William James Dixon b. July 1st, 1915 in Vicksburg (Mississippi) d. January 29th, 1992 in Burbank (California) |
||
SIGNIFYING MONKEYDr Horse June - November 1940 / March 1947 - January 1952 I FEEL LIKE STEPPIN' OUTDr Horse March 1947 - June 1952 IF THE SEA WAS WHISKEYStarlite THE BIG THREE TRIOColumbia March 1947 - December 1952 CHICAGO HARMONISERSJasmine 1946 - December 1952 |
Né à Vicksburg, septième de quatorze enfants, il chante à l'église depuis ses 4 ans. A la suite d'un petit larcin, Willie est incarcéré au terrible pénitencier de Ball Ground. Il s'installe à Chicago en 1936 et devient boxeur (il sera le sparring-partner de Joe Louis). Mais, c'est sa rencontre avec le guitariste-pianiste Leonard "Baby Doo" Caston qui persuade Willie de se lancer dans la musique. Il apprend la contrebasse et la guitare. Les deux hommes forment les Five Breezes en 1939 avec Joe Bell, Gene Gilmore et Willie Hawthorne. Quand la seconde guerre mondiale éclate, Willie refuse d'être mobilisé et se fait objecteur de conscience. Après la guerre, au début de l'année 1946, il retrouve Caston pour former le Big Three Trio avec le guitariste Bernardo Dennis (remplacé l'année suivante par Ollie Crawford). Le trio joue dans les clubs de Chicago et enregistre pour les labels de Jim Bullet (Bullet, Delta). En 1947, ils signent un contrat d'enregistrement avec Columbia qui leur permet de graver une trentaine de titres. Ils se séparent en décembre 1952 après le départ de Leonard Caston. Entre Jazz, Boogie Woogie et Rhythm & Blues, leurs morceaux sont remplis de pièces rapides et entrainantes : "Big Three boogie", "If the sea was whiskey", "88 boogie", "Hard notch boogie beat", "Tell that woman", "Etiquette", "O.C. bounce". Les CDs Columbia-Legacy et Jasmine offrent un excellent panorama de cet intéressant trio. On peut également se tourner vers les deux microsillons édités par le label suédois Dr Horse (une marque de Mr R&B). On note aussi que sur "Signifying monkey", on trouve les faces de 1940 des Five Breezes (un groupe qui rassemblait Dixon et Caston avant le Big Three Trio) pour Bluebird. Born in Vicksburg, seventh of fourteen children, he sang in church since his 4 years. Following a petty theft, Willie is incarcerated in the terrible penitentiary of Ball Ground. He moved to Chicago in 1936 and became a boxer (he will be Joe Louis' sparring partner). But it was his meeting with guitarist-pianist Leonard "Baby Doo" Caston who persuades Willie to get into music. He learns double bass and guitar. The two men formed the Five Breezes in 1939 with Joe Bell, Gene Gilmore and Willie Hawthorne. When the Second World War broke out, Willie refused to be mobilized and became a conscientious objector. After the war, at the beginning of 1946, he found Caston again to form the Big Three Trio with guitarist Bernardo Dennis (replaced the following year by Ollie Crawford). The trio play in Chicago clubs and record for Jim Bullet labels (Bullet, Delta). In 1947, they signed a recording contract with Columbia which allowed them to engrave around thirty titles. They separated in december 1952 after the departure of Leonard Caston. Between Jazz, Boogie Woogie and Rhythm & Blues, their songs are filled with fast and catchy pieces : "Big Three boogie", "If the sea was whiskey", "88 boogie", "Hard notch boogie beat", "Tell that woman", "Etiquette", "O.C. bounce". The Columbia-Legacy and Jasmine CDs offer an excellent overview of this interesting trio. We can also look to the two LPs issued by the swedish label Dr Horse (a brand of Mr R&B). We also note that on "Signifying monkey", we find the 1940 sides of The Five Breezes (a group that brought together Dixon and Caston before the Big Three Trio) for Bluebird. |
|
THE ORIGINAL WANG DANG DOODLEMCA February 1954 - April 1957 / September 1962 - April 1964 / 1981 / 1989 - 1990 BLUES ROOTS vol.12Chess May 1955 - December 1965 |
