b. July 15th, 1932 in Smale (Arkansas) d. June 21st, 2007 |
||
VIVIAN & JIMMY'S BLUES SHOWCASETeichiku 1960 / 1963 |
Originaire de l'Arkansas, il monte à Chicago en 1947 et joue sur le marché de Maxwell Street cotoyant notamment Little Walter. Après quatre années passées à l'armée (1952-56), il auditionne chez Vee-Jay (ou son idole Jimmy Reed enregistre) mais sans résultat. Grâce à Big Bill Hill de la radio WOPA, Willie est présenté à Joe Brown qui dirige quelques petits labels discographiques à Chicago. Finalement, il retourne à Memphis et fait la rencontre de Billy Lee Riley qui lui compose son fameux hit "You don't love me" (1961, Mojo) devenu depuis un standard du blues abondamment repris (lors de la même séance, Willie jouera de la basse derrière Eddie Boyd sur "Vacation from the blues"). Le morceau remportant un grand succès sera cédé à d'autres labels comme Vee-Jay qui trouvera là une occasion de se racheter. Dans cette magnifique anthologie, on trouve, donc, ce premier simple (l'irrésistible "You don't love me" et "You're so hard to please") agrémenté d'un titre supplémentaire "Lonely boy" (Pure Gold, 1963). Originally from Arkansas, he moved to Chicago in 1947 and played on Maxwell Street market with Little Walter. After four years in the army (1952-1956), he auditioned at Vee-Jay (where his idol Jimmy Reed records) but with no results at the end. Thanks to Big Bill Hill of WOPA radio, Willie is presented to Joe Brown who runs a few small record labels in Chicago. Finally, he returned to Memphis and met Billy Lee Riley who composed his famous hit "You don't love me" (1961, Mojo) has since become a blues standard extensively covered (at the same session, Willie play bass behind Eddie Boyd on "Vacation from the blues"). The song won a great success will be sold to other labels like Vee-Jay who finds an opportunity to redeem itself. In this magnificent anthology, we find, therefore, his first single (the irresistible "You don't love me" and "You're so hard to please") with an additional title "Lonely boy" (Pure Gold, 1963). |
|
FERNWOOD RHYTHM 'N BLUESStomper Time 1960 - 1965 |
Comme le titre de cette anthologie l'indique, on retrouve ici des morceaux d'inspiration plus rhythm 'n blues. Willie Cobbs est représenté par neuf morceaux : ses trois simples chez Pure Gold, un simple pour Whirl-A-Way et le hit "You don't love me". Hormis ce célèbre dernier titre passé à la postérité, on apprécie, plus volontiers, les blues "Big boss man", "Too sad" et "Mistreated blues". As the title of this anthology suggests, here we find more R&B-inspired tracks. Willie Cobbs is represented by nine sides : three singles for Pure Gold, one single for Whirl-A-Way and the famous hit "You don't love me". Apart from this famous last title passed to posterity, we appreciate, more readily, the pure blues : "Big boss man" "Too sad" and "Mistreated blues". |
|
MR C'S BLUES IN THE GROOVEMina 1962 - 1984 |
Ce microsillon japonais fort rare rassemble divers morceaux de Willie Cobbs parus entre 1962 et 1984 sur différents labels (Ruler, Retta's, C&F, Riceland, Supreme, Philwood, Bracob, Wilco). On le doit à Akio Yamanaka et Hideki Soeda à qui Jim O'Neal avait envoyé les différents simples. Ce vinyle offre un panorama particulièrement consistant du répertoire et du style de ce chanteur-harmoniciste : des morceaux courts constamment excitants et dansants avec parfois un fort parfum de soul ou de funk (sections rythmiques puissantes, cuivres). Son jeu d'harmonica reste relativement simpliste mais il est un chanteur expressif et énergique. Ce microsillon n'a jamais été réédité en CD. This very rare Japanese LP gathers various tracks of Willie Cobbs published between 1962 and 1984 on various labels (Ruler, Retta's, C&F, Riceland, Supreme, Philwood, Bracob, Wilco). Thanks to Akio Yamanaka and Hideki Soeda whom Jim O'Neal had sent various singles. This vinyl offers a consistent panorama of his style : exciting and danceable short pieces, sometimes with a strong soul-funk flavour (powerful rhythm sections, brass). His harmonica playing is relatively simplistic, but he is an expressive and energetic singer. This LP has never been reissued on CD. |
|
[no image] |
HEY LITTLE GIRLWilco 1971 - 1984 |
|
MISSISSIPPI MASALAFirst Night 1992 |
