b. January 10th, 1897 or 1899 in Bolton (Mississippi)

d. February 2nd, 1983 in Hollandale (Mississippi)

MISSISSIPPI STRING BANDS

RST

MISSISSIPPI SHEIKS & CHATMAN BROTHERS vol.4

Document

October 1936

Issu d'une famille de musiciens (son père Henderson Chatmon joue de plusieurs instruments), il apprend rapidement la guitare. Ses frères Lonnie Chatmon et Bo Carter (alias Armenter Chatmon) fondent le fameux string-band Mississippi Sheiks qui remportera un immense succès. Sam fera, d'ailleurs, occasionnellement partie de cette fameuse formation autour de 1930. Avec son frère Lonnie, il forme les Chatman (ou Chatmon) Brothers, une association guitare / violon qui enregistre une poignée de titres sympathiques en octobre 1936 pour Bluebird. Au début des années 40, Sam s'installe à Hollandale, non loin de Greenville ou il exerce différents métiers : ouvrier dans les plantations, veilleur de nuit.

Born into a musical family (his father Henderson Chatmon plays several instruments), he quickly learned the guitar. Brothers Lonnie Chatmon and Bo Carter (alias Armenter Chatmon) founded the famous string-band Mississippi Sheiks who wins a huge success. Sam will, moreover, occasionally part of this famous formation around 1930. With his brother Lonnie, he forms Chatman (or Chatmon) Brothers, a guitar / fiddle association which recorded a handful of nice titles in october 1936 for Bluebird. Early 40's, Sam moved to Hollandale, near Greenville where he held various jobs : plantation worker, night watchman.

I HAVE TO PAINT MY FACE

Arhoolie

July 1960

Dans cette longue séance pour Chris Strachwitz, Sam Chatmon interpréta plusieurs morceaux mais seulement un petit nombre seront édités sur disque. A noter que certains proposés dans le microsillon seront absents du CD et vice-versa. Toujours est-il que cette séance aboutit sur de superbes titres qui méritent assurément l'écoute : "I have to paint my face", "Hollandale blues".

In this long session for Chris Strachwitz, Sam Chatmon sang several songs but only a few will be issued on record. Note that some of them proposed in the LP will be absent from the CD and vice versa. The fact is that this session leads to stunning titles that certainly deserve listening : "I have to paint my face", "Hollandale blues".

BLUES 'N TROUBLE

Arhoolie

July 1960

On trouve dans cette anthologie, l'excellent "God don't like ugly" également repris dans le CD "I have to paint my face".

We find in this anthology, the excellent "God don't like ugly" also included in the CD "I have to paint my face."

THE MISSISSIPPI SHEIK

Blue Goose

1966

Après sa redécouverte par Chris Strachwitz, Sam attire l'attention de Ken Swerilas, un amateur de blues de San Diego. Celui-ci l'enregistre en 1966 mais les bandes restèrent inédites. Ken l'introduira aussi dans le circuit des clubs de San Diego. D'ailleurs, Sam partagera longtemps sa musique entre San Diego et sa ville d'Hollandale. Sur ce microsillon (jamais réédité en CD), il est capté par John Fahey et Nick Perls pour le petit label Blue Goose. Toutes ces pistes sont du même haut niveau : jeu de guitare très sûr, précis et imaginatif, excellent chanteur, répertoire vaste entre blues, ragtimes et airs traditionnels. "B&O blues", "Love come falling down", "Blues in E", "Brownskin woman blues", "Cold blooded murder blues" figurent parmi les meilleurs morceaux.

After his rediscovery by Chris Strachwitz, Sam draws the attention of Ken Swerilas, a San Diego blues enthusiast. He records him in 1966 but the tapes remained unreleased. Ken also introduce him in the San Diego clubs circuit. Besides, Sam will share his music long time between San Diego and the city of Hollandale. On this LP (never reissued on CD), he is captured by John Fahey and Nick Perls for the small label Blue Goose. All these tracks are of the same high level : very secure guitar playing, precise and imaginative, excellent singer, vast repertoire between blues, ragtime and traditional tunes. "B&O blues", "Love come falling down", "Blues in E", "Brownskin woman blues", "Cold blooded murder blues" are among the best pieces.