En 1947, Willie est repéré par les frères Phil & Leonard Chess dans un de leurs clubs, le Macamba. Les deux frères dirigent Aristocrat un petit label de Chicago. Peu après, ce label est renommé Chess. Pour eux, Willie produit, arrange, supervise les séancés d'enregistrement. Il compose des centaines de titres pour tous les artistes du label. Il devient en quelques années l'architecte du Chicago Blues. Remarquable compositeur, Willie écrit une multitude de standard du blues pour Muddy Waters, Howlin' Wolf, Sonny Boy Williamson, Jimmy Rogers, Little Walter, Chuck Berry, Bo Diddley. Il fut aussi un découvreur de talent avisé et bien entendu un musicien (contrebassiste et un peu guitariste). Comparativement à son rôle considérable à cette période, sa carrière personnelle reste relativement mince. Pourtant, elle mérite aussi beaucoup d'attention comme dans les titres "Wang dang doodle" (popularisé ensuite par Howlin' Wolf et Koko Taylor), "Walking the blues", "This pain in my heart", "Tail dragger" (avec la guitare d'Hubert Sumlin). Willie composa également une poignée de titres pour le minuscule label Tuba dont l'instrumental "Wrinkles". Il entretenait des relations complexes avec les frères Chess. Il quitte d'ailleurs temporairement le label Chess entre fin 1956 et début 1959 pour collaborer au label Cobra d'Eli Toscano, façonnant cette fois le West Side Sound avec notamment Otis Rush. Ce rôle aussi sera fondamental dans l'histoire du blues. Finalement, Willie quitte définitivement Chess vers 1970-71. In 1947, Willie was spotted by brothers Phil & Leonard Chess in one of their clubs, The Macamba. The two brothers run Aristocrat, a small Chicago label. Little afterwards, this label is renamed Chess. For them, Willie produces, arranges, supervises the recording sessions. He composes hundreds of titles for all the artists of the label. He becomes in a few years the architect of the Chicago Blues. A remarkable composer, Willie writes a multitude of blues standards for Muddy Waters, Howlin' Wolf, Sonny Boy Williamson, Jimmy Rogers, Little Walter, Chuck Berry, Bo Diddley. He was also a wise talent scout and of course a musician (double bassist and a little guitarist). Compared to his considerable role at this period, his personal career remains relatively thin. However, it also deserves a lot of attention like in titles "Wang dang doodle" (then popularized by Howlin' Wolf and Koko Taylor), "Walking the blues", "This pain in my heart", "Tail dragger" (with Hubert Sumlin's guitar). Willie also composed a handful of titles for the tiny label Tuba including the instrumental "Wrinkles". He had complex relationships with the Chess brothers. He temporarily leaves the Chess label between late 1956 and early 1959 to collaborate on the Eli Toscano's Cobra label, this time shaping the West Side Sound with notably Otis Rush. This role will also be fundamental in the history of the blues. Finally, Willie left Chess definitively around 1970-71. |
|
OLD TOWN BLUES vol.1 : THE DOWNTOWN SIDESAce 1957 or 1958 ? |
On trouve ici deux morceaux gravés pour le label Old Town à New York (dont l'excellent "Ugly girls") mais restés inédits. Willie est accompagné du pianiste "Champion" Jack Dupree. Here we find two pieces recorded for the Old Town label in New York (including the excellent "Ugly girls") but remained unissued. Willie is accompanied by pianist "Champion" Jack Dupree. |
|
SONGS OF MEMPHIS SLIM AND WILLIE DIXONFolkways 1959 |
Gravée à New York en 1959 pour Folkways, cette séance montre la belle entente entre Memphis Slim et Willie Dixon. Portés par la vague du Folk Revival, les deux hommes délivrent de bons moments comme "Joggy boogie", "Unlucky" ou "44 blues" dans un ensemble plutôt inégal. Cut in New York in 1959 for Folkways, this session shows the beautiful understanding between Memphis Slim and Willie Dixon. Worn by the wave of Folk Revival, the two men deliver good moments like "Joggy boogie", "Unlucky" or "44 blues" in a rather uneven set. |
|
WILLIE'S BLUESPrestige - Bluesville December 1959 |
