b. March 29th, 1968 in Ottawa (Canada) |
||
YOUNG GIRL BLUESAntone's 1992 |
Cette guitariste canadienne s'intéresse très tôt à la musique et en particulier au Blues et au Rock & Roll. Elle joue dans les bars d'Ottawa puis déménage à Vancouver au milieu des années 80. Après avoir envoyé une démo au label Antone's en 1990, elle décroche son premier contrat d'enregistrement. Malgré un chant limité, elle propose un Blues original et un jeu de guitare assez varié ("Cuban getaway", "Off the hook"). Ses trois compositions - "Gone blind", "Walkin' home", "Time to travel" - montrent un talent certain loin des stéréotypes. Les reprises (dont deux morceaux d'Earl Hooker) sont habilement interprétés. Son groupe efficace - Jon Penner (basse) et Robert Grant (batterie) - est parfois accompagné de Kim Wilson, Reese Wynans, Sarah Brown, Derek O'Brien (également co-producteur avec George Rains). This canadian guitarist showed early interest in music and in particular Blues and Rock & Roll. She plays in Ottawa bars then moved to Vancouver in the mid 80's. After sending a demo tape at Antone's label in 1990, she landed her first recording contract. Despite limited singing, she offers an original blues and a varied guitar playing ("Cuban getaway", "Off the hook"). Her three compositions - "Gone blind", "Walkin' home", "Time to travel" - show a talent far from stereotypes. Covers (with Earl Hooker's tracks) are skillfully interpreted. Her effective group - Jon Penner (bass) and Robert Grant (drums) - is sometimes accompanied by Kim Wilson, Reese Wynans, Sarah Brown, Derek O'Brien (also co-producer with George Rains). |
|
WITHOUT A WARNINGAntone's 1993 |
Second album pour Antone's avec le producteur Derek O'Brien. Sue compose notamment deux instrumentaux pêchus "Hooker thing" et "Sue's boogaloo" et se montre particulièrement convaincante sur sa reprise de "Come into my arms". Mais, l'album reste inégal et certaines autres pistes s'avèrent dispensables (son chant manque souvent de puissance). Second album for Antone's with producer Derek O'Brien. Sue made including two catchy instrumentals "Hooker thing" and "Sue's boogaloo" and is particularly convincing on his cover of "Come into my arms". But the album is uneven and some other tracks seem dispensable (her singing often lack of power). |
|
BIG CITY BLUESAntone's 1995 |
Reprenant aussi bien des classiques du Blues ("Howlin' for my baby" et "One hundred dollar bill" sont excellents) que Bob Dylan ("If you gotta go"), Sue Foley démontre qu'elle capable d'envisager de nombreux styles entre Blues, Rock et Folk. D'ailleurs, le folk-blues "Highway bound" s'impose comme un des titres les plus aboutis de ce disque. Ce "Big city blues" (produit par Stephen Bruton) est, au final, un album de très bon niveau jusqu'à l'instrumental final "Girl's night out". Covering both Blues classics ("Howlin' for my baby" and "One hundred dollar bill" are excellent) and Bob Dylan ("If you gotta go"), Sue Foley shows that she can consider many styles between Blues, Rock and Folk. Moreover, the folk-blues "Highway bound" stands out as one of the most achieved tracks on this disc. This "Big city blues" (produced by Stephen Bruton) is ultimately an album of very good level until the final instrumental "Girl's night out". |
|
BLUESIANA HURRICANEShanachie March 1995 |
Album collectif produit par Joe Ferry pour Shanachie rassemblant plusieurs artistes provenant de divers horizons musicaux : Sue Foley, Bill Doggett, Rufus Thomas, Bobby Watson. Sue n'est malheureusement pas très présente (l'album est clairement orienté Jazz et R&B). On peut l'entendre subrepticement sur "The world is round", "Halfsteppin'" et "Walking the dog". Collective album produced by Joe Ferry for Shanachie gathering together several artists from various musical backgrounds : Sue Foley, Bill Doggett, Rufus Thomas, Bobby Watson. Sue is unfortunately not very present (the album is clearly oriented Jazz and R&B). She can be surreptitiously heard on "The world is round", "Halfsteppin'" and "Walking the dog". |