SAM CHATMON 1970 - 1974

Flyright

July 1970 - September 1974

Constitué de plusieurs séances prises entre 1970 et 1974 par Lou Curtiss à San Diego (et Ken Swerilas pour deux morceaux), ce disque présente Sam en excellente forme : son jeu en fingerpicking reste précis et efficace. Doté d'une prise de son très satisfaisante, il s'agit, par conséquent, d'un album recommandable et qui vaut l'écoute. A la fin du CD, on trouve deux morceaux où Sam est accompagné d'un string-band (baptisé pour l'occasion The California Sheiks). Entre blues et ragtime, on peut relever "God don't like ugly", "Prowlin' groundhog", "I can't use you no more", "Old screwdiver", "Crawlin' kingsnake", "My little woman".

Constituted of several sessions taken between 1970 and 1974 by Lou Curtiss in San Diego (and Ken Swerilas for two tracks), this disc presents Sam in excellent shape : his fingerpicking guitar playing remains accurate and efficient. With a very satisfactory sound recording, it is, therefore, a worth listening recommendable album. At the end of the CD, we find two titles in which Sam is accompanied by a string band (named for the occasion The California Sheiks). Between blues and ragtime, it can be noted "God don't like ugly", "Prowlin' groundhog", "I can't use you no more", "Old screwdiver", "Crawlin' kingsnake", "My little woman".

SAN DIEGO BLUES JAM

Advent

Testament

June 1971

Dans cette anthologie consacrée à la scène de San Diego, on retrouve Sam Chatmon sur quatre morceaux en leader. On note son "Sweet old San Diego" très inspiré du fameux "Sweet home Chicago". Sur l'excellent "Ash tray taxi", il est accompagné par Bob Jefferey au piano.

In this anthology devoted to the San Diego scene, we find Sam Chatmon in four pieces as a leader. We note his "Sweet old San Diego" very inspired by the famous "Sweet home Chicago". On the excellent "Ash tray taxi", he is accompanied by Bob Jefferey on piano.

THE NEW MISSISSIPPI SHEIKS

Rounder

February 1972

Les guitaristes Sam Chatmon et Walter Vinson sont associés à Carl Martin (mandoline, violon) et Ted Bogan (basse) pour faire revivre le plus célèbre des string-bands. Les quatre musiciens s'étaient réunis pour jouer au festival Folk de l'université de Chicago en janvier 1972. Le mois suivant, ils réalisent ensemble ce microsillon pour le label Rounder. La musique traditionnelle jouée ici s'avère plutôt plaisante quoiqu'un peu monotone par moments. Ce microsillon n'a jamais été réédité en CD.

Guitarists Sam Chatmon and Walter Vinson are partnered with Carl Martin (mandolin, violin) and Ted Bogan (bass) to revive the most famous string-band. The four musicians were gathered to play at the Folk Festival of the University of Chicago in january 1972. The following month, they play all on this LP for the label Rounder. The traditional music played here is rather pleasant though somewhat monotonous at times. This LP has never been reissued on CD.

MEMPHIS BLUES CARAVAN vol.1

Memphis Archives

January 1975

THE DEVIL'S MUSIC

Red Lightnin'

Indigo

January 1976

Il s'agit de la bande-son originale de la série de documentaires de Giles Oakley pour la BBC. On trouve trois morceaux de Sam Chatmon : "Stop and listen", "Sam's rag" et "Who gonna love you tonight".

This is the original soundtrack of the documentary series for the BBC directed by Giles Oakley. There are three titles of Sam Chatmon : "Stop and listen", "Sam's rag" and "Who gonna love you tonight".