Séance enregistrée en deux heures selon les notes de pochette. Willie est accompagné de son ami Memphis Slim (piano), Harold Ashby (saxophone), Wally Richardson (guitare) et Gus Johnson (batterie). Ambiance relâchée, jazzy, intime. Bien qu'il ne soit pas un très bon chanteur, il propose tout de même une poignée de faces qui méritent l'attention : "Nervous", "Slim's thing", "That's all I want baby", "Youth to you" (en fait une relecture de "I just want to make love to you"), "Sittin' and cryin' the blues", "Go easy". Session recorded in two hours according to the sleeve notes. Willie is accompanied by his friend Memphis Slim (piano), Harold Ashby (saxophone), Wally Richardson (guitar) and Gus Johnson (drums). Relaxed, jazzy, intimate atmosphere. Although he is not a very good singer, he still offers a handful of sides that deserve attention : "Nervous", "Slim's thing", "That's all I want baby", "Youth to you" (actually a rereading of "I just want to make love to you"), "Sittin' and cryin' the blues", "Go easy". |
|
THE BLUES EVERY WHICH WAYVerve January 1960 |
Nouvel album du duo Willie Dixon - Memphis Slim enregistré cette fois à Los Angeles pour le label Verve. Un disque, à l'ambiance jazzy, un peu ennuyeux et surtout redondant par rapport à leurs précédentes livraisons. New album by the duo Willie Dixon - Memphis Slim recorded this time in Los Angeles for the Verve label. A disc, with a jazzy atmosphere, a little boring and above all redundant compared to their previous installments. |
|
AT THE VILLAGE GATEFolkways April 1960 |
En 1959-60, Memphis Slim et Willie Dixon prennent part au Folk-Blues Revival notamment dans les clubs branchés de New York (en particulier dans le quartier de Greenwich Village). Ici, les deux hommes sont sur la scène du Village Gate et jouent de bonnes versions de "Slop boogie", "Misery falls like pain", "We are going to rock". Il y a aussi deux morceaux avec Pete Seeger. In 1959-60, Memphis Slim and Willie Dixon took part in the Folk-Blues Revival, notably in the trendy clubs of New York (in particular in the district of Greenwich Town). Here, the two men are on the Village Gate's stage and play good versions of "Slop boogie", "Misery falls like pain", "We are going to rock". There are also two tracks with Pete Seeger. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962 : LIVE IN PARISFrémeaux October 1962 |
Au cours d'un voyage en Europe, Willie noue des contacts avec les producteurs allemands Horst Lippmann et Fritz Rau désireux de créer une tournée entièrement dévolue au Blues. Ils chargent alors Willie Dixon de la partie artistique du projet : engager les bluesmen et les musiciens, choisir les titres et les accompagnements et bâtir un spectacle unique et nouveau. Le succès est au rendez vous et ces tournées influenceront de nombreux artistes européens au premier rang desquels les artistes du British Blues Boom (Eric Clapton, Rolling Stones, Yardbirds). Dans ce recueil, Willie interprète deux morceaux "Nervous" et surtout "I just want to make love to you" efficacement accompagné par Memphis Slim et Jump Jackson. During a trip to Europe, Willie established contacts with german producers Horst Lippmann and Fritz Rau who wanted to create a tour entirely devoted to the Blues. They then entrusted Willie Dixon with the artistic part of the project : hiring bluesmen and musicians, choosing the titles and the accompaniments and building a unique and new show. The success is there and these tours will influence many european artists at the forefront of which the artists of the British Blues Boom (Eric Clapton, Rolling Stones, Yardbirds). In this collection, Willie performs two songs "Nervous" and especially "I just want to make love to you" effectively accompanied by Memphis Slim and Jump Jackson. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL - LIVE IN MANCHESTERRhythm & Blues October 1962 |
Ce CD retrace le concert de Manchester (le lendemain du concert de Paris) issu d'une retransmission radiophonique. Willie joue son "Sittin' and cryin' the blues". This CD captured the Manchester concert (the day after the Paris concert) resulting from a radio broadcast. Willie plays his "Sittin' and cryin' the blues". |
|
AMERICAN BLUES FESTIVALSecret Rare Tony's October 1962 |
|
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '62 (EP)Brunswick October 1962 |
|
|
