James A. Rachell b. March 16th, 1903 or 1910 in Brownsville (Tennessee) b. April 9th, 1997 in Indianapolis (Indiana) |
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COMPLETE RECORDED WORKS vol.1 & 2Wolf February 1934 - June 1938 June 1938 - December 1941 |
D'après les récentes recherches d'Eric LeBlanc et Bob Eagle, Yank Rachell serait né en 1903 et non en 1910 (pourtant marqué sur sa pierre tombale). Quoi qu'il en soit, il nait dans une ferme proche de Brownsville (Tennessee). Fils de George Rachell et Lula Taylor, il choisit la mandoline à 8 ans, un instrument dont il deviendra un des meilleurs spécialistes. Mais, avec les années, Yank apprendra la guitare, le violon et l'harmonica. Encore jeune, il joue derrière "Hambone" Willie Newbern puis fait la rencontre déterminante de "Sleepy" John Estes avec lequel il s'associe. Les deux hommes et Jab Jones forment le Three J's Jug Band dans la seconde moitié des années 20. Estes - accompagné par Rachell - enregistre pour Victor dès septembre 1929. Avec la Dépression, les opportunités sont moins nombreuses et Yank survit grâce à de nombreux métiers notamment dans l'industrie ferroviaire. En leader, il grave à New York en février 1934 ses premières pistes : "Squeaky work bench blues", "Gravel road woman". La séance de mars 1938 en compagnie d'Elijah Jones et John Lee "Sonny Boy" Williamson est admirable et débouche sur des chefs d'oeuvre : "John Lee dairy blues", "Rachel blues", "Lake Michigan blues". Puis par la suite, Yank enregistrera "When you feel down and out" et "My mind got bad". Entretemps, il s'est marié avec Ella Mae en septembre 1937 (le couple aura quatre enfants). En 1941, Yank participe à deux séances avec John Lee "Sonny Boy" Williamson et Washboard Sam pour Bluebird qui le placent parmi les pionniers du Chicago Blues. Les superbes morceaux résultant de ces sessions sont presque tous des sommets : "It seems like a dream", "Army man blues", "Worried blues", "Tappin' that thing", "Peach tree blues", "Loudella blues". Pourtant, après 1941, Yank Rachell abandonne progressivement sa carrière de bluesman. According to recent research by Eric LeBlanc and Bob Eagle, Yank Rachell was born in 1903 and not in 1910 (yet marked on his tombstone). Anyway, he is born on a farm near Brownsville, Tennessee. Son of George Rachell and Lula Taylor, he chose the mandolin at 8 years old, an instrument of which he will become one of the best specialists. But, over the years, Yank will learn guitar, violin and harmonica. Still young, he plays behind "Hambone" Willie Newbern then makes the decisive meeting of "Sleepy" John Estes with whom he associates. The two men and Jab Jones formed the Three J's Jug Band in the second half of the 1920's. Estes - accompanied by Rachell - recorded for Victor in september 1929. With the Depression, there were fewer opportunities and Yank survived through many jobs, particularly in the railway industry. As a leader, he recorded his first tracks in New York in february 1934 : "Squeaky work bench blues", "Gravel road woman". The march 1938 session with Elijah Jones and John Lee "Sonny Boy" Williamson is admirable and leads to masterpieces : "John Lee dairy blues", "Rachel blues", "Lake Michigan blues". Then, Yank will record "When you feel down and out" and "My mind got bad". Meanwhile, he married Ella Mae in september 1937 (the couple will have four children). In 1941, Yank participated in two sessions with John Lee "Sonny Boy" Williamson and Washboard Sam for Bluebird who placed him among the pioneers of the Chicago Blues. The great songs resulting from these sessions are almost all summits : "It seems like a dream", "Army man blues", "Worried blues", "Tappin' that thing", "Peach tree blues", "Loudella blues". Yet, after 1941, Yank Rachell gradually abandoned his bluesman career. |
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MANDOLIN BLUESDelmark 77 SUPER BLACK BLUES vol.5Goody March 1963 |
En 1955, Yank Rachell s'installe à Indianapolis. Avec la redécouverte de "Sleepy" John Estes au début de l'année 1962, on s'intéresse de nouveau aux bluesmen de Brownsville. Malgré le décès prématuré de sa femme l'année précédente, "Yank" Rachell trouve aussi l'opportunité de reprendre sa carrière de bluesman grâce à Robert Koester. Parfaitement à l'aise au chant et impérial à la mandoline, il délivre un superbe disque. Celui-ci est composé de deux séances distinctes (l'une se déroule au domicile de Mike Bloomfield) où il est entouré de ses amis "Sleepy" John Estes, Hammie Nixon, "Big" Joe Williams et Mike Bloomfield. "Texas Tony", "I'm gonna get up in the morning", "Girls of my dreams", "Stop knocking on my door", "Doorbell blues" se classent parmi les meilleurs moments de cet excellent disque. Il y a six titres inédits ajoutés dans la réédition CD. In 1955, Yank Rachell moved to Indianapolis. With the rediscovery of "Sleepy" John Estes in early 1962, we are once again interested in the bluesmen of Brownsville. Despite the premature death of his wife the year before, "Yank" Rachell also finds the opportunity to resume his bluesman career thanks to Robert Koester. Perfectly at ease with singing and imperial on mandolin, he delivers a superb record. It is composed of two separate sessions (one takes place at the home of Mike Bloomfield) where he is surrounded by his friends "Sleepy" John Estes, Hammie Nixon, "Big" Joe Williams and Mike Bloomfield. "Doorbell blues", "Texas Tony", "I'm gonna get up in the morning", "Girls of my dreams", "Stop knocking on my door", rank among the best moments of this excellent record. There are six unreleased tracks added in the CD reissue. |