|
ANTONE'S 20TH ANNIVERSARYAntone's July 1995 |
Sue interprète "Truckin' little woman" lors du concert pour l'anniversaire du label Antone's. Sue plays "Truckin' little woman" at the anniversary concert of Antone's label. |
|
WALK IN THE SUNAntone's 1996 |
Dernier disque pour Antone's produit par Stephen Bruton. Sue prend son inspiration bien au-delà du Blues puisant dans le Rock et la Folk, un peu à la manière de Bonnie Raitt. On peut ressortir de ce sympathique album "Try to understand", "The snake", "Train to Memphis", "Love sick child", "Long distance lover". Last record for Antone's produced by Stephen Bruton. Sue takes her inspiration well beyond the Blues tapping into Rock and Folk, a little like Bonnie Raitt. We can point out from this nice album "Try to understand", "The snake", "Train to Memphis", "Love sick child", "Long distance lover". |
|
TEN DAYS IN NOVEMBERShanachie 1998 |
Arrivée chez Shanachie, Sue travaille avec une nouvelle équipe : le producteur Joe Ferry (qu'elle avait croisé lors de l'album collectif "Bluesiana hurricane"), le bassiste Jonathan Sanborn, le pianiste-organiste Jeremy Baum, le batteur Stuart Stahr parmi d'autres. Certaines de ses compositions personnelles comme "Highwayside", "Baltimore skyline" et "Winds of change" méritent assurément l'écoute mais d'autres moments s'avèrent plus plats. Arrived at Shanachie, Sue works with a new team : the producer Joe Ferry (with whom she had worked during collective album "Bluesiana hurricane" recording), bassist Jonathan Sanborn, pianist-organist Jeremy Baum, drummer Stuart Stahr among others. Some of her own compositions as "Highwayside", "Baltimore skyline" and "Winds of change" certainly worth listening but other moments are more flat. |
|
LOVE COMIN' DOWNShanachie 2000 |
Produit par son compatriote canadien Colin Linden, cet album s'impose probablement comme son meilleur. Son jeu de guitare demeure toujours aussi varié et elle utilise mieux sa voix que dans ses précédents albums. Ce "Love comin' down" contient de nombreuses pépites : "Empty cup" (un superbe duo avec Lucinda Williams), "Two trains", "Let me drive", "Same thing" (un titre de Willie Dixon), "Mediterranean breakfast" (un instrumental d'inspiration hispanique) sans oublier l'acoustique "How strong". Produced by her canadian fellow Colin Linden, this album is probably her best. Her guitar playing always remains as varied and she uses much better her voice than on her previous albums. This "Love comin' down" contains many nuggets : "Empty cup" (a beautiful duet with Lucinda Williams), "Two trains", "Let me drive", "Same thing" (a Willie Dixon's title), "Mediterranean breakfast" (an hispanic-inspired instrumental) without forgetting the acoustic "How strong". |
|
WHERE THE ACTION ISShanachie 2002 |
Dernier album chez Shanachie avec Colin Linden, celui-ci semble beaucoup plus axé sur le Blues que ses autres opus. Un disque tout à fait plaisant avec plusieurs titres notables comme le lourd "Roll with me Henry", "Where the action is", une sympathique reprise des Rolling Stones ("Stupid girl") et, bien sûr, le superbe "Vertigo blues", meilleur plage de ce CD. Last release at Shanachie with Colin Linden, it seems much more focused on the Blues as his other album. A quite pleasant program with multiple notable titles as the heavy "Roll with me Henry", "Where the action is", a nice cover of the Rolling Stones ("Stupid girl") and, of course, the stunning "Vertigo blues", best track of this CD. |
