Wilbert Huntington Harrison b. January 5th, 1929 in Charlotte (North Carolina) d. October 26th, 1994 in Spencer (North Carolina) |
||
GONNA TELL YOU A STORYJasmine 1953 - 1962 |
Après quelques années dans la Navy entre 1946 et 1950, il grave ses premières faces à Miami sous la supervision du producteur Jesse Stone. Ces premiers titres paraissent sur les labels Rockin', Deluxe (le beau blues "Nobody knows my trouble"), Chart. Il s'installe ensuite à Newark et signe avec le label Savoy. Pour celui-ci, Wilbert grave une douzaine de titres entre 1954 et 1957 - produits par Fred Mendelsohn - avec d'excellents sidemen comme Mickey Baker, Buddy Lucas, Kenny Burrell. Son style Rhythm & Blues intègre fréquemment des éléments Blues et Soul. Cette première oeuvre s'avère très inégale et stylistiquement hétérogène. On retient "The ways of a woman" (avec la belle guitare de Mickey Baker) ou "Florida special". Il passe ensuite chez Fury - un label dirigé par Bobby Robinson - en février 1959 et trouve le succès avec la reprise de "Kansas City" (qui avait été crée par "Little" Willie Littlefield et composé par Jerry Leiber & Mike Stoller). Wilbert enregistre aussi à cette époque "Since I fell for you" (avec l'orgue de Jack Mac Duff) ou "Let's stick together" (qu'il reprendra plus tard sous le titre "Let's work together"). Malheureusement, un procès pour des raisons contractuelles avec son précédent label Savoy l'empêche de développer sa carrière. Wilbert collabore néanmoins avec Fury jusqu'en 1961. After a few years in the Navy between 1946 and 1950, he engraved his first sides in Miami under the supervision of producer Jesse Stone. These first titles appear on labels Rockin', Deluxe (the nice blues "Nobody knows my trouble"), Chart. He then moved to Newark and signed with the Savoy label. For this one, Wilbert cuts a dozen titles between 1954 and 1957 - produced by Fred Mendelsohn - with excellent sidemen like Mickey Baker, Buddy Lucas, Kenny Burrell. His Rhythm & Blues frequently incorporates Blues and Soul elements. This first work is very uneven and stylistically heterogeneous. We can point out "The ways of a woman" (with the beautiful guitar of Mickey Baker) or "Florida special". He then goes to Fury - a label directed by Bobby Robinson - in february 1959 and found success with the cover of "Kansas City" (which had been created by "Little" Willie Littlefield and composed by Jerry Leiber & Mike Stoller). Wilbert also recorded at that time "Since I fell for you" (with the organ of Jack Mac Duff) or "Let's stick together" (which he will recreate later under the title "Let's work together"). Unfortunately, a lawsuit for contractual reasons with Savoy, his previous label prevents him from developing his career. Wilbert nevertheless collaborates with Fury until 1961. |
|
THE SMALL LABELSKrazy Kat 1953 / 1961 - 1965 ANYTHING YOU WANTWet Soul Bellaphon 1959 - 1966 |
Après les périodes Savoy et Fury, les années 60 sont très difficiles. Wilbert vogue de labels en labels (Neptune, Doc, Sea Horn, Constellation, Port, Vest, Deesu, Roulette) sans se fixer. Sans aucun succès, sa carrière est au creux de la vague. Wilbert se montre aussi moins inspiré reproduisant souvent la même formule sans surprise. After Savoy and Fury periods, the 1960's were very difficult. Wilbert goes from label to label (Neptune, Doc, Sea Horn, Constellation, Port, Vest, Deesu, Roulette) without fixing. Without any success, his career is at the bottom of the wave. Wilbert is also less inspired, often reproducing the same formula without surprise. |
|
BATTLE OF THE GIANTSJoy 1961 |
|
|
LET'S WORK TOGETHERSue Acrobat Jamie October 1969 |
Produit par Henry "Juggy" Murray Jr (sur son propre label Sue), Wilbert joue ici de tous les instruments comme un one man band (sauf la basse). Après des années 60 bien calmes, il trouvait l'opportunité de graver un album complet. Sa chanson titre "Let's work together" et son rythme lancinant remportera un beau succès et sera reprise par Canned Heat puis Bryan Ferry. Le programme - entre Blues, Rhythm & Blues et Soul - s'avère plutôt excitant mais avec un tempo souvent répétitif. On retient aussi "Louie Louie", "Blue monday", "Soul rattler". Produced by Henry "Juggy" Murray Jr (on his own label Sue), Wilbert plays all instruments here like a one man band (except bass). After very calm 60's, he found the opportunity to record a complete album. His title song "Let's work together" and his throbbing rhythm will be a great success and will be covered by Canned Heat then Bryan Ferry. The program - between Blues, Rhythm & Blues and Soul - turns out to be rather exciting but with an often repetitive tempo. We can also point out "Louie Louie", "Blue monday", "Soul rattler". |
|
SHOOT YOU FULL OF LOVEJugger-Naut 1970 |
Un disque avec le même producteur mais sur un autre de ses labels. Wilbert est toujours en configuration one man band. Quelques moments intéressants dans cet album très inégal : "Shoot you full of love", "Down on the corner". A record with the same producer but on another of his labels. Wilbert is still in a one man band configuration. Some interesting moments in this very uneven album : "Shoot you full of love", "Down on the corner". |
|
WILBERT HARRISONBuddah Ace 1971 |
Cette fois sous la bannière de Buddah, Wilbert est son propre producteur aux côtés de Marshall Sehorn. Les cuivres sont arrangés par Allen Toussaint. Pour ce disque, Wilbert ne s'occupe que du chant. Entre Rhythm & Blues, Soul et Blues, on trouve beaucoup de reprises notamment trois de Fats Domino ("Ain't that a shame", "Going to the river", "Blueberry Hill") mais aussi le standard blues "My babe". Très jolie photo de pochette de Hal Wilson. This time under the banner of Buddah, Wilbert is his own producer alongside Marshall Sehorn. Horn instruments are arranged by Allen Toussaint. For this album, Wilbert only focuses on singing. Between Rhythm & Blues, Soul and Blues, there are many covers including three from Fats Domino ("Ain't that a shame", "Going to the river", "Blueberry Hill") but also the blues standard "My babe". Very nice sleeve photo by Hal Wilson. |
|
SOUL FOOD MANChelsea 1972 |
En compagnie du producteur Allen Toussaint et Marshall Sehorn, Wilbert grave un nouveau disque dans la continuité du précédent (sur Chelsea, un label dirigé par Wes Farrell). Une sympathique reprise de "I don't know" et quelques moments intéressants comme "Loving operator", "Tell on yourself", "I will never trust another woman". Un album plutôt correct sans grande originalité. Il s'agit du dernier opus de Wilbert Harrison mais celui-ci est cependant resté actif jusqu'à sa mort en 1994. In the company of producer Allen Toussaint and Marshall Sehorn, Wilbert cuts a new album in the continuity of the previous one (on Chelsea, a label managed by Wes Farrell). A nice cover of "I don't know" and some interesting moments like "Loving operator", "Tell on yourself", "I will never trust another woman". A pretty decent album without great originality. This is Wilbert Harrison's last opus, but he remained active until his death in 1994. |