THE BEST OF THE BLUES SINGERSDenon October 1962 |
|
|
THE AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962 - 1969 vol.3Hip-O October 1962 |
|
|
AUX TROIS MAILLETZPolydor Verve Gitanes Jazz IN PARISBattle November 1962 |
Enregistrés dans un club parisien, Memphis Slim et Willie Dixon semblent en pleine forme simplement accompagné du batteur français Philippe Combelle. L'atmosphère est festive et les interactions entre les musiciens et le public très sympathiques. Il s'agit probablement du meilleur opus du duo. On apprécie notamment "Rock and rolling the house", "Africa hunch with a boogie beat", "Cold blooded", "Pigalle love". Cet album fut réédité sous de nombreuses présentations différentes. Recorded in a parisian club, Memphis Slim and Willie Dixon seem in great shape simply accompanied by the french drummer Philippe Combelle. The atmosphere is festive and there are very nice interactions between the musicians and the audience. It is probably the best opus of the duo. We particularly appreciate "Rock and rolling the house", "Africa hunch with a boogie beat", "Cold blooded", "Pigalle love". This album was reissued under many different presentations. |
|
ONE OF THESE MORNINGSJSP Autumn 1962 / May 1965 |
Ce microsillon rassemble en fait des répétitions de J.B. Lenoir organisées par Willie Dixon à l'automne 1962 puis en mai 1965. Elles étaient commanditées par le producteur allemand Horst Lippman pour de futurs albums. En réalité, Willie - bien que crédité sur la pochette - ne joue pas ici, il ajoute sa voix à quelques rares moments et discute avec J.B. Lenoir. This LP actually brings together rehearsals by J.B. Lenoir organized by Willie Dixon in the fall of 1962 and then in may 1965. They were sponsored by german producer Horst Lippman for future albums. In reality, Willie - although credited on the cover - does not play here, he adds his voice at a few rare moments and talks with J.B. Lenoir. |
|
THE AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL 1962 - 1966Hip-O September 1963 |
Une belle version de son "Sittin' and cryin' the blues" où il est accompagné de son ami Memphis Slim au piano et de la subtile guitare de Matt "Guitar" Murphy. A nice version of his "Sittin' and cryin' the blues" where he is accompanied by his friend Memphis Slim on piano and the subtle guitar of Matt "Guitar" Murphy. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '63Fontana L+R October 1963 |
Après le succès de la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1962, les producteurs allemands Horst Lippman et Fritz Rau aidés de Willie Dixon mirent sur pied une nouvelle tournée l'année suivante. Celle-ci obtint le même succès. Willie y participa également en tant qu'artiste et joue ici "Sittin' and cryin' the blues" et "Crazy for my baby". After the success of the 1962 American Folk Blues Festival tour, german producers Horst Lippman and Fritz Rau helped by Willie Dixon put together a new tour the following year. This achieved the same success. Willie also participated as an artist and plays here "Sittin' and cryin' the blues" and "Crazy for my baby". |
|
CHICAGO BLUESSpivey March - April 1964 |
On entend ici une version de "Weak brain narrow mind" où Willie est seul à la guitare ainsi que "So long" accompagné de John Henry Barbee et Homesick James. Here we hear a version of "Weak brain narrow mind" where Willie is alone on guitar as well as "So long" accompanied by John Henry Barbee and Homesick James. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '64L+R Fontana October 1964 |
Pour sa troisième tournée de l'American Folk Blues Festival (qu'il continue d'organiser avec Lippman et Rau), Willie joue "Strong brain broad mind" et "Big leg woman" seul à la guitare. For his third American Folk Blues Festival tour (which he continues to organize with Lippman and Rau), Willie plays "Strong brain broad mind" and "Big leg woman" alone on guitar. |
|
AMERICAN FOLK BLUESAmiga BLUES ANYTIMEL+R Evidence November 1964 |