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I BLUESKVARTER CHICAGO 1964 vol.1Jefferson May 1964 |
Ces bandes furent recueillies par Olle Helander pour la Swedish Broadcasting Corporation afin de documenter le Chicago Blues. "Yank" Rachell figure dans cette anthologie inestimable accompagné de John Lee Granderson (guitare) et Mike Bloomfield (piano). On trouve donc quatre superbes titres dont "My baby's gone soon I'll be gone myself" et "My baby rocks me". Those tapes were collected by Olle Helander for the Swedish Broadcasting Corporation to document the Chicago Blues. "Yank" Rachell is in this priceless anthology accompanied by John Lee Granderson (guitar) and Mike Bloomfield (piano). There are four great tracks, including "My baby's gone soon I'll be gone myself" and "My baby rocks me". |
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INDIANAPOLIS JUMPFlyright June 1964 |
Dans cette anthologie supervisée par Art Rosenbaum documentant la scène d'Indianapolis, on trouve évidemment "Yank" Rachell (qui habite Indianapolis depuis 1955) qui joue l'instrumental "Mandolin stomp" avec Shirley Griffith à la guitare. In this anthology supervised by Art Rosenbaum documenting the Indianapolis scene, we obviously find "Yank" Rachell (who lives in Indianapolis since 1955) who plays the instrumental "Mandolin stomp" with Shirley Griffith on guitar. |
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NEWPORT BLUESDelmark July 1964 |
En juillet 1964, Rachell accompagne "Sleepy" John Estes au mythique Newport Folk Festival. Quelques jours après, il chante et joue du piano sur le titre "New doorbell blues". In july 1964, Rachell accompanied "Sleepy" John Estes during the mythical Newport Folk Festival. A few days later, he sings and plays piano on the title "New doorbell blues". |
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AMERICAN FOLK BLUES FESTIVAL '66 vol.2Amiga UP THE COUNTRYScout October 1966 |
Invité pour la tournée de l'American Folk Blues Festival de 1966, "Yank" Rachell est représenté par l'excellent "Yellow jam blues" (un morceau présent seulement sur certains recueils de cette tournée). Invited to the 1966 American Folk Blues Festival tour, "Yank" Rachell is represented by the excellent "Yellow jam blues" (a title only present on certain collections of this tour). |
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RECORDED LIVE 66/74Wolf October 1966 |
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MANDOLIN BLUESTestament February 1967 |
Anthologie produite par Pete Welding mettant la mandoline blues sur le devant de la scène. Bien entendu, "Yank" Rachell est présent accompagné par "Sleepy" John Estes et Taj Mahal. Encore une fois, les morceaux compilés ici sont de premier choix ("Smokey Joe", "My baby's gonna jump and shout"). An anthology produced by Pete Welding putting the blues mandolin on the front of the stage. Of course, "Yank" Rachell is present accompanied by "Sleepy" John Estes and Taj Mahal. Again, the songs compiled here are first-rate ("Smokey Joe", "My baby's gonna jump and shout"). |
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YANK RACHELLBlue Goose Random Chance 1973 |
Après plusieurs années d'absence discographique (malgré une participation au Ann Arbor Festival en 1970), "Yank" Rachell trouve l'opportunité de graver à nouveau un disque complet. Grâce à Nick Perls et Stephen Calt, il enregistre cet opus sans titre (on le surnomme parfois "The Blue Goose album"). Il joue de la mandoline sur une moitié des titres, de la guitare sur l'autre (parfois accompagné de "Backwards" Sam Firk alias Mike Stewart). La délicatesse de ce bluesman est bien servie par une prise de son très claire. On trouve de nombreux bons moments : "Tappin' that thing", "Skinny woman blues", "Matchbox blues", "Wadie Green", "Texas Tony" et une reprise de "Diving duck blues". After several years of absence (despite a participation in the Ann Arbor Festival in 1970), "Yank" Rachell finds the opportunity to cut a complete record again. Thanks to Nick Perls and Stephen Calt, he recorded this untitled opus (sometimes called "The Blue Goose album"). He plays the mandolin on half of the tracks, guitar on the other (sometimes accompanied by "Backwards" Sam Firk alias Mike Stewart). The delicacy of this bluesman is well served by a very clear sound. There are many good times : "Tappin' that thing", "Skinny woman blues", "Matchbox blues", "Wadie Green", "Texas Tony" and a cover of "Diving duck blues". |