HOLLANDALE BLUES

Albatros

BLUES WHEN IT RAINS

Dynamic

August 1976

BLUES AT HOME vol.2

Mbirafon

August 1976 / June 1982

Gravé au domicile de Sam à Hollandale par Giambattista Marcucci, Sam propose encore une excellente et agréable prestation. On retrouve sa verve et son inspiration dans "Open your book", "Stoop down baby", "Baby please come back to me", "Black night", "I'm crazy about her loving". Plusieurs éditions ont vu le jour : la plus complète étant le CD "Blues at home vol.2" (Mbirafon) qui reprend les séances initiales d'aout 1976 avec des titres inédits de juin 1982.

Recorded at Sam's home in Hollandale by Giambattista Marcucci, he still offers excellent and pleasant music. We find again his verve and inspiration in "Open your book", "Stoop down baby", "Baby please come back to me", "Black night", "I'm crazy about her loving". Several editions have emerged : the most complete being the CD "Blues at home vol.2" (Mbirafon) which gets the august 1976 initial sessions along with unreleased tracks from june 1982.

ALAN LOMAX BLUES SONGBOOK

Rounder

August 1978

SAM CHATMON'S ADVICE

Rounder

1979

SAM CHATMON AND HIS BARBEQUE BOYS

Flying Fish

1979

Produit par T.C. Wilkins, Sam est ici accompagné par Colin Linden (guitare) et Jim Mac Lean (harmonica, percussion). Un disque sympathique enregistré dans une ambiance appliquée mais relachée. Comme d'habitude, il chante son répertoire qui s'étend du blues au ragtime en passant par divers airs traditionnels.

Produced by T.C. Wilkins, Sam is accompanied here by Colin Linden (guitar) and Jim MacLean (harmonica, percussion). A nice album recorded in a friendly and relaxed atmosphere. As usual, he sang his repertoire ranging from blues and ragtime through various traditional tunes.

DELTA BLUES FESTIVAL '79

Delta Blues

September 1979

LIVING COUNTRY BLUES USA : THE INTRODUCTION

L+R

LIVING COUNTRY BLUES USA vol.2 : BLUES ON HIGHWAY 61

L+R

October 1980

Dans cette célèbre série compilant les field recordings de Siegfried Christmann et d'Alex Küstner, on retrouve Sam Chatmon au soir de sa vie (il a environ 81 ans au moment des enregistrements). Six titres sont publiés : un seul dans "The introduction" et les cinq autres dans "Blues on Highway 49". Malgré l'âge, Sam délivre parfaitement ces superbes pièces acoustiques (en particulier "Sam's blues").

In this famous series compiling Siegfried Christmann and Alex Küstner field recordings, we can find Sam Chatmon at the end of his life (he was about 81 years old at the time of those records). Six titles are issued : one in "The introduction" and the other five in the "Blues on Highway 49". Despite his age, Sam perfectly delivers his beautiful acoustic songs (especially "Sam's blues").

GIANTS OF COUNTRY BLUES GUITAR vol.1

Wolf

November 1981

Ces bandes figurent parmi les dernières de Sam Chatmon. Captées par Michael Hortig, elles souffrent d'une prise de son assez faible (on entend le chien de Sam aboyer à plusieurs reprises) et Sam, lui-même, semble bien fatigué. Après une dernière apparition au Mississippi Delta Blues Festival en 1982, Sam décède en février 1983 et est enterré dans sa ville d'Hollandale. La chanteuse-guitariste Bonnie Raitt a financé la pierre tombale sur laquelle il est inscrit "Sitting on the top of the world" (d'après un célèbre morceau des Mississippi Sheiks). Avec sa femme Elma Lue Chatmon, Sam eut un fils qui se lança également dans le blues (Sam Chatmon Jr ou Singing Sam).

These tapes are among the last of Sam Chatmon. Captured by Michael Hortig, they suffer of a rather weak sound quality (you can hear repeatedly Sam's barking dog) and Sam himself seems tired. After a final appearance in the Mississippi Delta Blues Festival in 1982, Sam dies in february 1983 and is buried in his city of Hollandale. The guitarist and singer Bonnie Raitt paid the headstone on which it is written "Sitting on the top of the world" (after a famous track of the Mississippi Sheiks). With his wife Elma Lue Chatmon, Sam had a son who also engaged in blues (Sam Chatmon Jr or Singing Sam).