Une poignée de titres capturés pendant la tournée de l'American Folk Blues Festival. Willie chante sur trois beaux morceaux : "Blues anytime", "My baby" et "Big legged woman". Il est parfaitement accompagné sur les deux premiers par Sunnyland Slim (piano), Hubert Sumlin (guitare) et Clifton James (batterie). A handful of titles captured during the American Folk Blues Festival tour. Willie sings on three beautiful songs : "Blues anytime", "My baby" and "Big legged woman". He is perfectly accompanied on the first two by Sunnyland Slim (piano), Hubert Sumlin (guitar) and Clifton James (drums). |
|
ENCORE FOR THE CHICAGO BLUESSpivey 1965 |
Dans cette anthologie Spivey figure un morceau de Willie Dixon avec Lafayette Leake et Eddie King : "Brooklyn going to be my home". In this Spivey anthology appears a track by Willie Dixon with Lafayette Leake and Eddie King : "Brooklyn going to be my home". |
|
J.B. LENOIRPolydor Crusade September 1966 |
Ce microsillon rassemble des séances de J.B. Lenoir produites par Willie Dixon pour le compte d'Horst Lippman (et son label L+R). Willie ajoute sa voix sur deux morceaux. This LP brings together sessions of J.B. Lenoir produced by Willie Dixon on behalf of Horst Lippman (and his L+R label). Willie adds his voice to two songs. |
|
THE ALL STAR BLUES WORLD OF SPIVEY RECORDSSpivey May 1969 |
|
|
LOADED WITH THE BLUESMPS July 1969 |
Séance dans un studio de Cologne en Allemagne produite par le critique de jazz Joachim E. Berendt. Willie est entouré de ses Chicago Blues All Stars, Sunnyland Slim, Big Walter Horton, Johnny Shines et Clifton James. Tous ces grands noms du blues jouent parfaitement ensemble, avec feeling et inspiration. Willie chante notamment sur "29 ways" et "Put it all in there". Studio session in Cologne (Germany) produced by jazz critic Joachim E. Berendt. Willie is surrounded by his Chicago Blues All Stars, Sunnyland Slim, Big Walter Horton, Johnny Shines and Clifton James. All these blues big names play perfectly together, with feeling and inspiration. Willie sings notably on "29 ways" and "Put it all in there". |
|
I AM THE BLUESColumbia CBS 1969 |
Ce disque montre qu'un compositeur génial comme Willie Dixon n'est pas forcément un inteprète original. Produit par Abner Spector, le disque rassemble quelques unes des compositions de Willie parmi les plus célèbres et jouées avec son orchestre du moment. Sans originalité mais surtout sans flamme, les musiciens accouchent d'un disque tout juste correcte. This record shows that a great composer like Willie Dixon is not necessarily an original performer. Produced by Abner Spector, the album brings together some of the compositions of Willie among the most famous and played with his backing band of the moment. Without originality but above all without flame, the musicians give birth to a fairly decent record. |
|
CHICAGO ALL STARSWolf Early 1970 |
Qualité sonore juste correcte pour un programme pas vraiment abouti, tantôt convaincant, tantôt ennuyeux, qui ne devrait intéresser que les complétistes. Fairly decent sound quality for a not really achieved program, sometimes convincing, sometimes boring, which should only interest completists. |
|
AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '70Scout L+R November 1970 |
Pour les producteurs allemands Horst Lippman et Fritz Rau, Willie Dixon avait organisé les quatre premières tournées de l'American Folk Blues Festival (1962, 1963, 1964 et 1965). Il organise encore une dernière fois cette tournée européenne en 1970. Et même si en coulisses l'entente entre les musiciens est parfois mauvaise, la qualité artistique des concerts reste très satisfaisante. Dans ce recueil, on trouve deux morceaux chantés par Willie : "Crazy for my baby" et "Sittin' and cryin' the blues" (les mêmes titres qu'en 1963). For german producers Horst Lippman and Fritz Rau, Willie Dixon had organized the first four tours of the American Folk Blues Festival (1962, 1963, 1964 and 1965). He organized this european tour for the last time in 1970. And even if behind the scenes the understanding between the musicians was sometimes bad, the artistic quality of the concerts remains very satisfactory. In this collection, there are two songs sung by Willie : "Crazy for my baby" and "Sittin' and cryin' the blues" (the same titles as in 1963). |
