b. March 20th, 1935 in Birmingham (Alabama) |
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GOIN' TO CHICAGOTestament June 1966 |
Originaire de l'Alabama, Sam déménage à Cleveland en 1954. Il commence à y jouer de la batterie notamment pour des formations de jazz. Arrivé à Chicago en 1959-60, Sam devient rapidement un des batteurs les plus en vue de la ville. Il passe plusieurs années derrière Howlin' Wolf (1961-66) et Paul Butterfield (1963-65) participant à des sessions remarquables. En 1965, il monte sur la scène du célèbre Newport Folk Festival où il accompagne Bob Dylan et Lightnin' Hopkins. Par la suite, Sam est le batteur épisodique de James Cotton ("James Cotton Blues Band"), Muddy Waters ("Fathers and sons"), Magic Sam (au festival d'Ann Arbor) mais aussi Little Walter et Willie Dixon. Au milieu des années 60, il commence à se produire en leader sur diverses anthologies. Sur celle-ci, Sam Lay est le leader d'une petite formation électrique très dynamique dans une séance supervisée par Norman Dayron. On remarque qu'il est uniquement chanteur sur ses excellents trois titres. A native of Alabama, Sam moved to Cleveland in 1954. There, he began playing the drums especially for jazz groups. Arriving in Chicago in 1959-60, Sam quickly became one of the most prominent of the city drummers. He spent several years behind Howlin' Wolf (1961-1966) and Paul Butterfield (1963-1965) attending remarkable sessions. In 1965, he went on the famous Newport Folk Festival stage where he accompanied Bob Dylan and Lightnin' Hopkins. Later, Sam is the episodic drummer of James Cotton ("James Cotton Blues Band"), Muddy Waters ("Fathers and Sons"), Magic Sam (in Ann Arbor festival) and also Little Walter and Willie Dixon. In the mid 60's, he began to perform as a leader on various anthologies. On this one, Sam Lay is the leader of a small and dynamic band in a session supervised by Norman Dayron. It can be note that he is only singer on his excellent three titles. |
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LIVE AT PEPPER'S LOUNGE vol.1Rarities Late 1967 - Early 1968 |
Malgré un son caverneux, on peut entendre, sur ce rare microsillon, Sam Lay à la tête d'un groupe de premier ordre (d'après la Blues Discography) : Little Walter, Louis Myers, Eddie Taylor, Earnest Johnson et Muddy Waters lui-même. C'est donc du pur Chicago Blues auquel Sam ajoute son chant puissant et son jeu de batterie souple. Comme le titre du microsillon l'indique, ces bandes furent enregistrées au Pepper's Lounge, un célèbre club de Chicago situé sur la 43ème Rue. A noter aussi, les crédits écrits sur la pochette du disque sont erronés. Despite its cavernous sound, we can hear, on this rare LP, Sam Lay leading a first-rate group (after the Blues Discography) : Little Walter, Louis Myers, Eddie Taylor, Earnest Johnson and Muddy Waters himself. This is pure Chicago Blues in which Sam added his powerful voice and his versatile drumming. As the title of the LP suggests, these tapes were recorded at Pepper's Lounge, a famous Chicago club located on 43rd Street. Also note, written credits the album sleeve are wrong. |
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SAM LAY IN BLUESLANDBlue Thumb 1969 |
Le véritable début de sa carrière solo reste ce LP produit par Nick Gravenites. Malgré le manque d'informations sur la pochette, Sam semble être accompagné d'une partie du Paul Butterfield Blues Band : Mark Naftalin, Mike Bloomfield très présent sur l'ensemble du disque. Ce LP s'écoute avec plaisir même si on reconnait plus les styles de Gravenites & Bloomfield plutôt que celui de Sam Lay. Néanmoins, il est un bon chanteur et un excellent batteur au jeu assez sobre. Quelques morceaux très aboutis méritent d'être cités comme "Mean mistreater", "Sloppy drunk", "Roll over Beethoven". The real beginning of his solo career remains this LP produced by Nick Gravenites. Despite the lack of information on the sleeve, Sam seems to be accompanied by a portion of the Paul Butterfield Blues Band : Mark Naftalin, Mike Bloomfield very present throughout the disc. This LP can be listened with pleasure even if we recognizes more Gravenites & Bloomfield styles rather than Sam Lay. Nevertheless, he is a good singer and an excellent drummer with a quite simple playing. Some very accomplished tracks deserve to be cited as "Mean mistreater", "Sloppy drunk", "Roll over Beethoven". |
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ANN ARBOR BLUES & JAZZ FESTIVAL 1969 vol.2Third Man August 1969 |
Sam Lay propose une reprise de "Key to the highway" sur la scène du festival d'Ann Arbor. Sam Lay delivers a cover of "Key to the highway" on the stage of the Ann Arbor festival. |
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LIVE FROM CHICAGOCSR 1978 |
Ce double CD reprend des bandes live captées au Patio Club en 1978. A ce moment là, le pianiste Bob Riedy permettait à certains bluesmen de tourner parfois en leader de son excellent groupe. Sam Lay chante ici - avec une voix souvent rocailleuse - sur une douzaine de titres dans un répertoire assez large : standards du blues ("Sloppy drunk"), reprises de Muddy Waters ("Long distance call") ou Chuck Berry ("Johnny B. Goode", "Sweet little sixteen"). This double CD contains live tapes captured at the Patio Club in 1978. At that time, pianist Bob Riedy allowed some bluesmen to tour sometimes as a leader of his excellent group. Sam Lay sings here - with an often raucous voice - over a dozen titles in a broad repertoire : blues standards ("Sloppy drunk"), Muddy Waters covers ("Long distance call") or Chuck Berry covers ("Johnny B. Goode", "Sweet little sixteen"). |
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REVIVES THE BLUESR&S (only on cassette) October 1988 |
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THE APPALOOSA ALL-STARSAppaloosa 1991 |