Il s'agit de la bande-son du film "Mississippi Masala" réalisé par Mira Nair. Willie apparait dans le film et joue deux morceaux : "Angel from heaven" et "Sad feeling". This is the original soundtrack of "Mississippi Masala" directed by Mira Nair. Willie appears in the film and plays two songs : "Angel from heaven" and "Sad feeling". |
|
DOWN TO EARTHRooster 1994 |
En parrallèle de son activité discographique (il a sorti des dizaines de simples des années 60 aux années 80), Willie administre plusieurs clubs (le Blue Flame à Stuttgart, le Turning Point à Itta Bena et le Mr C's Bar-B-Que à Greenwood ou il s'installe en 1978). En 1986, il rencontre le producteur Jim O'Neal qui dirige Rooster Records. Celui-ci lui permet de créer, enfin, son premier album (en fait, Willie avait déjà à son actif "Hey little girl" paru seulement en cassette chez Wilco). Co-produit par Willie Cobbs, Jim O'Neal et Patty Johnson, cet album fut enregistré à Clarksdale avec un groupe souple et puissant (Johnny Rawls, L.C. Luckett, Leonard Washington, Winston Stewart). Sa reprise de "Eatin' dry onions" lance parfaitement l'album. Même s'il force un peu trop sa voix par moments, le disque abonde en bons moments : "Butler boy blues", "My baby walked away", "You don't love me / Hey little girl", "Good lovin'", "New slow down baby" et "Wanna make love to you". Apart of his recording activity (he released dozens of singles from 60's to 80's), Willie manages several clubs (Blue Flame in Stuttgart, the Turning Point in Itta Bena and Mr C's Bar-B-Que in Greenwood where he moved in 1978). In 1986, he met producer Jim O'Neal who runs Rooster Records. O'Neal allows him to create, finally, his first album (in fact, Willie had already recorded "Hey little girl" which appeared only in cassette). Co-produced by Willie Cobbs, Jim O'Neal and Patty Johnson, this album was recorded in Clarksdale with a flexible and powerful backing band (Johnny Rawls, L.C. Luckett, Leonard Washington, Winston Stewart). His cover of "Eatin 'dry onions" launches the album perfectly. Even if he forces sometimes too much his voice, the album is full of great moments : "Butler boy blues", "My Baby walked away", "You don't love me / Hey little girl", "Good lovin'", "New baby slow down" and "Wanna make love to you". |
|
PAY OR DO 11 MONTHS AND 29 DAYSWilco 1997 |
Enregistré à Memphis au studio Cotton Row, produit par Willie Cobbs lui-même, "Pay or do 11 months and 29 days" est un album en demi-teinte. Willie se contente du chant laissant l'harmonica à Vera Cobbs. Ses nouvelles versions de "Amnesia" et "You don't love me" sont franchement peu convaincantes. On peut apprécier, en revanche, sa reprise de "Butler boy blues" presqu'aussi réussie que l'originale. Son groupe (on y retrouve le bassiste Roland Robinson qui signe quatre morceaux) est homogène et compétent mais me semble parfois un peu hiératique. Recorded in Memphis at Cotton Row studio, produced by Willie Cobbs himself, "Pay or do 11 months and 29 days" is an uneven album. Willie simply singing leaving the harmonica to Vera Cobbs. His new versions of "Amnesia" and "You don't love me" are frankly unconvincing. However, we can appreciate "Butler boy blues" almost as excellent as the original version. His band (we find bassist Roland Robinson who sign four tracks) is homogeneous and competent but sometimes seems a little hieratic. |
|
JUKIN'Bullseye 2000 |
Réalisé avec une équipe assez proche de l'album précédent, Willie Cobbs est rejoint par son vieil ami Willie Mitchell (co-producteur). Les morceaux "Jukin'", "Feeling good", "Poison Ivy", portés par de bons arrangements de cuivres, s'écoutent avec plaisir mais manquent un peu d'originalité. Dans le même ordre d'idée, les nombreuses reprises de standards restent très convenues. Malgré ces réserves, le disque est plaisant sans être mémorable. Made with a fairly close team than the previous album, Willie Cobbs is joined by his old friend Willie Mitchell (co-producer). Tracks "Jukin'", "Feeling good", "Poison Ivy", driven by good brass arrangements, are pleasant despite a little lack of originality. In the same vein, many standards covers are rather conventional. Despite these bad points, the album is pleasant without being memorable. |