound recording quality. His backing band is full of cohesion, especially his perfect rhythm section (Dennis Walker, Johnny Tucker). It may be noted the active participation of George "Harmonica" Smith on the instrumental "Blues blowin' up" and "Mississippi river blues".

TOUGH AS I WANT TO BE

Rounder

Black & Blue

May 1981 - 1982

Gravé lors de plusieurs séances en 1981-82, Phillip Walker retrouve ici ses producteurs et son groupe habituels (une fois encore sa formidable section rythmique composée de Dennis Walker et de son fidèle batteur Johnny Tucker) ainsi que quelques musiciens de jazz. "Tough as I want to be" est parsemé de petites perles puissantes et percutantes comme "Port Arthur blues", "I'm tough" (une reprise de Lowell Fulson), "Go ahead and take her", "Not the same man". D'autres moments sont plus faibles ("Wondering"). Un disque dense et puissant qu'il ne faut pas négliger.

Recorded during several sessions in 1981-82, Phillip Walker finds here his producers and his usual band (once again his excellent rhythm section consisting of Dennis Walker and his faithful drummer Johnny Tucker) and some jazz musicians. "Tough as I want to be" is dotted with small powerful and punchy gems like "Port Arthur blues", "I'm tough" (a cover of Lowell Fulson), "Go ahead and take her", "Not the same man". Other moments are weaker ("Wondering"). A dense and powerful album that should not be neglected.

BLUES

Hightone

Demon Fiend

1987

La production me semble ici un peu plus lisse qu'à l'accoutumée. Phillip Walker délivre un blues cuivré subtil (participation des Memphis Horns) dominé par sa voix et sa guitare toujours créatifs. Quelques beaux moments : "90 proof", "What'd you hope to gain", "Don't be afraid of the dark" (un morceau composé par Dennis Walker et popularisé par Robert Cray), "Sometime girl".

The production here seems a little more polished than usual. Phillip Walker delivers a subtle brassy blues (participation of Memphis Horns) dominated by his voice and his guitar always creative. A few beautiful moments : "90 proof", "What'd you hope to gain", "Don't be afraid of the dark" (a song composed by Dennis Walker and popularized by Robert Cray), "Sometime girl".

BIG BLUES FROM TEXAS

JSP

April - May 1992

Après plusieurs années d'absence discographique, on retrouve Phillip Walker en grande forme musicale. Grâce à John Stedman et, surtout, Otis Grand (producteur, arrangeur et guitariste), il grave cet excellent album pour JSP. "Young devil", "She's gone", "Bluesmobile", "Don't leave me baby", "Play me some blues", "Insomnia", "Goodie train" sont inspirés et percutants. Phillip rend aussi un vibrant hommage à sa défunte épouse dans "Beatrice Beatrice" (elle est décédée en 1991), un titre co-écrit avec Larry Garner. Mention à la superbe section cuivres, les Oh Gee Horns (Peter Beck, Mike Hobart, Noel Norris).

After several years of discographical absence, we find Phillip Walker in fine musical form. Thanks to John Stedman and especially Otis Grand (producer, arranger and guitarist), he cut this excellent album for JSP. "Young devil", "She's gone", "Bluesmobile", "Don't leave me baby", "Play me some blues", "Insomnia", "Goodie train" are inspired and incisive. Phillip also pays tribute to his late wife in "Beatrice Beatrice" (she died in 1991), a title co-written with Larry Garner. Mention to the superb horn section, The Oh Gee Horns (Peter Beck, Mike Hobart, Noel Norris).

JAYWALKIN'

Blue Ace

1994

Ce CD est le témoignage de la collaboration entre Jay Gordon et Phillip Walker. L'opposition de style entre les deux hommes est rédhibitoire : Walker est économe et fluide dans son style habituel tandis que Gordon, dans une inspiration nettement blues-rock, lui oppose un déluge de notes et de décibels. Les amateurs de Phillip Walker seront probablement déçus par ce disque.

This CD is the testimony of the collaboration between Jay Gordon and Phillip Walker. The opposition in style between the two men is redhibitory : Walker is temperate and fluid in his usual style while Gordon, in a distinctly blues-rock inspiration, opposes a deluge of notes and decibels. Phillip Walker's fans will probably be disappointed by this record.

WORKING GIRL BLUES

Black Top

January - March 1995

Il a fallu les producteurs Hammond & Nauman Scott et leur label Black Top pour relancer la carrière de Phillip Walker. Dans cet album d'une grande élégance, il apparait effectivement en grande forme notamment à la guitare où son jeu reste d'une fluidité remarquable. Lors de ces sessions californiennes et néo-orléanaises, on trouve une constellation de superbes musiciens : David Torkanowsky, George Porter Jr, Mark "Kaz" Kazanoff, Johnny Dyer, Fred Kaplan, Larry Taylor, Johnny Tucker. Des titres comme "Working girl blues" ou "Bad luck" sont réellement magnifiques. Il reprend son vieux standard "Hello my darling" et l'hommage à sa femme "Beatrice Beatrice". Il termine l'album par un zydeco "My baby's gonna wash me done". Atmosphère décontractée et pleine de feeling.