Sam Lay reprend deux standards en leader dans cette anthologie produite par Fred James : "Key to the highway", "Rock me baby/I'm a king bee". Sam Lay takes two standards as a leader in this anthology produced by Fred James : "Key to the highway", "Rock me baby / I'm a king bee". |
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SHUFFLE MASTERAppaloosa I'M THE ONESuperbird 1992 |
Après avoir participé à la reformation du Siegel-Schwall Band en 1988, Sam Lay reprend sa carrière solo avec cet album. Sous la houlette de Fred James (producteur et guitariste) et le soutien de Michael Doster (le bassiste de B.B. King) et de l'harmoniciste Billy C. Farlow, Sam livre un bon disque de blues plutôt classique, sans grande surprise mais bien exécuté. On apprécie toujours autant son jeu de batterie léger et aérien, très agréable à écouter. Ce "Shuffle master" est peut-être son meilleur disque. On note qu'il a été réédité sous le titre "I'm the one" (attention : réédition pas tout à fait identique). After participating in the reformation of the Siegel-Schwall Band in 1988, Sam Lay resumed his solo career with this album. Led by Fred James (producer and guitarist) and the support of Michael Doster (B.B. King's bassist) and harpist Billy C. Farlow, Sam delivers a rather good album of classic blues, not surprisingly but well executed. We still enjoy his light and airy drumming, very pleasant to listen. The "Shuffle master" is perhaps his best record. Note that it has been reissued under the title "I'm the one" (be careful : reissue not quite identical). |
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STONE BLUESEvidence January 1994 |
A nouveau avec Fred James et Billy C. Farlow, Sam Lay grave ce nouvel opus de Chicago Blues traditionnel pour Evidence. Le registre et l'interprétation sont encore une fois très classiques mais assurés avec un professionnalisme indéniable. Again with Fred James and Billy C. Farlow, Sam Lay cut this new traditional Chicago blues album for Evidence. The tone and interpretation are still very classic but executed with an undeniable professionalism. |
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LIVEAppaloosa January 1994 |
Ce concert sur la scène du Boardwalk Cafe à Nashville se révèle relativement décevant. Le programme est plutôt bien interprété mais n'est constitué que de standards du blues souvent joués. Ronronnant, un peu ennuyeux, malgré d'excellents musiciens (Patrick Rynn, Chris James, Billy C. Farlow) et quelques bons moments çà et là. This concert on the Boardwalk Cafe stage in Nashville seems relatively disappointing. The program is fairly well interpreted but consists only of standard blues often played. Sometimes boring, despite excellent musicians (Patrick Rynn, Chris James, Billy C. Farlow) and some good moments here and there. |
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FEELIN' GOODBlue Label 1994 |
Edité en 2007, ce CD reprend un autre concert donné au Boardwalk Cafe de Nashville. Celui-ci a été donné la même année et probablement avec le même groupe que le "Live" édité par Appaloosa. Encore une fois, la part belle est faite aux reprises de classiques : des morceaux souvent trop longs et pas toujours percutants. Issued in 2007, this CD contains another concert at the Boardwalk Cafe in Nashville. It was given the same year and probably with the same group as the "Live" edited by Appaloosa. Again, the track list is made of classical covers : often too long and not always impactful tracks. |
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LIVE ON BEALE STREETBlue Moon October 1994 |
Cet album a été capté au Blues City Cafe de Memphis sur la célèbre Beale Street. Une performance intéressante et bien enregistrée avec quelques moments qui méritent une écoute attentive ("Beale Street", "Gulf coast blues"). Pas très original néanmoins. This album was captured at Blues City Cafe on Memphis' famous Beale Street. An interesting and well recorded performance recorded with some moments that deserve listening ("Beale Street", "Gulf coast blues"). Not very original though. |
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RUSH HOUR BLUESTelarc July - August 1996 |
Pour le label Telarc, Sam Lay enregistre avec son équipe habituelle emmenée par le producteur Fred James. Il délivre une tranche de blues traditionnel, bien joué, mais manquant cruellement d'originalité. Malgré cela, l'ensemble reste plutôt plaisant grâce à l'apport de Larry Burton (guitare) et Celia Ann Price (piano). For the Telarc label, Sam Lay recorded with his usual team led by producer Fred James. He delivers a traditional blues slice, well played, but starved of originality. Despite this, the whole album remains rather pleasant thanks to the contribution of Larry Burton (guitar) and Celia Ann Price (piano). |
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A TRIBUTE TO HOWLIN' WOLFTelarc July 1997 |
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RHYTHM ROOM BLUESHightone March 2001 |
Dans cette anthologie consacrée au club Rhythm Room dirigé par Bob Corritore, on trouve deux morceaux convenables interprétés par Sam Lay : "How'd you learn to shake it like that" et "I'm gonna shoot her". In this anthology devoted to the Rhythm Room club directed by Bob Corritore, there are two appropriate tracks played by Sam Lay : "How'd you learn to shake it like that" and "I'm gonna shoot her". |
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I GET EVILRandom Chance January 2002 |
Dernier album en date de Sam Lay, celui-ci démontre qu'il est toujours un excellent batteur et un chanteur souvent convaincant. Comme d'habitude, le répertoire reste très classique même s'il est interprété avec justesse. En 2005, il a pris part à la reformation du Siegel-Schwall Band pour l'album "Flash forward". Latest album by Sam Lay, he demonstrates that he is still a great drummer and a singer often convincing. As usual, his repertoire remains classic even if interpreted correctly. In 2005, he took part in the reformation of the Siegel-Schwall Band for the album "Flash forward". |