|
CHICAGO BLUES ALL STARS 1970Klondike November 1970 |
Concert de Willie Dixon et ses Chicago All Stars issu de retransmissions radiophoniques (qualité sonore un peu juste). Willie présente les différents titres ainsi que ses musiciens. En leader, il chante notamment "I sit and cry the blues" et "My babe". Un album sympathique à ne conseiller qu'aux fans confirmés toutefois. Concert by Willie Dixon and his Chicago All Stars from radio broadcasts (sound quality a bit fair). Willie presents the different titles as well as his musicians. As a leader, he sings in particular "I sit and cry the blues" and "My babe". A nice album to advise only confirmed fans however. |
|
CRYING THE BLUESThunderbolt Collectables SPOONFUL OF BLUESMusic Avenue May 1971 |
Concert de Willie Dixon et ses Chicago Blues All Stars à Houston avec Johnny Winter. La qualité sonore est vraiment mauvaise dans cet album vraiment dispensable. La version CD Collectables possède deux titres supplémentaires. Concert by Willie Dixon and his Chicago Blues All Stars in Houston with Johnny Winter. The sound quality is really bad in this really dispensable album. The Collectables CD version has two additional titles. |
|
PEACEYambo October 1971 |
Après son départ de Chess en 1970-71, Willie fonde son propre label Yambo. Bien entouré par son groupe (Walter Horton, Buster Benton, Mighty Joe Young, Phil Upchurch), Willie délivre ses nouveaux titres au fort contenu socio-politique. Mélange curieux de titres avec cuivres avec un son très Soul, des Blues sombres et dépouillés, un album inégal mais qui mérite une écoute attentive. After leaving Chess in 1970-71, Willie founded his own Yambo label. Well surrounded by his group (Walter Horton, Buster Benton, Mighty Joe Young, Phil Upchurch), Willie releases his new titles with strong socio-political content. Curious mix of tracks with horns with a very Soul sound, dark and stripped Blues, an uneven album but which deserves careful listening. |
|
LIVE IN ATLANTAVintage Masters April 1973 |
Concert probablement d'origine pirate capté au Richard's Place à Atlanta. Willie et ses hommes délivrent une performance inégale mais globalement convaincante. Certains morceaux sont chantés par Buster Benton et Carey Bell. Concert probably of bootleg origin captured at Richard's Place in Atlanta. Willie and his men deliver an uneven but overall convincing performance. Some songs are sung by Buster Benton and Carey Bell. |
|
THE ALL STAR BLUES WORLD OF MAESTRO WILLIE DIXONSpivey August 1973 |
Un album studio complet des Chicago Blues All Stars de Willie Dixon gravé grâce à Victoria Spivey et Len Kunstadt. Les musiciens sont pleins de verve et de feeling en particulier Carey Bell et Buster Benton. Willie Dixon ne chante sur aucun titre laissant le champ libre à ses lieutenants. Un disque remarquable qui n'a jamais été repris en CD. A complete studio album of Willie Dixon's Chicago Blues All Stars, recorded thanks to Victoria Spivey and Len Kunstadt. The musicians are full of verve and feeling in particular Carey Bell and Buster Benton. Willie Dixon does not sing on any title leaving the field open to his lieutenants. A remarkable disc which has never been reissued on CD. |
|
CATALYSTOvation Late 1973 |
Pour le label Ovation, Willie délivre ce nouvel album produit par Dick Schory et Scott Cameron. Willie ne chante pas très bien et c'est dommage car les morceaux restent des compositions inspirées et son groupe est vraiment efficace. Un opus intéressant mais inégal. For the Ovation label, Willie releases this new album produced by Dick Schory and Scott Cameron. Willie does not sing very well and it's a shame because the songs are still inspired compositions and his backing band is really efficient. An interesting but uneven opus. |
|
LIVE IN CHICAGOFloating World January 1974 |
|
|
WHAT HAPPENED TO MY BLUESOvation 1976 |