It is producers Hammond & Nauman Scott and their Black Top label that revive the career of Phillip Walker. In this very elegant album, he appears actually in great shape especially on guitar with his remarkably fluid playing. During these sessions (in California and New Orleans), there is a constellation of first-rate musicians : David Torkanowsky, George Porter Jr, Mark "Kaz" Kazanoff, Johnny Dyer, Fred Kaplan, Larry Taylor, Johnny Tucker. Titles like "Working girl blues" or "Bad luck" are truly beautiful. He covers his old standard "Hello my darling" and the tribute to his wife "Beatrice Beatrice". He ends the album with a zydeco "My baby's gonna wash me done". Relaxed and full of feeling atmosphere.

I GOT A SWEET TOOTH

Black Top

March - April 1997

Après la belle réussite artistique de "Working girl blues", Phillip Walker et le label Black Top renouvellent l'expérience. Tout aussi consistant que le précédent, "I got a sweet tooth" est, cette fois, partagé entre séances enregistrées à la Nouvelle Orléans et séances texanes. Pourtant, il s'inscrit clairement dans la continuité de "Working girl blues".

After the beautiful artistic success of "Working girl blues", Phillip Walker and the Black Top label repeat the experience. Equally consistent than the previous one, "I got a sweet tooth" is this time shared between sessions recorded in New Orleans and Texas. Yet, it is clearly a continuation of" Working girl blues".

LONE STAR SHOOTOUT

Alligator

1999

Un peu sur le modèle de "Showdown" ou de "Harp attack" qui réunissaient plusieurs grands bluesmen sur un même disque, le projet initié par Tary Owens réunit trois rois du Blues texan. Ce projet fut co-produit par Owens, Jon Foose et Bruce Iglauer pour le label de ce dernier, Alligator. Cette réunion tient toutes ses promesses : les trois artistes sont en grande forme et irradient l'ensemble de l'album de leur talent, les arrangements de cuivres sont remarquables (Mark "Kaz" Kazanoff, Gary Slechta, Les Izmore, Ernest Youngblood Jr), le choix des titres astucieux et varié. Concernant Phillip Walker, il brille notamment sur "Boogie rambler", "Bon ton roulet", "Street walking woman", "I met the blues in person".

On the model of "Showdown" or "Harp attack" which brought together several great bluesmen on the same record, the project initiated by Tary Owens brings together three kings of Texas Blues. This project was co-produced by Owens, Jon Foose and Bruce Iglauer for the latter's label, Alligator. This meeting keeps its promises : the three artists are in great shape and splash their talent throughout the album, the horns arrangements are outstanding (Mark "Kaz" Kazanoff, Gary Slechta, Les Izmore, Ernest Youngblood Jr), a clever and varied choice of titles. About Phillip Walker, he shines on "Boogie rambler", "Bon ton roulet", "Street walking woman", "I met the blues in person".

LIVE AT BISCUITS & BLUES

M.C.

June 2002

Il n'y a pas beaucoup d'enregistrement public de Phillip Walker dans sa discographie. Celui-ci mérite, par conséquent, une écoute attentive. Accompagné par un magnifique band : Rick Estrin à l'harmonica, une épatante section cuivres, Aaron Tucker à la batterie (le fils de son ancien batteur Johnny Tucker). Un excellent témoignage de sa présence sur scène.

There are not a lot of live album of Phillip Walker in his discography. This one deserves, therefore, a careful listening. Accompanied by a magnificent band : Rick Estrin on harmonica, a stunning horn section, Aaron Tucker on drums (son of his former drummer Johnny Tucker). An excellent testimony of his stage presence.

GOING BACK HOME

Delta Groove

2007

Phillip Walker fait la rencontre du producteur Randy Chortkoff lors de l'enregistrement du CD "Bluju" de Frank Goldwasser. Cela faisait plusieurs années que Phillip Walker n'avait pas sorti un disque en studio. Le concept est de revisiter les racines texanes et louisianaises de la musique de Walker (Lonesome Sundown, Lightnin' Hopkins, Lowell Fulson, Frankie Lee Sims, Champion Jack Dupree) au travers de reprises plutôt bien choisies. Il y a donc beaucoup moins de compositions personnelles. Cependant, ce disque reste une réussite à la fois artistique et technique.

Phillip Walker met producer Randy Chortkoff during recording of the "Bluju" CD of Frank Goldwasser. It had been several years since Phillip Walker had not released a record in the studio. The concept is to revisit Walker's Texas and Louisiana roots (Lonesome Sundown, Lightnin' Hopkins, Lowell Fulson, Frankie Lee Sims, Champion Jack Dupree) through rather well chosen covers. So there is much less personal compositions. However, this album remains a both artistic and technical achievement.

LIVE AT GROUND ZERO vol. 1 & 2

Delta Groove

May 2008

Sur chaque volume, on trouve un long morceau de Phillip Walker ("Street walking woman" et "Lay you down") gravé sur la scène du Ground Zero à Clarksdale.

On each volume, there is a long track of Phillip Walker ("Street woman walking" and "Lay you down") cut on the Ground Zero stage in Clarksdale.