|
SATURDAY NIGHT BLUES : 20 YEARSCBC - Universal 2000 - 2006 ? |
|
|
CHANGERuf December 2003 |
|
|
NEW USED CARRuf August 2005 |
Co-produit par Corey Mac Fadyen et Sue Foley, cet album propose un son largement porté sur le Rock et bien peu sur le Blues. On peut retenir néanmoins "Absolution", un blues lent relativement inspiré. Cependant, le reste est souvent insipide. Co-produced by Corey Mac Fadyen and Sue Foley, this album offers a sound largely focused on Rock and very few on Blues. Nevertheless, we can point out "Absolution" a relatively inspired slow blues. However, the remaining is often tasteless. |
|
TIME BOMBRuf 2007 |
Réunion de trois guitaristes - Sue Foley, Deborah Coleman, Roxane Potvin - sous l'égide du producteur Kevin Bowe pour le label allemand Ruf. Une réalisation bien inégale qui démarre par un instrumental décoiffant mais qui s'enlise ensuite dans une suite de morceaux sans saveur. Sue prend la place de leader sur trois titres. Ce disque servira de support à la tournée Blues Caravan qu'organise Thomas Ruf. Meeting of three guitarists - Sue Foley, Deborah Coleman, Roxanne Potvin - under the aegis of producer Kevin Bowe for the german label Ruf. A very uneven reunion which starts with a stirring instrumental but then bogged down in a series of tasteless tracks. Sue takes the lead on three tracks. This disc will support the Blues Caravan tour organized by Thomas Ruf. |
|
HE SAID SHE SAIDBlind Pig Dixiefrog 2010 |
Inspiré et parfaitement produit, ce disque présente Sue Foley associée au guitariste Peter Karp. Leur union musicale fonctionne parfaitement. Beaucoup d'accents Folk ("So far so fast"), Jazz ("Scared") et beaucoup de Blues souvent joué à la slide ("Treat me right", "Valentine's day"). Mention à la superbe ballade acoustique "Danger lurks". Inspired and perfectly produced, this album presents Sue Foley associated with guitarist Peter Karp. Their musical union works perfectly. Many Folk accents ("So far so fast"), Jazz ("Scared") and many Blues often played in slide ("Treat me right", "Valentine's day"). Mention to the beautiful acoustic ballad "Danger lurks". |
|
BEYOND THE CROSSROADSBlind Pig 2012 |
Mélangeant Blues, Country-Rock, Rhythm & Blues, ce second opus du tandem Sue Foley & Peter Karp s'écoute avec plaisir mais retient moins l'attention que "He said she said". Pourtant, une section cuivres est venue s'ajouter au line-up initial. Quelques bons moments émergent tout de même : "Beyond the crossroads", "At the same time", "More than I bargained for". Mixing Blues, Country-Rock, Rhythm & Blues, this second opus of tandem Sue Foley & Peter Karp can be listened with pleasure but remains less achieved than "He Said she said". A horn section has been added to the original line-up. A few good moments emerge however : "Beyond the crossroads", "At the same time", "More than I bargained for". |
|
THE ICE QUEENStony Plain Dixiefrog 2018 |
Un disque de blues contemporain profond et inspiré dans lequel Sue a composé tous les morceaux du programme. Certains méritent vraiment une attention particulière comme par exemple "Come to me" (avec Charlie Sexton), "81", "Run", "The lucky ones" (avec Jimmie Vaughan), "Gaslight" ainsi que deux beaux titres en acoustique "The dance" et "Cannonball blues". Production de l'organiste Mike Flanigin pour le label Stony Plain. A deep and inspired contemporary blues record in which Sue composed all the tracks of the program. Some really deserve special attention such as "Come to me" (with Charlie Sexton), "81", "Run", "The lucky ones" (with Jimmie Vaughan), "Gaslight" and two beautiful acoustic tracks " The dance" and "Cannonball blues". Production by organist Mike Flanigin for Stony Plain label. |