Second opus pour Ovation produit par Dick Schory et Scott Cameron, il me semble plus consistant et homogène que le précédent "Catalyst". On trouve dans cet album d'excellents moments comme "Moon cattin'", "What happened to my blues", "Shakin' the shack". Second opus for Ovation produced by Dick Schory and Scott Cameron, it seems more consistent and homogeneous than the previous "Catalyst". We find in this album great moments like "Moon cattin'", "What happened to my blues", "Shakin' the shack". |
|
MIGHTY EARTHQUAKE AND HURRICANEPausa April 1980 |
Willie est ici son propre producteur et se contente du chant. La basse est maintenant tenue par son fils Freddie Dixon. Les Chicago Blues All Stars ont d'ailleurs été rajeunis avec les arrivées de Billy Branch, John Watkins, Johnny B. Moore, Jimmy Tillman. Un album relativement convaincant avec des moments puissants comme "Earthquake and hurricane", "Everything's got a time", "Grave digger blues". Willie is his own producer here and is only singer. The bass is now held by his son Freddie Dixon. The Chicago Blues All Stars were also rejuvenated with arrivals of Billy Branch, John Watkins, Johnny B. Moore, Jimmy Tillman. A relatively convincing album with powerful moments like "Earthquake and hurricane", "Everything's got a time", "Grave digger blues". |
|
BLUES DELUXEAlligator August 1980 |
Apparition de Willie Dixon au Chicago Blues Festival avec une belle version de son "Wang dang doodle". Appearance of Willie Dixon at the Chicago Blues Festival with a beautiful version of his "Wang dang doodle". |
|
LIVE IN CHICAGO? August 1980 |
Sur ce disque, probablement non-officiel, la prestation complète de Willie Dixon au Chicago Blues Festival de 1980. Très bon concert mais qualité sonore affreuse. On this album, probably unofficial, the complete performance of Willie Dixon at the Chicago Blues Festival in 1980. Very good concert but awful sound quality. |
|
LIVE : BACKSTAGE ACCESSPausa Jackal July 1983 |
|
|
LIVE WITH THE CHICAGO ALL STARSDOL September 1983 |
Editée en 2016, une captation d'un concert californien de 1983 enregistrée initialement par la radio KLON-FM. La qualité sonore s'avère correcte même si elle manque de puissance. Un concert routinier sans flamme ni beaucoup d'inspiration. Published in 2016, a recording of a californian concert from 1983 originally recorded by KLON-FM radio. The sound quality is decent even if it lacks power. A routine concert without flame or much inspiration. |
|
LIVE IN CHICAGOHi-Hat 1984 |
Autre captation live de Willie Dixon avec une qualité sonore acceptable. Un concert intéressant mais sans surprise qu'on conseille avant tout aux amateurs confirmés. Another live recording by Willie Dixon with acceptable sound quality. An interesting concert but not surprising that we recommend above all to experienced fans. |
|
THE COLOR OF MONEYMCA 1986 |
|
|
HIDDEN CHARMSCapitol Silvertone Summer 1988 |
Un album désespérement plat et ennuyeux malgré la participation d'excellents musiciens (Cash Mac Call, Sugar Blue) produit par T-Bone Burnett pour Capitol. A desperately flat and boring album despite the participation of excellent musicians (Cash Mac Call, Sugar Blue) produced by T-Bone Burnett for Capitol. |
|
GINGER ALE AFTERNOONVarese - Sarabande 1989 |
Bande originale du film "Ginger ale afternoon" réalisé par Rafal Zielinski. Une musique peu inspirée et malheureusement mal chantée par Willie Dixon. Soundtrack of the film "Ginger ale afternoon" directed by Rafal Zielinski. A music little inspired and unfortunately badly sung by Willie Dixon. |
|
GOOD ADVICEWolf September 1991 |
Concert capté à Long Beach et proposé en CD grâce à Ron Bartolucci. Willie - quelques semaines avant sa mort - est accompagné de deux de ses fils Arthur "Butch" Dixon et Freddie Dixon mais aussi Carey Bell et John Watkins. Quelques bons moments mais à conseiller aussi aux complétistes. Concert captured at Long Beach and proposed on CD thanks to Ron Bartolucci. Willie - a few weeks before his death - is accompanied by two of his sons Arthur "Butch" Dixon and Freddie Dixon but also Carey Bell and John Watkins. Some good moments but also to recommend to completists. |
|
THE STANLEY BEHRENS - WILLIE DIXON PROJECTBlue Baron 1992 |
|