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CHICAGO STYLEDelmark August 1979 |
Pour une fois, "Yank" Rachell est le leader d'un petit combo électrique (Pete Crawford, Floyd Jones, Odie Payne). Un environnement nouveau qui semble lui convenir à merveille. Sa voix s'est faite un peu plus rocailleuse qu'avant. Mais, ses talents de musicien (harmonica, guitare, mandoline) apparaissent intacts. Parmi ces morceaux au feeling souvent irrésistibles, on peut retenir "Roll me over baby", "Early in the morning", "Let me tangle in your vines", "I don't believe you love me no more", "Going to Saint Louis". For once, "Yank" Rachell is the leader of a small electric combo (Pete Crawford, Floyd Jones, Odie Payne). A new environment that seems to suit him wonderfully. His voice was a bit more rocky than before. But, his skills as a musician (harmonica, guitar, mandolin) appear intact. Among these often irresistible songs, we can point out "Roll me over baby", "Early in the morning", "Let me tangle in your vines", "I don't believe you love me no more", "Going to Saint Louis". |
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LOUIE BLUIE : FILM SOUNDTRACKArhoolie 1985 |
"Yank" Rachell interprète son "38 pistol blues" dans la bande-son du documentaire "Louie Bluie" réalisé par Terry Zwigoff. "Yank" Rachell interprets his "38 pistol blues" in the soundtrack of the documentary "Louie Bluie" directed by Terry Zwigoff. |
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BLUES MANDOLIN MANBlind Pig Random Chance 1983 / 1986 |
Gravé dans ville d'Indianapolis en 1986 (à l'exception d'un titre capté en 1983), "Yank" Rachell est de nouveau supporté par un groupe électrique mené par Peter Roller (également producteur). On note que la petite-fille de Yank, Sheena Rachell, tient la basse. Avec l'âge et alors qu'il commence à souffrir d'arthrite, sa voix semble plus limitée. Engraved in the city of Indianapolis in 1986 (except for a title captured in 1983), "Yank" Rachell is again supported by an electric group led by Peter Roller (also producer). Yank's granddaughter, Sheena Rachell, holds bass guitar. With age and while he begins to suffer from arthritis, his voice seems more limited. |
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LIVE FROM THE SLIPPERY NOODLE INN vol.1Slippery Noodle November 1993 |
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PIG TRADER BLUESSlippery Noodle November 1994 - March 1995 |
Toujours actif localement dans sa région d'Indianapolis, "Yank" Rachell grave ce disque au milieu des années 90 avec le guitariste David Morgan (également producteur). Sa voix semble franchement limitée mais il demeure toujours habile à la mandoline. Quelques bons titres parsèment cette sympathique livraison : "Slammin' doors in my face", "Mistreated blues", "I don't care how long you been gone", "She caught the katy" (un morceau qu'il a composé avec Taj Mahal). Still active locally in his Indianapolis area, "Yank" Rachell cut this record in the mid 90's with guitarist David Morgan (also producer). His voice seems frankly limited but he still remains skilled on mandolin. A few good titles are spread in this nice installment : "Slammin' doors in my face", "Mistreated blues", "I don't care how long you been gone", "She caught the katy" (a tune he composed with Taj Mahal). |
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CHASIN' GUS GHOSTHollywood January 1996 |
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I WANT MY ROOTSMusic Masters 1996 |
Invité par John Sebastian sur son album, "Yank" Rachell chante trois morceaux mais sa voix est désormais fortement limitée. Invited by John Sebastian on his album, "Yank" Rachell sings three pieces but his voice is now strongly limited. |
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TOO HOT FOR THE DEVILFlat Rock 1997 |
Gravé à Indianapolis en 1997, il s'agit de son dernier album enregistré quelques jours avant sa mort avec le support de Pat & Christopher Webb et Allen Stratyner. En dépit d'une photo de pochette relativement moche, l'album se révèle tout à fait plaisant. "Yank" Rachell semble en difficulté au chant mais joue parfaitement de sa mandoline ("Bring it back home", "38 pistol", "Worried blues"). Engraved in Indianapolis in 1997, this is his last album recorded a few days before his death with the support of Pat & Christopher Webb and Allen Stratyner. Despite a relatively ugly sleeve picture, the album is quite pleasant. "Yank" Rachell seems to be in difficulty for singing but plays perfectly with his mandolin ("Bring it back home", "38 pistol", "Worried blues"). |